Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Juline

Juline

07-04-2017 om 22:52

Schuifwand kledingkast

In ons huis is een slaapkamer waar we een kledingkast willen maken. Als je binnenkomt is er rechts een inham, van 3,5 meter breed en een meter diep. Ideaal om een schuifwand voor te zetten, wat planken erin en een hanggedeelte, en we hebben een kledingkast. Nu komt mijn vraag: is zo'n schuifwand zelf te maken voor een gemiddelde klusser? Of, als we het uitbesteden, waar moeten we dan op letten? De prijzen liggen tussen de 1500 en 4500 euro, maar is dat ook terug te zien in de kwaliteit? Kortom, wie heeft er ervaring mee, wat zijn aandachtspunten? Waar zit het verschil in tussen een kast van 1500 euro en 4500 euro? Wie kun je dit het beste laten doen?

Triva

Triva

08-04-2017 om 07:38

hmm

De prijs zit in het materiaal en dus hoe stevig het is. Je kunt ook naar ikea gaan voor een paxkast.

Mari39

Mari39

08-04-2017 om 08:09

Zelf

WAS het goed te doen hoor. Wij hebben een kast van kvik , omdat IKEA standaardmaten heeft en dat bij ons niet paste. Bij kvik waren meer maten mogelijk. We hebben alleen boven een afpaslatje moeten maken. Was qua tijd wel een klusje maar niet moeilijk.
Praxis heeft ook van die kastwanden. Zijn ook goed, die hebben wij boven op zolder onder de schuine daken.
En in een bouwmarkt kunnen ze ook tips geven hoe te maken. Goed meten is belangrijk.
Ik ben overigens heel blij met de kvik kast, vooral de inrichting. En de hele wand is gebruikt tot aan plafond. Kan nu alles er in kwijt.

Angela67

Angela67

08-04-2017 om 09:53

schuifwandsystemen

we hebben een hele mooie dure van the Doors op onze slaapkamer en een 'goedkope' van de bouwmarkt op de andere kamer.
die van de Doors zijn steviger materiaal, robustere schuifmethode, mooi gespoten in precies de kleuren die we wilden.
Die van de bouwmarkt zijn dunner, hebben we zelf geschilderd (was prima te doen) en zelf alles gemonteerd. Die schuifdeuren worden minder vaak gebruikt dus daarom vonden we het nogal overkill om die dure daar ook te nemen. Maar het 'zoevende' plezier elke ochtend van die mooie, robuste deuren dat is al 15 jaar fijn en nog geen enkele keer het idee gehad dat er slijtage was.
Bij de goedkopere deuren zou ik toch elke dag denken: oei, niet te hard openschuiven, oei, schuift ie niet uit z'n rails. En dat valt misschien wel mee in de praktijk, maar het voelt dus echt minder stevig.
gr Angela

Juline

Juline

08-04-2017 om 20:19

Ikea

Bij Ikea hebben we als eerste gekeken, de pax past er misschien wel in, maar dan hebben we overal randen over, waar weer stof tussen kan komen etc. Dus we hebben het liefst schuifdeuren en dan een kastinrichting erin. Ikea heeft geen losse schuifwanden.
Kvik en the doors ga ik me eens in verdiepen. En ook eens kijken bij een bouwmarkt, wat ze daar allemaal hebben.
Meer tips zijn welkom!

Triva

Triva

08-04-2017 om 21:41

stof

kun je voorkomen door er een afdeklat op te zetten of zo?

Mari39

Mari39

09-04-2017 om 15:03

Paslatjes

Tussen de openingen in werkt heel goed. Schilderen in kleur van muur en dan zet je daar de kastdeuren tussen.

