Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kinne

Kinne

20-06-2013 om 12:27

Schoon beddengoed

Naar aanleiding van draadje hierboven vroeg ik mij af of jullie als je slapers heb gehad voor een nachtje je het dan gaat wassen of lucht je het en gebruik je het de volgende keer gewoon zelf?

Hebben van het weekend iemand te logeren gehad en ga het beddengoed nu op mijn eigen bed gebruiken, wel alleen dekbedhoes, het onderlaken leek mij niet zo fris. Vroeger gooide ik alles in de wasmachine maar probeer wat meer milieubewust te zijn.


Koolmees

Koolmees

20-06-2013 om 12:46

In de was

Oef, logees hier zijn vaak vrienden van mijn kinderen. En daar ben ik dan echt vies van, die lakens gaan in de was.
Als het mijn zussen, mijn ouders of zo zouden zijn, zou ik het niet in de was doen. Bij mijn schoonouders dan weer wel.
Het hangt dus erg af van de persoon. Als het mensen zijn, die ik lief vind, die ik fris vind, dan niet, anders wel.

Monique D*

Monique D*

20-06-2013 om 15:31

Ook gelijk in de was

Ook als mensen hier één nachtje hebben gelogeerd dan gaat het gelijk in de was. Er komen wel eens vriendinnen van mijn dochter logeren. Zij haalt zelf het bed af en gooit gelijk het beddengoed in de was. Dat geldt ook voor andere mensen die hier komen logeren. Geen denken aan dat wij ze zelf gaan gebruiken! Wij zijn niet vies van mensen, maar de geur van die mensen ruiken via het beddengoed die zij hebben gebruikt zijn wij niet zo weg van.

Post-it

Mijn schoonmoeder plakt een post-it op het beddengoed dat door regelmatige logees wordt gebruikt en legt het dan terug in de kast voor de volgende logeerpartij!
Niks voor mij. Wat in de kast ligt moet schoon zijn. Hier gaat dergelijk beddengoed dus gewoon de machine in.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app

Dendy Pearson

Dendy Pearson

20-06-2013 om 18:26

Gatverdamme

Ik verschoon mijn eigen bed helemaal niet vaak, maar gasten krijgen hier gewoon een schoon bed. Ik wil zelf ook niet in een bed liggen waar anderen in hebben liggen zweten, kwijlen, sexen, schilferen. Huh, wat een vies idee.

Dendy

Stenna

Stenna

20-06-2013 om 19:41

Ook gelijk

iew, in tegenstelling tot het meerdere dagen gebruiken van je zelfde handdoek, in draadje hierboven, vind ik dit wel echt vies. Bij ons gaat beddengoed (en handdoeken) van logees wel meteen in de was. Is het ook meteen weer lekker opgeruimd toch. Vriend van ons heeft ooit eens door een logeerpartij met duidelijk al gebruikt beddengoed een akelige en besmettelijke huidziekte opgelopen (schurft).
Dat is toch anders dan handdoeken, lakens e.d. binnen je eigen gezin.

Was

Bij ons logeerbed ligt een set beddengoed die alleen op dat bed wordt gebruikt. En die gaat na gebruik (gewoonlijk door mijn schoonouders) in de was. Maar meestal hou ik het bij een korte spoelcyclus oid, want echt vies is het na 1 nachtje natuurlijk niet.

Groeten,

Temet

bibi63

bibi63

20-06-2013 om 21:29

No way

dat ik in beddengoed ga slapen waar 'iemand ander' in heeft gelegen, maakt niet uit wie (behalve man of kind...). Dus nee, ik zou dat nooit voor mezelf ongewassen gebruiken. Als dochterlief een vriendin te logeren heeft, dan gaat het niet na 1x de was in. Ik lucht het dan en weer klaar voor de volgende logeerpartij. Na een paar keer was ik het natuurlijk.
Bibi

Kinne

Kinne

21-06-2013 om 08:22

Oke oke

Heb toch maar een schoon dekbedhoes gebruikt voor mijn bed. Deed dat altijd al maar hoorde pas van verschillende mensen dat als hun gasten 1 nacht onder schoon beddengoed hadden gelegen dat ze er dan zelf onder gingen. Want het is nauwelijks vies. En daar zat wel wat in vond ik. Het was trouwens mijn zus die een nachtje had gelogeerd.

En even voor Dendy Pearson, logees krijgen altijd schoon beddengoed, was alleen van plan om er daarna zelf onder te kruipen.

Yura

Yura

21-06-2013 om 08:34

Nauwelijks vies?

