Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

maan.

maan.

10-11-2013 om 12:13

schoonmaken nachtbeugel?

dochter heeft vorige week een nachtbeugel gehad die ze schoon moet maken met zeep. de ortho vertelde dat dat niet met tandpasta mocht (ivm slijtage?) maar echt met zeep; handzeep of afwaszeep. nou, ze is er niet enthousiast over- en eerlijk gezegd ik ook niet. feit is namelijk dat ik achttien jaar geleden een zelfde soort nachtbeugel kreeg waarbij het advies was om hem juist wél met tandpasta schoon te maken. ik heb dat de ortho ook gezegd en die vond dat heel vreemd. tja ik weet het ook niet.

nu vraag ik me dus af: wie heeft er nog meer een nachtbeugel en welk schoonmaakadvies zat daarbij? wie maakt er met zeep schoon, en welke zeep is een beetje geschikt?

alvast bedankt!

Marie

Marie

10-11-2013 om 12:59

azijn

o, ja schoonmaken van de nachtbeugel....

Gebeurt hier dus niet zo vaak (zit niet in mijn systeem...).

Eerlijk gezegd was ik er niet bij toen ze de beugel ophaalden en of ze instructies meegekregen hebben? En ik vergeet steeds de ortho te bellen.

Maar ik heb laatst wat gegoogled en nu maak ik ze zo nu en dan schoon door ze een dagje in een bakje te leggen met half azijn en half water.

http://www.beugelvoorvolwassenen.nl/orthodontist-en-behandelplan/beugel-schoonmaken

De steradent heb ik nog niet geprobeerd.

Marai

Marai

10-11-2013 om 14:16

Hier ook een advies om met groene zeep schoon te maken. Hij zei dat tandpasta slijtage veroorzaakt en dat steradent in feite hele kleine gaatjes etst. Eerlijk gezegd gebruik ik toch steradent (alhoewel het dan wel sneller verkleurt)want ik vind het niet goed schoon worden met groene zeep, ik blijf aanslag zien zitten

Puck

Puck

10-11-2013 om 23:13

Met alleen water

Wij deden de nachtbeugel iedere dag even met een een tandenborstel met alleen water en af en toe in een bruistablet voor kunstgebitten.

Yura

Yura

11-11-2013 om 10:05

Tandpasta

Hier poetst dochter hem elke dag met tandpasta en een handtandenborstel. Dat is zo door de ortho geadviseerd. Vreemd hoor.

100%mama

100%mama

11-11-2013 om 10:44

toch groene zeep

Toch schoonmaken met een nagelborsteltje en groene zeep. Alle overige producten beschadigen de beugel.

Dat hij vuil blijft is bij ons een goed teken als je dat zou zeggen tijdens controle...dat betekend namelijk dat je de beugel goed draagt .

lennest

lennest

11-11-2013 om 12:35

Ultrasoon apparaat

Ik heb vor mijn anti-snurkbeugel (ja die bestaan!), een kleine ultrasone reiniger gekocht, beetje mondwater en water erin, aanzetten, na 5 minuten slaat ie af, afspoelen en klaar. En als de beugel een keer een extra beurtje nodig heeft, gebruik ik van Corega een anti-bacteriële mousse, allemaal op advies van de tandarts. Zeep kan, maar het idee alleen al, zeep aan je tandenborstel, zeep aan je beugel, nee dank je, ik zou altijd het idee hebben dat ik 's nachts bellen ga blazen.

Hanne.

Hanne.

11-11-2013 om 13:43

zeep

Hier ook altijd met zeep en af en toe in de azijn.

Achteraf uiteraard wel goed naspoelen, en niet je gewone tandenborstel gebruiken maar een extra exemplaar.

