Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Spinnen

Het is weer zover: het hele huis lijkt vol monsterspinnen te zitten. Twee jaar geleden heb ik 14 exemplaren geteld over een periode van een paar weken. Hoe kan dat, dat het zoveel zijn? Wie weet me dat te vertellen en wat zou ik ertegen kunnen doen? Ik lijk namelijk ook altijd lichamelijk contact met ze te hebben, van de spin die uit het wasgoed op mijn hoofd (plok) viel, langs de spin waar ik met mijn blote voet opstond (ik liep door de keuken en hoorde spletspletsplet als ik liep) tot de spin waarin ik zat te graaien toen ik de was van de lijn haalde (o arachnofoob, vermijd de was!)


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Bastet

Bastet

01-09-2009 om 11:23

Niks

Mja,ik durf het haast niet te zeggen,maar de hoeveelheid spinnen die jij noemt,is peanuts,er wonen veel meer spinnen in je huis.Van mij mogen ze,ze eten immers muggen,en vliegen enzo.Maar je hebt wel speciale spinnenvangers,is dat wat?
Groetjes,bastet

Mamvantwee

Mamvantwee

01-09-2009 om 11:36

1500

In een gemiddeld huis leven 1500 spinnen...die 14 moedige exemplaren die jij hebt gespot, zijn dus nogal in de minderheid.

Ik laat ze ook altijd maar. Een spin in een hoek van de kamer doet me niets. Ik hoef er niet met blote voeten op te staan, en 'plok' op mijn hoofd wil ik ook niet horen...maar ik ga niet het hele huis leegvegen. Heeft ook geen enkele zin.

Anienom

Anienom

01-09-2009 om 11:49 Topicstarter

Veel

Ik weet dat er heel veel spinnen in een huis leven. Een hooiwagentje of een springspinnetje, die veeg ik niet eens weg. Maar die hele enorme dikke (die je hele handpalm kunnen bedekken), ik vind ze zo erg. Ik weet dat het in dit seizoen de mannetjes zijn die zoeken naar de vrouwtjes en dat ze na de daad worden gedood en soms opgegeten (dat vind ik dan wel weer een fijn systeem), maar nooit eerder kwam ik ze in een huis zoveel tegen. Een spinnenvanger, dat ga ik eens googlen. Aan mijn drie katten heb ik niks. Die kijken ze alleen wat suffig na. Smaakt kennelijk niet, spin.

Peanuts?

Hm. Ik kan 14 van die renspinnen in een paar weken toch niet afdoen als "peanuts". Kijk, die huisspinnen die laat ik gewoon hun werk doen. Prima als ze de muggen en vliegen opruimen. Maar die reusachtige harige spinnen, die zien er uit ze liever mijn cavia's te pakken nemen dan vliegjes of muggen.
Dus Clo, ik ben het helemaal met je eens. Het lijkt in de herfst ook altijd het ergst te zijn. Wat die spinnen de rest van het jaar uitvoeren: ik zou het niet weten. Hun talrijke kindertjes leren jagen misschien... Maar de herfst is voor mij altijd een periode waarin ik met klamme handen gordijnen dichtdoe of 's avonds het licht in de gang aanknip. Het is het vreselijkste wat er is, de vondst van zo'n griezel op de muur als je er helemaal niet op bedacht bent.
n@nny

Nasha 1st

Nasha 1st

01-09-2009 om 15:51

Gruwel

ja, die snelle renspinnen, groot, zwart......brrr.....Die zitten vaak vlak bij je lichtknopje wat je op de tast moet zoeken.....en als het licht dan aan is WAAAAAAAAAAAAAAAAHHHHH....En ja, ze komen zelden alleen....

Mamvantwee

Mamvantwee

01-09-2009 om 16:24

Ehhh, geen grapje, berber

Nee, het is geen grapje, er schijnen echt zoveel spinnen in je huis te wonen...

Gelukkig zitten de meeste spinnen wel ergens onder (vloeren)/tussen (muren)/ boven (plafonnetjes), maar toch zijn het er wel veel, ja. Gewoon niet over nadenken...ze zijn ook nog eens nuttig!

Even gegoogled, antwoord van internet:
Gemiddeld bevat een hygiënisch huis 1500 spinnen. Vooral in juni en september tref je de meeste spinnen aan in huis. Het najaar vormt daarbij het toppunt: de volwassen geworden mannetjes gaan dan op zoek naar de vrouwtjes om te paren. Geen wonder dat de spinnen in die periode uit hun schuilplaatsen komen en door je huis paraderen.

