Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Lorwyn

Lorwyn

07-10-2008 om 11:27

Sint-feest het liefst met mijn gezin

Helaas willen mijn schoonouders ieder jaar weer sinterklaas met zijn allen vieren, dus met alle kleinkinderen. (6 steuks van 1 tot 7 jaar oud)
Er zijn meerdere redenen waarom ik het hiet niet mee eens ben, een daarvan is :er zijn nog een opa en oma in het spel en 2x vieren wil ik helemaal niet (samen gaat niet)!
Helaas helaas heeft mijn man al toegezegd . Hij vindt dat we niet ieder jaar nee kunnen zeggen.
Ik vind dat sinterklaas een gezins-feest is, met zijn allen bij elkaar is voor de kinderen toch veel te druk en ze krijgen altijd veel teveel kadoos van oma en opa (en ook nog het verkeerde over het algemeen) en ik vind mijn schoonouders echt veel te opdringerig naar de kinderen toe (ook buiten sint om).
Ook klikt het niet tussen mijn man, zijn ouders en mijn schoonzus. Bij dit soort familie gelegenheden is er bijna altijd ruzie (of bijna). Ik vraag me ook echt af wat mijn man bezield heeft om ja te zeggen.
Hoe doen jullie dat eigenlijk?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
ayla

ayla

07-10-2008 om 11:36

Met de familie

wij vieren 2 keer sinterklaas, 1 keer met schoonouders, schoonzus en man en nichtjes, totaal dus 10 personen. En 1 keer met mijn familie, 7 personen. Voor mij is Sinterklaas juist wel een feest wat ik met de familie vier. Maar wij hebben wel een goede relatie met beide families.

Jvo

Jvo

07-10-2008 om 11:51

Verschilt

De ene keer vieren we het met het gezin, de andere keer met mijn (schoon)ouders, (-)broers, (-)zussen, neven, nichtjes, aanhang. Net hoe het uitkomt.

Wat we niet doen: het twee keer vieren! Gewoon één keer, op 5 december.

Jvo

Brianna F

Brianna F

07-10-2008 om 12:14

Kerstman

Bij mijn schoonouders komt de kerstman. 5december is exclusief voor ons gezin, 1e of 2e kerstdag gaan we naar mijn schoonouders, waar de andere (Klein)linderen ook komen en liggen er pakjes onder de kerstboom.

Merla

Merla

07-10-2008 om 12:31

Lastig

Lastig en in zekere mate herkenbaar.
Wat ik in jouw geval zou doen:
Je schrijft dat je man vindt dat je niet elke keer nee kunt zeggen. Daaruit begrijp ik dus dat je het niet elk jaar met je schoonfamilie viert? In dat geval zou ik dit jaar toegeven en er het beste van proberen te maken. Maar wel met de voorwaarde (van te voren!) dat jullie het volgend jaar dus NIET weer doen. Als dat nu al duidelijk is is de kans groot dat ze je volgend jaar niet weer diezelfde vraag voorleggen.
Als je het de afgelopen jaren ook al zo gedaan hebt, dus eerst nee zeggen maar later toch maar meedoen om de lieve vrede, dan zou ik dit jaar voet bij stuk houden en er eens heel goed met mijn man over praten. Tenslotte heeft hij toegezegd zonder jou daarin te kennen.

Polly Shearman

Polly Shearman

07-10-2008 om 14:22

Hier 3 keer

bij de ene opa en oma, bij de andere en thuis.
Ik heb geen moeite met een kadootje in de schoen bij opa en oma, maar ik vond het vreselijk dat ze bij allebei de oma's echt bijna een hele zak kadootjes kregen. Dan was het echte heerlijkavondje bij ons thuis altijd een rare afspiegeling van de bezoekjes bij oma.

