Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Fanken

Fanken

08-08-2018 om 11:44

Schimmel in de badkamer

Wij hebben een zeer karakteristieke jaren '30 woning. Dat vonden de Duitsers destijds ook, want de hele rij is destijds gevorderd voor inkwartiering van soldaten. Daaraan hebben wij onze verstevigde traptredes nog te danken. Maar dit terzijde.
Minder fraai is de hardnekkige schimmel op het plafond van de badkamer en aan een muur. Er is voldoende ventilatie; de raampjes staan altijd open, en zodra je het licht aandoet is er automatische ontluchting. We hebben gesopt met bleek, gewit , maar steeds duikt die ellendige schimmel weer op. Iemand van jullie hier ook ervaring mee, en de gouden tip?

Pirata

Pirata

08-08-2018 om 12:54

lekkage?

Ik zou eerst eens bekijken of er niet ergens vandaan vocht doorslaat.
Verder bestaat er speciale schimmelreiniger.

Jasmijn

Jasmijn

08-08-2018 om 14:03

mijn ouders ook

Mijn ouders hadden dat ook en hebben uiteindelijk, na jaren (alles wel geprobeerd, tot aan wegenwit verf en ook schimmelwerende verf) gewoon het bovenste deel ook maar betegeld en het plafond iets verlaagd (mooi gedaan) maar ja. Opgelost is het niet, want daaronder zal de schimmel nu wel zitten, je ziet het alleen niet.
Zelf gebruik ik schimmelwerende verf, bij mij is er maar een heel, heel klein beetje te zien soms en in combi met goed luchten hou ik het zo onder controle (maar ik verf het wel eens in de 1 á 2 jaar weer over met witte schimmelwerende verf)

OND

OND

08-08-2018 om 14:55

vaak voorkomend probleempje...

U hebt blijkbaar een fundamenteel probleem in uw badkamer en dat zal u niet opgelost krijgen met schimmelwerende producten.
Schimmels gedijen enkel bij een hoge luchtvochtigheid. Als u goed en vaak ventileert en toch niet van die schimmel af komt, wil dat zeggen dat de ventilatie er niet in slaagt de overmaat vocht af te voeren.
Een regelmatig voorkomende oorzaak zijn "koudebruggen": een wand, (buiten)muur of zo is onvoldoende geïsoleerd (dat kan tal van oorzaken hebben). Daardoor is dat vlak relatief kouder dan de omgeving, waardoor er daar condensatie is. Die is voldoende om schimmel te laten gedijen. Zolang u daarvoor geen structurele oplossing hebt, kan u blijven schrobben: het is dweilen met de kraan open.
De remedie ligt voor de hand: aanbrengen van isolatie, zodat alle wanden en het plafond van de badkamer ongeveer dezelfde temperatuur hebben. In hoeverre dat mogelijk is kan u het beste zelf beoordelen.

Door

Door

08-08-2018 om 18:44

2 dingen

Eerst met schimmelwerend middel en daarna met latex waar hetzelfde inzit.
Ik had het in de garage en ben nu 6 jaar schimmelvrij.
Na elke douchebeurt wel nadrogen!

Krisje

Krisje

08-08-2018 om 22:47

Automatische afzuiging

Alleen als je het licht aandoet? Na het douchen die je het licht uit denk ik. Draait ie dan door? Bij ons blijft ie altijd aan staan en staat altijd, zomer en winter, het raam op de kierstand.

Fanken

Fanken

09-08-2018 om 15:46

Dank

Bedankt voor jullie input. Al te ingrijpende en begrotelijke verbouwingen gaan we niet meer treffen in dit huis. Misschien dan toch maar vaker ventileren door het licht aan te laten, al druist dat tegen mijn groene hart in. En met die speciale verf aan de slag. Is er nog verschil in kwaliteit tussen de merken onderling?

Krisje

Krisje

09-08-2018 om 16:25

Bij verf

gaan wij eigenlijk altijd naar de speciaalzaak en niet naar de bouwmarkt. Daar heb ik iets te vaak medewerkers getroffen die het eigenlijk ook niet weten en het blik gaan lezen, dat kan ik zelf ook. Dat gebeurt je bij de speciaalzaak niet.

We hebben hier echt zo'n knus winkeltje waar de eigenaresse tussen het stofzuigen door verf verkoopt. Haar man is schilder. Je kan daar ook van die piepkleine blikjes kopen om bijvoorbeeld poppenhuizen of zo te schilderen. Maar goed dat is off topic.

Alison

Alison

09-08-2018 om 16:42

Lamp

Misschien dan toch maar vaker ventileren door het licht aan te laten, al druist dat tegen mijn groene hart in

Kun je de lamp niet vervangen door een exemplaar met een aan- uitschakelaar? Dan kan de ventilatie blijven lopen en kun je toch het licht uit doen.

Deur open?

