Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lust-ik-nietje.

Lust-ik-nietje.

31-03-2020 om 18:55

Radler citroen

Even een heel gek vraagje aan Radler citroen drinkers.

Ik heb een paar flesjes uit de kelder opgeduikeld, houdbaar juli 2019. Zou dat nog lekker zijn om op te drinken? Zelf lusten we het absoluut niet. Normmal gesproken ben ik niet zo huiverig om iets wat na de datum is te consumeren maar nu gaan we het niet zelf gebruiken maar zou bezoek het opdrinken. En om nu een flesje open te maken om alleen te ruiken vind ik ook nogal wat want daarna wordt het dan weggegooid omdat wij het niet lusten.


Phryne Fisher

Phryne Fisher

31-03-2020 om 18:59

Ik vraag het altijd

Hier haalt bier en Radler het soms net niet tot de volgende verjaardag. Ik vraag dus gasten of ze problemen hebben met bier dat net over de datum is. Een half jaar over de datum zou ik door de gootsteen spoelen, dat weer wel.

Samenloop

Samenloop

31-03-2020 om 20:12

Serieus?

Gooi weg en haal nieuw. Een paar flesjes Radler...

In de tuin

Ik zou het gebruiken voor een slakkenval en niet aan de visite voorzetten. Bier kan wel degelijk bederven.

Groeten,

Temet

Jesse_1

Jesse_1

31-03-2020 om 20:41

Nah...

Na de houdbaarheidsdatum gaat de prik er uit en dan is het niet zo lekker meer. Dus ik hou - net als Phryne - ca een half jaar aan dat ik het nog probeer en ouder gaat gewoon weg.

Lou

Lou

31-03-2020 om 21:11

Vragen

Ik zou het aan de bezoeker vragen die je het voor had willen schotelen. Of vind je dat te genant? Dan kun je het net zo goed nu direct weggooien.

Samenloop

Samenloop

31-03-2020 om 21:28

Maar...

... zijn er echt mensen die overwegen mensen iets te geven dat 8 maanden over de datum is? Waarom?

Lou

Lou

31-03-2020 om 21:32

Samenloop

Ja haha, dat vroeg ik mij dus ook af. Ik denk dat TS het een beetje een genante vraag vindt om aan het bezoek te stellen en het daarom aan ons vraagt. Want genant is het inderdaad. Weg met die flesjes.

Flavia

Flavia

31-03-2020 om 21:33

omdat

het een tht datum is en dat is een kwaliteits aanduiding. Sommige dingen zijn nog helemaal prima maanden daarna. Denk aan bv blikjes tomatenpuree, zolang ze niet bol zijn gaat dat prima ook jaren later nog.

Ik gooi niet snel iets weg want dan zit al die energie en grondstoffen voor productie er in dat is zonde. Niet zo milieuvriendelijk.

Maar bier een half jaar over datum is minder lekker. Mijn appelsider die ook 4 maanden over datum was maar wel in de koelkast heeft gelegen ging nog net vorige week.

Weggooien.

Natuurlijk ga je je bezoek geen bier geven dat al een half jaar over de datum is, nog langer zelfs. Het zal je gebeuren dat iemand er ziek van wordt.

Flavia

Flavia

31-03-2020 om 21:37

wil

die kans is heel klein het is een tht datum geen tgt datum. Het smaakt vooral voor geen meter, maar ziek zul je er niet van worden.

Samenloop

Samenloop

31-03-2020 om 21:45

Flavia

Als je dat 8 maanden na dato is op laat drinken, spoel je het alleen maar met een omweg door de wc. Gewoon niet kopen als je het niet lust óf het direct meegeven aan de gasten waar je het voor aangeschaft hebt lijkt me beter. Het aan je bezoek op voeren vind ik raar en niet gastvrij.

Flavia

Flavia

31-03-2020 om 21:57

Samenloop

bier zo ver over datum is niet lekker maar met een fles frisdrank is dan echt nog niks mis. Ik zit nu nog aan de apfelshorle van mijn zomervakantie. tht datum in november, er zit alleen iets minder prik in, dat vind ik niet erg. Zelfde voor de mezzomix die dochter drinkt.
Lege flessen leveren we volgende zomervakantie weer in.
En dat zet ik mijn gasten ook gewoon voor.

rode krullenbol

rode krullenbol

31-03-2020 om 21:57

Ik zou er zeep van maken

Zeep gemaakt met bier is een soort van delicatesse. Des te minder koolzuur en alcohol er in het bier zit? Des te beter!

