Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Respect voor de passevite!

Gebruiken jullie die ook nog?
Waarvoor?

Emmawee

Emmawee

11-02-2018 om 18:31

Nee helaas niet

Mijn oudste is over her algemeen een makkelijke en enthousiaste eter maar houdt niet van soepen en sauzen die door de passevite zijn gegaan. En aan gezien het alternatief met smaak wordt gegeten, zie ik er dan liever van af. Ik kan het trouwens wel weer eens proberen. Ik maakte altijd heerlijke verse tomatensoep en aardappel-preisoep.

Nee.

Vroeger wel eens gebruikt maar is op een gegeven moment in de kliko verdwenen. Niet gemist bedenk ik nu.

Nee

Brrr.... ik zie nog zo Mn schoonmoeder de rode kool en aardappelen er door heen doen. Dat was geen stamppot dat kon je met een rietje opzuigen...getver
Nooit zelf aangeschaft hahah

Phryne Fisher

Phryne Fisher

11-02-2018 om 19:41

Nee

Ik moest googelen wat het was, en ik heb zoiets nog nooit in het echt gezien.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

11-02-2018 om 19:43

Grappig

Ik kende de naam niet en heb even moeten googelen om te weten wat het is: een ouderwetse roerzeef. Mijn moeder had er één, wij niet. Ook niet de behoefte om er één aan te schaffen.

Aagje

Lou

Lou

11-02-2018 om 21:38

Mijn moeder...

... maakt er nog appelmoes mee. Ik heb in geen tijden zelf appelmoes gemaakt, maar volgens mij deed ik dat in de magnetron, meer compote werd het dan denk ik. Mijn moeder heeft geen magnetron. Hier is het dus een generatieverschil.

Half a twin

Half a twin

11-02-2018 om 21:44

Van toen ze nog onverslijtbare kwaliteitsproducten maakten

Mijn moeder heeft een goed exemplaar, mijn zus die 7 jaar eerder trouwde dan ik heeft ook nog een degelijk exemplaar, de mijne heeft geen scherpe zeven, daar kan je nog geen ontvelde tomaten mee malen.
Als ik aan een antiek en degelijk exemplaar kan komen dan wil ik er een!

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-02-2018 om 00:56

Sorry h-a-t

Net die van mijn moeder in de kliko gemikt. Zij gebruikte m al nooit en ik eigenlijk ook niet de behoefte om daar verder in te verdiepen. Weet nu waarvoor dat ding was .

Claire

Claire

12-02-2018 om 07:11

Ginny

"Net die van mijn moeder in de kliko gemikt."

Jammer.

Als je iets weg wilt gooien dat nog werkt, breng het dan beter naar de kringloop.

Fijn als meer mensen dat doen om het milieu te sparen.

En al is het maar voor de nostalgische gevoelens van de bezoekers van de Kringloopwinkels.

Nb Die dingen zijn nog steeds te koop (nieuw).

Half a twin

Half a twin

12-02-2018 om 07:42

Nieuw is van prutkwaliteit

Ik heb een nieuwe maar die doet het niet goed genoeg. Ik wil er dus graag een van de kringloop.

Triva

Triva

12-02-2018 om 10:07

maar

dat is toch niet voor stamppot?

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

12-02-2018 om 10:10

Ja klopt Claire

En er is ook heel veel naar de kringloop gegaan, want het kost me heel veel moeite om mijn moeders mooie spulletjes zomaar weg te gooien. Alleen deze dus niet.
Had ook geen idee dat daar nog vraag naar was, laat staan wat je moet met een zeef met een molentje.

Yvan

Yvan

12-02-2018 om 10:18 Topicstarter

"passevite"

is inderdaad "schoon Vlaams" voor een "roerzeef". Niemand hier weet wat "een roerzeef" is, maar "ne passevite" kent allicht iedereen.

De bedenking dat het met zo'n roerzeef al snel een papje wordt ("...Dat was geen stamppot dat kon je met een rietje opzuigen...getver ...") vind ik een beetje vreemd, omdat ik nu net een roerzeef gebruik om dat niet te hebben.

