Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

screens of rolluiken?

Nu ik weer op mijn thuiswerkplek zit te puffen met dit warme weer is het voor mij duidelijk: als er nog wat in de pot zit na de hoogstnoodzakelijke keukenvernieuwing dan moet er zsm zonwering komen. Aan de buitenkant, zodat we ons niet meer hoeven te behelpen met dichte ramen en gordijnen/luxaflex

De keuze is wat mij betreft tussen screens en rolluiken. Ik las ergens dat het bij screens nog wel mogelijk is om naar buiten te kijken, dit itt tot rolluiken, maar dat rolluiken weer meer hitte tegenhouden. 

Wie heeft er hier screens en/of rolluiken, en wat zijn voor- en nadelen van beide opties? En hoe goed werken screens in het tegenhouden van hitte op dagen als vandaag (of vorige week)? En verder nog tips over waar op te letten?


Wij hebben rolluiken. Als ze helemaal dicht zijn, is de kamer wel donker. Maar je kan de rolluik ook op halve stand zetten of gedeeltelijk laten zakken; minder heet door invallend zonlicht en toch niet in het donker. Maar screens zijn wel goedkoper.
Als ze op halve stand staan (op kleine gaatjes-stand), kan je de ramen open zetten ook wanneer je zelf niet thuis bent. Zo kan de boel doorluchten. Dat kan met screens niet; screens zijn inbraakgevoeliger.
In de winter houden rolluiken ook de kou ‘tegen’. Ze hebben  een soort isolerende werken. Leuk voor de energierekening.

wij hebben beneden screens. Laat inderdaad licht door, ik heb ze nu ook dag en nacht naar beneden. Verder heeft Flanagan het al heel mooi uitgelegd.

Zelf zou ik voor mijn werkplek liever wat "gefilterd" daglicht binnen krijgen, maar dat is heel persoonlijk.

Wij hebben donkergrijze screens, kunnen er doorheen kijken en toch helpt het tegen warmte. Als ik ook nog de gordijnen aan binnenkant dicht doen heb ik echt goede warmte-wering. Bij een screen het raam openzetten kan prettige combinatie zijn, terwijl raam openzetten bij rolluik geen zin zal hebben (doorwaaien). Rolluiken zijn ook echt ingrijpend qua architectuur effect en impact op hoe je je binnenshuis voelt. Die screens geven mij een fijner, zomers gevoel. Idealiter zou ik zowel screen als uitval-zonnescherm hebben op alle plekken 😁. Want uitval-scherm geeft mij echt een vakantie gevoel. Maar die hebben we alleen aan de achterzijde, in het wit  (en geen screen).
Gr Angela 

PS in de keuken grijs screen met afstandsbediening want vrij breed, boven met handbediening aan binnenkant 

hier screens gehad ( buitenzijde, licht doorlatend) en rolluiken. Beiden maakten het niet koeler eigenlijk, wel beter te verdragen. Hebben allebei voor en nadelen, liepen wel eens vast en dan is een screen wat meebewegender dus minder schade.

Temet

Temet

24-08-2022 om 14:33 Topicstarter

Ik had nooit aan de isolerende werking bij kou gedacht, maar die is er natuurlijk ook. 

Ik zou zo graag èn goede isolatie hebben èn naar buiten kunnen kijken. Niet voor de slaapkamer, daar zijn we overdag toch niet, maar wel voor de keuken en de werkkamer.  Maar het lijkt erop dat als isolatie de belangrijkste overweging is (en dat is zo, wat mij betreft), rolluiken toch beter zijn dan screens. Dus dan maar in de hete weken niet naar buiten kijken. Of maar een heel klein beetje, door de gaatjes of een opengelaten kier...

Als er geld is voor rolluiken, tenminste, want het gaat om flinke raampartijen dus rolluiken of screen, het wordt hoe dan ook een dure grap

dan

dan

24-08-2022 om 15:52

Flanagan schreef op 24-08-2022 om 13:36:

Wij hebben rolluiken. Als ze helemaal dicht zijn, is de kamer wel donker. Maar je kan de rolluik ook op halve stand zetten of gedeeltelijk laten zakken; minder heet door invallend zonlicht en toch niet in het donker. Maar screens zijn wel goedkoper.
Als ze op halve stand staan (op kleine gaatjes-stand), kan je de ramen open zetten ook wanneer je zelf niet thuis bent. Zo kan de boel doorluchten. Dat kan met screens niet; screens zijn inbraakgevoeliger.
In de winter houden rolluiken ook de kou ‘tegen’. Ze hebben een soort isolerende werken. Leuk voor de energierekening.