Dit jaar heb ik met oudste zoon ( hij glooft niet meer) dat wij aan de sint een WII vragen, voor ons hele gezin.
Dan kunnen ze bij de opa's en oma's spelletjes en eventueel een controler krijgen, en dan op het echte heerlijkavondje bij ons thuis de wii!
Ik vond het een prachtig idee, de rest van ons gezin ook. Oma vond het echter niks, die wil persee kadootjes geven. Ik uitgelegd dat ze nog steeds een kandootje kan geven maar dan gewoon een door ons uitgezocht spelletje ofzo.. Maar NEEEEE bij sinterklaas horen heel veel pakjes met vooral speelgoed ( zelfs een tas voor school is niet bespreekbaar.. pfff) Maar ik heb mijn poot stijf gehouden er komt geen speelgoed in dit jaar!! uiteindelijk gaf ze toe. maar de sinterklaas die ze elk jaar huurt komt nog steeds met zijn 2 pieten ( voor een keer leuk, maar elk jaar vind ik over the top) die zal dus een stuk minder zakken naar binnen hoeven nemen, ik geloof niet dat een spellettje voor de WII zoveel plek in beslag neemt.

als tegenhanger voor al dit verplichte sinterklaas geweld bij de oma's gaan wij lekker net als vorig jaar met de kerst een week op vakantie, alleen met ons eigen gezin.
dat is dan de compromie, met sint mogen de oma's uitpakken, met sinterklazen, en pieten en weet ik wat nog meer. Met kerst zijn we lekker alleen.

Merla

Merla

07-10-2008 om 14:26

Voet bij stuk houden

Nou in dat geval zou ik dus gewoon voet bij stuk houden. "Elke keer nee zeggen" zoals je man zegt, is niet eens aan de orde. Je hebt vorig jaar geweigerd (wat je goed is bevallen) maar daarvoor heb je het jaren dus wel gedaan (wat je niet goed is bevallen). Dat is toch niet elke keer? Als je het dit jaar weer weigert is de kans groot dat ze er langzaamaan aan gaan wennen Ik vind overigens dat je genoeg argumenten hebt om het ook gewoon niet te doen.
Hoezo hebben je schoonouders 'recht' op de kleinkinderen met dit soort feesten? Rare gedachte die helaas ook bij mijn moeder leeft.
En opa kan niet tegen rommel? Nou dan moet hij vooral sinterklaas gaan vieren en dan ook nog eens met een hele bubs kleinkinderen Gezellig!
Waarom vieren opa en oma sinterklaasfeest? Voor henzelf (zoals mijn moeder ook) of is het écht een kinderfeest?
Zo jammer he dat dit soort feesten besmeurd worden door het getouwtrek van grootouders. Ik heb er ook al jaren geen zin meer in. Maar goed bij ons ligt het ook weer ietsje anders al zijn er veel dingen wel hetzelfde als bij jullie.
Succes en sterkte met je keuze

Hier langs sturen?

Hoi,
polly kan je die oma hier langs sturen? Wij vieren de sint met ons gezin en oma en opa. helaas te weinig geld voor zulke grote zakken,maar zou het echt een keertje leuk vinden

Puck2

Puck2

08-10-2008 om 11:26

Ja nu al tops

De zus van mijn man heeft ook zo'n schoonmoeder. Mijn schoonzus is half oktober jarig en dat is steevast de verjaardag waarop gepland moet worden wanneer sint, kerst en oud&nieuw gevierd moet worden. En alles zoals haar schoonmoeder het in gedachten geweest. Haar eigen vader (mijn schoonvader dus) is wel eens heel boos op haar geweest omdat madam het niet nodig vond om rekening te houden met anderen en vond dat zij recht had op 1e kerstdag. Ze bestaan dus echt.

Polly Shearman

Polly Shearman

08-10-2008 om 12:01

Annemir

pelle heeft idd gelijk, daarom vind ik het ook zo belachelijk, het is altijd speelgoed wat snel kapot gaat.
Ik wil heel graag speelgoed op gaan ruimen waar ze niet meer mee spelen, want ons huis groeit dicht.Al moet ik dat natuurlijk wel stieken en in fases doen, dus voor de sint zijn we misschien te laat.
Ik verzamel dan nl speelgoed, en zet het in een doos op zolder als er dan binnen een half jaar niet naar gevraagt is dan gaat het pas weg.
anyway...
je kan voor en paar centen dus de hele action leegkopen, heb je lekker een gevulde zak,... maar de vraag is, of je dat wil?

