Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Schoonmaakmiddelen & baby

Hoi allemaal,

In januari verwachten we ons eerste kindje. We hebben een schoonmaakster die 1x in de twee weken langskomt, waar we heel blij mee zijn. Er is alleen een ding waar ik me wel zorgen om maak. Ze gebruikt alleen vrij veel schoonmaakmiddel per keer (vind ik). En ook vrij agressieve middelen. Een halve liter fles glorix, halve (anderhalve)literfles Ajax en schimmelreiniger. Voor een woning van 120m2 met twee toiletten en een kleine badkamer. Is dit normaal? En hebben jullie met kinderen in huis voor andere middelen gekozen? Die chloordampen lijken me niet heel gezond namelijk…Als ik zelf schoonmaak dan gebruik ik echt maar een fractie van deze hoeveelheden, maar misschien doe ik iets niet goed


Alleen spullen neerzetten die zij van jou mag gebruiken, dat ten eerste. Daarnaast aangeven hoe je het wilt hebben en waar ze eventueel wel zelf keuzes kan maken. En dit alles communiceren op prettige, vriendelijke, opbouwende maar gedecideerd wijze. 
Gr Angela 

die hoeveelheid is zeker niet nodig. Wanneer er teveel schoonmaak middel wordt gebruikt kan het juist averechts werken en gaan plakken. 
Op de verpakking staat vaak beschreven wat een juiste dosering is. 
Zelf gebruik ik gewoon ajax. 
Toen beide kinderen nog kropen en vaker/langer op de vloer lagen, gebruikte ik dettol, die fles wat iets meer bacteriën dood, moet dr wel bij zeggen dat we toen ook in de lockdown zaten dus was ik er iets meer mee bezig dan nu. 
Als alles erna wordt afgespoeld met water is er niets aan de hand. 
Verder nam ik de box enzo gewoon af met een vochtige doek, zonder schoonmaakmiddelen. 

zelf schoonmaken?
Onze schoonmaakster gebruikt heel veel natuurazijn. Echt top. De vorige gebruikte ook veel chemische middelen en dat rook je idd behoorlijk goed. Natuurazijn ruik je nauwelijks. 

gewoon geen glorix en Ajax meer kopen 😉. Maar de hoeveelheid is zeker overdreven, daar kan ik weken mee doen. Je bent echt maar een klein beetje nodig.
Je zou kunnen switchen naar wat minder agressieve midden. Bv van seepje, method of Marcels green soap.

Twee dingen: de hulp heel duidelijk maken dat jij het anders wil, dus vertellen welke middelen jij wil dat ze wel en vooral niet gebruikt, en vertellen dat ze veel te veel gebruikt. Dat is niet veilig voor een klein kind en erg slecht voor het milieu. En voor jouw (!) portemonnee. Dus dat moet anders.
En natuurlijk alleen nog maar de middelen kopen waarvan jij wil dat zij ze gebruikt.

Chloor gebruik ik echt vrijwel nooit. Soms eens om ergens een hardnekkige vlek weg te krijgen, en tegen schimmel. Die dure antischimmelmiddelen bevatten ook voornamelijk chloorbleek, dus dan kies ik voor de goedkope variant. Ik gebruik voor vrijwel alles gewone vloeibare groene zeep, lekker goedkoop, milieuvriendelijk en het ruikt lekker. En om te ontkalken gebruik ik natuurazijn. In mijn keukenkastje staat verder alleen eco toiletreiniger, pledge voor de houten meubels, kookplaatreiniger, een schuurmiddel en eco afwasmiddel om af te wassen. Heel overzichtelijk. 

Kiwii

Kiwii

20-08-2022 om 09:37 Topicstarter

Heel fijn al deze inzichten! Ik ga binnenkort maar eens met haar om tafel, stiekem vind ik dat ook best moeilijk. Maar als het zo veiliger en duurzamer wordt, dan is het alleen maar zonde om niets te doen. 😊 

Hebben jullie schimmel in huis dan dat ze dat middel iedere keer gebruikt?
Chloor heb je idd gewoon niet nodig en is erg slecht voor milieu. 
Ik zou het gewoon niet meer kopen en alleen nog veilige spullen kopen en die dan ook niet meer veel vervangen, als er nog maar een beetje in de fles zit kan ze ook niet meer gebruiken. 

