Huis, Tuin en Keuken

blijerd
29-10-2008 om 00:13
Spoed!!! arbeidsvoorwaardengesprek
ik ben aangenomen bij de baan waarop ik had gesolliciteerd! ben heel blij!!het is een baan bij een kleine organisatie voor 12 uur. ik werk nu als tijdelijk medewerker bij een hele grote organisatie en was voordat ik bij die grote organisatie ging werken, 5 jaar thuis met mijn kind. omdat ik geen weet van de salarissen had, had ik gewoon mijn oude salaris opgegeven. nu heb ik overmorgen een arbeidsvoorwaardengesprek en ik moet mijn loonstrook meenemen. ik wil mijn loonstrook wel laten zien maar niet hetzelfde verdienen. wat kan ik zeggen zodat ik niet hetzelfde salaris krijg? help!!

egberdien
29-10-2008 om 08:07
Nou,
gewoon: dit is een loonstrook van 5 jaar geleden, dus het salaris is niet meer echt relevant... Ik neem aan dat ik nu wel wat meer kan krijgen (met je zelfverzekerdste glimlach).
En geleficiteerd met je nieuwe baan! Ik heb een half jaar geleden zo'n zelfde probleem gehad, gezegd dat ik wat meer wilde verdienen, en dat was prima. Maar in mijn contract stond toch een lager bedrag, ik had mijn toenmalige salaris verkeerd doorgegeven. Na een slapeloze nacht heb ik het toch heel voorzichtig tegen mijn nieuwe werkgever gezegd, en die reageerde meteen: nou, dan passen we dat toch aan? Wat is je huidige salaris, dan doen we er wat bij en krijg je een nieuw contract. Al mijn zorgen voor niets ,
Succes!

Genista
29-10-2008 om 09:38
Niet verplicht
Je kunt ook gewoon zeggen dat je van hen een marktconform aanbod verwacht. Niemand kan jou verplichten je loonstrook te laten zien of een laatstverdiend salaris te noemen of zelfs maar een salarisverwachting.

Jesse_1
29-10-2008 om 09:49
Je moet niks
Tenzij je al hebt gezegd dat je hetzelfde wilt verdienen als in je vorige baan natuurlijk, hoef je je oude strook niet mee te nemen.
Je kunt gewoon zeggen: ik wil € xxx verdienen voor 12 uur.
NB denk er ook om of je dezelfde hoeveelheid vakantiedagen, gratificaties etc. krijgt in je volgende baan!
Jesse

ayla
29-10-2008 om 10:17
Geweigerd
ik moest bij mijn huidige baan ook een loonstrookje meenemen, ik heb dat toen geweigerd. Ik vond het niet relevant. Zij gaven een loonschaal aan waarbinnen de functie viel, ik heb binnen die loonschaal toen de trede aangegeven die ik wilde verdienen en daar konden ze mee akkoord gaan of niet. Ik zat trouwens niet extreem hoog. Ik kreeg een heel verhaal te horen over het feit dat het gebruikelijk was en dat ze dat altijd deden, fijn maar het is niet verplicht dus ik doe het niet, jullie hebben niets te maken met mijn huidige salaris. Waren ze redelijk gepikeerd over maar ik heb wel mijn gevraagde salaris ontvangen

Yta Chalne
29-10-2008 om 10:30
Armoedig
Ik vind het erg armoedig, vragen naar een loonstrookje. Ouderwets ook. Ik zou het niet doen, ze (degenen die met jou het gesprek voeren) bedenken zelf maar een realistisch salaris, daar zijn ze voor. Ook gewoon zeggen dat je je loonstrook niet van belang vond om mee te nemen, maar dat je erg benieuwd bent naar hun aanbod. Dat is niet vreemd om te doen, dat achterhaalde indekken door jouw loonstrookje te willen zien is wél raar. En een inbreuk op je privacy
Zorg dat je zelf een goed bedrag in je hoofd hebt, zodat je een referentiepunt hebt. Hun eerste bod kun je gerust afslaan, dat is onderhandelen. Nu je zo ver bent gekomen moet er wel heel wat gebeuren wil het voor hen nog vastlopen op de salarisonderhandelingen, gebruik die wetenschap! Enne...succes!

blijerd
29-10-2008 om 11:14
Poeh he
even ter verduidelijking: ik werk nu sinds 4 maanden weer (tijdelijke functie)na 5 jaar thuis te hebben gezeten(klinkt negatief zo he) en 4 maanden geleden heb ik dus mijn laatst verdiende salaris van 5 jaar terug opgegeven en dat verdien ik dus weer. nu ben ik erachter gekomen dat het lekker weinig was wat ik vroeg. en nu gieren de zenuwen door mijn keel...De vraag van het loonstrookje vind ik intimiderend overkomen maar ik zal mezelf vermannen tegenover de nieuwe werkgever. Juist omdat ik die baan zo graag wil, ben ik bijna geneigd toe te geven. Wat is de kans dat de nieuwe werkgever het afketst en niet accoord gaat met mijn voorstel zonder mijn loonstrookje te hebben gezien? Oja, het zijn allemaal vrouwen waarmee ik het gesprek heb en ik weet niet of zij ook zo rationeel en zakelijk denken als een man (als ik met hem een gesprek zou hebben) hoop dat het een beetje duidelijk is. ik wil trouwens niemand tegen het hoofd stoten hoor. ik vroeg het mij gewoon af. poeh moet ik voet bij stuk houden (geen loonstrook) ookal wil ik die baan zo graag?
thanks voor het meedenken!