Puck2

Puck2

08-10-2008 om 15:01

Sas

Er is wel een groot verschil tussen een lieve schoonzus zonder kinderen die graag en met plezier sinterklaas met neefjes en nichtjes mee wilt maken en zich aanpast aan de situatie en een (schoon)moeder die eist dat ze bij het feestje betrokken moet worden en dat het dan ook nog volgens haar spelregels gehouden moet worden. Vragen mag altijd maar opdringerig eisen vind ik niet de juiste manier.

Snap het

hoi meiden,
ik snap het hoor, action spullen .heb ik ook een paar jaar gedaan om de zak maar te vullen,maar daar begin ik niet meer aan. dan maar een paar dingen. onze oma koopt ook action, maar ik dacht dat jullie mooie spelgoed bedoelde

Maylise

Maylise

09-10-2008 om 01:12

Eens met emmab

Gewoon leuk sinterklaas vieren met familie en andere dierbaren. En teveel cadeautjes/action cadeautjes zijn echt geen probleem. Leuk om te krijgen voor kinderen die vaak alles leuk vinden, nog leuker voor moeder dat het vlug stuk is en weer weg kan. En twee keer sinterklaas vieren? Leuk toch? Wat is daar mis mee? Vinden de kinderen alleen maar leuk lijkt me.
Ik vind dit echt een geval van moeilijk doen om niks. Het is toch fijn dat we de gelegenheid, de rust en het geld hebben om dat soort feesten te vieren en ook nog mensen hebben die zoveel om ons geven dat ze het feesten met ons willen delen.

Maylise

Merla

Merla

09-10-2008 om 08:48

Kun jij daar over oordelen?

Ik vind de reactie van Emma B en Maylise een beetje teveel vanuit jullie eigen visie bekeken. Voor jullie geldt dit bijkbaar zo. Dat is fijn voor jullie, en dat meen ik echt! Als het voor iedereen zo simpel zou zijn zou ik ook zeggen: tel je zegeningen en zeur er niet over. Maar helaas geldt dat niet voor iedereen.
Ik vind het een beetje erg makkelijk oordelen over gevoelens en ervaringen van andere mensen die je helemaal verder niet kent, en waarvan je verder helemaal niets weet.
Als je deel uitmaakt van een fijne, gezellige familie is een sinterklaas vieren met de hele familie haast automatisch een leuk en gezellig feest. Uiteraard zeur je daar dan niet over. Maar anders kan het wel eens een flinke opgave zijn waar de kinderen dan vaak de dupe van worden. Dan maar liever een zak met cadautjes voor 2 of 3 kinderen waar Emma dus niets aanvindt (jouw mening!) maar dan wel gezelligheid en geen ruzie, stress en gedoe. Want dat hoort niet bij zo'n feest.
Dus geouwhoer en problemen maken om niets? 't Is maar net met wat voor familie je te maken hebt denk ik.

Polly Shearman

Polly Shearman

09-10-2008 om 10:11

Idd

ik vier feesten, ( of het nu sint, kerst of verjaardagen zijn) het liefst met mensen die ik gezellig en fijn vind om om me heen te hebben... dat is dus niet mijn familie!!! altijd stress en gedoe, eigenlijk is het nooit echt gezellig!! NOOIT.
Met kerst zijn we er gelukkig van af, maar met de sint zitten we dus verplicht bij elkaar omdat het blijkbaar zo hoort, terwijl echt niemand het geloof ik leuk vind....
oh zo fijn!! bleeegh..

en ja!! ik vind voor 15 euro action troep kopen die over 2 dagen kapot is erg zonde van het geld!!!
ok, dan heb je een volle zak, maar dat is gewoon 15 euro weggooien.
Wij hebben echt niet veel geld daarom zeur ik er misschien over, Ik vind dat vreselijk zonde!!
en juist omdat het over 2 dagen kapot is leren mijn kinderen toch ook nooit de waarde van hun speelgoed in te schatten. zuinig er op zijn?? haast onmogelijk! 1 botsing tussen 2 action auto's en de auto's zijn kapot?!?!
knutselspullen! dat is het enige wat van de action komt wat wel goed besteed geld is.

