Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Mamasan

Mamasan

18-10-2008 om 14:25

Spaarlampen

In een goedbedoelende bui heb ik in plaats van gloeilampen spaarlampen gekocht. Die dingen kostten 8 euro per stuk, dus ik was een vermogen kwijt. Maar ja, voor het milieu... Ik vond het een behoorlijke teleurstelling. Een spaarlamp in een lichtpunt met dimmer werkt al niet, dan gaat hij flikkeren of doet het helemaal niet. Op het toilet, in de kelder en in de vestibule is het ook niet handig, want ze moeten even 'opwarmen' voor ze op volledige kracht licht geven, en voor die twee minuten dat het licht daar aan is werkt het dus niet. In de gang en op de overloop bleek de lamp te groot voor in de plafonnier, dus daar moest ik ook gloeilampen in doen. Uiteindelijk heb ik nu dus alleen spaarlampen in de slaapkamers en de achterkamer.
Hebben jullie ook die ervaring, of heb ik gewoon de verkeerde spaarlampen gekocht (Philips, kleinste bolletje)?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Yep

voor de wc en badkamer zijn ze niet handig. Met dimmer kan niet.

Ik koop ze trouwens bij ikea, zijn ze E 5 geloof ik per stuk.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-10-2008 om 15:51

Waar heb je op het toilet

zoveel licht bij nodig dat het opwarmlicht te zwak is? Waarom heb je in de hal 100 % licht nodig? Okee, de kelder snap ik, daar is het altijd donker en daar wil je snel iets kunnen vinden.
Maar goed, je hebt nu toch een paar lampen vervangen met spaarlampen en dat scheelt ook al toch?

Bastet

Bastet

18-10-2008 om 18:17

Wel hoor

Hier spaarlampen op de wc,in de badkamer en in de hal.
Ik vind het geen probleem,maar ik zit ook geen uren op toilet te lezen of te puzzelen,dat scheelt..
Bastet

Minder licht

Hier ook een spaarlamp op de wc en ik heb er geen problemen mee, maar ik vind wel dat die dingen beduidend minder licht geven - zeker als ze al een tijdje hangen - dan op de verpakking staat. Dus ipv het equivalent van een 40 of 60w lamp koop ik tegenwoordig het equivalent van minstens een 75 w lamp, dan zie je tenminste nog wat in de woonkamer.

De laatste die ik had kwamen trouwens van de Hema

Groeten,

Temet

Guinevere

Guinevere

18-10-2008 om 20:08

Overal

Wij hebben die spaarlampen echt overal hangen. Met uitzondering van een paar halogeenlampjes dan. Er schijnen trouwens tegenwoordig ook al dimmers te zijn die met spaarlampen uit de voeten kunnen. De lichtsterkte van een spaarlamp is wel iets minder dan een gewone gloeilamp, dat klopt wel maar went snel.
Wat ook fijn is aan spaarlampen is dat ze niet zo heet worden. Zeker bij lampen waar kleine kinderen bij kunnen komen is dat veel veiliger.

Stuk binnen 3 maanden

Wij hebben in juli spaarlampen gekocht bij de Gamma en er zijn er al 3 van kapot. Dure hobby

Guinevere

Guinevere

18-10-2008 om 20:55

Milawis

Daar moet je mee terug naar Gamma! Hier hebben we er enkele die het al 15 jaar doen. 3 maanden is absurd.

Garantie

Voor zover ik weet zitten op de spaarlampen sowieso vanuit de fabrikant een jaar garantie. Philips geeft dit iig wel.

Bijna overal..

Behalve in de voorraadkast en in douche en toilet.Al overweeg ik er ook 1 in de voorraadkast te doen want de heren vergeten die lamp vaak uit te doen als ik er niet ben.
Overigens koop ik alleen armaturen waar een spaarlamp in kan. Als een lamp al na 3 mnd stuk is zou ik er zeker mee teruggaan.Hier gaan ze jaren mee. Ben ook weleens teruggegaan met een lamp die na 4 mnd stuk was.

Damajo

Buitenlamp met bewegingssensor

SPaarlampen hebben aleen zin als ze lang branden. Ik heb ooit ergens gelezen hoe lang precies, maar dat ben ik vergeten.

OP de wc en in de voorraadkast heb je er weinig aan (tenzij ze i.d.d. niet uitgedaan worden). Voor kasten heb je wel andere oplossingen: lampjes met een schakelaar die door het dichtdoen van de deur uitgaan (vergelijkbaar met een koelkastlampje). Ik heb ooit bij Ikea voor heel weinig geld zo'n lampje gekocht.

Omdat dat in onze trapkast niet handig bleek, heb ik daar een hele goedkope buitenlamp gekocht met bewegingssensor (9 euro of zo). De tijd dat de lamp blijft branden kan je instellen.

