Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kiki

Kiki

12-07-2009 om 10:45

Schade aan fout geparkeerde auto veroorzaakt

Gisteravond bij het thuiskomen, nam ik met mijn suffe hoofd de bocht zoals ik dit altijd neem.

Alleen stond er toen een fout geparkeerde auto in de bocht. Deze heb ik dus geraakt, waarnaar zij en ik allebei een forse schade hebben.

Volgens google ben ik verantwoordelijk omdat deze auto stilstond en ik zal eerlijk toegeven. Ik heb niet goed opgelet.
Maar zij is ook verantwoordelijk, vind ik dan. Zij had daar gewoon niet moeten staan. Je mag niet in bochten parkeren. Er was elders in de straat plek zat, dus het was ook nog eens laksheid van haar kant. Niet alleen stond zij in de bocht geparkeerd, maar ook nog een heel stuk van de stoep af tegenover een andere auto die ook in de bocht geparkeerd stond.

Bij ons in de wijk proberen ze al tijden het fout parkeren op te lossen, maar dit blijft natuurlijk gewoon doorgaan als wanneer er schade wordt gereden de fout-parkeerders vrij uit gaan.

Haar verzekering hoeft absoluut niet mijn schade te betalen, zoals ik al zei ik nam de bocht te slordig. Maar ik vind eigenlijk ook niet dat ik voor haar schade hoef op te draaien. Zij had daar niet mogen staan.

Waarom is het in dit geval niet gewoon dat ieder verantwoordelijk is voor eigen schade of ieder verantwoordelijk is voor de schade van de ander.

Wie kan me uitleggen waarom Ik verantwoordelijk ben voor deze schade

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
stella

stella

12-07-2009 om 11:24

Lijkt

mij dat je verantwoordeijk bent omdat je nou eenmaal een stilstaande auto hebt aangereden. Of die auto daar nu wel of niet mag staan is niet belangrijk lijkt me.

Even een vraag hoe kun je nou zeker weten dat het laksheid is wat betreft haar parkeerbeleid. Ze zal echt niet zomaar een boete riskeren als er verderop in de straat wel plek was. Wie zegt dat die plekken niet bezet waren toen zij ging parkeren.

Marie L

Marie L

12-07-2009 om 11:28

Verzekeringsmaatschappij

Wie verantwoordelijk is, weet ik niet maar ik kan me voorstellen dat je vindt dat de tegenpartij ook niet vrij uit gaat. Laat jullie verzekeringmaatschappijen het maar onderling uitvechten. Die zijn beter in de kleine lettertjes en de wet dan jij.

Vul het schadeformulier in met alle gegevens (dus ook dat de tegenpartij geparkeerd stond op een plek waar het niet mag) maar neem niet zelf de verantwoordelijkheid voor de schade. Je zou ook de gemeente en de wijkagent kunnen inlichten dat dit wel een gevolg is van het verkeerd parkeren en vraag om actie. Uiteindelijk wordt hier niemand beter van.

Succes!

Kiki

Kiki

12-07-2009 om 11:39

Stella, ik woon daar

er is plek zat. Er is altijd plek zat sinds het betaald parkeren is.

En dan nog, ze stond fout geparkeerd. Dat is laksheid en illegaal.

Het lijkt me juist heel belangrijk dat zij daar niet mocht staan, het maakt haar medeverantwoordelijk.

Tirza G.

Tirza G.

12-07-2009 om 11:52

Nee volgens mij niet

Jij bent tegen haar aan gereden en dus ben je fout. De straf op foutparkeren is een bekeuring door een overheid, niet een schade door een medeburger. Dan zou je bij wijze van spreken in elke fout geparkeerde auto in de straat de deuken kunnen slaan: had je daar maar niet moeten gaan staan. De overheid straft, jij als burger niet. Misschien dat je verzekeringsmaatschappijen het uit willen vechten omdat je kunt stellen dat de foutparkeerder bewust een risico nam door hem daar neer te zetten, maar ik dénk het niet. Daar is het bedrag te klein voor.

Tirza

Kiki

Kiki

12-07-2009 om 12:09

Haha tirza ik zie me al met een hamer rondbeuken

Ik moet zeggen, ik heb er af en toe wel zin in.
Al die fout-parkeerders in mijn wijk.