groet, polly

Voor zover ik weet.heeft emma niet echt een schoonfamilie

En dat scheelt natuurlijk precies de helft van potentieel gezanik. Als je 2 stel grootouders hebt die allebei dromen van een groot familiefeest met alle kinderen en kleinkinderen, tja, dan heb je een probleem (tenzij je 2 keer per jaar groots sinterklaas vieren helemaal het einde vindt)

Tuurlijk weet ik wel wat de oplossing is. Lekker flexibel zijn, en elk jaar wat doen met een klub willekeurige gezellige mensen. Of gewoon standaard met je eigen gezin, met wat je leuk vindt. Maar saommige oma's met vastomlijnde ideeen over hoe het hoort worden daar erg niet blij van. Ik ken zat voorbeelden uit mijn omgeving waar inderdaad jaar in jaar uit mokkend de hele route weer wordt gedaan, inclusief het gezeur over foute kado's.

Persoonlijk (maar makkelijk praten, want geen claimerige familie hier) denk ik dat je beter helder kunt zijn, en toch op een aardige manier moet melden dat je de dingen eens wat anders wilt gaan organiseren. Zolang je er een blij gezicht bij trekt en het positief brengt denk ik dat dat echt voor alle partijen een stuk prettiger is dan jarenlange verplichte (ongezellige) nummers.

Ik vind trouwens dat tegen de tijd dat je zelf de 40 nadert en een eigen gezin hebt, het hoog tijd wordt dat je je eigen 'tradities' ontwikkelt, ipv voor eeuwig achter die van je eigen ouders te blijven aanhuppelen. Ik neem mij bij deze voor om dit over een jaar of 20 zelf ook in mijn hoofd te houden!

Ingrid

PS...overigens kan ik ook niet zo goed tegen ouders die zover doorslaan dat ze opa en oma alleen tolereren als ze exact de gespecificeerde kadootjes meebrengen. Okee, als de action-bagger je neusgaten uitkomt kun je ze misschien eens tippen dat klaasje tegenwoordig helemaal into knex is, maar verder dan dat zou ik persoonlijk niet willen gaan.

Polly Shearman

Polly Shearman

09-10-2008 om 14:50

Dank je pelle

zo is het precies,
als ik aan oma vraag, wat wil je uit geven per kind, en zei zegt nou ongeveer 15 euro ofzo, dan kan ik zeggen, nou daar in die winkel verkopen ze leuke playmobile doosjes voor 13,95 , en daar, bv lego voor 8 euro.. dat is binnen het butget dus dan denk ik dat ik daar goed aan doen.. .maar neeeeeeeeeee want dat zijn kleine doosjes en het moet heeeeeeeel groot!!!
dus kreeg zoonlief een elektrische kraan die nog groter was dan hij zelf, hij heeft er 1 keer mee gespeelt, papa deed er een uur over om hem in elkaar te zetten. Hij wilde er een iets te zware auto mee optillen en KRAK daar ging de hele kraan!
God wat waren we daar blij mee... pffff

maar ik blijf altijd keurig en correct hoor, goh dank je wel, wat mooi, wat stoer! nou daar zal hij vast blij mee zijn...! ( maar ondertussen denk ik aaaarghh waarom nou niet gewoon een playmobile ridder die niet kapot kan!! !!)

zucht...
ja dit is een jaarlijks terug kerende frustratie!!!

maar dit jaar krijgen we dus van onszelf een WII en dus kan ik aan oma best voor bv de twee oudste samen 1 spel vragen die zijn toch rond de 30 euro???

dan mag ze die van mij best in een hele grote doos inpakken hoor, want het moet groot!!!!

groet, polly

Mazzel?

Ik denk dat ik het goed heb getroffen met m'n (schoon)familie. Hoewel ik er ook flink over kan mopperen.
Ook hier worden vaak al lang van te voren de afspraken voor sinterklaas en kerst gemaakt. Dit jaar waren we extreem vroeg, alles ligt nu al een paar weken vast.