Vakantieganger

Vakantieganger

12-04-2017 om 07:46

Misschien nog een tip:

Wij hebben een duur merk deuren laten plaatsen, kamerhoog. Achter de deuren hebben we gewoon de oude ikea kasten gezet, met een eigen gemaakt roede systeem. De ikea kasten zijn niet kamerhoog maar bovenop die losse kasten heb ik dozen met winterkleer staan, bijvoorbeeld. De kamerhoge kasten passen bij ons ook niet hielden ook randjes over, vandaar de lagere variant. Kosten totaal vielen hierdoor best mee.
Ben iedere dag blij met het schuifcomfort van de deuren. Oh ja, er zit zo'n automatische rem op de schuifdeur.

Jolijn

Jolijn

12-04-2017 om 10:36

juist geen schuifdeuren meer

Ik heb een jaar geleden mijn schuifdeurkast weggedaan en hoef er geen een meer. Vond het helemaal niet handig, terwijl ik dacht van wel. Ik ben nogal ongeduldig en mijn kast moest ik toch wel rustig openschuiven, anders knalde hij tegen zijn 'stop-punt' aan (herrie en niet goed voor de deur leek me zo) en dan wilde ik weer iets uit het andere deel halen (waar die deur overheen schoof, dus moest ik weer twee deuren terug schuiven) Ik vind het handig om gewoon meerdere kastdeuren tegelijk even open te kunnen zetten als je bezig met met je outfit uitzoeken of de gestreken was opruimen etc.
Nee, voor mij geen schuifdeuren meer dus, gewoon een kast met deuren.

zonder deuren

Ik zat ook te denken aan een schuifkast, of een wandkast. Maar uiteindelijk heb ik er voor gekozen om halverwege de slaapkamer de kast dwars te zetten zodat we eromheen konden lopen en daar heb ik open kasten gemaakt. Het systeem van IKEA met diverse lades en rekjes en roedes, maar dan zonder deuren.Bij de bouwmarkt een bewegingsmelder gehaald en nu gaat automatisch het licht aan en uit. Heel erg handig. Vooral met opruimen, of als de een nog slaapt en de ander al op moet staan. Het licht gaat dan vanzelf uit en je hebt er veel minder last van want het licht zit achter de kast. Vanuit het bed kijk ik nu op de achterwand van de kast en die hebben we met gipsplaten bezet en toen behangen met een landkaart-behang. Ooit willen we daar nog een sidetable met een tv tegen aan, maar ik vind het wel prima zo.....
Ik zeg er heel eerlijk bij dat je wel ruimte moet hebben hiervoor. En mijn werk is het bedenken van mogelijkheden in schijnbaar onmogelijkheden. Kleur en inrichting is iets waar ik de hele dag mee bezig ben.....

Pirata

Pirata

12-04-2017 om 16:50

dorry

Nee maar, zoiets heb ik ook gedaan. Maar dan niet met gipsplaat achterop. Wij waren lui dus hebben een leuke Ikea-stof op maat geknipt, omgevouwen en met punaises aan de achterkant vastgeprikt. Net een schilderij

Triva

Triva

12-04-2017 om 17:51

open kasten in een slaapkamer?

Ik haal kilo's stof uit de slaapkamer per jaar en ik vind de paar horizontale oppervlakten die ik heb al meer dan genoeg werk.

Teveel poetswerk?

Als je bang bent voor poetswerk dan kun je het ook van boven tot onder betegelen en dan met een hoge drukspuit hahahaha. Joh ik maak me nooit druk om poetswerk. Poets ook zeer weinig. Wapper heel af en toe met een swiffer. En je kast vol leggen. Dan zie je niks van het stof.

Triva

Triva

12-04-2017 om 21:24

Ik poets niet maar zuig en gebruik stofdoek. De slaapkamer is een behoorlijke stofmagneet.

Dat bedoel ik

Poetsen is n term bij mij die al t schoonmaakwerk omhelst. Sta er echt niet te boenen in die slaapkamer. Maar serieus, ik hoor zoveel mensen die t huis zus en zo inrichten want anders heb je veel poetswerk. Zo denk ik helemaal niet en ik poets (stof, schrob, zuig) heeeeeeel weinig. En t ziet er niet vies of stoffig uit. Maar t schijnt n dingetje te zijn bij velen.....

