Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

annnebelle

annnebelle

08-07-2012 om 21:38

Recept koekjes voor kinderen

Ik zoek een recept waarmee je goed koekjes kan maken met vormpjes. Ik heb heel veel vormpjes maar de vorige keer, met een recept via internet, was het deeg te slap ofzo. In elk geval kwamen de koekjes niet goed los uit de vormpjes. Gevolg was veel misvormde of gescheurde koekjes en mopperende kinderen.
Wie heeft er een niet al te moeilijk en toch ook lekker recept?

Annnebelle

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Heb ut opgegeven

hier altijd koekje model pindarots

lennest

lennest

08-07-2012 om 22:14

Zandtaartdeeg

125 gram koude boter, 250 gram zelfrijzend bakmeel, 75 gram witte basterdsuiker, 1 ei. Alle ingrediënten in een kon, de boter met twee messen door de bloem snijden, zo klein mogelijk. Handen wassen met koud water en na afdrogen het deeg zo snel mogelijk met de hand kneden tot het een egale bal is. In huishoudfolie draaien en minstens een uur in de koelkast leggen. Oven voor verwarmen tot 160 graden. Het aanrecht of tafel bestuiven met meel en dan met een deegroller de bal uitrollen tot een grote lap, koekjes uitsteken, op beboterd bakblik leggen en in circa 20-25 minuten gaar bakken. Niet bruin genoeg? 5 minuutjes extra in de oven doet wonderen. Dit recept kun je ook als basis gebruiken voor appeltaart, of met speculaaskruiden erbij heb je brosse pepernoten. Kan eigenlijk niet mislukken. Het probleem met deeg/vormpjes is vaak een te warm deeg. Hoe kouder het deeg, hoe makkelijker het deeg uit de vormpjes komt. Vandaar de koude boter, boter snijden met een mes, kneden met koude hand, weer de koelkast in: alles om te voorkomen dat het deeg warm wordt. Toen ik dat eenmaal door had, ging het vanzelf!

Succes!

Jesse_1

Jesse_1

08-07-2012 om 22:16

Zandkoekjes

bijv 200 gr. bloem/150 gr. boter/100 gr. witte basterdsuiker/beetje zout
Is toch het ultieme deeg voor koekjes met kinderen. Niet te dun uitrollen! Vormpje erop, goed drukken en een beetje heen-en-weer schuiven, dan komt het er goed uit. Evt een klein beetje bloem op het werkblad als het daar te veel aan plakt, of voorzichtig met een theelepeltje uit het vormpje duwen aan de randjes.

In aanvulling op lennest

Dat gedoe met snijden met twee messen: daarvoor is de keukenmachine uitgevonden. Ideaal voor zanddeeg. Alles met het sikkelmes door elkaar mengen.

Groeten,

Temet

Deze

http://www.ah.nl/appie/recepten/recept?id=458702

Het deeg is een beetje taaiig en daardoor perfect uit vormpjes te halen. Ze smelten ook niet helemaal weg in de oven zodat ze Gied in vorm blijven. En in juli vind ik ze ook lekker!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Tanneke

Tanneke

09-07-2012 om 17:17

Recept voor koekjes deeg

Dit recept zat in een doos met koek vormpjes die ik hier (USA) heb gekocht en het is echt heel goed.
Doordat ik het omreken naar Europese maten zijn het geen afgeronde maten,maar het klopt dus wel.

390 gram bloem
1/2 theelepel zout
185 gram boter
250 gram suiker
1 ei
1 1/2 theelepel vanille extract

All ingredienten op kamertemperatuur.

Bloem en zout samen in een kom mengen.

In een tweede kom de boter met een electrische mixer (handmixer of stand mixer) kloppen tot het romig en egaal is.Ongeveer 2 minuten op hoge snelheid.

Dan mixer op medium snelheid zetten en geleidelijk suiker toevoegen tot het mengsel licht en "fluffy" is.
Voeg ei en vanille toe en nog een minuut mixen.

Deeg in twee gelijke delen verdelen. Maak van allebei een bal en maak daar weer een platte schijf van.In plastic folie wikkelen en minimaal twee uur in de koelkast laten staan voordat je er vormpjes uit drukt.

Even een paar minuten uit de koelkast leggen voordat heje het uitrolt. Uitrollen tot ongeveer 5mm en vormpjes uitdrukken.Als het deeg te plakkerig word, kun je heteven terug leggen in de koelkast.
8 tot 10 minuten in deover, voorverwarmd op onegeveer 150 of 160 graden, tot de kanten wat donkerder zijn. De koekjes worden niet bruin.

Ze worden harder terwijl ze afkoelen dus niet langer erin latern zitten omdat je denkt dat ze nog te zacht zijn.
Je kunt dit deeg 2 dagen in de ijskast bewaren of gewoon veel langer in de vriezer.

Tarte Tartin

Tarte Tartin

10-07-2012 om 08:29

3-2-1 variant

Ik pak altijd 300 graam bloem, 200 gram boter, 100 gram suiker en een ei. Dat tot een deeg kneden en dan inderdaad minimaal een uur in de koelkast. Deeg kan ook ingevroren worden. Als je het gaat gebruiken snel uitrollen tot een plak van ongeveer een cm dik. Daar kun je koekjes van maken etc. Wat erg scheelt is het al als platte schijf in de koelkast leggen ipv een bol. Doordat het al plat is, is het makkelijker uit te rollen. Het deeg gebruik ik ook voor appeltaart etc.

annnebelle

annnebelle

10-07-2012 om 20:10

Dank

Dank voor jullie recepten en tips. We gaan het misschien dit weekend al proberen en anders toch zeker van de zomervakantie!

Annnebelle

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.