Kiwii

Kiwii

21-08-2022 om 09:12 Topicstarter

Pinokkio schreef op 20-08-2022 om 11:07:

Hebben jullie schimmel in huis dan dat ze dat middel iedere keer gebruikt?
Chloor heb je idd gewoon niet nodig en is erg slecht voor milieu.
Ik zou het gewoon niet meer kopen en alleen nog veilige spullen kopen en die dan ook niet meer veel vervangen, als er nog maar een beetje in de fles zit kan ze ook niet meer gebruiken.

Nee we hebben geen schimmel in huis, maar ik dacht ze zal wel weten wat ze doet. We ventileren ook gewoon dag en nacht. Tijd om nieuwe middelen in te slaan lees ik zo…

ik las gister de tip om de schoonmaakmiddelen te verdunnen met water. Uiteraard wel je hulp met de originele verpakking laten werken en de andere helft buiten bereik van kinderen. De persoon die de tip gaf, zat ondertussen op 25% (ipv 100%). Bijkomend voordeel,  naast goedkoper, vond n andere hulp (hij kreeg elke dag iemand over de vloer ivm zijn gezondheid) dat zijn schoonmaakmiddel gelukkig niet zo dik was, t mengde zo fijn en makkelijk in de emmer...

Index224 schreef op 19-08-2022 om 20:50:

zelf schoonmaken?
Onze schoonmaakster gebruikt heel veel natuurazijn. Echt top. De vorige gebruikte ook veel chemische middelen en dat rook je idd behoorlijk goed. Natuurazijn ruik je nauwelijks.

Natuurazijn is een lichte ontkalker maar verder maakt het niet beter of slechter schoon dan water.

Zeep bevattende middelen werken op een andere manier en weken het vuil ook echt los en nemen het in de gevormde micellen mee.

Ysenda schreef op 03-09-2022 om 09:46:

[..]

Natuurazijn is een lichte ontkalker maar verder maakt het niet beter of slechter schoon dan water.

Zeep bevattende middelen werken op een andere manier en weken het vuil ook echt los en nemen het in de gevormde micellen mee.

Oh, geen idee. Maar als mn schoonmaakster is geweest is het altijd blinkend schoon. 

Index224 schreef op 03-09-2022 om 10:38:

[..]

Oh, geen idee. Maar als mn schoonmaakster is geweest is het altijd blinkend schoon.

Visueel is het schoon, maar dat zou je ook bereiken met alleen water

Ysenda schreef op 03-09-2022 om 09:46:

[..]

Natuurazijn is een lichte ontkalker maar verder maakt het niet beter of slechter schoon dan water.

Zeep bevattende middelen werken op een andere manier en weken het vuil ook echt los en nemen het in de gevormde micellen mee.

Met een azijnoplossing los je wel degelijk ook vet- en vuilresten op. Ik gebruik het vaak en het werkt prima.

IMI-x2 schreef op 03-09-2022 om 11:50:

[..]

Met een azijnoplossing los je wel degelijk ook vet- en vuilresten op. Ik gebruik het vaak en het werkt prima.

Maar niet beter of anders dan alleen water. Alleen water werkt ook prima.

Index224 schreef op 19-08-2022 om 20:50:

zelf schoonmaken?
Onze schoonmaakster gebruikt heel veel natuurazijn. Echt top. De vorige gebruikte ook veel chemische middelen en dat rook je idd behoorlijk goed. Natuurazijn ruik je nauwelijks.

Geen azijn gebruiken op natuursteen, die worden er dan niet mooier op.

Eventueel groene zeep, werkt ook prettig en is een zachte reiniger.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.