Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vic

Vic

08-03-2011 om 22:43

Ramen lappen

Met dit mooie weer heb ik zin in een poetsdraadje
Afgelopen weekend heb ik álle ramen in huis gelapt (van binnen, glazenwasser doet buiten). Daar had ik echt zin in met het mooie weer en de zon op het raam, en de laatste keer was alweer 10 maanden geleden. Dat vertelde ik ook enthousiast op mijn werk, waarop ik van een collega een reactie kreeg dat zijn vrouw dat minstens om de twee weken doet. Anders gaan de buren erover praten. OK, om het om de 10 maanden te doen is wellicht wat viezig, maar 26 keer per jaar toch ook wat overdreven?
Hoe vaak lappen jullie de ramen?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
(Janneke67)

(Janneke67)

08-03-2011 om 23:16

Uhm...

ik weet niet wat de norm is,maar mijn vriendin doet het ook elke week, max om de 2 weken. Maar ik vermoed dat ik het zo om de 2-3 maanden doe??! Ik heb er gewoon geen tijd voor!

Het raam in de keuken misschien wat vaker, omdat daar veel raam heb en daar schijnt de zon altijd op.

Massi Nissa

Massi Nissa

09-03-2011 om 07:41

Hier tweemaal per jaar

Hier doet de glazenwasser de buitenkant. Wij doen de binnenkant twee keer per jaar, namelijk in de lente en in de herfst - dan staat de zon zo genadeloos schuin en zie je elk kindervingertje .
Ik zou niet weten waarom je de ramen elke twee weken wilt doen. Traditie? Angst voor geroddel? Smetvrees?
Groetjes
Massi

Limi

Limi

09-03-2011 om 08:03

Ik doe het als...

...de zon heeft geschenen en ik heb gezien dat ze vies waren. Maar dan pas als het fijn is om buiten te staan. Geen regen of bevriezende vingers dus.

Mijn oudste zoon vindt het leuk werk en helpt graag mee. De jongste echter zou zo de straat op lopen. Ik denk dat we het tussen de 2 en 4 keer per jaar doen.

Beetje raar dat buren hier een mening over zouden hebben en dat iemand dat erg vindt, of is dat gewoon geklets van die collega?

Monet

Monet

09-03-2011 om 09:02

Eehh

Buiten komt de glazenwasser, heel trouw, elke 6 weken, hij doet van beneden tot en met de zolder alle ramen van buiten.
Van binnen is een ander verhaal
De keukenramen doe ik nog wel eens tijdens het koken op de luiewijven manier: glassex spuiten, prop keukenpapier, en schoon zijn ze weer
De rest van de ramen op de benedenverdieping zal misschien 3 keer per jaar een lap voelen, boven komen ze er nog kariger van af.

koentje

koentje

09-03-2011 om 11:09

Ik weet niet waar jij woont

maar mijn buren hebben (hopelijk) wel iets beters te doen dan opletten wanneer ik mijn ramen doe....
☺☺☺
sjonge jonge. En ik ook trouwens. Geen idee hoe vaak mijn buren dat doen. Jij?

Naar behoefte

en dat is beslist niet elke twee weken !

Binnen doe ik tweemaal per jaar, denk ik, buiten eens per twee/drie maanden? Bovenramen nooit, heb geen glazenwasser meer maar ook geen ladder en wel hoogtevrees.

Ik zal het speciaal voor OO het de komende 12 maanden bijhouden.

mijn werkster doet alle ramen twee keer per jaar,binnen en buiten meestal in maart en september.
vind het genoeg,zo vies worden ze niet.

Wisselend

Beneden doe ik de ramen denk ik om de drie-vier maanden, als ik me eerst drie weken heb geërgerd aan de vlekken als de zon erop schijnt. Op de slaapkamers heb ik het sinds vorig jaar januari (de verhuizing) niet meer gedaan, maar het is wel hard nodig.
Buiten komt de glazenwasser ca. om de 6 weken.

Ik ken iemand die klaagde dat ze het zo druk had met haar werk dat ze niet meer elke week (WEEK!) aan de ramen toekwam...

Marlou H.

Marlou H.

09-03-2011 om 14:12

2x per dag!

Leuke anekdote. Ik had een glazenwasser en kreeg ook een huishoudelijke hulp. Hoorde 's avonds van de buurvrouw dat de hulp de ramen had gedaan (hadden we het nooit over gehad) en 3 uur later de glazenwasser. ha, ha,

Maar na die ene keer 2 keer op een dag zo'n 4 keer per jaar denk ik.