Ik moet zeggen, deze schade op mijn, behoorlijk nieuwe auto, is wel een treurige afsluiter van een week die ik zo snel mogelijk uit mijn geheugen wil bannen. Maar ik blijf het unfair vinden

Wij hebben heel ernstige parkeerproblemen gehad een jaar geleden. Dat kwam omdat ze alle wijken om ons heen betaald parkeren hebben gemaakt en die van ons nog niet.
Dus iedereen in de betaald parkerenwijken zette hun auto's bij ons neer.

Toen stonden auto's dus echt overal. We moesten uren cirkelen voor we op honderden meters afstand eens een plekje konden vinden. Soms gingen we uit pure wanhoop zelf maar in de betaald parkeren wijken staan.
k heb de gemeente zelfs nog gebeld om een parkeerkaart voor die wijken aan te vragen, maar dat kon ik want ik was geen bewoner.

Uiteindelijk werd onze wijk ook betaald parkeren en toen was er weer voldoende plek. Maar sommige mensen blijven gewoon stug hun auto's in de bochten neerzetten omdat dit dan 10 meter dichter bij hun huis is. Er is al een probleem geweest met een brandweerwagen die er niet door kon.
De wijkagent verzekert ons dat het zijn prioriteit heeft, maar er verandert niets en nu moet ik opdraaien voor de schade van zo'n fout-parkeerder.

Ik blijf erbij, Eerlijker zou zijn als we ieder verantwoordelijk waren voor onze eigen schades.

stella

stella

12-07-2009 om 13:31

Volgens mij haal je een aantal dingen door elkaar

Tirza schrijft: Jij bent tegen haar aan gereden en dus ben je fout. De straf op foutparkeren is een bekeuring door een overheid, niet een schade door een medeburger. Dan zou je bij wijze van spreken in elke fout geparkeerde auto in de straat de deuken kunnen slaan: had je daar maar niet moeten gaan staan. De overheid straft, jij als burger niet.

En jij schrijft:
De wijkagent verzekert ons dat het zijn prioriteit heeft, maar er verandert niets en nu moet ik opdraaien voor de schade van zo\'n fout-parkeerder.

Sorry hoor maar wie is nou tegen wie op gereden!!!

Ik snap best dat je hier behoorlijk van baalt maar je hebt toch zelf een botsing veroorzaakt. En of die auto nog goed op fout geparkeerd stond botsing is botsing..

Misschien moet je over een tijdje dit draadje nog eens terug lezen en dan snap je misschien wat ik bedoel. Want ik denk dat je nu alleen maar vanuit je boosheid redeneert en niet meer over wat logisch en eerlijk
(naar die andere bestuurder toe) is.

MaximeM

MaximeM

12-07-2009 om 14:56

Ook iets dergelijks meegemaakt

Hoi,

Hier heeft mijn vader zoiets meegemaakt. Hij kwam uit onze straat op een t-splitsing en wilde naar rechts afslaan. De straat waar hij naartoe afsloeg is een richtingsverkeer, en kon dus niemand van de rechterkant afkomen en door een geparkeerd busje kon hij het geheel niet goed overzien. Pa draait zijn auto de weg op en 'boem' er kwam een auto aan die tegen de richting in reed. Pa moest betalen voor zijn schade en die van de andere auto (die kwam immers van rechts) en die andere auto kreeg alleen een bekeuring voor tegen het verkeer inrijden. Heel lullig allemaal maar zo ging het dus.

Maxime

liora

liora

12-07-2009 om 16:07

Autorijden

Hoi Kiki,

Het hele eieren eten van autorijden is toch juist dat er hele maffe, onverwachte dingen - die niet mogen - gebeuren?

Liora

Kon je het zien?

Kiki,

Balen, he zoiets. Ik denk dat alles staat of valt met het feit of je de fout geparkeerde auto kon zien toen je de bocht inreed. Zo nee, dan heb je misschien een kans.
Ik heb een jaar terug een schade gehad door achteruit te rijden op een parkeerplaats. Volledig eigen schuld zou je zeggen. Ware het niet dat er van de straatkant opeens een auto de parkeerplaats opreed en achter mijn uitparkerende auto ging staan. Ik reed daar heel zachtjes tegenaan, want ik had hem niet gezien! Kansloos dacht ik; toch werd de schade gemiddeld.Hij 50% en ik 50%.
Dus, kun je het daar op gooien?

Succes!

Dorry

Kiki

Kiki

12-07-2009 om 21:21

Liora, dat maakt het niet minder zuur

En de schade aan mijn (en haar) auto niet minder. Beide auto's waren nog nieuw ook.

