Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Talia

Talia

08-10-2008 om 16:53

Soezen mislukt ... :)

Een mannelijke huisgenoot (hij wil anoniem blijven, want ze zijn voor het eerst mislukt ) heeft zonet soezen gebakken. Ze gaan altijd supergoed, maar vandaag zijn ze helemaal niet gerezen. Hardstikke sneu.
We hebben twee mogelijke verklaringen waarom het mis is gegaan. We hebben een nieuwe oven (hetelucht ipv gas) en hij heeft de staafmixer gebruikt (zal toch niet uitmaken??). Wie weet het??

Groet, Talia

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
juno

juno

08-10-2008 om 18:23

Gevoelige soezen

Soezen zijn heel gevoelig, een ietsie pietsie teveel water kan het ze al laten mislukken. Het kan dus de nieuwe oven zijn maar ook de staafmixer. Het beste is om met de hand te kloppen.

Terpi

Terpi

08-10-2008 om 18:40

Lol

Geen zinnige bijdrage, ben mijn hele leven lang al soesloos... maar hoe moet dat nou zondag? Ik verheug me zo op een soes!

Brianna F

Brianna F

08-10-2008 om 20:12

Staafmixer

Daar zal het aan gelegen hebben, die zijn bedoeld om iets te pureren.
Met mixerkloppers klop je luchtig.

Talia

Talia

08-10-2008 om 22:52

Update enneh ... niet voor het feest, terpi

Ik zie geen enkele soes terug, hoor (en nu zeker niet want ook de tweede lichting ging de vuilnisbak in). Ze waren voor de collega's morgen, dusseh Terpi, geen paniek.
Maar toch even een update: de tweede lichting ging zonder staafmixer, omdat we een andere oven niet in de aanbieding hebben. Maar die mislukte ook, terwijl taliaman toch een prima bakker is en altijd geslaagde dingen uit een oven weet (wist) te prutsen, onder andere soezen (dus de verhouding kan het bijna niet zijn, juno). Dus het moet toch aan de (temperatuur van de ) heteluchtoven liggen.
Hij staat overigens nu chocolademuffins te bakken, het ruikt heerlijk ...

Groet, Talia

juno

juno

09-10-2008 om 02:17

Gevoelige soezen

Mijn soezen lukken altijd. Hete luchtovens zijn warmer dus je moet er wat graden vanaf trekken, misschien dat dat helpt?

Amazone

Amazone

10-10-2008 om 00:07

Hete lucht

Misschien storten de soezen in door de luchtcirculatie? Ik bak mijn cake voor alle zekerheid nooit in de hete lucht oven. Staafmixer is in elk geval niet goed, die klopt geen lucht in het beslag.

Amazone.

Talia

Talia

10-10-2008 om 13:42

Hetelucht

Amazone, heb jij nog een andere oven dan? Wij hebben alleen deze (helaas), dus we zullen het ermee moeten doen. Ik kan je wel vertellen dat alle cakes en muffins die Taliaman bakt echt ronduit heerlijk zijn, dus dat zou je eens kunnen wagen !
Maar misschien kunnen inderdaad soezen niet tegen de luchticirculatie zoals je zei. Ik moet er even de gebruikaanwijzing op naslaan, volgens mij kunnen we dat ook uitzetten.
Staafmixer gebruikt hij voor de zekerheid maar niet meer, ondanks dat de tweede, met de hand geklopte lichting ook naar de haaien ging. En dat terwijl soezen altijd zijn "snel klaar, altijd goed recept" waren, we zijn er nog beduusd van .
Bedankt voor het meedenken.

Groet, Talia

juno

juno

10-10-2008 om 13:52

Gevoelige soezen

Ik bak die van mij in mijn hete lucht oven, geen probleem. Maar zoals ik al zei je moet het niet zo warm doen als dat staat aangegeven.

Talia

Ik heb een electrische oven die ook enkele hetelucht-opties heeft. Wellicht heeft Amazone die ook? Overigens bak ik mijn cakes en andere zaken ook gewoon in de heteluchtstand. Eigenlijk alleen soufflés niet.

Talia

Talia

10-10-2008 om 16:41

Juno

Ik denk dat jij een canadese oven, hebt, die doen het gewoon beter .

Groet, Talia

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2008 om 19:54

Hete lucht

Doet wónderen met je deeg, vooral bladerdeeg Soezen kunnen gewoon met hetelucht, waar je even op moet letten (denk ik) is de temperatuur. Een HL-oven moet je wel zo'n 15-20% lager afstellen.

Tirza

Talia

Talia

10-10-2008 om 20:00

Wij waren ook heel tevreden, tirza,

maar ik had wel vaker erg bruin geworden kaas ofzo. Waarschijnijk zetten we hem toch nog te hoog in verhouding, ondanks dat er meestal al een lager advies voor heteluchtovens op gebruiksaanwijzingen staat.
Handig om te weten dat het zelfs wel 20% lager mag zijn. Taliaman wil binnenkort (na het feest) gaan experimenteren. Ik stem voor flink lager en als het dan nog niet lukt, de hetelucht eens uit. Misschienn hebben we wel een hele rare oven .

Groet, Talia

Tirza G.

Tirza G.

10-10-2008 om 20:09

Waar je naar zou kunnen kijken

is naar de uitblaasopening van de lucht. Bij ons zit die rechtsonderin, net iets onder het midden (Siemens oven). Alles wat er in staat, wordt dus ook aan de rechterkant sneller gaar/bruin/zwart. Ik keer tegenwoordig vrijwel alles halverwege om en als dat niet kan (bij cake ofzo) doe ik het eerst een tijdje mét hete lucht (gaat de boel zo mooi van rijzen) en daarna afbakken met "gewone" ovenstand.

Tirza

Amazone

Amazone

11-10-2008 om 00:10

Beide

Ik heb maar een oven, maar kan wel kiezen uit een hete lucht stand of een stand met boven en onderwarmte. Maar de hete lucht is dus blijkbaar geen probleem? Dat is goed te weten. En dan weet ik de oplossing van het raadsel helaas niet.

Amazone.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.