Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Schuurdeur trekt krom

Sinds een half jaar hebben we een nieuwe houten schuurdeur. Deze schuurdeur zit op het zuidwesten en omdat het nu warm begint te worden en de zon erop staat, blijkt dat deze deur daar slecht tegen kan. De deur trekt zo krom dat ik er met mijn hele gewicht aan moet hangen om 'm te open en te sluiten en soms heb ik mijn man nodig om voldoende gewicht in de strijd met deze deur te werpen.
Degene die de nieuwe deur heeft geleverd en geplaatst heeft (nog?) niet gereageerd over onze klacht, maar is er nog iets aan te doen, of als er niets aan te doen is behalve het plaatsen van een nieuwe deur, welke deur is wel geschikt voor het zonnige zuidwesten?

Schuren of afhangen

Je zou kunnen kijken of je de scharnieren iets kunt afstellen (de klemmmende kant iets vaster, de losse kant iets losser) om hem ruimte te geven. En anders kunt je de deur een beetje bijschuren op de plek waar hij klemt. Vaak gaat het maar om een paar mm. Daarna wel de kale plek verven tegen weersinvloeden.

Auwereel

Auwereel

11-04-2020 om 12:34 Topicstarter

Afstellen...

De deur wijkt precies ter hoogte van het slot het meest, de onder-en bovenkant komen het eerst tegen de rand en dan is de deur nog lang niet in het slot. Dus ik zie niet precies hoe scharnieren afstellen helpt? Het is trouwens wel meer dan enkele mm, her is heel duidelijk zichtbaar, het gaat in de richting van een cm!
Voor de veiligheid zit er nog een inbraakwerende metalen strip, die gaan we nu weghalen om te zien of de deur dan wel dicht kan.
Maar eigenlijk heb ik liever een deur die niet zo krom trekt, dus als iemand nog tips heeft?

Schilderen?

Is die deur aan beide kanten op dezelfde manier geschilderd?
(zo nee, alsnog doen)
Wat voor een materiaal is het?
Hoe dik is het?

Zie
https://door.coingump.com/farmhouse-barn-door/

Die kruizen achterop de deur zijn er om krom trekken te voorkomen.

Te nat?

Was het hout misschien nog te nat? Tsjor

Auwereel

Auwereel

11-04-2020 om 14:08 Topicstarter

Te nat

Dat denk ik ook, terwijl degene die de deur geplaatst heeft, daar een heel verhaal over had...

Ik ga nog eens na hoe geschilderd en welk materiaal het is, want ik heb de deur niet zelf gemaakt.
Kan je die kruizen ook later nog aanbrengen?

Recht is recht en krom is krom

"Kan je die kruizen ook later nog aanbrengen?"
Dat ligt aan het materiaal en hoe het is opgehangen. De deur wordt er 2 x zo dik van. Dat past wrs niet.

Nat in de zin van jong hout raakt wel uitgewerkt.
Maar hoe dunner het hout, hoe krommer de deur.
Mijn deuren (op het zuiden in Zuid Frankrijk) zijn 32 mm dik + kruizen van 32 mm = 62 mm.

Die trekken niet krom.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.