Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Puck2

Puck2

30-12-2009 om 22:56

Recept lekkere wafels

Sinds afgelopen weekend ben ik een (elektrisch) wafelijzer rijker. Vanavond de eerste keer uitgeprobeerd. Wel een lekker recept voor Brusselse wafels (mam, het smaakt naar roerei) maar niet de wafels die ik dus zoek. Ik ben op zoek naar het recept van die luchtige lekkere wafels die je in België krijgt. Die rechthoekige krokante dingen met bijv. chocoladesaus erop. Ik heb al op Smulweb gekeken maar vond ruim 800 recepten. Dat lijkt me een beetje veel om uit te proberen. Wie heeft voor mij een lekker wafelrecept.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

31-12-2009 om 09:34

Mijn recept

halve kilo zelfrijzend bakmeel
350 gr basterdsuiker
6 eieren
1,5 pak boter
3 zakjes vanillezuiker

eerst boter mixen
basterdsuiker erbij, vanillesuiker en als laatste de eieren.
hiermee krijg je vrij stevige lekkere wafels. Als je meer van slappe wafels houdt dan moet je er wat melk bij doen

Puck2

Puck2

31-12-2009 om 18:36

Cobi, rechthoekig

Cobi, hij bakt rechthoekige wafels, eigenlijk vierkant. Het recept van Ayla lijkt me lekker, maar is volgens mij niet wat ik zoek. Ik zoek geen stevige maar ook geen slappe wafels, ik wil krokante wafels. Maar je eerste recept met amandelen lijkt me ook leuk voor de variatie dus laat maar doorkomen je recepten Cobi...

Puck2

Puck2

01-01-2010 om 19:30

Super cobi

Zien er lekker uit, die wafelrecepten en volgens mij komt de krokante wafel nog het dichtst in de buurt. Ga van de week eens experimenteren. En die amandelwafels komen wel. Kom gewoon ook naar de meeting en dan neem je een kopietje mee. (2 jaar geleden in Houten zat ik steeds aan een adere tafel dan jij, maar het was erg gezellig bij jou, dat wil ik nu ook een keer meebeleven )

MM.

MM.

01-01-2010 om 23:49

Bierbeslag en amandelbeslag

Beslag maken van 250 gram zelfrijzend bakmeel, beetje zout, 150 gram witte basterdsuiker, 3 eieren en 125 gram gesmolten boter, tot beslag roeren terwijl je ca. 1/4 liter bier toevoegt.
Resultaat: luchtige wafels, wel meteen opeten want als ze afkoelen worden ze slap. Ik gebruik trouwens meestal wat minder suiker maar zo staat het in het recept.

Ik zie nu dat er ook een versie met amandel staat, die heb ik zelf nog niet geprobeerd:

400 g zelfrijzend bakmeel, 125 g amandelpoeder, 125 g suiker, snufje zout. Kuiltje maken, 20 g opgeloste verse gist erin, 4 eieren en 150 g gesmolten boter. To beslag roeren terwijl je scheuten melk toevoegt, 3/4 liter, en extra: 2 eetlepels grand marnier. 1 uur laten rijzen. Hmm ga ik toch eens proberen.

MM

Puck2

Puck2

03-01-2010 om 21:33

Cobi, succes

Cobi, ik heb recept 2, die van de krokante wafels geprobeerd en hoewel het niet de wafels zijn die ik bedoel was de unanieme mening: mam, deze zijn veel lekkerder, die wil ik nog wel een keer. Dus ik ga verder met experimenteren. Degene die ik bedoel zijn nog luchtiger, dunner en anders van smaak, maar misschien zijn die met een gewoon wafelijzer nietgoed te maken en exclusief alleen in België te krijgen.

Puck2

Puck2

03-01-2010 om 21:35

Belgische forummers...

Ik richt mijn hoop op jullie: wat is jullie geheime recept voor die lekkere wafels die je bij jullie in restaurants kan krijgen, met of zonder allerlei lekkere dingen erop: slagroom, kersen, aardbeien, chocoladesaus.
Ik zou ze graag thuis maken.

MM.

MM.

04-01-2010 om 09:32

Foutje

Ergens hierboven staan recepten voor bierbeslag en amandelbeslag. In het amandelbeslag staat zelfrijzend bakmeel, dat moet bloem zijn want er gaat al gist in!
Ik heb ze gisteren gemaakt (met gedroogde gist, ongeveer zoveel als voor een brood in de bbm): een amandelsmaak kon ik er niet echt aan ontdekken maar ze waren lekker, luchtig en crispy.

MM

Puck

Puck

12-01-2010 om 10:40

Stand van zaken

Ondertussen heb ik één van de recepten van Cobi gemaakt en die waren lekker, maar nog niet wat ik bedoel. Het recept van amandelbeslag van MM is veel dunner en kwam meer in de richting, al vraag ik me af wat die amandelen erin doen. Proeven doe je ze niet volgens mij. De wafels die overbleven heb ik later opgewarmd in de broodrooster. Dat blijkt dus erg goed te gaan.

Puck

Puck

15-01-2010 om 08:59

Hoe was je experiment tops

Tops, ik ben wel benieuwd hoe je oliebollenwafels zijn geworden....

Puck

Puck

16-01-2010 om 11:47

Tops toch!

Met pakken mix van de Lidl een recept van de Koopmans site maken. Dat is vloeken in de kerk! Maar het moet dan wel een heel lekker recept zijn dat het ook met de mix van de concurrent lekker is. Ik ga eens kijken bij Koopmans

Polly Shearman

Polly Shearman

16-01-2010 om 13:35

Wat ik heb gedaan

nou ja, waar ik nu mee bezig ben
pannekoeken bakken van de overgebleven oliebollen mix van de lidl...
smaakt best hoor heb al getest
alleen is het wat moeilijk omdraaien... breekt snel in stukken.
greot, pol

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.