Roosje Katoen

Roosje Katoen

09-03-2011 om 14:15

Ook twee keer

Hier ook twee keer per jaar ongeveer. Tenminste, die van de woonkamer. Die van de slaapkamer heb ik nog nooit gedaan de afgelopen 4 jaar dat ik in dit huis woon. Glazenwasser doet wel de buitenkant.

Heb onlangs het glasdoekje ontdekt, daarmee kun je streeploos handjes op het raam weghalen binnen drie seconden. Dat vind ik dan wel weer een uitkomst

NaShA

NaShA

09-03-2011 om 14:45

*proest*

** en veegt nog wat extra spetters van de ramen **

eh....zemen....als ik er echtechtecht niet meer doorheen kan kijken, dan doe ik het wel....

Brianna F

Brianna F

09-03-2011 om 15:45

Ik span de kroon

met 1 keer per jaar, maar dan moet ik wel deze week gaan lappen anders is het nog langer geleden. Ik zit er echt niet mee.

Vic

Vic

09-03-2011 om 16:57

Ik wist het wel! Om de twee weken is niet de norm in de rest van Nederland. De collega in kwestie woont in een Noordhollands dorp, waar de huizen en tuintjes er altijd keurig bij staan. Dat moet ook wel met al die realitysoaps die er opgenomen worden Ik geloof dus best dat zijn vrouw om de twee weken de ramen doet.

Ik lap

als ik vomd dat ik er niet meer goed genoeg doorheen kan kijken.....zo'n 4x per jaar dus. Voor regent het meer tegen het raam en waait er van alles tegen dan achter, daar zit vaak ook wel meer viezigheid.

Groetjes Pham

Netty

Netty

09-03-2011 om 22:04

2 dorpen

iedere 2 weken de ramen lappen gebeurt maar in 2 dorpen in Nederland volgens mij: Volendam en Urk. Gelukkig woon ik niet meer in 1 van die twee dorpen, maar mijn voormalige werkster wel. Die deed dus inderdaad iedere 2 weken mijn ramen. Was er ook vliegensvlug mee klaar. Helaas is ze vorig jaar gestopt en heb ik geen werkster meer. De ramen zijn in ieder geval binnen nog niet gelapt sindsdien. De buitenkant 1 keer door mijn man. Mijn familie moest eens weten. Zij lappen wel allemaal minimaal 1 keer per 2 weken (sommigen nog vaker).

Margriet*

Margriet*

09-03-2011 om 23:30

Toevallig

heb ik aan de achterkant beneden de ramen gelapt maar nog twee waar ik niet goed bij kon uitgesteld tot een andere keer, kan goed pas over een maand zijn. De werkster doet het ook wel eens, maar zelf kan ik het beter (lees netter). Met glassex alleen wordt het niet goed schoon, ik gebruik water en schoonmaakazijn. Ik doe het alleen al er eer van mijn werk is (in het voorjaar met laagstaande zon) want dan heb ik maximaal resultaat. ☺

dc

dc

10-03-2011 om 08:52

Laat het doen

De ramen buiten worden elke 3 maanden gewassen door een glazenwasser, vind ik ruim voldoende. Van binnen doe ik het als ik niet meer naar buiten kan kijken

En bij opmerkingen van de buren erover zou ik gewoon zeggen dat ik geen geld heb voor gordijnen en zo ga voor een beetje privacy

Hanne.

Hanne.

10-03-2011 om 09:05

Ha, ik heb toevallig vorig weekend de ramen gelapt, dwz beneden (binnen en buiten). Geen idee wat de keer daarvoor was. Waarschijnlijk een jaar geleden. Toen de zon ook laag stond, ik wel heel veel viezigheid zag én het lekker weer was.

Maar misschien dat partner het tussendoor nog eens gedaan heeft. Dit is nu net een van de weinige klusjes waar zijn 'viesdrempel' lager ligt dan de mijne!

Boven is denk ik minstens 2 jaar geleden. Zowel op de 1e als op de 2e verdieping zit een raam dat niet open kan. Die op de 2e verdieping waagt zelfs de glazenwasser zich niet.

Vic

Vic

10-03-2011 om 09:24

Maar eerlijk

Het is natuurlijk een klusje van niets. Volgens mij was ik in 1,5 uur klaar met alle ramen in het huis. Ik was wat langer bezig, want ik heb gelijk de gordijnen van de keuken en mijn berg/waskamertje afgehaald en gewassen, en weer opgehangen.

Ha!

Ik zou niet weten of de buren praten, ik zit namelijk op mijn werk . Tja, als ik een huisvrouw thuis had werden de ramen misschien ook wel eens per twee weken gelapt. Maar ik betwijfel het.

Een a twee keer per jaar komt dichter in de buurt. In ons nieuwe huis komt ook de glazenwasser niet meer omdat deze ramen zo zijn ontworpen dat ze van binnenuit zijn schoon te maken.
En dat doe ik dus zo af en toe. Heel af en toe.