Aardappelpuree bijvoorbeeld, vind ik "te grof" als die met zo'n pureestamper gemaakt wordt en "te vloeibaar en te nat" als je er met de staafmixer doorheen gaat.
Met de roerzeef zit de consistentie daar net tussenin en die puree is ook erg geschikt om er aardappelkroketten mee te maken. Dan kan je je natuurlijk afvragen: "Wie houdt zich daar nu nog mee bezig???". Wel euh... ik: ik vind het zonde om uren bezig te zijn aan een rundstong in madeirasaus, om die dan op te dienen met diepvrieskroketten.

In het algemeen gebruik ik zo'n ding nu net voor bereidingen waar er toch nog iets van "structuur" moet zijn. Voorbeelden legio: allerlei aardappelpurees ("stoemp"): met boerenkool (jawel), met wortelen, prei, selder. Erwtensoep enz...

Een roerzeef kan je inderdaad in de kringloopwinkel vinden. Ze zijn (hier toch) spotgoedkoop: 2 of 3 Euro.

Ik koop zo'n klein keukengerei doorgaans in een groothandel voor horeca-benodigdheden waar ook particulieren kunnen kopen.
De prijzen zijn vaak veel lager dan wat je in gedachten had. De winstmarges van de snobkookwinkels moeten enorm zijn...

Ik had er eentje "uit den Aldi" dat exact 2 roerzeefbeurten meegegaan heeft.
Ik heb er nadien, in een horeca-groothandel, eentje van identieke afmetingen gekocht (merk: Inoxibar), voor een Euro of 2 meer dan in de Aldi. Dat gaat al een paar jaar mee en ik ben er erg tevreden over.

nora

nora

12-02-2018 om 10:41

Ik kende dit voorwerp als roerzeef. Ik heb er een. Toen oudste ruim 20 jaar geleden geboren werd, heb ik de babyhapjes met de roerzeef gemaakt. Later had ik een staafmixer en die heb ik op het laatst bij oudste en vervolgens bij de jongere 2 gebruikt. Nu gebruik ik m nog wel eens voor zelfgemaakte appelmoes, fruit voor jam en heel soms voor soepen maar voor dat laatste daar gebruik ik ook wel de staafmixer. Stamppot zou ik nooit door de roerzeef doen, dan wordt het zo fijn als een babyhap, ik houd van grovere stamppot.

Yvan

Yvan

12-02-2018 om 10:46 Topicstarter

"... moeders mooie spulletjes ..."

Je kan er lang over redetwisten en het geldt zeker niet voor alles, maar sommige dingen waren vroeger gewoon beter.
Geen enkele hedendaagse snelkookpan kan tippen aan een oude "Tomado", geen enkele hedendaagse sapcentrifuge aan een oude "Vorwerk", geen enkele hedendaagse frietketel aan een oude "Nova" of "Acec", geen enkele hedendaagse frietensnijder aan een oude "Zyliss", geen enkele wasmachine aan een oude "Balex", geen enkele kroketmaker aan een oude "Mille Croquettes" enz.

Bij veel elektrische apparaten zijn de mogelijkheden, programma's en wat weet ik al niet, duizelingwekkend toegenomen (in een beetje hedendaagse wasmachine zit oneindig veel meer computertechnologie dan in de Voyager 1 en 2 en lle Apollo-vluchten samengeteld), maar al dat technologisch vernuft zit in een omhulsel dat niet bedoeld is om erg lang mee te gaan...

nee

Mijn moeder gebruikte de hare inderdaad voor de appelmoes. Niet voor de puree, gek genoeg, dat ging met de stamper. Gelukkig had ze ook niet de neiging om rodekool etc erdoor te draaien.

Ik gebruik geen roerzeef voor appelmoes, als je appels lang genoeg kookt (magnetron werkt eigenlijk alleen lekker voor hele kleine hoeveelheden vind ik) dan wordt het vanzelf moes. Bovendien hebben we appelmoes bij voorkeur niet helemaal glad.

Maar we hebben een staafmixer. Perfect voor soepen en sauzen, en ik zou er ook de appelmoes fijner mee kunnen maken als ik dat zou willen (niet dus). Neemt minder plaats in dan een roerzeef.

Voor aardappelpuree hier de pureeknijper, dat vind ik lekkerder dan gestampt.

