Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Asa Torell

Asa Torell

29-10-2008 om 21:07

Recept met bleekselderij gezocht

Na een etentje met vrienden van de week met een (heerlijk) bleekselderijrecept zitten we nu nog met een halve struik in de koelkast. Ikzelf vind bleekselderij heerlijk maar vriend is er zacht gezegd geen fan van (heb halverwege 2007 eens beloofd tot het eind van dat kalenderjaar geen bleekselderij meer te serveren, dus ga maar na...).
Dus als iemand een fijn recept heeft voor mensen die bleekselderij lekker vinden, of juist om het te camoufleren ?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Annie Tsung

Annie Tsung

29-10-2008 om 21:27

Komt ie

Deze heb ik overgenomen van een vriendin:

Een paar stengels seldrij in kleine stukjes, twee of drie granny smith appels in kleine stukjes erdoor.Beetje mayo erin, klein beetje vloeibare zoetstof (suiker kan ook,maar dat knarst zo), rozijnen erdoor en je hebt een lekker bijgerecht.
Het klinkt misschien niet om over naar huis te schrijven,maar het is echt heel erg lekker.Bij een gehaktschotel ofzoiets?
Annie

bibi63

bibi63

29-10-2008 om 21:30

Spaghetti bolognese

In de originele spaghetti bolognese hoort bleekselderij (maar niet een halve struik....). Wel is het lekker verstopt en puur voor de smaak.
De ingredienten voor de saus zijn:
olijfolie
ui
knoflook
rundergehakt
stengel bleekselderij (zeer fijn gehakt)
paar worteltjes (zeer fijn gehakt)
blik tomatenblokjes
tomatenpuree
kruiden zoals oregano, tijm
peper/zout
evt. beetje bouillonpoeder
scheutje rode wijn

Succes
Bibi

Eeehm....

vullen met iets roomkazigs met kruiden en dan als borrelhap op tafel?

Mijn simpele variant is om even voorgekookte bleekselderij met verse tomaten erover, oude kaas, en als je wilt nog wat ham (en eventueel iets room-achtigs) in de oven te mikken, en dan te eten met rijst. Smaakt wel heel erg naar bleekselderij, maar daar houd ik wel van, vooral in de combinatie met tomaten en kaas. Jammie!

Een struik bleekselderij blijft trouwens best lang goed, en af en toe een of 2 stengels door een salade heen is ook heerlijk.

over salades gesproken....mmm, bleekselderij met stukjes koude gekookte kipfilet, appel en walnoten. Dan een frissige citroen-mayo-yoghurtdressing erover.....Ha! Daar ga je zelfs je man blij mee maken!! (lekker voorgerechtje, dit)

Ingrid (met acuut honger)

Jvo

Jvo

29-10-2008 om 22:43

Vandaag gegeten...

Groot stuk suddervlees in stukjes snijden en aanbraden. Scheut rode wijn erbij en 3 uur laten pruttelen (af en toe roeren en wijn toevoegen). Ik doe er altijd vrij veel gemalen kruidnagels door, peper, zout en heel belangrijk: een zak gedroogde cranberries (mijn moeder gebruik cranberriecompote, dat kan ook). Te koop bij C1000 (bij de rozijnen).

'n Minuut of 20 voor je gaat eten gooi je er een in stukken gehakte winterpeen in, een flinke hand gedopte boontjes en... een paar stengels gesneden bleekselderij. Spruitjes, broccoli, paprika, alles kan erin (wel op letten dat sommige dingen natuurlijk wat korter moeten). Op smaak maken en eten met rijst, brood of aardappels.

Heerlijk! Het kost wat tijd, maar effectief sta je maar 'n kwartiertje in de keuken.