ayla
29-10-2008 om 11:22
Ze proberen het gewoon
Je moet echt vooral denken dat je geen loonstrookje hoef te geven, ze proberen het in de hoop dat jij je geintimideerd voelt en het meeneemt. Je staat volledig in je recht en ze mogen het hierop niet laten afketsen.
Hebben zij een salarisindicatie gegeven?

emmonis
29-10-2008 om 11:26
Ik zou voet bij stuk houden.
Ze hebben niets met je loonstrookje te maken. Ik denk dat je er goed aan doet om voet bij stuk te houden. Als ze je hierom niet aannemen is dat niet zo erg als je nu denkt.(jaja, ik heb heel makkelijk praten Ik vind het ongepast als ze een loonstrookje eisen. Dat ze het proberen is nog tot daar aan toe, maar je hoeft er niet in mee te gaan. Ik vraag me meteen af of ze later nog meer onredelijke verwachtingen zullen hebben.
Toen ik nog jong was had ik een baas die continue over mijn grenzen ging met zijn rare verwachtingen en ik liet het gebeuren. Vandaar mijn paranoia.

ayla
29-10-2008 om 11:36
Rare vragen
Mij is ooit een keer tijdens een sollicitatiegesprek gevraagd of ik vaak ziek was geweest bij mijn vorige baan. Eerst viel mijn mond open en toen heb ik gezegd dat hij daar niets mee te maken had en dat hij dat niet mocht vragen. Kon de pz functionaris die erbij zat alleen maar beamen

Inge M
29-10-2008 om 18:54
Andere insteek
Als ik het goed begrepen heb, heb jij 5 jaar niet gewerkt en werk je sinds enkele maanden weer wel.
Antwoord op loonstrookje:
Mijn laatste serieuze werkervaring is 5 jaar geleden. Dat salaris lijkt me niet zo relevant. Niet alleen door de inflatie en de loonsverhogingen maar ook doordat ik sindsdien erg gegroeid ben.
Enkele maanden ben ik weer gaan werken. Eerst als een soort test: salaris niet belangrijk, is dit wat ik wil en wat kan ik precies? Dat is me nu helemaal duidelijk. Ik ben gegroeid en deze baan past bij mij. Mijn salarisstrook van 5 jaar geleden is niet van belang. Wat wel van belang is, is welk salaris past bij deze functie en ervaring. En dat betekent dat ik minimaal........ wil verdienen.
Succes!

blijerd
29-10-2008 om 20:54
Zij hebben nog geen voorstel gedaan
alleen mij voor het arbeidsvoorwaarden gesprek uitgenodigd (telefonisch), zij zeiden dat ik de uitverkorene was en niet zenuwachtig meer hoefde te zijn, als ik dat was. Toen het gesprek al helemaal was afgelopen, zei ze na de laatste zin 'nou dan tot over een dag en oh, graag je laatste loonstrook en kopie van je paspoort meenemen' . (het loonstrookgedeelte)
Dit overviel mij en kwam als een voldongen feit over. Niemand is nog met een voorstel gekomen.
Gatver. Hoe langer ik erover nadenk, hoe kwader ik word. maarja nu zit ik hier alleen achter de computer. ik ga nu op het internet zoeken naar salarisonderhandelingen, misschien vind ik nog meer. Jullie tips hebben me geholpen in ieder geval. en het blijft mij een leuke baan lijken!!Het is geen super hoge functie ofzo (mbo+,gedeeltelijk hbo)maar ik heb genoeg ervaring en kan veel voor ze betekenen. Zal ik ze vragen als eerst met een salarisvoorstel te komen en dan daarop reageren?

Nasha the first
29-10-2008 om 22:11
Gewoon niet meenemen...
zeggen dat je die niet hebt...een werkgever hoeft in principe geen loonstrook te verstrekken, alleen als er iets veranderd....dus....niet meenemen

Jesse_1
29-10-2008 om 23:09
Niet boos worden
Waarom zou je boos worden? Zij VRAGEN alleen of je je loonstrook mee willen nemen. Niet gek, als zij dat normaal gesproken als uitgangspunt nemen. Echt, bij heel veel bedrijven doen mensen dingen zoals zij die altijd doen, zonder dat je er verder wat achter moet zoeken.
Je kunt gewoon zeggen dat je dat niet ter zake doend vindt. Punt.
Niet liegen dat je geen loonstrook hebt, is toch niet nodig. Bovendien werk je pas een paar maanden bij de andere werkgever, dus daar heb je zeker al wel een loonstrook gehad.
Succes, Jesse

Genista
30-10-2008 om 10:40
Welnee, niet boos worden
't Is vrij gebruikelijk om naar je laatstverdiende salaris te vragen, maar het is ook gebruikelijk genoeg om daar als sollicitant niets over te zeggen. Dat kun je gewoon in alle zakelijkheid afhandelen hoor. Niet boos worden, dat zou jammer zijn.