Roos Vicee

Roos Vicee

01-09-2009 om 17:07

Ooit eens

Ben je nog nooit bij het schoonmaken een spinnennest tegengekomen in je huis? Dat wémelt van de ontelbare ienimieniespinnetjes. Een paar (bijna onzichtbare) nestjes op moeilijk bereikbare plekjes en je zit zo aan de 1500. Dat hoeven echt niet alleen maar joekels te zijn hoor (al zullen die ieniemieniespinnetjes wel groter worden naar gelang het later in het jaar wordt denk ik). Maar idd, ik laat ze ook rustig zitten als het een enkeling is. Die vangen mooi die vreselijk irritantie muggen o.a. daar heb ik een veel grotere hekel aan! Alleen lastig dat spinnen ook webben achter laten. Dat staat zo slordig ))

Jade

Jade

01-09-2009 om 21:01

Hmmm.....

Ik heb het absoluut niet op die snelle renners. Jaren geleden 1 geplet - dacht ik - met een dik puzzelboek (*plok*....zo op de spin). Ik gooide ´m in de open haard en hoorde "piiieeeeepppp".

O.a. in september gaan de mannetjes jagen?

*doet de voeten op de stoel*

Dendy Pearson

Dendy Pearson

01-09-2009 om 21:30

Hier ook

Hier heb ik ook al een paar enorme joekels gespot. Als ik er eentje zie ga ik heel hard gillen, dan komt er altijd wel iemand aanrennen die ze doodslaat. Manlief als hij thuis is en anders een buurman. Hier in de buurt heeft iedereen het over het formaat. Ze zijn echt gigantisch!!!
Onze hond van nu een jaar maakt ze ook dood. Maar ze eet ze niet op. Ik heb mijn crocs tegenwoordig bij mijn bed staan, dan hoef ik niet op blote voeten door het huis. Want er ligt nu regelmatig een spinnenlijk ergens. Of een verloren harige poot.
Brrrrr!!

Dendy

Massi Nissa

Massi Nissa

01-09-2009 om 21:51

Ik zit hier

na al die verhalen bijna klappertandend te griezelen. Die piepende spin in het haardvuur, o, je had me kunnen wegdragen, ik was in een negentiende-eeuwse hysterische bui geschoten. En het gekke is dat ik hartstikke vertederd en beschermerig word als ik kleine spinnetjes zie die zo dapper een prachtig web bouwen op een stomme plek (tussen mijn fietsstuur en de muur ofzo). Het gaat mij uitsluitend om het soort spinnen waar Hagrid mee rondhangt. Of van die absurd grote langpootspinnen, welk groeimiddel hebben die tegenwoordig achter de kiezen? Die waren vroeger echt niet zo groot. Is het Tsjernobyl? De klimaatverandering?
Groetjes
Massi

Roos Vicee

Roos Vicee

01-09-2009 om 22:01

Nah je maakt ze toch niet dood!?

Spinnen maak je toch niet dood? die zijn heel nuttig hoor!
wij pakken ze op en laten ze buiten weer vrij. Nou ja, wij... jongste hier die pakt ze zo op zijn hand en gaat ze heel aandachtig zitten bekijken waarna hij ze dus weer vrijlaat. Moet alleen wel eerlijk zeggen dat hij tot voor kort niet zo insektvriendelijk was hoor. Nog maar een paar weken geleden heeft hij van een prachtige krekel alle poten afgetrokken en hem daarna in een doorzichtig plastic doosje gedaan om te kijken wat er gebeurde met het beestje. En toen bleek dat hij dat al veel vaker gedaan had met andere insecten waaronder idd een spin, maar ook een vlinder en bijv. een langpootmug. Ik heb toen enorm mijn best gedaan om heel opvoedkundig te zijn met als resultaat dat hij nu dus heel voorzichtig elk spinnetje oppakt en búiten weer vrijlaat. Dus ja... doodmaken doen wij dus niet meer nu. Dat kan ik niet maken natuurlijk

Angie

Angie

02-09-2009 om 02:41

Leuke draad

Gisteren liep er een tarantula door onze straat. Ik heb gauw de rest van de familie gebeld dat ze toch echt even moesten komen kijken. Hij liep keurig op de fietsstrook. Uiteindelijk heeft een van de buren een meer gehaald en is het beestje in de bosjes teruggezet.