Sinterklaas: dat vieren we 2 keer groot, een keer met beide families. Nu m'n oudste 3 is vind ik het wel fijn om een van beide keren thuis te vieren, omdat ik hier ook een groot Sinterklaas feest wil vieren. (en een 3e keer vind ik wat te veel van het goede In goed overleg blijkt dit de meeste jaren wel mogelijk.

Cadeautjes gaan altijd wel goed. Wel veel te veel, maar dat maakt niet uit, ik weet nu ook al niet waar ik het kwijt moet. Het wordt meestal wel met veel aandacht gekocht.

Kerst vieren we het ene jaar 1e kerstdag bij mijn ouders, 2e kerstdag bij m'n schoonmoeder en het andere jaar andersom. We zijn nooit thuis met kerst, alles familie woont ver weg, en niet bij elkaar in de buurt, dus we rijden veel met de kerstdagen. Vorig jaar voor het eerst niet bij m'n schoonmoeder maar ij m'n schoonzus, want nu ze ouders wordt, wordt het allemaal wel zwaar voor haar.
Maar dit jaar wordt alles anders. De plannen van m'n schoonmoeder zagen we niet zitten, en leverden bovendien nog veel meer reistijd op voor haar, dat we besloten hebben om daar niet naartoe te gaan. Ik ben daar erg teleurgesteld over, maar het zij zo. Het geeft wel nieuwe mogelijkheden. Gelukkig wordt het ook geaccepteerd dat we niet komen.
M'n ouders telden vervolgens voor dat zij een van de kerstdagen bij ons komen, in plaats van wij daar. Oh jee, nu moet ik opeens zelf gaan koken met kerst. Maar leuk, dat het nu allemaal heel anders is.
Overigens vind ik het wel vervelend om te zien hoeveel energie de kerstdagen bij m'n schoonmoeder kosten. Ze wil het te goed doen, dingen koken die iedereen lekker vindt, wat binnen de familie erg lastig is. Ze is dagen bezig met plannen, poetsen, inkopen en heeft achteraf veel te veel over. Daarom "vlucht" ze dit jaar weg, en ik ben bang dat het een teleurstelling gaat komen. Ze ziet daardoor 2 van de 3 kinderen (met aanhang en kleinkinderen) niet met kerst.

Hmm... ik denk dat ik deze posting maar goed moet bewaren. Dan kan ik 'm even overlezen als ik me weer eens flink aan het ergeren ben.

Oeps...sorry emma!

Er is ergens iets mis gegaan met mijn geheugen. Ik had je om een of andere reden in de categorie semi-een-ouder-gezinnen geplaatst. Excuses!! Misschien zit ik er minder naast als ik inschat dat je niet hoort bij de categorie '2 setjes traditionele grootouders'. Heb ook niet het idee dat bij jou rond augustus de kerstdagen braaf worden verdeeld.

Nogmaals sorry!

Ingrid

Maylise

Maylise

09-10-2008 om 22:36

Loslaten

Het hangt natuurlijk af van hoe de band verder is met de (schoon) familie maar als het op zich leuke mensen zijn en je weet dat je ze een plezier doet door samen sinterklaas/kerst te vieren (of deels samen te vieren) zou ik dat gewoon doen, ook al is het niet precies hoe ik het wil vieren, ook al vind ik de cadeautjes die gegeven worden niks. Dat soort dingen moet je gewoon loslaten op een gegeven moment. Mijn schoonfamilie is op zich heel lief maar ze hebben wel hele andere ideeën dan ik dus met familie bijeenkomsten en feesten overheerst regelmatig een zekere verbazing van mijn kant. Ik probeer alleen te accepteren dat ze anders zijn dan ik en dat ze op zich echt leuke mensen zijn.
Verder vind ik het met kerst en sinterklaas (en het voordeel van een islamitische schoonfamilie zoals ik heb is dat ik daar dan minder last van heb) het alleen maar gezellig als ik het met leuke en dierbare mensen kan vieren. Ik snap dat exclusieve nooit zo (oma is wel lief maar met sinterklaas is ze niet welkom want dat willen we als gezin vieren)

Maylise

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.