Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Cora

Cora

17-06-2018 om 14:00

Rioolperikelen, zou dit onder verzekering kunnen vallen?

Wij hebben problemen met het riool. Afgelopen week was er een verstopping waardoor er water terugliep het huis in. Gelukkig waren we er op tijd bij zodat er in huis geen schade is ontstaan.
Nu blijkt dat onze afvoer nog oude gresbuis is. We wonen hier bijna 10 jaar en hebben nooit problemen gehad, maar kennelijk is er nu beplanting doorheen gegroeid. Helaas ligt de hoofdleiding in de tuin van de buren, waardoor de reparatie ook daar gedaan moet worden. Die tuin moet dus ook open. De buren hebben wat dure boompjes staan waarvan ik maar hoop dat ze tijdelijke verplaatsing doorstaan.
Het wordt allemaal een dure grap en ze zijn er zeker een dag mee bezig. Zou er iets van onder een opstalverzekering kunnen vallen (of avp voor de tuin van de buren)? Volgens mijn zwager zijn de buren zelf verantwoordelijk voor hun stuk, maar zij hebben natuurlijk nergens last van. Het is al fijn dat ze toestaan dat wij hun tuin laten open graven om ons probleem op te lossen.

Nee

Dat is gewoon onderhoud. Als het goed is dan is kadastraal geregeld wie daar allemaal aan mee moeten betalen (welke woningen profijt hebben van die pijp). Bovendien zou vastgelegd moeten zijn dat die pijp daar ligt. Het plaatsen van dure boompjes die bij onderhoud weg moeten, is het risico van de buren zelf.

Cora

Cora

17-06-2018 om 14:27

Ons risico?

Het probleem zelf ligt waarschijnlijk in onze grond, maar bij de buren ligt de hoofdafvoer. In dit geval hebben zij dus last van onze ‘nalatigheid’ omdat er van die oude buizen liggen. Gedeelde kosten zou ik geen probleem vinden, maar ik heb er geen ruzie met de buren voor over. Maar zo’n boompje van 600 euro vergoeden gaat me dan wel weer wat ver. Dan kun je er ook een van 30 euro neer zetten en wachten tot hij is gegroeid. Daar zou ik niet moeilijk over doen, maar ik weet niet hoe zij dan zien.

Pirata

Pirata

17-06-2018 om 15:08

Bellen

Bel ze gewoon. Bij ons viel een kapotte rioolbuis onder de opstalverzekering. Daar had ik niet op gerekend, scheelde ons veel geld!

Ik zou ook bellen.

Niet geschoten is altijd mis. Ook even overleggen over de dure bomen van de buren. Of eventuele schade bij ver- en herplaatsen bijvoorbeeld onder de wa verzekering valt.
En van nalatigheid van jullie kant is toch geen sprake? Problemen met het riool kom je pas tegen als het gaat stinken. Je kan niet zien dat er onder de grond oud materiaal ligt.
Of het moet al vermeld zijn toen jullie het huis kochten, dat het riool aan vervanging toe was, maar dat haal ik niet uit jou verhaal.
Bellen en open en eerlijk de situatie uitleggen aan je verzekering.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

17-06-2018 om 19:47

Eigen aansluiting?

Ik weet niet hoeveel boompjes het betreft, maar ik zou ook eens uitzoeken wat een eigen aansluiting op het riool kost.

Waarschijnlijk een hoop, maar van een paar keer dit gedoe wordt ook niemand blij.

Zoek het goed uit

Als de hoofdafvoer bij hun in de grond ligt, dan is daar een recht voor gevestigd. Als dat echt de hoofdpijp is, dan is dat recht gevestigd door de gemeente. Als het een deelpijp is, eentje die een aantal huizen bedient, dan gaat het om een gedeeld recht/gedeelde plicht. Dat kan betekenen dat iedereen die met die pijp verbonden is moet meebetalen, ook als jullie de enigen zijn die op dit moment problemen hebben. Er moet iets kadastraal zijn vastgelegd. Zoek dat eerst uit voordat je gaat raden.
Je kunt dat opvragen bij het kadaster en of bij de gemeente.
Het moet bij de buren bekend zijn dat bij hen de hoofdpijp ligt. Daar horen ze dan ook rekening mee te houden.

Het is niet verstandig om zonder goed uit te zoeken wat wiens plichten zijn aan de slag te gaan. Het kan namelijk veel verstandiger zijn om “met zijn allen” (de betrokken woningen) een renovatie van het riool uit te voeren. Ook voor de woningen die nog geen problemen hebben. Dit om te voorkomen dat de tuin van de buren drie jaar achter elkaar overhoop gehaald moet worden.
Het is overigens misschien mogelijk om jullie riool in een andere richting aan te leggen zodat er meer direct naar het hoofdriool geleid wordt waardoor je niet langer door de grond van de buren hoeft.
Dat is ook een idee. Dat moet je wel overleggen met de gemeente.

Ik snap dat er nu nood is, maar dat is geen reden om slordig te gaan werken. Wat jullie nu gaan organiseren moet weer minstens 50 jaar mee.
Dat is iets om over na te denken.

specht

specht

20-06-2018 om 20:22

Pirate bedankt

Naar aanleiding van jouw berichtje ook de verzekering gebeld over schade door een gebroken rioolbuis.
Het was al weer een half jaar geleden gebeurd, maar zonder problemen bijna 500 euro gekregen.

Pirata

Pirata

20-06-2018 om 20:29

hoera

Graag getipt! Dat is een slok op een borrel.
Hopelijk heeft Cora ook succes.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.