Ik vind een spoelcyclus echt niet voldoende. Parasieten als hoofdluis, schurft of wormpjes kan iedereen bij zich dragen of het nou om een frisse persoon gaat of niet en al die beesten gaan pas dood bij wassen boven de 60 graden. Ik was dus alles dat door anderen gebruikt is, ook als het 1 nacht is geweest.

Mijn moeder

Gebruikte ook wel een delbed vaker voor al onze tr pas en onpas logerende gasten, snap ik ook wel een beetje, al die alto's

Nu slaapt mijn zoontje wel eens in een bed waar zijn nichtje in heeft geslapen daar, dat snap ik ook wel hoor.

Tegenwoordig was ik beddengoed van logees wel gewoon even, toch wel fris inderdaad.

Voorheen was ik daar wel makkelijker in, maar sat zal wel met de jaren komen (behalve voor de generaties voor ons )

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Yura

Ik was ons beddengoed standaard ook maar op 40 graden.

Beddengoed gaat hier trouwens gewoonlijk in de droger, en ik ga er eigenlijk vanuit dat de beestjes die de wasmachine hebben overleefd daarna alsnog het loodje leggen. In elk geval hebben wij nog nooit iets bemerkt van schadelijke gevolgen van ons 40 graden-regime. Ook niet in de tijd dat we nog geen droger hadden trouwens.

Groeten,

Temet

Stenna

Stenna

22-06-2013 om 11:33

Schadelijk

Op 40 graden gaan lang niet alle bacterien dood (op 60 ook niet en zelfs op 90 niet alle), en ook niet in de droger. Zo heet wordt die niet, dan zou je kleding verbranden. Maar dat geeft ook niet. Natuurlijk ondervindt je er geen schadelijke gevolgen van. Die bacterien hier zijn helemaal niet zo schadelijk (als je in verder normale gezondheid bent) en draag je sowieso al lang bij je.

Rafelkap

Rafelkap

22-06-2013 om 12:12

Huisstofmijt 60 graden

Ik was beddengoed ivm huisstofmijt op 60 graden. Op 40 graden zijn die nog niet dood.

une femme

une femme

22-06-2013 om 12:20

Nee

Nee, ik zou nooit onder/in beddegoed gaan liggen dat door een ander is gebruikt! ik vind niet veel vies, maar dat wel. Loge's krijgen vrijwel altijd schoon beddegoed, tenzij ik weet dat dezelfde loge binnenkort weer komt logeren. Dan laat ik de lakens er nog even op zitten.
Une femme

Yura

Yura

22-06-2013 om 16:11

Temet

Het kan heel lang duren of zelfs niet gebeuren tot je iets ondervindt van je wasregime, maar geloof me, slechts 1 keer is echt genoeg hoor. Hier hebben we onlangs voor de tweede maal sinds we kinderen hebben met hoofdluis te maken gehad en nee, dat is echt niet fijn. Daarnaast is dochter ondanks dat ze 13 is blijkbaar heel gevoelig voor wormpjes en dat heeft ze ook zo 1 a 2 keer per jaar. En een schoonzus van mij (die tot dan ook altijd op 40 graden haar beddegoed waste) kreeg te maken met het fenomeen schurft, nou geloof me daar word je helemaal niet blij van, dan moet het hele gezin zich van top tot teen (inclusief de schaamstreek) insmeren met een zalf en alles moet op 60 graden gewassen dat de laatste x dagen door iemand van het gezin gebruikt is (dus ook alle handdoeken die schoon in de kast lagen konden opnieuw). Daarna ben je eraf, maar de wonden op je lijf blijven nog maandenlang zichtbaar.

margje van dijk

margje van dijk

22-06-2013 om 16:27

Yura

Staat hier nou echt dat jij gelooft dat je luizen of wormpjes of schurft kan krijgen van op 40 graden gewassen beddengoed?

Margje

Yura

Yura

24-06-2013 om 09:42

Hahaha

Tjonge jonge, denk je dat ik achterlijk ben ofzo? Wat ik bedoel is dat die beesten niet dood gaan bij onder de 60 graden wassen, dus als iemand in dat beddegoed heeft gelegen die die beesten bij zich draagt dan kan het daardoor verder worden verspreid aan overige gezinsleden.

Viespeuk?

Viespeuk?