Het gekke is dat dit me dus niets doen. Die kleine spinnen, die je niet zo makkelijk ziet, da's pas eng.

Angie.

Die zwarte monsters...

...zijn hier ook weleens. Goddank tot nog toe alleen gesignaleerd terwijl manlief thuis was. De laatste keer pakte hij er 1 op met een doekje (beest was zo groot dat ook hij zijn blote handen er niet aan waagte) om hem buiten te deponeren) en weet je wat? Hij schudde het doekje buiten uit en er zaten twee bijtgaatjes in het doekje! Aaargh! Ik wou dat ie me dat niet verteld had. Ik had nog de overtuiging dat mijn angst ongegrond was.
Ik kan me trouwens uit mijn jeugd deze spinnensoort niet herinneren. Pas op mijn 14e ofzo zag ik deze spinnensoort voor het eerst. Hoe kan dat? Geimporteerd? Gemuteerd?

Kiki

Kiki

02-09-2009 om 08:17

Maar waarom maak je ze dood?

Zo zielig en ze zijn zo nuttig.

Ik heb eindelijk mijn man zo ver dat hij de spinnen en andere insekten levend buiten zet.

Gewoon een glas over het monster heen zetten en een A4 papiertje eronder schuiven, dan kan je zo met glas en al naar buiten en het beestje vrij laten.

Anienom

Anienom

02-09-2009 om 09:51 Topicstarter

@ zorra en over schoonmoeders

Zorra: huisspinnen, de gewone soort, die kunnen inderdaad bijten. Het horen van dat nieuws bezorgde ook mij een zwarte dag in mijn leven.

Over schoonmoeders: die van mij vindt ook dat een spin buiten gezet moet worden. Ik vind dat niet, een spin in mijn huis is een dode spin, klaar. Meneer Clo maakt normaal dus alle spinnen gewoon goed dood. Maar als zijn moeder er is, gooit hij ze braaf naar buiten. Helaas gooit hij haar er nooit achteraan...
Mijn vader vond ooit een kransje spinnenpoten op zijn hoofdkussen toen hij 's ochtends wakker werd. Waar was de rest van de spin?

Jet Burg

Jet Burg

02-09-2009 om 10:00

Gewoon glas eronder?

"Gewoon een glas over het monster heen zetten en een A4 papiertje eronder schuiven, dan kan je zo met glas en al naar buiten en het beestje vrij laten. "
Aaaaaaaah!!!!! Never nooit dat ik dat durf, ben echt zo bang voor spinnen. Kleintjes, dus alles onder 1 cm (inclusief poten) durf ik aan door ze dood te slaan. Groter dan dat spring ik op een stoel.
Pas zat er 1 op mijn haar, zo'n grote langpoot. In een reflex heb ik 'm beet gepakt en op de grond gesmeten en erop gaan springen. Brrrrr!

toja

toja

02-09-2009 om 10:21

Brrrr

gruwel; zit nu echt om me te kijken of ik niets zie..... Die grote zwarte zijn het ergst. Die waren er vroeger ook hoor. Ooit zat er een boven ons bed en ik heb er wel eens een zien (en horen) rennen over de vloer. Mijn moeder haalde ze weg; mijn vader stond op de stoel. Helaas heb ik het niet geerfd. Ik zou ze niet eens met een glas durven weghalen. Alleen de kleintjes, die durf ik wel. En ik moet ook wel, want mijn dochter heeft ook niets van oma en mijn zoon lijkt op zijn opa.
Als mijn man thuis is haalt hij ze weg.

Nasha 1st

Nasha 1st

02-09-2009 om 11:08

Buiten zetten?

Die dingen komen gewoon weer naar binnen, dus huppa, dood!

Nog een gruwelverhaal

Wat de meesten van jullie denk ik nog niet weten en het schijnt echt waar te zijn; wie echt bang is voor spinnen kan nu beter even niet verder lezen....

Iedereen schijnt in zijn leven ik geloof iets van in de 20 spinnen op te eten in zijn slaap! Het is blijkbaar zo dat spinnen 's nachts op de warmte, vocht of ademhaling of zoiets van je mond afkomen. Op het moment dat ze over je lippen lopen schijn je een reflex te hebben in je slaap waardoor je gaat smakken met je lippen en voila, de spin is binnen en gaat er dan meestal niet meer uit. Overigens kan het best gezond zijn een portie spin, zitten vast wel allerlei mineralen in.
Nou niet boos op mij worden, ok, ik wilde gewoon ook iets interessant bijdragen over spinnen.

