Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

carootje

carootje

11-05-2014 om 15:18

schimmellucht in schoenen

Nog vrij nieuwe schoenen van zoontje zijn nat geworden (doorweekt, vraag niet hoe, dat is weer een ander verhaal).
Gelukkig was het toen nog mooi weer en kon ik ze vrij snel laten drogen, maar nu (week of twee later) stinken de schoenen verschrikkelijk, echt zo'n schimmellucht!

Hoe zou ik dit er weer uit kunnen krijgen?

Alle tips zijn welkom, want poeh wat een stank!

Vast bedankt

Carootje

voor de volgende keer

Als schoenen nat zijn geworden scheelt het wel waarmee. Bij bijvoorbeeld slootwater is het verstandig om de schoenen goed schoon te spoelen en daarna vol te proppen met kranten. Neemt vocht en geurtjes op. De kranten wel meerdere keren per dag vervangen. In geen geval de scoenen bij de cv zetten dat droogt het leer erg uit. Als de schoenen goed droog zijn de kleur opfrissen met poetsen (als dat mogelijk is).
Met zoons gebeurt dit trouwens vaker dan met dochters is mijn ervaring. Mijn dochter is nog nooit in de sloot beland, zoon deed dit al voor hij diploma A had. Dochter gaat niet naar het speelveldje na een fikse bui, of doet de laarzen aan. Zoon gaat gewoon.
Dus Carootje hopelijk de eerste en laatste keer zulke natte schoenen, maar met een zoon heb je vast wat aan mijn tips. Ik vrees dat dit niet de laatste keer is.

carootje

carootje

11-05-2014 om 21:06

fontein

Het was water van een fontein (zo een die uit de grond spuit, ook wel 'bedriegertje' genoemd) Dus het water zou schoon moeten zijn.

De schoenen waren/leken ook vrij snel droog in de zon, maar nu dus die schimmellucht...

hoop op een of ander 'huis-tuin-en-keukenmiddel' hiertegen, maar kon zelf op het internet niets vinden. Daarom al mijn hoop op jullie gevestigd

(Zoon heeft trouwens ook wel eens in de sloot gelegen toen hij drie jaar oud was, hoe het toen met z'n schoenen was kan ik me niet meer herinneren.... Dochter idd nog nooit zulke rare acties)

Carootje

Hadewich

Hadewich

11-05-2014 om 22:48

Wasmachine?

Als het geen leren schoenen zijn, dan kun je ze misschien wassen in de wasmachine? En dan daarna goed drogen met krantenproppen erin? Ik heb een tijdje terug een schimmelige rugzak (had in een vochtige schuur gestaan) weer helemaal fris en fruitig gekregen door hem te wassen in de wasmachine.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

12-05-2014 om 08:13

leren schoenen

leren schoenen doe ik ook gewoon in de wasmachine. Op lage temperatuur en met een paar handdoeken tegen het doelloos rondklotsen. Daarna laten drogen en de schoenen goed insmeren met blank leervet. Worden ze weer prachtig van.

Boontje

Boontje

12-05-2014 om 09:41

soda

Baking soda of soda bicarb neemt luchtjes op, dat zou je kunnen proberen.

Soda

Weet niet of het dezelfde is als van Boontje, maar ik gebruik altijd gewoon (huishoud)soda voor de stinkschoenen van puberzoon. Paar schepjes in een pantykousje of zo, dichtknopen en dan in de schoen. Neemt inderdaad de luchtjes op.

Boontje

Boontje

13-05-2014 om 14:57

Zelfde ja

Is inderdaad hetzelfde n@nny. Gebruik soda overigens voor veel dingen in huishouden, standaard in de voorraad

Ervaring!

Hier een "laat-mij-een-sloot-zien-en-ik-val-erinzoon
Nachtje in emmer met flink Biotex. Daarna zeer goed laten drogen en goed inspuiten met beschermende spray.
Dit helpt tegen de ergste lucht.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.