Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Bulletje Bliep

Bulletje Bliep

11-06-2014 om 11:34

schimmel plafond

wat doen jullie aan schimmel aan het plafond in de badkamer? Ik heb daar inmiddels een zee van zwarte stippen......... bleeh. En ze komen terug als ik ze weggehaald heb met schimmelwerende rotzooi....

guera

guera

11-06-2014 om 13:19

heel irri inderdaad

In ons oude huis hadden we dat ook. De truc is echt ventileren ventileren ventileren. Heb je een afzuiger in de badkamer boven de douche? Als je dat hebt scheelt al een hoop.
Verder kan het werken als je het heel goed door en door laat drogen en dan goed schoonmaken en vervolgens van die anti schimmel latex van albastine ed erop.

Astrid

Astrid

11-06-2014 om 13:27

hier ook

Vochtige bijgarage met een muur als ware het een dalmatier.
Schoongemaakt met schimmelwerend spul, desnoods herhalen, goed laten drogen en daarna met latex 2-in-1 geverfd. Zou het 5 jaar van weg moeten blijven. Dekt heel goed.
Dat is inmiddels een jaar geleden en nog geen spatje schimmel te zien.
Verder na het douchen evt raampje open maar in elk geval de deur open laten staan tot alle vocht weg is. Ook als je wasmachine in de badkamer staat deze met open deur laten zodat al het vocht weg kan.

action-spul

Vochtige kamer en douche met schimmel. Op advies van, geloof, de loodgieter afgestapt van HG anti-schimmelspul en het anti-schimmelspul van de Action gehaald. Werkt inderdaad veel effectiever. Gewoon op de plek spuiten (ook die op het plafond), desnoods een paar keer, en flink ventileren. Niet meer teruggezien dus geen noodzaak tot verven etc.

schimmelreiniger werkte hier ook goed, maar het toverwoord is inderdaad ventileren.

Action schimmelspray

Ondanks dat het badkamerraam 24 uur per dag open staat heb ik ook regelmatig zwarte aanslag. De Action spray werkt net zo goed als de HG, maar is een stuk goedkoper. Kijk wel uit, het is toch voornamelijk bleek zo te ruiken, dus spray niet vlak boven je stapel handdoeken.

skik

Cath 1972

Cath 1972

14-06-2014 om 21:03

Bleek

Wij hebben altijd het raampje open en na het douchen laten we de ventilator nog een tijd aan. Toch hadden wij ook een vreselijk gevlekt plafond.

Op internet gelezen om bleek in een spuitfles te doen en flink in te spuiten. Paar uur I laten trekken. Toen we het wilden afspoelen zagen we al een heel verschil.
Even na gespoeld en alles was perfect schoon. Zonder te boenen.

Wel iets van een beschermbril opzetten voor de zekerheid.

bleek of spray is ongeveer hetzelfde

Die HG spray is volgens mij gewoon een soort sterke bleek. Daar ruikt het tenminste wel naar. Ik ben er ooit eens een badkamer van mijn partner mee te lijf gegaan omdat die woning opgeleverd moest worden aan de verhuurder. Ik had zoveel van dat spul in een te kleine ruimte gebruikt dat ik mijn reukvermogen voor de rest van de dag kwijt was - dat kwam gelukkig wel weer terug (en al vrij snel).
De schimmel komt uiteindelijk trouwens ook meestal weer terug.

Ik heb mijn eigen badkamer (vorig huis) een keer gedaan met schimmelwerende verf en dat scheelde aanzienlijk. Als je het blik leest houd je je hart vast, zoveel troep zit er kennelijk in, maar schimmel blijft wel langer weg. Maar uiteindelijk is ventileren het enige dat echt helpt. Douche droogtrekken etc na gebruik en als je mechanische ventilatie hebt, die aanzetten. Maar heb je geen goede ventilatie-installatie oid en een inpandige badkamer dan kan het lastig zijn.

