Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

zebra

zebra

13-10-2020 om 13:13

siliconen bakvorm, is dat wat?

nu ben ik muffins aan het maken maar had nog papieren vormpjes liggen. Maar zo'n bakvorm lijkt me ook best handig, wie heeft er een en wat zijn de ervaringen?
Mag ook gaan om een cakevorm hoor. Kan dat ook in de vaatwasser?

Hangkous

Hangkous

13-10-2020 om 13:19

Prima ding

Om dan ook de papieren vormpjes te gebruiken. Dan blijven ze goed staan en haal je ze in een keer uit de oven. Hoe het bakt zonder papier weet ik niet. Nooit gedaan.

Raffie

Raffie

13-10-2020 om 13:42

inderdaad

zou ik altijd dan nog papieren vormpjes gebruiken, dat eet ook handiger. Ik heb een metalen cupcake vorm, vind ik wel handig, maar die gebruik ik dus om de papieren vormpjes in te zetten.

Een siliconen cakevorm vind ik zelf niet zo handig met cake uit de vorm halen, omdat hij zo slap is. Dan toch liever een metalen. Zelfde geldt voor een taartvorm.

Metaal

Ik heb het idee dat bij cake of taart in een metalen vorm de buitenkant beter bakt. Het wordt wat knapperiger. Dat is logisch want het metaal wordt veel heter dan de siliconen en fungeert als een soort pan. Siliconen vormen zijn wel handig voor muffins of als je liever van zacht houdt. Verder heb ik een siliconen taartvormen die ik gebruik bij het maken van parfait of pudding. Juist omdat je het er zo makkelijk afhaalt en het in de diepvries kan.

zebra

zebra

13-10-2020 om 14:28

nog niet bij stil gestaan

dat er ook metalen vormen zijn voor muffins, daar ga ik zeker eens naar kijken. Lijkt me inderdaad beter dan die siliconen om uit de oven te halen.

Pirata

Pirata

13-10-2020 om 14:43

metaal en papier

Voor muffins etc. heb ik ook een metalen vorm. En daar gaan dan de kleine papieren vormpjes in, want dat is erg handig.

koffie

koffie

13-10-2020 om 15:22

Smaak

Heb ik zulke slechte kwaliteit siliconenvormen? Ik vind dat alle baksels die eruit komen een akelige bijsmaak hebben aan de randen die in contact zijn geweest met de vorm. Wat doe ik verkeerd?

Tine Winkel

Tine Winkel

13-10-2020 om 15:31

niet zozeer uit de vorm halen

maar vooral de vorm in de oven zetten - dat kan een uitdaging zijn. Geldt niet voor muffinbakvorm, maar voor de bakvormen bedoeld voor cake (dus langwerpig) of taart (dus rond) - haal het rooster uit de oven, plaats de vorm op het rooster, vul de vorm en schuif dan het rooster met vorm de oven in. Het verplaatsen van een gevulde grote siliconenvorm zonder ondersteuning is uitdagend cq gedoemd te mislukken.
En idd, voor een knapperige buitenkant is siliconen niet geschikt.

Ik vind t niks die siliconen

Een brede uitgezakte cake heb ik dan terwijl ik normaal gezien best goed kan bakken in een gewone vorm. Ik vind de randen etc ook knapperiger bij een echte ouderwetse vorm. En dat vind ik juist zo lekker aan een verse cake😂😋

40er

40er

13-10-2020 om 20:19

Siliconen

Of metaal? Ik heb beide, maar gebruik het liefst de metalen. Met papier, dus voor muffins van die papiertjes, maar met cake gebruik ik ook altijd een stuk bakpapier. Want bakken lukt aardig, maar invetten en bebloemen is niet mijn sterkste kant ☺️

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.