Groeten,

Temet

overigens

Als je appels lang genoeg kookt krijg je vanzelf moes, maar ik snij die appels dan wel eerst in stukjes. Ik meen me te herinneren dat mijn moeder vroeger de appels alleen schilde en mogelijk halveerde, maar niet verder verkleinde en ook de klokhuizen liet zitten. De gare appels gingen vervolgens door de roerzeef.

Minder werk aan het kleinsnijden van de appels, maar die gewonnen tijd verlies je weer met het afwassen en -drogen van die roerzeef. Dat is de Wet van Behoud van Ellende

Groeten,

Temet

Yvan

Yvan

12-02-2018 om 11:00 Topicstarter

"pureeknijper"?

Nooit van gehoord. Weer iets bijgeleerd! Mijn dank .

Kaori

Kaori

12-02-2018 om 11:03

aardappelpuree

aardappelpuree moet je zeker niet met een staafmixer proberen te maken. Dan krijg je aardappellijm omdat de koolhydraten en eiwitten gemarteld worden.

Goede aardappelpuree: met de pureeknijper of iets grover met de stamper. Warme melk en een klontje roomboter en dan heb je de goede puree.

Ik heb wel een roerzeef met zo'n houten balletje. Gebruik 'm eigenlijk nauwelijks.
Appelmoes maak ik 1x per jaar en dan gelijk een liter of 5 in kleine potjes, blijft jaren goed. (potjes en deksels uitkoken, hete moes in warme potjes. Deksel er op, omdraaien en laten afkoelen.)

Wij zijn niet zo van de gladde sausjes, ingredienten zijn het liefst duidelijk herkenbaar. Hier geen verhulde groenten in de pastasaus, het is meer geroerbakte groenten met wat tomatenpuree en kruiden.

Inanna

Inanna

12-02-2018 om 12:10

nee

Mijn moeder heeft er 1 en ik geloof dat ze die gebruikt om aardappels doorheen te doen als ze koude schotel maakt. Voor zover ik weet is dat ding er altijd geweest, soms mochten wij onze aardappelen erdoor doen vroeger, omdat sliertjes leuker zijn om te eten dan gewone aardappel.
Zelf heb ik er geen en ik heb hem ook nog nooit gemist eigenlijk.

rutiel

rutiel

12-02-2018 om 12:26

Pureeknijper

Wij hebben zo'n pureeknijper ja. Tenminste ik denk dat dit is wat Temet bedoelt. Zeg maar een reuzen-knoflookpers. Het fijne is dat je aardappels precies de goede structuur krijgen. Een aardappelstamper maakt ze te grof, een keukenmachine weer te fijn...

Het principe van dit (inderdaad onverwoestbare!) apparaten is volgens mij te vergelijken met de hippe "slowjuicer". Door het langzame draaien of duwen blijven vezels en structuren beter bewaard. En dat komt de smaak ten goede!

Brianna F

Brianna F

12-02-2018 om 21:17

Zelfs 2

Ik heb er zelfs 2. Een kleintje en een grote. Vnl. voor puree. Aardappels, knolselderij, bataten. Die krijgt dan precies de juiste structuur. Dat kleintje gebruikte ik vroeger voor babyhapjes. Bij mij kwamen er geen potjes in.

Raffie

Raffie

13-02-2018 om 15:31

Bramenjam en appelmoes

Mijn moeder had zo'n oranje, en ik had zo'n zelfde bij een kringloopwinkel gevonden. Jaren gebruikt voor appelmoes en bramenjam (zeefde de pitjes eruit, terwijl er nog wel wat structuur in bleef).
Ik heb hem veel te makkelijk weggedaan toen hij kapot ging, want de nieuwen (2) die ik daarna aangeschaft heb zijn lang zo goed niet, de gaatjes in de zeef zijn groter, zodat de bramenpitjes en doorheen gaan en de appelmoes wordt niet iets minder lekker.

Groentezeef

Wij hadden er vroeger een in de vorm van een zeef met een houten klos om te draaien en een houten klos die gedraaid werd en de zaak door de zeef duwde.

Tegenwoordig prak ik een beetje de zelfgemaakte appelmoes. Dat is genoeg.

Maar misschien is het wel een handig ding om zonder electra een smoothie te maken?

Yvan

Yvan

13-02-2018 om 20:00 Topicstarter

Als je zo'n ding nieuw koop heeft dat

doorgaans toch verschillende zeven? Bij die van mij zaten er drie bij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.