Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rijst in van die zakjes...

Hoi,

Per ongeluk rijst gekocht in van die zakjes. Die moet je met zakje en al in het water gooien. Toen ik het openmaakte dacht ik nog: misschien toch wel handig.

Maar toen de rijst klaar was dacht ik: en nu???? Hoe krijg je het overtollige water eruit? Heb het laten uitlekken maar er bleef veel water inzitten. En hoe in hemelsnaam maak je het zakje open??

wie heeft hier ervaring mee??

liefs lisa

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

20-12-2009 om 21:02

Open maken

is natuurlijk heel eenvoudig: een schaar!!

Als je het dan in een zeef giet ben je het water zo kwijt.

Linda99

Linda99

20-12-2009 om 21:12

Ophangen

Ik hing zo'n ding altijd aan de kraan. En daarna de schaar erin.

Kamperen

Die zakjes koop ik vaak als ik ga kamperen. Mijn kampeerpannetjes zijn namelijk een ramp met afgieten.
Je moet ze gewoon met zakje en al laten uitlekken in een zeef en dan openknippen of met mes opensnijden.
De rijst zelf vind ik overigens niet echt lekker. Veel te droog naar mijn smaak. Ik eet normaal liever surinaamse rijst, pandan of basmati.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-12-2009 om 00:54

Ja aan de kraan

Ik zou er geen vergiet voor viesmaken

Huh?

De enige rijst in zakjes die ik ken is longtong. Gewoon een uur koken, helemaal koud laten worden, open knippen, in blokjes snijden en serveren bij gado gado en/of sate.

Nee, silone

Geloof me, die rijst in zakjes (in een grijs verleden eens gehad al weet ik werkelijk niet meer waarom) lijkt in niets, maar dan ook niets, op lontong. Het is gewoon een soort snelkookrijst vziw.

Groeten,

Temet

Tirza G.

Tirza G.

21-12-2009 om 11:33

Was het niet

een superhandige zet van Uncle Ben? Zo'n product waarvan je denkt: wáár heb ik dat nou toch voor nódig? En wíe heeft dat nodig?

Tirza

Tijgeroog

Tijgeroog

21-12-2009 om 12:27

Vakantie

Wij gebruiken ze als we op vakantie zijn. Want dan slingert er geen rijst de hele tent door. En k vind het dan wel praktisch koken, snel klaar en niet af hoeven gieten. Ik heb wel eens een halve pan rijst over een boomstronk uitgestrooid. Maar ik heb thuis liever losse rijst.

Tirza G.

Tirza G.

21-12-2009 om 12:44

Tijgeroog

Dank je. Mijn dag is weer goed Ik heb nu iemand om aan te denken als de maaltijd weer eens in de gootsteen ligt na een heldhaftige afgietpoging van mij.

Tirza

margje van dijk

margje van dijk

21-12-2009 om 13:33

Haast standaard

Ik moet met altijd suf zoeken als ik in een vreemde supermarkt ben, want álle rijst lijkt wel in van die zakjes te zitten.

Ik ben tegen, ik heb het een keer geprobeerd en zelden zo hard gevloekt als die keer. Zelfs op vakantie wil ik het niet hebben.

Gezien de toon van dit draadje lijkt mij dat er weinig mensen zijn die genotvol van zo'n zakje kunnen genieten.
Hoe kan het dan dat je op ooghoogte uitsluitend rijst in zakjes vindt (zeker ook in het buitenland) en pas ergens onderop in saaie grote verpakkingen de gewone rijst?

Mij een raadsel

Margje

Wilma

Wilma

21-12-2009 om 15:52

Jullie bedoelen die rijstbuiltjes van lassie?

Die hebben wij altijd, LOL. Geweldig hoe hier beschreven wordt wat voor ondingen het zijn. Wij hangen ze dus inderdaad altijd even aan de kraan uit te lekken en knippen ze dan boven 't pannetje open en voila op tafel.

Handig! Ze zijn er ook in zilvervliesrijst .

Groetjes,
Wilma

Rijst koken

Beste mensen, snelkookrijst is helemaal niet zo vreselijk snel. Het is wel snel gaar, maar dan moet het nog uitdampen. Het tijdsverschil met gewone rijst is uiteindelijk maar heel klein, en gewone rijst is meestal lekkerder.