Zie:


https://youtu.be/mfbmeZuWwuY

Wel oppassen met het loog, hoor. En hou je aan de veiligheidsvoorschriften.

Rode krullenbol

Flavia.

Iedereen mag eten en drinken wat hij wil, al is het jaren over de datum. Maar presenteren aan anderen vind ik een ander verhaal, dat doe je toch niet?

O te laat.

Dat doe je wel, oude troep presenteren

Flavia

Flavia

31-03-2020 om 22:22

wil

en weet je mijn gasten weten dat ook en die komen dan ook nog speciaal om bij mij in het zonnetje te doen of het zomer is met een glas koude apfelshorle. Of ze vragen of ik een fles mee wil nemen naar hun.

Samenloop

Samenloop

31-03-2020 om 22:25

Je proeft het Flavia

Tenminste, cola over de datum proef je. Bitter lemon ook. Misschien wat jij drinkt niet, dat ken ik niet dus daar kan ik niet over oordelen. Maar als ik oude frisdrank voorgeschoteld krijg als gast en ik proef dat, zal ik er niks van zeggen, da's beleefd.

rode krullenbol

rode krullenbol

31-03-2020 om 22:38

Over apfelshorle

Volgens orthomoleculair voedingsdeskundige Alf Knutzen kun je apfelshorle het beste zelf maken. Lees hier waarom! https://koggenland.nieuws.nl/nieuws/16369/zomer-warm-drinken-frisdrank/

Rode krullenbol

Flavia

Ik zal ook niet snel iets weggooien alleen omdat de tht-datum verlopen is. Kwestie van even ruiken en proeven of het nog goed is, toch?

Tine Winkel

Tine Winkel

01-04-2020 om 08:52

mijn vijf centen

ik denk niet dat er iemand, met een normale weerstand, ziek gaat worden van producten die enkele maanden over de THTdatum zijn. Wel zal het product mogelijk iets(jepietsje) anders smaken dan het verse product. Mensen die veel ervaring hebben met het product, maakt niet uit welk product, zullen proeven dat het oud is.

Dat geldt ook voor andere merken, bv. voor frisdrank (mensen die ALTIJD pepsi drinken proeven het ook wanneer ze wat anders voorgeschoteld krijgen), bier, koekjes etc. Voor mij geldt dat voor brood. Als je één smaak heel goed kent, proef je het gelijk als je wat anders voorgeschoteld krijgt. Ik heb een keer meegedaan aan een smaaktest voor vetarme chips. Sommigen in het panel proefden het verschil niet, ik wel (ik at toen ca. 3 zakken gewone chips per week...), ik had een 100% juiste score bij het indelen in gewoon en vet-arm... ik wist toen even niet of ik daar trots op moest zijn of niet.

ach

Ik geef mijn bloedjes van kinderen - die mij toch nader staan dan de visite - ook doodleuk dingen die (soms zeer) ver over de datum zijn. Wel is dat meestal blikvoer of iets anders dat oorspronkelijk meer dan een jaar houdbaar was.
Soms komen er uit mijn voorraadkastje kruidenmixen of blikjes tevoorschijn die we waren vergeten. Gaat eigenlijk altijd goed Van tevoren proeven gaat niet altijd omdat het soms maar een deel is van een te proeven eindproduct. Alleen wat meteen al raar ruikt gaat natuurlijk direct weg,.
Dingen als meel en noten proef ik wel altijd heel voorzichtig, daar kan de smaak echt flink van gaan afwijken als de houdbaarheidsdatum is verstreken. Maar soms gaat het verrassend lang goed.