ayla
30-10-2008 om 12:19
In functieomschrijving
Stond er in de functieomschrijving geen salarisindicatie?
En verder vind ik de insteek van Inge heel goed, zo hoef je het niet direct af te wijzen maar kun je wel op een nette manier aangeven dat je niet je salarisstrookje wilt overhandigen.

blijerd
30-10-2008 om 21:31
Ik ben geweest!
en heb mezelf moed ingesproken. ik was het echt niet mee eens dat ik mijn loonstrook moest laten zien, dus heb het ook niet meegenomen. ik heb me goed ingelezen in onderhandelingsboeken en heb uitgelegd dat ik tijdens het telefoongesprek overrompeld was en dat mijn loonstrook mijn privezaken zijn. ik zei ook dat het loonstrookje niets met deze nieuwe functie te maken had omdat dit een heel andere organisatie is, en de functie een andere invulling en bevoegdheden heeft. de pzfunctionaris meldde toen dat het niet haar bedoeling was nieuwschierig te zijn maar zij vraagt altijd het loonstrookje om over het salaris te onderhandelen. maar het als ik dat niet wilde, dan zouden we zonder het loonstrookje onderhandelen. ik heb een bedrag genoemd dat 500,- Bruto boven mijn huidig salaris ligt en dat ook gekregen! (ik meldde dat ik bij mijn ervaringsjaren en kennis dat bepaald salaris vond horen)
zij waren heel blij met mij (en ik met hun, maar dat liet ik bijna niet blijken..)
Ik wil jullie allemaal heel erg bedanken voor de adviezen en steun (zo ervaarde ik dat).
als ik mijn loonstrook had laten zien, was ik nooit 500,- bruto erboven gekomen...
bedankt allemaal!!!!!!!!!!

blijerd
30-10-2008 om 21:46
Oja,
ik zat daar wel open en met een smile hoor, heb nog rustig gelachen met diegene met wie ik het gesprek had. maar binnenin kon ik wel gillen van van blijdschap. af en toe, en zeker bij de salarisonderhandeling was ik gepast serieus en extra gefocused. dat bedoel ik met dat ik mijn blijdschap niet liet merken. ik bond mijn enthousiasme enigzins in dus!

Sancy
30-10-2008 om 22:04
Mooi!
Fijn dat je het gewenste bedrag hebt binnengehaald!
Dit doet me denken aan mijn zus: die heb ik ooit een artikel uit Opzij onder de neus geduwd waarin stond dat vrouwen gemiddeld 10 % minder vragen dan mannen. Met dat in haar achterhoofd ging ze de salarisonderhandeling in. Ze moest haar bedrag noemen, en ze zette er 20 % bovenop, zodat ze via onderhandelen de 10% kon krijgen. Ze kreeg echter direct die 20%

jons
30-10-2008 om 23:02
Blijerd
ik vind dat je jezelf een echte pluim mag geven, die baan én dat salaris heb je duidelijk zelf verdiend!
goed hoor!
Jons

steffie G
31-10-2008 om 14:22
Dat dit forum..
je zo nog geld op kan leveren!! goed gedaan hoor! Ik had vanochtend ook een onderhandelingsgesprek met mijn manager, heb ook stiekem mee gelezen. Mijn uitslag is nog onzeker, konden nog niets defintief vast stellen, maar ik voelde mij veel zekerder. Fijn weekend,(taartje vanavond?)

Jaymza
31-10-2008 om 14:34
Ja maar
Maar als ze je meteen geven wat je vroeg, heb je dan achteraf niet het gevoel dat je er misschien nog wel meer uit had kunnen halen?
Jaymza

blijerd
31-10-2008 om 20:23
Nou eh
de pzfunctionaris gaf als eerst commentaar over de salarissen (nadat ik uit had gelegd waarom ik mijn salarisstrook niet mee had genomen) dat ik niet direct de laatste trede van de salarisschaal kon krijgen omdat zij mijn werkwijze nog niet kende en aan die salaristrede had ik niet eens gedacht. maar omdat zij zelf zo hoog begon, ging ik daar iets onder zitten. en toevallig was dat precies wat ik wilde (ik had een bedrag in mijn hoofd waarmee ik kon leven en daar had ik nog 100,- bovenop gedaan.(dus zoals iemand in dit draadje al aangaf, had ik een minimumbedrag, een bedrag wat precies goed voelde en een bedrag dat hoger was dan dat bedrag dat precies goed voelde. en dat laatste bedrag is het geworden. Ik had wel een hoger bedrag kunnen vragen, maar dan had ik langer moeten onderhandelen. ik ben al niet zo dapper en assertief, dus langer onderhandelen zou mischien niet goed uitpakken voor mij, want dan had ik m.i. meer tekst/argumenten moeten hebben. Dus al met al voel ik mij zeker niet bekocht. Ben hardstikke happy!!!
ps ik heb ook in het archief van ool gekeken naar arbeidsvoorwaarden en daar ook heel veel uit kunnen halen.