En je kan prima gewoon rijst koken, mijn favoriete manier (voordat vriend een rijstkoker kocht) was met de hooikistmethode: rijst aan de kook brengen (1,5 kopje water per kopje rijst), 5 minuten laten doorkoken, en dan de pan onder je dekbed zetten. Daar een 20 minuten laten staan et voila, prima rijst. Energiezuinig ook nog, en het brandt niet aan.
Toen ik niet meer gelijkvloers woonde heb ik een hooikist gemaakt (bak met kussens erin en deksel erop) en dat ging ook prima.
Goedkoper, lekkerder, en beter voor het milieu (minder energie, minder verpakkingsmateriaal) dan die builtjes van Lassie.

Groeten,

Temet

Lisa76

Lisa76

22-12-2009 om 22:01 Topicstarter

Bedankt

voor jullie tips. Zal eens vertellen hoe het de eerste keer ging:

Rijst was klaar: met een vork het zakje uit het kokende water gehaald: gleed er natuurlijk weer af zo weer het water in: au spatjes heet water over mijn hand....

Toen eerst maar het water uit de pan gegooid. Met de vork op het zakje gedrukt om het water eruit te krijgen. Toen boven een pan met een mes geprobeerd het zakje open te snijden. Wat dus inderdaad ook een scheldpartij opleverde. grrrrrr

Nu de tweede keer aan de kraan gehangen en met een schaar (hoe simpel kan het zijn...) opengemaakt! Nog steeds vind ik het niet heel handig maar gingen stukken beter...

thanks!

liefs lisa

100%mama

100%mama

24-12-2009 om 15:47

Hahaha

Was het wel lekker?

Hier vind ik het de uitvinding van de eeuw! Bij mij kookt de rijst ALTIJD aan in de pan, vraag mij niet hoe, maar het gebeurt. Nu die zakjes, zalig! Ik gooi de pan om in de gootsteen en pak dan het zakje en hang die even uit te lekken aan de kraag. Idd met een schaar open knippen en op de borden verdelen. Nee, hier niet meer weg te denken hoor!

100%mama

Als je rijst kookt zoals ik het beschreven heb (hooikistmethode) kookt het niet aan. Dat is omdat er nog vrij veel vocht in de pan zit op het moment dat het vuur uitgaat.
Toen ik op een gegeven moment weer eens probeerde om 'gewoon' rijst te koken kon ik ook meteen weer de pan uitbikken.

Wie vaak rijst eet kan ook een rijstkoker aanschaffen, dat is helemaal makkelijk. IN Z.O. Azië heeft iedereen zo'n ding en da's natuurlijk niet voor niets. Maar ze zijn nogal groot en onhandig voor wie ze maar zelden gebruikt.

Groeten,

Temet

100%mama

100%mama

26-12-2009 om 12:51

Temet

Weet je, ik ga het van de week gewoon nog eens proberen, het scheeld wel een hoop geld moet je maar denken! Ik laat het je weten!

Over de rijstkoker. Mijn man is Indisch dus de rijstkoker is hier met de paplepel ingegoten, maar......zelfs hier lukt het mij niet mee, hahaha, ben echt een ramp op rijst gebied hoor!

Rijstkoker

Hier heb ik ook altijd ruzie met de rijstkoker. Dat ding slaat bij mij vaak halverwege af, Joost mag weten waarom. Ik denk dat-ie discrimineert tegen niet-Aziaten. Sinds wij dat ding hebben moet mijn vriend altijd de rijst koken. Aangezien dat zo ongeveer het enige is dat hij doet in de keuken vind ik dat wel best.

Groeten,

Temet

Lontong

Als je die zakjes maar lang genoeg kookt krijg je vanzelf lontong. Wel vrij flauw, lontong uit een plastic zakje haalt het toch niet bij lontong uit palmblad.

Ik heb jarenlang rijst gekookt met de dekbedmethode: goede verhouding water/rijst (verschilt van soort tot soort, dus uitproberen) aan de kook brengen, handdoek er omheen en dan gewoon een uur in bed zetten. Is erg goed voor je CO2-voetafdruk.

Andere snellere manier is de toverrijstmethode:
rijst met heel veel water aan de kook brengen, 3 minuten laten koken, afgieten en op laag vuur of indekbed wegzetten.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.