Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bijtje82

Bijtje82

26-02-2023 om 16:15

Scentchips

Hi forummers!

Ik ben al vele malen langs de bakken met scentchips gelopen in  het tuincentrum. Altijd even snuffelen aan de geurtjes en vandaag toch besloten een brander en wat chips mee te nemen.

Thuis direct uitproberen natuurlijk en binnen een paar minuten al een heerlijk aangename geur in huis. Nu vraag ik me alleen af of ik iets verkeerd doe. 

Heb de branders al bij meer mensen in huis zien staan, maar het is mij daar nooit echt opgevallen. Nu staat hij bij mij  op tafel en de zon valt naar binnen, dus ik zag direct de walm die van dat ding af kwam. Binnen een half uur stond mijn woonkamer blauw van de rook. Het ruikt nog steeds aangenaam, maar erg gezond lijkt me dit niet. 

Had bij anderen niet het idee dat zij hier veel last van hebben. Dus of het viel niet op omdat het donkerder was in huis, of ik doe iets verkeerd.

Ik had geen kleine waxinelichtjes, dus heb er een iets grotere onder gezet. Kan het zijn dat hij daardoor te heet is geworden? Of moet dit niet uitmaken?

Je doet niks verkeerds hoor! Het zijn gewoon de stoffen in de scentchips (en waxinelichtjes). 

Bijtje82

Bijtje82

26-02-2023 om 16:47

Fourtyfour schreef op 26-02-2023 om 16:42:

Je doet niks verkeerds hoor! Het zijn gewoon de stoffen in de scentchips (en waxinelichtjes).

Maar dit kan toch nooit goed zijn? Het stond hier helemaal blauw. 

is ook afhankelijk van de afstand. De branders van bv Action zijn veel te laag. Dan ruikt het misschien wel lekker en intenser, maar de waxmelts gaan koken en spetteren.
Probeer eens met een kleintje waxinelichtje en dan een waxmelt meer of minder

Bijtje82

Bijtje82

26-02-2023 om 18:22

Max88 schreef op 26-02-2023 om 18:15:

is ook afhankelijk van de afstand. De branders van bv Action zijn veel te laag. Dan ruikt het misschien wel lekker en intenser, maar de waxmelts gaan koken en spetteren.
Probeer eens met een kleintje waxinelichtje en dan een waxmelt meer of minder

Heb een officiele brander van het scentchip merk. Dus neem aan dat het goed is. 

Zal morgen eens kleine waxines halen en opnieuw proberen. Misschien dat ze met die grote toch te heet worden.

Bijtje82

Bijtje82

26-02-2023 om 19:01

Net een verloren klein lichtje gevonden en hij lijkt nu niet te roken. Het was wel een waxinelichtje dat al half opgebrand was, dus morgen toch even nieuwe halen. Maar ik vermoed dat de grotere lichten dan toch te heftig zijn voor zo'n brander.

Ik heb al jaren de scentchips en een brander van een ander merk, daar stond in de gebruiksaanwijzing wel bij dat er waxinelichtjes in moesten met max. 4 uur brandtijd. Ik gebruik dus kleine, lage waxinelichtjes. 
Of het verder ongezond is, daar zijn tegenstrijdige berichten over. Geurkaarsen, melts en geurstokjes schijnen wel de lucht te vervuilen. 

Bijtje82

Bijtje82

26-02-2023 om 20:19

wil40 schreef op 26-02-2023 om 19:43:

Ik heb al jaren de scentchips en een brander van een ander merk, daar stond in de gebruiksaanwijzing wel bij dat er waxinelichtjes in moesten met max. 4 uur brandtijd. Ik gebruik dus kleine, lage waxinelichtjes.
Of het verder ongezond is, daar zijn tegenstrijdige berichten over. Geurkaarsen, melts en geurstokjes schijnen wel de lucht te vervuilen.

Mijn brander en wax dingen kwamen zonder gebruiksaanwijzing. Maar dan denk ik dat de grotere lichten idd te groot zijn en dus de was verbranden.

Alles wat je verbrand of verdampt in huis is niet gezond natuurlijk, maar er is een verschil tussen verdampen of je kamer blauw van de damp natuurlijk  


Ik heb dat walmen ook eens gehad toen ik essentiële olie in de brander deed. Ik wist niet dat ik het moest verdunnen met water. 

Bijtje82

Bijtje82

26-02-2023 om 22:34

wil40 schreef op 26-02-2023 om 21:18:

Ik heb dat walmen ook eens gehad toen ik essentiële olie in de brander deed. Ik wist niet dat ik het moest verdunnen met water.

Deze mag je absoluut niet verdunnen met water. Water en olie zijn niet bepaald vrienden.

Bijtje82 schreef op 26-02-2023 om 22:34:

[..]

Deze mag je absoluut niet verdunnen met water. Water en olie zijn niet bepaald vrienden.

https://spiru.nl/geurolie-branden-tips-voor-het-verdampen-van-aroma/

Water in het bakje en 3-5 druppels olie erin, doe je ook wat langer met een flesje. Niet met de waxmelts/scentchips, maar met olie kan het goed👍

Bijtje82

Bijtje82

27-02-2023 om 00:45

Max88 schreef op 27-02-2023 om 00:13:

[..]

https://spiru.nl/geurolie-branden-tips-voor-het-verdampen-van-aroma/

Water in het bakje en 3-5 druppels olie erin, doe je ook wat langer met een flesje. Niet met de waxmelts/scentchips, maar met olie kan het goed👍

Ik zei ook deze 😉

Die olie dingen is ook net ff wat anders dan die wat dingen. De verhouding vet en water zijn heel anders.

Heb ooit zo'n ding met water gehad, maar vond het niet zo handig. Je moet best regelmatig bijvullen. Het water verdampt best vlot.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.