Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

bertje1

bertje1

11-02-2012 om 11:14

Rolluiken schoon binnenkant?

wij hebben allemaal rolluiken, maarrrr, hoe maak je die in vredesnaam aan de binnenkant schoon? (jaja, raam openzetten, maar als er maar 1 stuk of geen stuk open kan?)
zeker er afhalen??

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Waarom?

Ik kan dus echt niet bedenken waarom iemand rolluiken aan de binnenkant schoon wil maken (ook niet aan de buitenkant overigens). Vertel.

Marjoleine64

Marjoleine64

11-02-2012 om 16:39

Omdat ze vies zijn

en er van binnenuit vreselijk smerig uit zien. Wij vragen ons ook al enige tijd af hoe we dat zouden moeten aanpakken, en ik lees dus mee...
Marjoleine

winacoye

winacoye

11-02-2012 om 19:30

Bij ons ook!

Het is echt niet om aan te zien en ik moet echt eerst mijn armen breken voordat ik erbij kan komen..... Dus ik lees mee!! Ik hoop dat iemand de oplossing heeft!

Maar

Heb je ze dan overdag maar beneden? In mn vorige huis had ik boven rolluiken maar die deed ik alleen naar beneden als we naar bed gingen, dan zag ik toch niks. Maar goed, aan mijn reactie heb je natuurlijk niks, ik ben gewoon nieuwsgierig.

Ik zou denken....

Kijk in de gebruiksaanwijzing
Zo met de natte vinger: als het goed is dan rolt het luik met de binnenkant buiten op de rol.
Zie plaatje http://iturl.nl/sn2YT

Je moet bij die rol kunnen (afstellen/reparatie). Beschermkap eraf halen. Luik stukje voor stukje oprollen en elk stukje waar je bij kunt schoonmaken.
Kap eraf is een avontuurtje. Toch even in die gebruiksaanwijzing kijken dus.
Groet,
Miriam Lavel

Nely

Nely

12-02-2012 om 12:54

Lees ook mee

want hier zijn ze soms ook vies aan de binnenkant. Over een aantal maanden krijgen we nieuwe kozijnen (bovenverdieping) waarbij allebei de ramen naar binnen opengaan. Dan gaat het boven uiteraard makkelijker om de binnenkant van de rolluiken schoon te maken. Blijft alleen het probleem beneden nog over.

(Janneke67)

(Janneke67)

14-02-2012 om 20:57

De kap er af halen

Wij hebben lekker hele donkere rolluiken, dus dan zie het vuil niet...heel handig.

Maar mijn schoonvader heeft lichte...en die mogen wij elke 2-3 jaar schoonmaken.
Dan gaat de kap eraf, emmer met sop en bezem of handborstel mee en soppen maar.
Een 2de persoon laat elke keer een beetje het rollik zakken....het is echt teamwork hoor.

Als je dit gedaan hebt, ziet de buitenkant er weer niet uit, maar die kun je dan weer schoonmaken als het rolluik volledig naar beneden is, goed de lammelen tegen elkaar, anders wordt de achterkant weer vuil.

Succes!

Ilva

Ilva

15-02-2012 om 13:50

Kap eraf?

Ja, kap eraf dat werkt vast wel (die van mij zijn ook erg smerig) maar ik zie het niet zitten om in de dakgoot te gaan staan. Wij hebben ze voor de ramen van het dakkapel op zolder en daaronder op de slaapkamer. Dan zou je dus met een hele lange ladder moeten. Nee, liever vies dan m'n leven wagen.

Marjoleine64

Marjoleine64

16-02-2012 om 21:17

Moed verzamelen...

en dan in het voorjaar maar een keer het dak op. Wij hebben de rolluiken voor de dakkapel, boven een schuin dak dus (gelukkig niet zo steil). Maar over de kap van het rolluik zit nog de betimmering van de rand van de dakkapel, dus ik weet niet eens of we de kap er makkelijk af kunnen halen. We zullen wel eens gaan puzzelen als het weer wat aangenamer weer is om op het dak te zitten.
Marjoleine

Roos Vicee

Roos Vicee

17-02-2012 om 13:31

Vreselijke klus maar idd kap eraf ja

Afgelopen zomer hebben mijn man en zoon dit klusje geklaard. Het was idd een hele onderneming vooral die van de dakkappellen. Maar het was hier dan ook heel heel erg nodig!
Idd kap eraf en dan met een borstel/doek en emmer sop stukje bij stukje schoonmaken. Eén iemand maakt schoon en één iemand laat het luik stukje bij beetje zakken.
De luiken van de dakkappellen waren de grootste onderneming (ik heb het beneden angstvallig gevolgd). Hij had een aantal dakpannen opzij geschoven en daar is hij in gaan staan en deed elke keer weer een stap opzij (4 x 2 meter dakkappel dus een hele klus). Maar ze zijn nu weer mooi schoon en hopelijk voor een paar jaar! Volgende keer maar gelijk doen als er geschilderd wordt en dan maar een steiger gebruiken want het is wel echt doodsangsten uitstaan als je er onder staat.

Guinevere

Guinevere

17-02-2012 om 19:01

Gevaarlijk

Ik vind dat het gevaar niet waard. Je leven wagen voor een paar schone rolluiken. Doe het dan idd. liever met een steiger.

Glazenwasser

Ik zou toch eens bellen naar een goed schoonmaakbedrijf en het laten doen. Ik ging toch echt m`n nek niet breken voor een paar rolluiken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.