Groeten,

Temet

bij Kruidvat

keer zo'n fles gekocht voor badkamer van zoon (stuk goedkoper dan het dure merk HG). Ruikt idd goed naar bleek, maar de zwarte plekken waren weg en blijven weg. Zo nu en dan weer spuiten en ja idd zoon verteld dat ie na het douchen beter de deur ff tijd open moet laten staan.

Reiniger van HG

In onze badkamer kwam op een gegeven moment ook schimmel aan ondermeer het plafond. Een jaar of 2 geleden heb ik er wat HG schimmelverwijderaar op gespoten. De plekken waren vrijwel direct verdwenen. Helaas was niet alle schimmel weg want nu, 2 jaar later weer schimmel op het plafond. Echter zijn een paar spierwitte plekken te zien in het midden van de schimmelplekken. Vermoedelijk de plekken waar ik de eerste schimmel destijds onder handen heb genomen.

Ik heb daarom nu de hele badkamer onder handen genomen met dat spul (even in de drukspuit gedaan in plaats van met het knijpflesje). Misschien duurder maar voor die 13 euro (voor 2 flesjes) heb ik de hele badkamer gedaan en ik heb dus het vertrouwen dat de schimmel dan ook weg blijft gezien mijn eerdere ervaringen.

wfvn

Zoals je misschien zelf wel rook, bestaat hg schimmelverwijderaar voornamelijk uit chloor. Vandaar die witte plek op het stuk dat je behandeld hebt. Even een sponsje met bleek over de schimmelplek, of bleek met wat water in een plantenspuit en daar mee sprayen geeft hetzelfde resultaat als gebruik van hg, en is veel goedkoper.

skik

skik...ik rook t wel hier

maar manlief die hier gisteren ook een helder ogenblik kreeg had t dus blijkbaar helemaal niet door dar er chloor in zat. Ik kom thuis en vraag wie er met chloor bezig is geweest. Niemand.... ik ga de was doen en zit er een handdoek in de donkere was vol met witte vlekken (( nog niets bij man.... tot ik toch heel boos roep hoe t dan kan dat ik en chloor uik en de was wit uitgeslagen is. Zegt ie: ik heb alleen met HG de douchebak gedaan... AAARRGGH!!!

Lilian

Ook leuk als je met hg je plafond behandelt en jezelf (en je kleding) dus ondersproeit.

skik

Emmawee

Emmawee

04-01-2015 om 23:34

Extra tip

Chloor inderdaad. En schimmels houden ook niet van azijn en soda en nog wat ander spul, maar chloor lusten ze het minst.

Overigens las ik ooit de tip dat de schimmel de chloor (of ander spul) opzuigt. Het is een plantje. Dit doet de schimmel het best wanneer deze dorst heeft. Uitgedroogd is.

Dus: eerst een paar dagen de douche niet gebruiken, en / of (wat ik deed): de plek drogen met een verfbrander / haarföhn. En dan pas het sponsje met chloor erop. Sluuuuurp!

Groeten, Maw.

Medelijden!

O, Emmawee, ik had nooit gedacht dat ik medelijden met die vieze schimmel zou krijgen, maar nu je het zo opschrijft, arm schimmelplantje!
*Pakt toch weer de chloor uit de kast*

+ Brunette +

+ Brunette +

06-01-2015 om 00:05

Zo ventileer je

Niet een klein raampje op een kier laten maar zoveel mogelijk de badkamerdeur open laten staan. Bij mij staat die bijna altijd open tenzij hij gebruikt wordt natuurlijk. Ik heb een inpandige badkamer zonder ventilator en ik heb geen last van schimmel. Wel van zwarte randjes langs de badkuip maar sinds ik de badrand na het douchen altijd schoonveeg, blijven ze wit.

Barvaux

Barvaux

06-01-2015 om 07:45

Brunette

Volgens mij woon jij niet in Nederland en hier is dat echt niet genoeg met een inpandige badkamer.

diane

diane

06-01-2015 om 08:26

nou barvaux

Moet zeggen dat ik eigenlijk nooit last heb van schimmel. Wij zijn slordig en lui in huis en laten overal de deuren openstaan. Ik zet wel raampje open in badkamer maar niet vaak genoeg, nu in winter is het dan veel te koud in badkamer. Blijkbaar werkt deur open toch ook wel.