24-06-2013 om 13:20

Schurft

Mijn moeder liep als kind schurft op tijdens een logeerpartij in een niet verschoon bed van een familielid. Dat was zo'n gruwelijke ervaring dat ze nooit in gebruikte bedden wil slapen of laat slapen en beddengoed altijd heet wast. Ik vond dat altijd een beetje overdreven, dus toen ik net op mezelf woonde waste ik beddengoed op 40 graden. Geen schurft van mezelf mee opgelopen. Maar ik ben toch overgegaan op 60 graden omdat beddengoed dat op lagere temperaturen gewassen is, na enkele maanden in de kast erg muf wordt. Beddengoed en pyjama's gaan hier dus altijd op minstens 60 graden. Maar daarna blijven ze wel een heel tijd in gebruik voordat ze weer in de was gaan. Ik houd van om de paar weken echt schoon spul. Niet constant een beetje schoon, waarbij het chronische vuil wordt verdoezeld onder een wasmiddelenluchtje (en veel tijd/geld/water/wasmiddel verspillen aan al dat bedden verschonen en wassen draaien).

margje van dijk

margje van dijk

24-06-2013 om 19:38

Nou suggereer je het weer

Nu doe je het weer: je noemt in één zin twee zaken die geheel los van elkaar staan.

Het ene: ga je in een bed liggen waar een ander in gelegen heeft, dus zonder het eerst te wassen?
Het andere: hoe heet was je je beddengoed?

Kijk, als je in een ongewassen bed gaat liggen waar iemand met schurft in gelegen heeft - dat je dan schurft krijgt, daar kan ik inkomen. (Luizen is al een stuk moeilijker denk ik - zeker als het meer dan een dag later is) en wormpjes kan niet via het bed).

Maar als jij in een bed gaat liggen dat met 30 of 40 graden gewassen is, zelfs als daar eerder iemand met schurft in heeft gelegen, dan lijkt mij de kans dat jij daar een besmetting van oploopt nihil. Vooruit misschien dat er nog wat leven in zo'n parasiet zit als hij niet op 60 graden is gewassen, maar ik denk niet dat zo'n zwaar verzwakte parasiet nog iemand kan besmetten.

Het is een beetje dezelfde hysterie als met luizen: het belang van wassen van beddegoed en kleren valt geheel in het niet bij het belang van iets anders, namelijk goed kammen.

Margje

Viespeuk?

Viespeuk?

24-06-2013 om 22:50

Margje

Deze hoogleraar gezondheidsstechniek is het niet met je eens:
http://jankloppenburg.nl/Diversen_bestanden/diversen_b/Koud%20wassen%20slecht%20voor%20jezelf.pdf

Altijd wassen

ik slaap slecht op vies beddengoed, lakens die door gasten gebruikt zijn gaan meteen de was in.
Bij schoonfamilie wordt beddengoed nauwelijks gewassen maar schoon geborsteld met de sapulidi. Als ik daar logeer neem ik gewoon eigen lakenzak mee. Schijnt typisch Indisch te zijn, het niet wassen, Yvonna Keuls beschrijft het ook in haar boeken.

Yura

Yura

25-06-2013 om 14:12

Denken

Margje: "Maar ik denk niet dat zo'n zwaar verzwakte parasiet nog iemand kan besmetten". Wat jij denkt doet er niet zoveel toe natuurlijk. Feit is dat dat tot 3 dagen kan. Bij veel mensen zal het wel 3 dagen duren eer het beddegoed weer gebruikt wordt, dus dan is het inderdaad niet zo'n probleem. Ik probeer mijn beddegoed 's ochtends te wassen en 's avonds er weer op te doen, hoef je het niet te vouwen. Degene die ik ken die schurft heeft gehad woont in het buitenland en heeft eigenlijk altijd loge's, dat vindt ze leuk (zou mijn ding niet zijn, maar dat is een andere discussie), vaak genoeg vertrekt het ene bezoek 's ochtends en arriveert het volgende weer 's avonds, ze wast dan als een gek alle beddegoed en 's avonds ligt het er weer op. Tot voor kort was dat wel op 40 graden, na de schurft uiteraard niet meer.

margje van dijk

margje van dijk

26-06-2013 om 14:32

Yura

OK, dan is het met schurft dus duidelijk veel kritischer dan met bv. hoofdluis.

Ik kijk er serieus van op. En ik geloof het nog steeds niet, maar dat is mijn probleem Dat verhaal van die gezondheidshoogleraar: ja, het staat er, en met het voorbehoud dat gezonde mensen er geen last van zullen hebben, alleen mensen met een zwakke weerstand. Dus het is net zoiets als "van griep kun je doodgaan". Het is wel waar, maar het zal niet serieus een risico zijn voor de gewone mens.

Maar jullie hebben gelijk, en ik waste mijn beddegoed altijd al op 60 graden en ik zal dat dus maar blijven doen.