Tihama

Tihama

02-09-2009 om 12:17

Hahahaha

Het is maar goed dat ik dan slaap)

Mijn dochter wil nog wel eens roepen: hellup een spin. En als ze dan wijst, zeggen mijn man en ik vertederd:'Aaaaah, dat is Piet, de huisspin'.

Hier worden alleen muggen gedood. Spinnen mogen blijven, want die eten muggen.

Soms zit er wel eens eentje in bad of zo, zo'n grote zwarte harige. Dan pak ik een beker en een blaadje en mag sping naar buiten. Is dochter ook gerustgesteld. Dat is daarna weer naar binnen komt zien we dan wel weer.

Zoland het geen Shelob of Aragog is, kan ik er prima mee leven. Ik verheug me nu alweer op de schitterende herfstwebben die ik straks 's ochtends ga zien bij onze carport.

Tihama

Rembrand

Rembrand

02-09-2009 om 12:23

Nog een griezelverhaal.

Mijn ouders hadden vroeger een stacaravan. In de slaapkamer hing een ouderwetse kapspiegel met zo'n bakje eronder waar je je kam of borstel in kon doen.
Mijn moeder en ik waren er een weekje en s'ochtends pakt mijn moeder de borstel uit het bakje en begint haar haar te borstelen.
De borstel blijft echter hangen en ze vraagt mij om te kijken waarom ze een grote klit in haar haar heeft.......
Het was dus een grote harige spin die ze door haar haar geborsteld had ( gelukkig was hij niet meer in het land der levenden maar jakkes wat zag dat er smerig uit !!!).
M.

Roos Vicee

Roos Vicee

02-09-2009 om 12:30

Whahaha dat gruwelverhaal!

Nou ik het weer lees herinner ik het me ineens weer dat ik dat eerder gelezen had idd. Maar vorige week had ik daar dus echt niet aan gedacht anders had ik wel anders gehandeld. Ik lag nl nog lekker even te lezen en zag schuin boven ons bed (boven mijn hoofd!) een spin zitten. Geen grote harige, maar gewoon een toch wel flinke spin. Eigenlijk wilde ik hem wel weghebben maar ik had geen puf meer om mijn bed uit te komen en mijn man kreeg ik ook niet zover. Met de gedachte dat die spin er misschien voor kon zorgen dat we geen last van muggen zouden hebben die nacht heb ik hem rustig laten zitten. De volgende ochtend was hij weg.... Echt helemaal weg... Grote kans dus dat ik hem .... YEK!

Jet Burg

Jet Burg

02-09-2009 om 13:14

Oh, ziet er handig uit, maar

Ik denk dat ik dat ik niet met die dingen durf te lopen zodra er een spin in zit Maar misschien ga ik het toch maar eens proberen, zo'n vanger, maar dan die luxebugaway want die ziet er "veiliger" uit haha! In die andere zag ik al voor mij dat ik die spin zo zie spartelen...
Ik krijg dan visioenen dat de spin dan boos wordt en dan op de aanval overgaat. Ik durf de schuur 's avonds niet in, want ik weet zeker dat ze in de hoeken op mij zitten te wachten...

Huisdier

Wij hebben geen reguliere huisdieren als poes, vis of kanariepiet, maar vorig jaar wel een echte huisspin! Die had een web gemaakt tegen het raam aan de achterkant - we zagen 'm in de loop der weken aardig groeien. Van al die fijn gevangen muggen en vliegen natuurlijk! Ideaal huisdier hoor: zorgt zelf voor eten en hoeft niet uitgelaten te worden.
Daar kwam verandering in toen het raam blijkbaar geen goede vangplek meer was: hij had zich verplaatst naar achter de computer. Dat was wel een beetje te dichtbij voor manlief en mij: ik heb 'm toen met een glas gevangen en buiten gezet. Laatst begon dochter er weer over dat we toch een huisspin hadden gehad? Misschien krijgen we dit najaar er weer een - gezellig!