Hier ook rolluiken om bovengenoemde redenen. Het is uiteraard wel een flinke investering maar beslist de moeite waard.

Bijtje82

Bijtje82

24-08-2022 om 18:24

Rolluiken zijn ook inbraakwerend.
Maar puur esthetisch zou ik voor screens gaan. Die vind ik persoonlijk mooier dan zo'n bak aan de muur. 
Nu weet ik niet waar screens van gemaakt zijn, maar ik vermoed dat zo'n rolluik ook langer mee gaat? Zeker als het een kunstofsoort is en de hele dag de zon er op staat te branden.

Lees trouwens net dat ze 20 jaar mee gaan als je er goed mee om gaat.

Bijtje82 schreef op 24-08-2022 om 18:24:


Lees trouwens net dat ze 20 jaar mee gaan als je er goed mee om gaat.

Bedoel je hier Screens mee? Toen wij dit huis kochten hingen hier al Screens, we hebben 1x het ophaal band vervangen (konden we zelf). We wonen hier inmiddels 22 jaar. Ze zijn nog steeds prima.

Bijtje82

Bijtje82

24-08-2022 om 19:23

Fourtyfour schreef op 24-08-2022 om 18:51:

[..]

Bedoel je hier Screens mee? Toen wij dit huis kochten hingen hier al Screens, we hebben 1x het ophaal band vervangen (konden we zelf). We wonen hier inmiddels 22 jaar. Ze zijn nog steeds prima.

Ja screens. Het is een gemiddelde natuurlijk en ik heb geen ervaring. Lepel ook maar op wat ik lees. Denk dat het verschilt waar ze hangen en hoe je er zelf mee om gaat. Als je ze in weer en wind naar beneden laat, dan komt dat de kwaliteit niet ten goede. Er zal ook vast kwaliteit verschil zijn. Heb werkelijk geen idee. Wel vind ik ze mooier dan zo'n Luik.

Temet, eens met Flanagan. Wij hebben heel erg veel baat bij onze rolluiken. Lekker koel en zonwerend nu en inderdaad "isolerend" in huis met de kou. Preventief tegen inbraak want het maakt een enorm kabaal mochten ze een poging doen.
En geluidswerend tegen bijvoorbeeld al het katten gejank in de nacht van de katten die helaas los lopen... 
Mocht je de bakken niet mooi vinden kan ik je nog een tip geven, onze timmerman heeft ze op plaatsen waar het kon mooi in een koof weg gewerkt. Van bijvoorbeeld trespa of ander plaat materiaal. Zodat ze niet meer zichtbaar zijn. Je kunt op google verschillende foto's zien van wat ik bedoel.
Maar dat moet natuurlijk ook mogelijk zijn bij jou huis.

Aan het donkere in huis wen je

Ik heb screens en vind het heel fijn dat er nog licht in huis komt.Ik zou anders bijna hele dagen in het donker zitten ,omdat we onze schuifpui op het zuiden hebben. 

wij hebben ook screens aan de Zuidkant. Het scheelt veel v.w.b. Warmte in huis. Wel ben ik blij dat ik niet in een donker hok moet werken en je nog wat buiten kunt zien. 
Ook in screens heb je verschillende kwaliteiten.
De bak van een rolluik vind ik ook erg groot.

Leene

Leene

24-08-2022 om 23:41

screens vind ik mooier..we hebben ze boven. Beneden een zonnescherm en op zolder aan de zonkant rolluiken. Van alles wat dus.
Ik vind dat rolluiken de warmte beter tegen houden maar wellicht hebben we niet de beste screens.

Iets anders. Ik merk nu dat de rolluiken aan de binnenkant vies zijn en hoe krijg ik die dingen dan schoon aan de binnenkant?.het raam krijgt je niet ver genoeg open en het zit bij het raam van de dakkapel.. geen idee hoe dat op te lossen

Leene, dat kun je doen door middel van de kap eraf te schroeven. Eigenlijk zoals op het filmpje. Man heeft het een keer zelf gedaan. 
Maar er zijn ook profs die het doen. Die hebben bij ons de elektrische op de dakkapel een keer gedaan want dat is nog niet zo gemakkelijk. 


https://youtu.be/n3gd1hcEVNw

---

---

25-08-2022 om 10:26

Bedenk of je dit alleen nodig hebt bij dit soort temperaturen. Zoja dan is dit een hele dure oplossing. Ik heb rolluiken voor de slaapkamerramen omdat wij het heel graag heel donker willen hebben, in winter en zomer. Dus niet voor de hitte. 

Als je iets nodig hebt voor de benedenverdieping in de hitte kun je ook een speciaal op maat gemaakt doek gebruiken met bevestigingspunten. Stukken goedkoper. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.