Kijk met de andere auto was ik er gisteravond al uit.
Dat hebben we gisteren heel civiel afgehandeld.
Zij heeft mij aansprakelijk gesteld, ik heb haar aansprakelijk gesteld en de verzekeringen zoeken het verder uit.
Er is uiteraard geen boos woord gevallen. Dat was nergens voor nodig.

Stella, ook over een paar weken als ik dit opnieuw doorlees zal ik er net zo over denken. Ik vind het gewoon niet eerlijk. Nogmaals, ik heb een fout gemaakt die erken ik ook. Ik was moe, ik lette niet op en daar neem ik mijn verantwoordelijkheid voor.
Blijft wel dat ik het oneerijk vind dat de hele schade op mijn bordje komt, want het was niet alleen mijn fout.
Feitelijk kan je dus gewoon de auto midden op de weg stilzetten en als iemand er tegenop rijdt is die persoon fout. Wat nou als iemand de deur open gooit van een geparkeerde auto vlak voor een andere weggebruiker en die deur wordt eruit gereden?

Overigens dat verhaal van die vader die die eenrichtingsstraat binnen rijdt en dan moet opdraaien voor de schade vind ik ook schandalig. Ik kan me voorstellen dat die man dat uitermate zuur vindt (sorry even niet op de nick gelet, weet niet meer wie het zei)

Ik zal morgen mijn verzekeringmaatschappij even een mailtje sturen met een extra verduidelijking en de foto's doorsturen.

Tirza G.

Tirza G.

12-07-2009 om 23:30

Ja kiki dat is zo

Als je op de snelweg stopt en er rijdt iemand van achteren op je, is de achteroprijder fout. En jíj krijgt een bekeuring voor stoppen op de snelweg.
Daarom zijn verzekeringen dól op kettingbotsingen, dat is "wie is er begonnen" van hoog niveau.

Tirza

Margriet*

Margriet*

13-07-2009 om 14:07

Tja zoveel situaties

"Feitelijk kan je dus gewoon de auto midden op de weg stilzetten en als iemand er tegenop rijdt is die persoon fout. Wat nou als iemand de deur open gooit van een geparkeerde auto vlak voor een andere weggebruiker en die deur wordt eruit gereden?"

Vergelijk het met een kind dat op straat aan het spelen/fietsen is, een situatie die vaak bij mij in de buurt aan de hand is (30 km zone), dan stop je toch ook??
En een deur uitrijden is weer een andere situatie want dan kijkt de bestuurder van die auto niet goed. Dan ben je volgens mij beide aansprakelijk. In jouw situatie stond de auto stil en was de bestuurder er niet.

dynastie

dynastie

14-07-2009 om 13:44

In- en uitstappen

Uitstappen geldt als bijzondere verrichting, als iemand zomaar zijn deur opengooit is hij fout en aansprakelijk voor de schade. Dat is iets anders dan tegen een stilstaande auto, een 'dood' object, aanrijden.

Monique D*

Monique D*

15-07-2009 om 02:40

Heb ik zelf meegemaakt

Een aantal jaren geleden reed ik in de auto met uitgelaten kinderen (ik had ze opgehaald van een kinderverjaardag) en was erg moe. Het lawaai leidde me blijkbaar af. Ik reed in een onbekende stad op een toerit (de weg naar de snelweg toe) en dacht dat het witte bord met de rode rand met de tekst "Ga terug" voor mij gold. Ik trapte in een reflex op de rem wat werd gevolgd door een klap op mijn bumper. Oooow, wat nu? De bestuurder riep nog: "Mevrouw wat deed u nou?" Bleek dat ik van een bord was geschrokken die voor de andere weg gold... We hebben nog bij hem thuis de verzekeringspapieren ingevuld en verstuurd.
Ik dacht dat ik was hartstikke fout was. Ik had toch op de rem getrapt terwijl er helemaal niets was? De bestuurder van de andere wagen was ervan overtuigd dat men hem de fout zal aanrekenen omdat hij geen afstand had gehouden.
Uiteindelijk bleek dat hij gelijk heeft gehad. Hij is aansprakelijk omdat hij geen afstand heeft gehouden.. en ik heb, ondanks dat ik zelf die fout had veroorzaakt geluk gehad.
Ik vermoed daarom ook dat Kiki aansprakelijk is voor de schade aan de geparkeerde auto, ondanks dat die auto fout stond geparkeerd.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.