Caroro

O ja

vorige week stapte manlief 's morgens onder de douche, ik lag nog in bed. Komt 'ie ineens lichtelijk gillend weer de badkamer uit: er zat een spin in het bad! Een hele grote! Ik dus gewapend met een bekertje naar de badkamer (ja, IK ben altijd degene in huis die de spinnen vangt), en ga met beker richting - erg grote - spin. Die zat al bij het doucheputje, en wat doet het beest? Hij kruipt erin! Die kon ik dus niet vangen. Man wilde eerst niet gaan douchen ('stel dat 'ie weer naar boven kruipt?'), maar na eerst heel lang heel heet water te hebben gespoeld, en toen met de stop erop durfde meneer toch te gaan douchen. Ik heb maar niks gezegd over eventuele mogelijkheden van dat de spin door de bad-overloop weer naar boven zou kunnen kruipen...

Caroro

Gelukkig pelle

Het verhaal op die sites klinkt inderdaad erg aannemelijk. Dankjewel Pelle, snap wel niet hoe je dat zo snel gevonden hebt. Blij dat mijn gruwelverhaal hoogstwaarschijnlijk voor geen meter klopt. Kan weer rustig slapen voortaan

amk

amk

02-09-2009 om 15:56

Ben ik nu zo romantisch

maar bij de titel van het eerste bericht zie ik dus geen harige lieve beestjes voor me (ben niet bang voor spinnen. Ook niet de echte grote met een lage aaibaarheidsfactor: vogelspinnen)

maar een disney prinses aan het spinnenwiel.

Ayanna

Ayanna

02-09-2009 om 16:19

Ik ben zo bang...

IEIEIEIEIEIEIE!!!!
AAAAAAAAAAAHHH!!!!
Alleen het lezen van dit draadje bezorgt me angstige kriebels en de neiging om te gaan gillen. En ik was al zo blij dat ik er nog geen gezien heb dit jaar. Tuurlijk weet ik dat ze er zitten. En hooiwagens en formaat mini-spin zijn van harte welkom in dit huis. Maar een maatje groter of meer maatjes groter en dan ook nog zwart en snel.....AAAAARRRRGGGHHH!!!!!!! Hier worden ze door man gevangen (alhoewel het lijkt of ze ieder jaar groter worden en hij het ook steeds minder leuk gaat vinden) en ze worden buiten gezet. Dood hoeft van mij echt niet. Is man er niet dan hopen dat er een dappere buurman thuis is. En als laatste redmiddel: de stofzuiger erop. Met trillende armen en knikkende knieen omdat ik zo dichtbij 'durf' te komen en dan de stofzuiger zeker nog een kwartier laten doorzuigen en daarna al zuigende vort de stofzuiger in de bijkeuken gooien. Want eeeh....ze kruipen er weer uit! Urban legend or not?
Heb er vorig jaar ook een draadje over gestart omdat ik mijn angst niet wil doorgeven aan mijn kind. Ben echter niet in staat geweest om koelbloedig te blijven tijdens een confrontatie met spin waar kind bij was. Vorige week waren we in de tuin en ik trok het dak van de schommelbank naar beneden. Komt er een redelijk formaat griezel op 8 poten naar me toegerend, waarna ik een mislukt Michael Jackson-dansje met bijbehorend 'ieieieie' en 'aaaaa' laat horen. Zoontje staat me een beetje vreemd aan te kijken waarop ik dus maar zeg: mama vind spinnen niet zo leuk. Gevolgd door een heel verhaal dat ze lief en onschuldig en nuttig zijn enz enz blablabla maar dat IK ze niet zo leuk vind. Twee dagen later hoor ik kind tegen man zeggen: ik durf niet in de tuin. Ik vind spinnen een beetje eng. Waarop man zegt: dat heb je zeker van je moeder. Maar mama is een meisje en alleen meisjes zijn bang voor spinnen. Wij zijn jongens. Wij zijn voor niemand bang.
Nou ja..................

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2009 om 16:28

Clo

Dat heb ik nou precies zo. De wereld is groot genoeg, ga maar lekker buiten lopen. Als je in mijn huis komt, ben je er geweest. Een duidelijke afspraak, lijkt me.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

02-09-2009 om 16:29

Die ene reclame

Waarin een mevrouw een spin doodtrapt, die dan niet dood is. Omdat zij iets drinkt (Spa Fruit ofzo) wat zoooooo licht is en zoooooo weinig calorieen bevat, ha ha ha, we snappen hem al, je blijft er zooooo slank bij, dat je geen spín meer dood kunt trappen.
Dat vind ik dus bepaald geen reclame voor dat merk

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.