Mijn nieuwste ontdekking: kleuterzoon vindt het leuk om de vieze vingers, vlekjes etc van de ramen te boenen (die peuterzusje erop maakt) met een microvezeldoekje. Gisteren weer een reuzesucces: zoon een vochtig doekje, dochter (die bij alles roept "ikke ook") een droog doekje zodat ze geen schade kon aanrichten, en ze waren weer een kwartiertje lief bezig, waarna de schuifpui merkbaar schoner was.

Want dat is een voordeel van weinig ramen lappen: je ziet tenminste verschil.

Groeten,

Temet

Ik heb een glazen plafond

in de uitbouw en ik heb werkelijk geen idee hoe ik dat schoon moet gaan maken. Vanaf de slaapkamers kan je er niet bij en vanaf de tuin ook niet, misschien wel als je op een trap met zo'n lange stok gaat staan hannessen maar ik vind een trap eng.

Omdat het glazen plafond dus vies is hoef ik ook de kamerbrede ramen niet te zemen van mezelf, nu is het in elk geval egaal vies.

Savon

Google eens op 'magnetische ramenwasser', wie weet is dat de oplossing voor jou

Vroeger...

toen ik nog op de middelbare school zat, hadden wij een overbuurvrouw die zo ijverig aan het ramen poetsen was elke 2 weken. Ze deed dat op vrijdag, rond de tijd dat wij net aan de middag-thee zaten. Het was heerlijk om naar te kijken, ze was meestal zo heftig aan het boenen dat de ramen er van trilden. Ik doe het zelf zo'n 2x per jaar.

Zorra en iemand ervaring?

Dat zou best een goed idee zijn Zorra, een magnetische ramenwisser, maar alleen via TellSell en dan heb ik altijd het idee dat het niet werkt. Iemand ervaring met zo'n ding? Het plafondraam bestaat ook nog uit 7 lange smalle ramen dus zelfs met zo'n magneet moet ik klimmen om 'm van raam naar raam te verplaatsen, maar even op een trapje durf ik wel.

Goh

Ik ken echt niemand die de ramen laat wassen door een glazenwasser. Wonen jullie allemaal in een appartement ofzo?
Ik heb ze dinsdag gewassen. Heerlijk, de zon scheen er zo lekker doorheen, en je krijgt er zo'n opgeruimd gevoel van, vooral omdat het verschil van vóór en ná zo groot is. Dat heb je dan weer niet als je het iedere twee weken doet
Ik heb een hekel aan vaste rituelen, dus ik was de ramen als ik het nodig vind en als ik zin heb. Die twee dingen liggen niet altijd op één lijn, maar ik denk tenminste ieder seizoen wel een keer, en in de zomer vaker.

Fiorucci

Fiorucci

11-03-2011 om 11:45

Silone

De glazenwasser komt bij mij alleen voor de buitenkant van de ramen op de eerste verdieping. Voor die paar euro ga ik niet moeiljk doen op een ladder..

Pelle

Ik woon tegenover een openbaar gebouw waar regelmatig glazenwassers bezig zijn. Laatst al 's ochtends om 7:00, het was nog donker. Ik kom dan wel eens in de verleiding om te vragen of ze mijn bovenramen niet willen doen. Want Fio heeft daar een punt, dat is een gedoe. Ik heb een wisser op telescoopsteel maar dat is ook niet je van het, en een dusdanig lange ladder dat ik ook daadwerkelijk bij de ramen kan, kan ik alleen niet hanteren. Die ramen doen we dus alleen als echtgenoot toch de ladder nodig heeft om blad uit de dakgoot te halen eens per jaar.

Limi

Limi

11-03-2011 om 13:35

Bovenverdieping

Ben ik de enige met een uitschuifstok? Ik doe de bovenramen ook. Het is vast niet zo mooi als een glazenwasser, maar beter dan niks.

Vic

Vic

11-03-2011 om 13:46

Glazenwasser

Onze glazenwasser doet bijna de hele straat, dus ik ben eigenlijk verbaasd dat er nog mensen zijn die zelf buiten lappen. Het is wel heel jammer dat ze met de ladder niet meer de tweede verdieping mogen doen. Mijn zolderraam heb ik nog nooit gelapt aan de buitenkant. Er zitten uitklapramen, dus dat wordt ook nog wel een uitdaging om dat te doen. Het regent gelukkig wel altijd redelijk schoon.

Fiorucci

Fiorucci

11-03-2011 om 15:30

Vic

Ik lap die buitenramen beneden zelf wel even, zo gebeurd en zo weer 7 euro uitgespaard..

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.