Juline

Juline

12-04-2017 om 21:55

Goede ideeën!

Het idee van dure, degelijke schuifwanden en daarachter een simpele constructie nemen we zeker mee. De slaapkamer is er groot genoeg voor, maar wie weet gebruiken we Dorry1's tip nog wel ergens anders in huis. Niet zozeer de open kast, als wel de aangeklede achterkant.
Binnenkort maar eens langs de Kvik, een offerte opvragen.

Angela67

Angela67

12-04-2017 om 22:03

the doors

wij hebben zowel achter de dure Doors als achter de goedkope Bouwmarkt deuren eigen kast gezet.
De ene kast zelf gemaakt van mdf, de andere is een stellingkast van Ikea.
gr Angela

Vesta

Vesta

13-04-2017 om 09:11

stof

ik heb ook het liefst dichte kasten ivm het stof idd.
Maar probeer maar eens een fatsoenlijke kast te vinden.
Ik zoek: 60 breed, 50 diep, 200 hoog met onderin 2 laden, en bovenin 2 planken.

Nu heb ik een kast van 80 breed en lager en maar die gebruik ik maar voor de helft. En ik heb een ladenkastje met 3 laden. Daar zitten al mijn kleding en mijn linnengoed in. Dochter heeft haar spullen op haar eigen kamer.
Ik zou alles graag in 1 kast willen omdat dat rustiger oogt.
Maar bij de meubelzaken staan alleen foeilelijke meubels en alles is groot, groter, grootst. En als je vraagt om iets kleiners staan ze je met grote ogen aan te kijken of je gek geworden bent.

Jasmijn

Jasmijn

13-04-2017 om 11:23

Vesta hier is ie

Ik keek even op ikea en de Stuva kast past redelijk bij jouw lijstje: 60 breed 50 diep en 192 hoog. In de kast zitten 3 schuifmanden (dus helaas geen lades) en die 2e plank (er zit er maar één) kan je denk ik zelf ook wel monteren in de kast.

Zie tweede plaatje, daar staat de kast open: http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/S39172081/#/S99133690

Lusithania

Lusithania

13-04-2017 om 12:27

Vesta

Als het gaat om een kast voor je legkleding kun je ook denken aan een keukenkast.
https://www.keukenwinkel.nl/losse-keukenkasten/hoge-keukenkasten-met-greep/hogekast-2-deuren-2-binnenkorfladen-3-legplanken-h195xb60xd57-5cm
Deze is ook in 50 diep te krijgen en je kunt hem precies zo samenstellen als je zou willen (lades, planken).

Het is wel wat duurder als de ikea (maar misschien kan een ikea keukenkast ook wel als die wat uit mag steken).

Vesta

Vesta

13-04-2017 om 13:02

Jasmijn / Lusithania

Jasmijn: die stuva kast voldoet niet, want die is niet dicht. Wel grotendeels, maar dat gat is best groot. En 192 is te laag voor het mooie. Als Ikea adept (ik heb op dit moment niets anders in huis) heb ik alle Ikea opties al bekeken.

Lusithania: Het is voor al mijn kleding: hang en leg. En dieper dan 50 kan niet want dan kan ik niet meer langs mijn bed naar mijn balkon. Mijn kamer is 290 breed op het breedste stuk en 3 lang.
Maar een keukenkast is ook een idee, daar ga ik eens verder mee.

Lusithania

Lusithania

13-04-2017 om 13:51

Vesta

Voor de hangkleding-stang kun je ook denken aan een uittrekbare roede zoals deze:
http://www.uwkastjouwkast.nl/accessoires/59-uittrekbare-hangroede.html
Je schroeft hem onder een plank.
Dochter heeft er ook zo eentje in haar Lundiakast, van 50 breed maar dat is voor haar kleine kleding groot genoeg.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.