Ik ben maar met twee dingen echt voorzichtig: rauw vlees en rauwkost. Verder is het een kwestie van ruiken, proeven en af en toe een schietgebedje

Groeten,

Temet

Ach

Het kan altijd gekker: 'Ik trok laatst een blik open waar 1941 op stond, een soort hondenvoer. Niets mis mee. In sommige pakketten zit zelfs kauwgom en chocola. Dat is hooguit wat vreemd uitgeslagen, maar de smaak is nog prima. Nee, van de honger zal ik niet omkomen."'

https://www.nu.nl/achterklap/6041768/johan-vlemmix-heeft-duizenden-voedselpakketten-uit-jaren-tachtig-in-bunker.html

Dan valt 8 maanden wel mee ☺

Tine (ot)

Jouw verhaal doet me denken aan een kennis van mij, die besefte dat hij zijn eetpatroon moest aanpakken toen hij op straat vriendelijk werd gegroet door de eigenaar van de snackbar

Groeten,

Temet

Triva

Triva

01-04-2020 om 12:08

Wat ik niet begrijp

waarom koop je iets wat verder niemand in het gezin drinkt (of eet)? Als je gasten verwacht die het op prijs stellen dat ze iets krijgen wat jij verder niet eet/drinkt en je wilt daar perse aan voldoen dan schaf je een minimale voorraad aan en als dat niet op gaat dan geef je dat toch gewoon mee?

Ik krijg regelmatig logés die graag karnemelk drinken bij het avondeten. Ons hele gezin drinkt dat niet. Ik koop de minimale hoeveelheid en wat op is gooi ik weg omdat je nu eenmaal karnemelk niet kunt meegeven. Als het om een ander, langer houdbaar, drankje zou gaan dan geef ik dat mee en ga ik dat niet bewaren tot een volgende keer (tenzij ik zeker weet dat ze weer komen binnen de THTdatum).

Ik kan me voorstellen dat je het vervelend vindt om te vragen of ze dit nu nog willen hebben. Dat zou ik oplossen door een nieuwe voorraad te kopen en ze te zeggen dat je nog een oude voorraad vond en of ze dat mee willen nemen of dat je het weg kan gooien. In ieder geval geef je ze het restant van de nieuwe voorraad mee anders heb je dit probleem volgend jaar weer (of overweeg het gewoon niet te kopen, mensen gaan niet dood van het feit dat jij dat spul niet hebt).

Buurvrouw

Buurvrouw

01-04-2020 om 12:26

eh...

Vraagt niemand zich af waarom TS in deze tijd bezoek ontvangt?

Buurvrouw

Nee.

Jesse_1

Jesse_1

01-04-2020 om 12:58

Buurvrouw

Ik zie dat niet staan. Misschien is TS de kelder aan het opruimen en vraagt zich af of de flesjes nu weggegooid kunnen worden, of toch nog bewaard voor bezoek.

Wat ik nog wel eens doe is een paar nieuw kopen en dan aan het bezoek vragen of ze de oude willen proberen en dat als het niet goed meer is, ik ook nieuwe heb. Beetje afhankelijk van hoe 'officieel' of juist familiair het bezoek is.

Overigens koop ik voor een verjaardag of feestje regelmatig dingen die we zelf niet (eten of) drinken. Gastvrijheid heet dat toch?
Wij drinken hier nooit bier (ik wel buitenshuis trouwens, maar thuis drink ik liever wat anders); zou bezoek hier dan nooit bier kunnen krijgen? Of rode wijn?
En soms drinkt het bezoek toch wat anders dan je verwacht, of komen bepaalde gasten niet.

rode krullenbol

rode krullenbol

01-04-2020 om 13:36

Nog een tip

Bier schijnt fantastisch goed voor het haar te zijn! Je kunt het dus ook als een soort van conditioner gebruiken. Gewoon aanlengen met wat xanthaangom o.i.d. en klaar is Kees!

Rode krullenbol

Ja, natuurlijk, xanthaangom heeft iedereen in zijn coronahamstervoorraad liggen

Groeten,

Temet

rode krullenbol

rode krullenbol

01-04-2020 om 13:53

Daar zeg je wat, Temet

Xanthaangom wordt veel gebruikt in de keuken. Maar voor wie het betreffende bindmiddel nog niet in huis heeft: het is in ieder geval online te koop bij die ene blauwe kruidenier.

Andere bindmiddelen zoals rijstebloem of -meel, aadrappelzetmeel of maizena kunnen uiteraard ook worden ingezet ten behoeve van de fabricage van een diy haarconditioner.

Er zijn overigens ook mensen die het bier gewoon 'au naturel' over de haren gieten. Wie voor deze techniek kiest, doet er goed aan het bier op te vangen in een teiltje, emmer of met een stop afgesloten wastafel. Dan kun je de behandeling een aantal keren herhalen, zonder verkwisting van het kostbare goedje doordat het subiet het riool in stroomt!

Rode krullenbol

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.