Dat bellen blazen zal wel meevallen. Je serviesgoed was je toch ook met zeep....

ook mondwater

Mondwater en af en toe een steradent. Alles leuk een wel met die groene zeep (ken het advies) maar het is erg vies in je mond hoor die groene zeepsmaak!
Dus werd het mondwater, klein beetje vermengd met water daarin zetten en ermee poetsen als het nog niet schoon is, afspoelen en klaar. Niet elke dag. Soms is afspoelen en poetsen met alleen water ook genoeg.
Soms een steradent tablet. (1 keer per maand)
Van die gaatjes geloof ik wel.
Maar doorgaans houden kinderen die nachtbeugel echt geen járen.
Niet lang genoeg om er gaatjes in te krijgen dus.
groeten albana

steradent en mondwater

Hier ook steradent en mondwater. Werkt prima.

Brianna F

Brianna F

16-11-2013 om 13:39

Azijn

Regelmatig een nachtje in de azijn laten weken, goed omspoelen, klaar

maan.

maan.

25-11-2013 om 14:20

bedankt

bedankt voor de reacties- heel verschillend allemaal. dochter poetst beugel nu gewoon met haar tandenborstel, zonder zeep of tandpasta hoewel er misschien nog wel een restje pasta in zit. volgens haar werkt dit het beste.

ik had 'm vorige week in steradent gedaan, zitten er ineens wat losse velletjes aan de binnenkant. dus ik bel de ortho- ja maar steradent is ook niet voor beugels dat is voor kunstgebitten- terwijl het hun eigen advies was om dit af en toe te doen! tja..

wat betreft levensduur van nachtbeugels- die van mij is al meer dan twaalf jaar oud dus ze kunnen echt wel lang mee.

Tijgeroog

Tijgeroog

25-11-2013 om 15:34

Wat is er mis met afwasmiddel?

Waarom zou het een probleem zijn om een beugel met afwasmiddel schoon te maken? Een vork stop je na het afwassen toch ook weer in je mond?

En over tandpasta: daar zit polijstmiddel in, dus dat schuurt wat. Is daarom heel geschikt om krassen uit je horloge weg te werken, maar als je er elke keer je beugel mee poetst, schuur je dus ook steeds een beetje beugel weg.

onzichtbare beugel

bedoelen jullie zo'n onzichtbare beugel (nacht) http://www.comfortho.nl/orthodontisten/onzichtbare-beugel/

Heb hier wel tips voor.

Monique D*

Monique D*

15-04-2014 om 14:22

Bedoel je een SX Splint?

Dat is een nachtbeugel die mijn dochter ook 's-nachts draagt. Het is van doorzichtig materiaal gemaakt en heeft de vorm van haar tanden en kiezen. Ze schuift dit over haar bovengebit heen, je kan het vergelijken met een hoesje die ze over haar tanden en kiezen draagt.

Dat maakt ze elke ochtend schoon met water en een klein beetje afwasmiddel. In de gebruikshandleiding is ook beschreven dat je steradent (kunstgebitreiniger) kan gebruiken. Maar niemand hier heeft een kunstgebit, dus dat gaat op deze manier.

Zus

Zus

15-04-2014 om 15:14

Gel

Mijn dochter poetst na het uitdoen de beugel met een borstel voor kunstgebitten en een gel speciaal voor kunstgebitten en beugels.

Ik heb ook een nachtbeugel en daar heb ik ook advies gekregen om mee handzeep mee gaan doen en niet onder de warm kraan af maar onder konden kraan afspoelen

Ik heb in de nacht een, via de tandarts op maat gemaakte,  opbeetplaat tegen tandenknarsen. Die zet ik al jaren overdag in een beker water met een tablet  steradent. Het ding blijft schoon & fris. Als ik hem alleen in water zet, komt er aanslag op. 

Mijn (nieuwe) mondhygiëniste gaf aan dat ik hem volgende keer mee kan nemen; dan maakt zij hem nog een keer extra schoon (weet nog niet hoe ze dat gaat doen) 

Je gaf aan dat er velletjes afkwamen nadat jij je beugel er in gelegd hebt; ik weet niet of het hetzelfde materiaal is als de opbeetplaat dus of het ook echt een goed idee is maar volgens mij wordt het beide van kunsstof gemaakt toch?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.