Hier ook last van schimmel. Ik had het eerst niet in de gaten en het was snel zwart in de badkamer. Na schoonmaken hebben we nu constant de badkamer deur geheel open. Op de gang een raam dat (behalve s'nachts) altijd open staat.
Nu valt het mee. Na een jaar zie je ineens weer een paar spotjes die eenvoudig met dikke bleek te verwijderen zijn.

Kaaskopje

Kaaskopje

09-08-2018 om 18:02

Bij ons

Onze badkamer ligt in het midden van de bovenverdieping, in het midden van het het huizenblokje (2), dus niet aan een buitenmuur. Geen ramen, wel ventilatie en heteluchtverwarming. De ventilatie aanzetten scheelt zeker, in de winter de verwarming ook (dat houdt de boel beter droog dan in de zomer) maar kennelijk toch niet afdoende, want eens in de zoveel tijd zie ik opeens (ja je bent kippig of niet) van alles op het plafond en is het alweer veel te erg, waardoor zelfs ik het wel moet zien. Dan moet je niet denken aan hele plakkaten, maar stippen, vlekken, voegen die zwarte plekken vertonen, dat werk. Het is dweilen met de kraan open, is mijn indruk af en toe. Maar in dit huis heb ik het nog niet behandeld met Alabastine of schimmelwerende ver. In een ander huis heb ik dat wel gedaan, het leek wel iets te helpen, als ik het mij goed herinner. (28 jaar geleden)

Brianna F

Brianna F

13-08-2018 om 11:37

regendouche

Bij ons is de schimmel begonnen met het plaatsen van een regendouche, daarvoor had ik nergens last van. We hebben ventilatie met vochtsensoren laten aanleggen, die sloeg niet meer af en bleef dag en nacht draaien. Na de zoveelste keer witten met schimmelwerende verf een verlaagd plafond gemaakt. Het beste zou zijn de regendouche er weer uit, maar dat krijg ik niet verkocht bij mijn huisgenoten.

Jasmijn

Jasmijn

13-08-2018 om 11:45

Ventilatie

Bij ons gaat het licht uit en blijft de ventilator nog een paar minuutjes draaien, volgens mij kan je ook instellen hoe lang dan nog (was geen duur ding weet ik nog)
De ventilator gaat dus aan zodra je het licht aandoet en later dan het licht weer uit.

Emmawee

Emmawee

13-08-2018 om 13:04

Raam dicht

Door een open raam koelt de ruimte sneller af (m.u.v. warme periodes). Dat wekt schimmelvorming juist in de hand. Dus: raam dicht en de ruimte goed warm houden, de douche droog maken na gebruik en evt. de deur naar de overloop open zetten. Als de overloop tenminste niet te koud is. Raam voor frisse lucht moet je alleen open zetten als de ruimte droog is.
Om de schimmel weg te krijgen heb je allerlei zooi. Chloor werkt goed (HG tegen schimmel is ook gewoon chloor). Maar dit gebruik ik liever niet / zo min mogelijk. De truc is om ervoor de zorgen dat je het gebruikt op het moment dat de schimmel (is een plantje) dorst heeft. Dan zuigt hij zich nl. helemaal vol met dit gif en daar kan de schimmel dus niet tegen. Kortom, een dag (of 2) niet douchen en de ruimte goed verwarmen, evt. een straalkacheltje erop (of zo'n verf-föhn op de plek). Je kunt proberen de schimmels weg te krabben. Kijk dan wel uit voor verspreiding van het stof (de sporen). Dan de chloor erop met een spons. Laat het even intrekken en dan kun je de boel droog maken en evt verder schoonmaken (vieze zwarte drab ruikt naar champignons) . En daarna pas, als het schoon en droog is, heeft het zin om schimmelwerende verf te gebruiken. Maar, zoals eerder iemand al zei: check goed of je geen lekkage hebt ergens.
Houd er rekening mee dat je binnen een jaar we zwarte of grijze stipjes ziet verschijnen. Grijp dan zo snel mogelijk in. Uitdrogen en verwijderen met chloor.
Veel succes. Het is een rotklus. Maar heel fijn als het klaar is.

OND

OND

13-08-2018 om 13:05

Het BINAS-boekje

dat u allicht al lang geleden weggegooid hebt, bevatte een tabel, als ik me goed herinner, over hoeveel waterdamp lucht kan bevatten bij een gegeven temperatuur.
Die tabel bevat impliciet alle mogelijke problemen die zich op dat vlak kunnen stellen, en alle mogelijke oplossingen.
Als er meer waterdamp geproduceerd wordt (bij gegeven temperatuur) dan kan afgevoerd worden, dan is er een probleem en "schimmelwerende verf" zal dat niet oplossen.
Er zijn slechts drie categorieën van fundamentele oplossingen: verminderen van de productie van waterdamp, evacuatie van de met waterdamp verzadigde lucht of verhogen van de temperatuur.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.