Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Jessie

Jessie

11-03-2010 om 19:56

Soep bewaren buiten koelkast?

Hallo soepmakers,

Zondag krijg ik veel bezoek die tussen de middag blijven eten, dus maak ik 2 soorten soep. Kan ik soep buiten de koelkast bewaren als ik het vrijdag al klaar maak?
Mijn koelkast is niet zo groot dat daar een grote soeppan in past en ik weet niet waarin ik de soep anders moet bewaren.
De soep buiten zetten lijkt me ook niet fris ivm poezen ed?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ellen Wouters

Ellen Wouters

11-03-2010 om 20:24

Opties

Je moet 'm niet op kamertemperatuur 2 dagen bewaren, dat is te riskant.

Optie 1: maak de soep met veel minder bouillon. Je hebt dan een kleinere pan, past wel in de koelkast. Op het laatste moment verdun je 'm met extra bouillon.

Optie 2: koelen (of invriezen) in porties, dus overgieten in plastic bakken oid, desnoods een paar bakken bij de buren stallen

Optie 3: buiten zetten met een bescherming tegen de poezen. Dus in een onverwarmde schuur, of in een grote kartonnen doos, kortom, iets er omheen.

Zou het niet doen. Vers bereid voedsel blijft enige tijd houdbaar zolang het koel wordt bewaard, dus ook soep.

Misschien een idee om gewoon wat blikken/zakken soep in te slaan? De biologische soepen van Unox zijn bijvoorbeeld erg lekker! Of wel vers maken en dan invriezen in bakjes?

Lekker buiten zetten.

Doe ik heel vaak in de winter. Ik heb genoeg koelkastruimte, maar een loeizware braadpan op zo'n glazen plankje vind ik niet zo'n jofel idee. Als het dus buiten koud genoeg is zet ik de pan gewoon ergens op het terras (uit de zon, deksel erop natuurlijk. Als je echt hongerige katten verwacht idd in een doos (of ducttape! overal goed voor!)

Ingrid

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2010 om 00:24

Kan best

Huh... denken anderen nu misschien, maar wij doen dat eigenlijk altijd. Zolang je iedere dag de soep even door laat koken blijft hij goed. Ik zou dit niet middenin de zomer doen, maar nu is het geen probleem.
Overigens als je een zware pan op de onderste (glazen) plank zet, dus boven de groentela/laden, dan kan ook dat best. Ik doe dat praktisch dagelijks.

Aïda

Aïda

12-03-2010 om 08:36

zaterdag pas je soep koken. Doet mijn moeder altijd, de avond ervoor maken en dan heb je het de volgende dag makkelijk.
Moet je er zaterdag natuurlijk wel tijd voor hebben.

En anders de helft van de pan in een bak en die in de koelkast, blijk je soep zondag nog goed te zijn, dan kun je die eten, en de soep uit de koelkast in je vriezer zetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

12-03-2010 om 23:46

Niet kort koken

Je moet de soep natuurlijk echt even laten koken, niet 2 minuten. Wij doen het al jaren zo en ik ben nog zo gezond als een vis (afgezien van het normale verval dan) Met soep als erwtensoep zou ik dat niet doen. Langer doorkoken betekent dan aanbranden.

Kaaskopje

Kaaskopje, echt, ik heb daar nog nooit van gehoord. Het lijkt mij ook niet veel toevoegen aan de houdbaarheid en afdoen aan de smaak van de soep. In zulke situaties zet ik de soep gewoon koud. In de winter kan dat prima in de schuur cq het motorhok, 's zomers in de koelkast. Zo doe ik het al jaren en mijn ouders ook en wij zijn ook zo gezond als een ... gezond genoeg in elk geval

Jessie

Jessie

15-03-2010 om 20:28

Buiten bewaard

hallo,
Ik heb de soep buiten bewaard, in de pan met een plastic tas dichtgeknoopt erover heen. Het is prima gegaan, de soep was heerlijk koud en goed te eten.
Had overigens komkommer-soep gemaakt, het recept van OOL. Veel complimenten gehad, leuk! Verder had ik tomatensoep gemaakt, maar deze vond ik wel heel dik uitgevallen, het leek eerder saus. De meesten vonden deze soep wel lekker, maar ook heel machtig! Ik had na 3 happen genoeg en ga wachten tot de eerste lekkere verse tomaten in de winkel liggen om dat eens te proberen.
Dank jullie wel!

Wat leuk jessie!

(want die komkommersoep die komt van mij!! LOL!)

Ingrid

liora

liora

17-03-2010 om 09:58

Ingrid

Waar kan ik dat recept vinden? Het wordt lente dus lijkt me heerlijk!

Service van de zaak...

even voor je gezocht in het OOL archief...eerste hit was uit 2003...en we eten het nog steeds zeker wel 2 keer per maand. Het is en blijft een kinderfavoriet hier.

Komtie:

Ideaal en snel klaar gezond voorafje bij bv een ongezonde frietmaaltijd. Trouwens lekker genoeg om ook indruk te maken op bezoek. Klaar binnen 10 minuten.

Ingredienten: beetje boter,bloem, 2 tuinkruidenbouillonblokjes, 1 komkommer, royaal dille (gedroogd) en flinke klodder creme fraiche

Bereiding: maak een roux-tje van de boter & de bloem (hoeveelheden een beetje op het gevoel, maar het komt niet zo nauw..als het uiteindelijk maar een licht gebonden soepje wordt) (niet bruin laten worden!) Voeg langzaam en roerend ongeveer 3/4 liter water toe & de bouillonblokjes. breng aan de kook. Rasp ondertussende komkommer grof en gooi erbij. Royaal dille erdoor. Minuutje of 5 koken, van het vuur halen. Klodder creme fraiche erdoor & dan de staafmixer erop! Jammie!!

Goh ingrid,

dat klinkt inderdaad heel lekker en heel simpel. ik neem dit recept mee en zodra het wat warmer wordt ga ik het zeker uitproberen. dank je.
cakey

Cakey...

wel warm eten hoor! (ook heerlijk in de winter, niks mis mee)

Dank je ingrid

ik zou hem rustig koud serveren, klinkt ook zo zomers. dan ga ik hem binnenkort maken....
Cakey

Julie

Julie

17-03-2010 om 21:35

Ha ingrid,

ik liep vanmiddag in de supermarkt en toen schoot me je recept te binnen, heb een komkommer gekocht en binnenkort gaan we je soep maken. Klinkt erg lekker.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.