Barvaux

Barvaux

06-01-2015 om 08:30

diane

Dat het bij jou werkt zegt toch niets over anderen?

Ik heb ook in een flat gewoond met middenin de woning de douche, nou de deur stond zelfs open TIJDENS het douchen en je kon er weinig tegen beginnen.

Ik denk dat er nog andere factoren meespelen.

Het is hier in de hoekjes van de tegels overigens echt stukken minder sinds wij een trekker hebben in de badkamer. Er komt enorm veel water van die tegels af en dat ben je toch kwijt.

Ventileren

Onze badkamer heeft een groot kiepkantelraam dat 24/7 openstaat en de deur staat ook vaker wel dan niet open, maar toch hebben we altijd wel wat schimmelplekjes tegen de rand van het plafond. Maar met af en toe een sponsje bleek is het probleem zo verholpen.

We moeten de badkamer verbouwen vanwege een aanlegfout die lekkage beneden veroorzaakt, dan komt er een afzuiginstallatie in, hopelijk houdt dat de schimmel tegen.

skik

Tink

Tink

08-01-2015 om 00:08

Hier

Een kleine badkamer midden in het huis, dus zonder raam helaas. Wel met afzuiginstallatie maar die houdt het plafond bepaald niet schimmelvrij.
Plafond bestaat uit van die MDF schroten in de kleur 'essen wit', heel licht dus met een soort houtnerfje.

Mijn man heeft er al eens HG op losgelaten, dat hielp op zich wel maar doordat hij niet alleen heeft gespoten maar er ook mee heeft geschrobd, zijn er nu de schimmel terugkomt precies de sporen te zien waar hij met zijn poetsdoek/spons/weetikveel is geweest. Niet fraai. Op die plekken zijn de schroten ook wel iets lichter geworden maar dat valt op zich niet heel erg op, ze waren tenslotte al heel licht van kleur.
Binnenkort willen we het nog eens doen maar dan echt alleen spuiten en laten drogen.

Overigens drogen we na elke douchebeurt de glazen deurtjes al goed af. Er hangt ook een trekker dus ik denk dat ik het hele gezin maar weer eens goed ga instrueren om na het douchen ook nog de tegels droog te trekken. (Dan wil er helemaal niemand meer als laatste, hahaha.)

Dank voor de tip van de Action trouwens, die HG is inderdaad erg duur spul.

Barvaux

Barvaux

08-01-2015 om 07:36

tink

Volgens mij moet je man er na het HG met antischimmelwerende verf of iets dergelijks over heen. Vraag er naar in de bouwmarkt.

Caesar

Caesar

08-01-2015 om 08:54

Barveaux (OT)

Antischimmelwerend is dubbel negatief

Barvaux

Barvaux

08-01-2015 om 09:04

lol

Ja, daar heb je inderdaad niets aan... ik heb geen idee hoe het heet, wel weet ik dat het bestaat dus ik heb er een potje van gemaakt, een potje verf

Astrid

Astrid

08-01-2015 om 11:37

dat is

Muurverf of latex 2 in 1. Eerst schoonmaken, daarna met deze verf/latex schilderen (wit) en klaar.
Heb het twee jaar geleden op een muur gespoten die er uitzag als een dalmatier en dat ziet er nog steeds prima uit. Schilder zei dat we er 5 jaar geen last van zouden hebben. Dát geloof ik niet helemaal, maar elk jaar is meegenomen.

Tink

Tink

08-01-2015 om 16:04

LOL

Barvaux, dan heb ik in no time een zwart plafond . Ook wel hip, daar niet van

Maar eh, is dat spul er ook in de vorm van doorzichtige lak? Anders zijn we dat essen-wit nerveneffect natuurlijk meteen kwijt. En spierwit past niet helemaal bij de rest van de badkamer, de tegels zijn grijs en net-niet-wit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.