Lijkt me inderdaad dat je schurft maar 1x hoeft te krijgen om nooit meer enig risico te willen nemen. (Ik moet er niet aan denken).

Margje

Wandelaar

Wandelaar

27-06-2013 om 00:22

Schurft en andere enge dingen (ot)

Als het allemaal doorgaat, ga ik volgend jaar naar Santiago de Compostela lopen. Omdat het de goedkoopste optie is slaap ik dan in pelgrimsherbergen. Elk jaar lopen een kwart miljoen mensen naar Santiago dus ik kan me voorstellen dat er nogal wat ellende in die bedden te vinden is. Hoe kan ik mezelf zo goed mogelijk daartegen beschermen? Ik kan geen dikke, zware slaapzak meenemen want het totaalgewicht van mijn rugzak mag maar 10 kilo zijn. Een dunne of een lakenzak kan eventueel wel maar beschermt dat genoeg? Ik las van iemand dat die elke keer Deet in het bed spoot. Als het al helpt dan alleen tegen luizen en vlooien, lijkt me. Zou er een pesticide zijn wat ook tegen schurftmijt helpt en waar ik naderhand in kan liggen en de dag erna nog wakker word?

Kaaskopje

Kaaskopje

27-06-2013 om 00:53

Wandelaar

Ten eerste dapper dat je aan die tocht gaat beginnen. Ik heb laatst een speelfilm over die tocht gezien en daar kon ik uit opmaken dat het een geweldige ervaring moet zijn.
Wat je vraag betreft, is het misschien een idee om een heel dun slaapmatje mee te nemen, die je op een bed legt. Het is natuurlijk niet een waterdicht systeem, maar misschien geeft je dat een hygiënischer gevoel dan direct op het matras te gaan liggen.
Ik weet niet of je ongerustheid echt terecht is. Ben je tijdens een gewone vakantie ook bang voor besmetting in nette hotels, huisjes of appartementen? Een duurdere accomodatie geeft net zo min een garantie voor een luizen- of schurftvrij verblijf.

Merel

Merel

27-06-2013 om 09:54

Wandelaar boeken tip

Hoi Wandelaar, ken je het boek "Klimmen naar kruishoogte" van Tosca Niterink? Ik vond het een hilarisch verhaal, ze gaat n.l. ook wandelen met haar vriendin naar Santiago de Compostela. Erg leuk en vermakelijk.

Bellefleur

Bellefleur

27-06-2013 om 10:21

50 graden

Het RIVM adviseert wassen op 50 graden. Onwasbare spullen in een afgesloten plastic zak bewaren voor 72 uur, of 72 uur uithangen bij een temperatuur van 18-20 graden. Schurft loop je niet op bij handen schudden, maar bij intensief lichamelijk contact van 15 minuten of langer. Verder bij het dragen van ongewassen kleding, en het slapen in het ongewassen beddengoed van een ander. Iedereen kan schurft krijgen, maar mensen die een zwakke gezondheid hebben, bejaarden en kinderen kunnen een ernstige vorm van schurft krijgen, die kan lijden tot de dood. Dus.

Anneke

Anneke

27-06-2013 om 15:30

Wandelaar

Ik zou gaan voor een goede lakenzak.

10 kg lijkt weinig maar wij reizen met 5 personen met 25 kg. Als het moet kom je met 1 afritsbroek, 1 korte broek, 2 shirts, 1 langmouwenshirt, 1 regendichte jas/vest/trui, paar sokken, ondergoed, slaapshirt, klein toilettasje uit de voeten, bergschoenen, teenslippers, ereader, lakenzak, bikini, ehbo-setje een heel eind.

Stenna

Stenna

28-06-2013 om 00:38

Enne

dan maar 1 handdoek mee, he toch Anneke?

Tijgeroog

Tijgeroog

28-06-2013 om 13:44

Lakenzak

Een lakenzak inderdaad. Wij gaan een huttentocht(je) maken en ik heb voor iedereen bij de xenos een lakenzak gekocht. Kun je ook bij de bever krijgen, daar zijn ze 130 gram en die van ons zijn volgens mij 180 gram. Maar veel goedkoper. m'n slaapzak is 1800 gram, hoewel je ook wel veel kleinere en lichtere kunt krijgen. Dan heb je een donzen slaapzak nodig, en ook die zijn veel duurder.
de werkwijze in een berghut, en mogelijk ook voor als je naar santiago loopt, is dat je zelf een lakenzak en een kussensloop meeneemt. Kussen en deken krijg je dan in de hut. (Op de deken staat aangegeven welke kant voor je voeten is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.