Wat wij ook vaak eten met bleekselderij:

Stuk vis in een ovenschaal, grof gehakte groente er omheen (courgette, aubergine, broccoli, wortel en altijd bleekselderij), kruiden erover (dille of herbs de provence), beetje olijfolie, toedekken met een laag geraspte kaas en ongeveer 30 minuten de oven in op 175 graden (sorry, die details weet ik niet exact, want man doet dat meestal )

Kan je eten met aardappeltjes, brood, wij eten het meestal zo (maar zijn geen aardappeleters).

Jvo

Asa Torell

Asa Torell

29-10-2008 om 22:52

Ooo wat lekker allemaal!

ik krijg enorme honger als ik al die recepten lees! Wat leuk al zo veel reacties! Ik ga van het weekend gauw nog een paar struikjes halen .
Wat ik er trouwens van de week mee gemaakt had (komt van Sylvia Witteman):
1 struik bleekselderij (ik had dus ruim de helft genomen van een hele grote)
400 gr bliktomaten
struik verse thijm
2 tenen knoflook
1 grote ui (of 2 kleine, of 3 of...)
zout, peper
Snij de bleekselderij, de uien en de knoflook in kleine stukjes. (dwz. de gewoonlijke grootte van dat soort stukjes).
Pluk de blaadjes/zachte stukjes stengel van de thijm.
Fruit de bleekselderij en de uien een minuut of 5 in hete olijfolie.
Voeg de knoflook en thijm toe en fruit nog eventjes mee.
Doe de tomaten erbij, plus zout en peper naar smaak en laat nog 10 minuten (of langer) sudderen.
Klinkt te simpel, maar het is toch erg lekker! Bij pasta met parmezaanse kaas erover.

Asa Torell

Asa Torell

29-10-2008 om 22:56

Oja en deze vindt bijna iedereen eng

dus daar kan ik hier thuis niet mee aankomen, maar voor bleekselderijsnackliefhebbers misschien iets:
bleekselderij
rozijnen
pindakaas
Snij de bleekselderij in stukken van ca. 3 cm lang, doe er een flinke klodder pindakaas op en druk daarin rozijntjes vast.
Een collega trakteerde hier eens op, maar gelukkig voor mij bleef er nog heel veel over voor de 2e ronde .

mammie2

mammie2

30-10-2008 om 11:07

Geweldig camouflerend recept:

Italiaanse bleekselderij soep.

Snij de bleekselderij in stukjes en 1-2 geschilde aardappelen ook.

Bak ze in olijfolie in een braadpan en blus met witte wijn. Even laten inkoken en dan groentenbouillon toevoegen (mag met blokje). Deksel op de pan en nog ongeveer 10-15 minuten laten koken. Staafmixer erop zetten. Eventueel room en geraspte citroenschil + wat citroensap erdoor. Lekker met knapperbolletjes.

Dit smaakt nauwelijks meer naar bleekselderij en is gezond.

groene specht

groene specht

30-10-2008 om 14:39

Rode linzensoep

Rode linzensoep - naar turks recept - wordt lekkerder van een halve stronk bleekselder. Nog snel klaar ook.

Men neme voor 4 personen: een liter water, 250 gram rode linzen (in vergiet afgespoeld), een halve stronk bleekselder in smalle reepjes (incl. de blaadjes), een rode ui in reepjes en 2 groentebouillonblokjes.
Kooktijd 1 kwartier. Opdienen met citroensap en turks brood.
Variant: blikje tomatenpuree erdoor.
(Oorspronkelijke recept is geloof ik met het kruid selderij, dat wordt toegevoegd naar smaak in de soepkom)

Helen

Helen

03-11-2008 om 10:49

Met rijst en shoarmavlees

ik heb niet het hele draadje gelezen dus misschien dubbelop: een lekker, makkelijk recept met bleekselderij dat de kinderen ook graag eten:

shoarmavlees bakken (kip of varken),bleekselderij in schijfjes en winterwortels in halve plakjes erbij, nog wat zout en peper en evt shoramakruiden. Tijdje laten smoren zodat alles de gewenste hard/zachtheid en dan een bakje creme fraiche of cullinesse erdoor. Lekker met zilvervliesrijst.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.