Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wendelmoed

Wendelmoed

05-04-2020 om 17:59

Schoonmaken gietijzeren koekenpan

Mijn partner bakt graag aardappelen etc in een gietijzeren koekenpan (mij is dat ding veel te zwaar).
Nadeel is dat bij het omschudden er restjes olie en aardappel over de rand druppelen, die dan daar aanbakken tot een soort teer. Als je dat een tijdje verwaarloost dan zit je met een pan waarvan de onderkant bedekt is met een taaie koolstoflaag die bij gebruik een zware rook in de keuken geeft.
Wel lekkere aardappeltjes, maar slecht voor de longen.
Zouden we die nog schoon kunnen maken met iets? Een verfafbrander, een steekmes, een bak vol loog?

Heeft iemand hier ervaring mee? En als we maar gewoon een nieuwe kopen, hoe voorkomen we dit? Na elk gebruik een half uur met de pannenspons?

Lila

Lila

06-04-2020 om 08:24

Ik lees mee

Net gisteren dat loodzware ding gebruikt voor gevulde aardappelhapjes en staat nu een nacht te weken omdat het idd aankoekt.
Als mn dochter de pan wil, zij kwam met het idee dan mag ze m hebben en kom ik m lopend brengen ook.

In de week?

Het gaat om de buitenkant? Hoe dan ook, het beste werkt misschien de pan in zijn geheel te weken in heet water met een vaatwastablet. Daar krijg je een hoop mee los. Ik zou daarna wel de binnenkant invetten, want die is dan ook grondig ontvet en bakt dan waarschijnlijk sneller aan.

Groeten,

Temet

Adelaide

Adelaide

06-04-2020 om 22:36

Geen vaatwastabletten!

Een gietijzeren pan mag niet in de vaatwasser dus je mag hem ook niet laten weken met een vaatwastablet. Er zit iets dat dat niet goed is voor gietijzer.

40er

40er

07-04-2020 om 07:36

Geen afwasmiddel

Bij de binnenkant van gietijzeren pannen zo min mogelijk afwasmiddel gebruiken. De buitenkant zou je rustig met een brillo spons kunnen doen hoor!

Brillo en scherp mes

Inderdaad met een brillo spons. En ik steek met een scherp aardappelmesje zoveel mogelijk stukken af. Niet weken ofzo, want dan verdwijnt juist de mooie vette balklaag aan de binnenkant.

Kaaskopje

Kaaskopje

08-04-2020 om 19:20

Ik lees mee en vraag

Zou het ook helpen als je de pan invet en zo een nacht laat staan? Zodat de ouwe koek zacht wordt ?

Gietijzer niet in de vaatwasser?

Dat zijn ze gelukkig mijn gietijzeren wok dan vergeten te vertellen. Die draait al 25 jaar zijn rondjes in de vaatwasser. En over een nachtje inweken in koud water doet ie ook niet moeilijk. Ik heb hem ooit wel braaf voor het eerste gebruik ingebrand. Dat is zolang geleden dat ik niet meer precies weet hoe, maar procede staat vast wel ergens.

Zeetakje

Zeetakje

09-04-2020 om 07:28

Hier ook in de vaatwasser

Ook al zeker 25 jaar.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.