MArlies

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2008 om 10:12

Marlies

Op hoeveel minuten kun je zo'n lamp instellen? Ik heb hier een schriftelijke waarschuwing bij de lamp van de wc geplakt "doe het licht uit!" voor mijn ietwat gemakzuchtige dochter. En zelfs dat schijnt ingewikkeld te zijn. Ik heb ooit al voorgesteld om er zo'n buitenlamp met bewegingsmelder op te hangen, maar we zijn niet zo handig met lampen ophangen dus is het er nog niet van gekomen.
Ik heb overigens de neiging om toch te geloven dat spaarlampen altijd zin hebben. Of je ze nou kort of lang laat branden het verbruik is minder.

Kaaskopje en meer

Toch maar even opgezocht hoe dat nu zit met het kort laten branden van spaarlampen.

http://www.milieucentraal.nl/pagina?onderwerp=Spaarlampen#Kosten_en_besparingen

kort branden is qua energiegebruik i.d.d. niet nadelig, maar sommige spaarlampen slijten sneller als ze vaak aan en uit gedaan worden. Er zijn spaarlampen op de markt die daar wel tegen kunnen.

Kaaskopje: onze lamp kan geloof ik op 2 minuten ingesteld worden. ALs je daar dan een spaarlamp indraait ben je helemaal goed bezig

Nu las ik op de link hierboven dat er ook spaarlampen zijn met ingebouwde bewegingsmelder. Dan hoef je niet eens een ander armatuur op te hangen!

Groetjes, Marlies

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2008 om 14:34

2 minuten

Da's wel wat kort voor op een uitgebreider bezoek aan de wc Nou ja, af en toe maar even naar de lamp zwaaien dan maar... Ik heb ook een site gevonden waar bewegingsmelderlampen met spaarlamp te koop waren. Ze zijn niet echt goedkoop.

tonny

tonny

19-10-2008 om 14:37

Led-lampjes zijn nog zuiniger

en er wordt hard aan gewerkt ze sfeervoller te krijgen, qua lichtkleur (of hoe noem je dat).

Hier hangen veel spaarlampen in huis. Het is toch belachelijk dat van een traditioneel peertje maar zo'n klein beetje van de gebruikte energie wordt omgezet in licht. Vrijwel alles wordt warmte. En daar hebben we toch al de CV voor?

Tonny

Kaaskopje

wij hebben gewoon en hele goedkope bewegingsmelderlamp bij de Praxis gekocht. Wel een hele lelijke, maar hangt toch in een kast. Hij was echt niet meer dan een euro of 10. Daar kan je gewoon zelf een spaarlampje in draaien.

Ik vond op een of andere site ook spaarlamppeertjes met sensor, ongeveer 10 euro (maar dit was een schemersensor, geen bewegingssensor)

Marlies

Kaaskopje

Kaaskopje

19-10-2008 om 15:24

Dit valt typisch onder

laat ik het nu toch maar eens doen

Guinevere

Guinevere

19-10-2008 om 16:49

Kastverlichting

Er zijn van die speciale knopjes voor. Die monteer je tegen de kastdeur en als de deur opent.....LICHT! En als ie dicht gaat....donker. Dan wel een gewone gloeilamp monteren.

Lichtsterkte

Spaarlampen koop ik alleen van 11 en 13 watt (komt per merk verschillend overeen met 100 watt). Ook op de WC.
Minder vind ik veel te donker.
Ik wil gewoon licht, veel licht om me heen hebben.
Schemeren of erger nog kaarslichtjes vind ik dan ook niet gezellig.

amk

amk

19-10-2008 om 17:03

Oei, dan ben ik erg

ik heb regelmatig niet eens licht aan op het toilet of onder de douche simpel weg omdat de deur niet dicht kan. Ik heb er van die beveiligers opzitten omdat dochterlief van 3 de deur wel opslot maar niet er vanaf kan draaien. En ik heb geen zin om 5x per dag haar te moeten bevrijden met een schroevendraaier. Zeker als zij er niet is heb ik gewoon een heeeeeeeeeeel groot toilet met meerdere ruimtes haha.

Ik heb overal waar het kan spaarlampen in zitten. De moderne lampen hebben helemaal geen lange opwarmtijd. En zeker 's nachts vind ik hoe langzamer hoe beter, kunnen mijn ogen ook even wennen.
's Avonds brand er hier in het hele huis vaak maar 1 lamp, die boven de bank waar ik zit te lezen.

groet,
angela

Net zo erg

Ik zit in mijn dikke fleecevest ook onder de enige brandende lamp in huis en de kachel is uit.Nu woon ik wel in een geisoleerd huis, dat scheelt.In de flat waar ik voorheen woonde was het kouder.Daar had ik vaak ook nog een thermoshirt eronder.
Ik verheug me alweer op de jaarafrekening. Van het uitgespaarde geld gaan we een (gratis?) weekje weg.
En ja, douchen zonder licht doe ik ook meestal, ik weet de shampoofles zo ook wel te vinden, en helemaal donker is het niet.

Damajo

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.