Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Anke

Anke

24-11-2017 om 18:06

SPOED: fietsband nog te plakken (en wie betaalt)?

Iemand veel ervaring met banden plakken?

Dochter heeft lekke band. Ze zegt dat het gat vast groot is, omdat hij heel snel helemaal plat was.

Ze is druk, heeft weinig tijd (en zin), maar moet van mij zelf haar band plakken.

Maar is zo'n band nog te plakken als er zo'n (groot) gat in zit dat hij heel snel plat is? Of is dat een kansloze actie dus zonde van haar tijd, omdat hij dan toch naar de fietsenmaker moet?

En bijvraagje: mijn insteek is, dat de kinderen zelf een band moeten plakken of zelf de fietsenmaker moeten betalen (doen ze het dus toch maar zelf). Zijn er meer mensen die dat zo doen? En in een situatie dat een band niet te plakken is (of niet door ons zelf), betalen jullie dan toch de fietsenmaker?


Sas

Sas

24-11-2017 om 18:09

Hier nauwelijks lekke banden

Oudste 1x in 6 jaar VO. Fietsafstand naar school 6 km
Jongste 2x in 5 jaar VO. Fietsafstand naar school 5 km

Hier hoeven ze niet zelf te plakken. Wel zelf de fiets naar de fietsenmaker brengen.

???

Wat kost een nieuwe binnenband? € of 5? En jullie hebben toch kinderbijslag, niet?

Jo

Jo

24-11-2017 om 18:21

@ Anke

Als jij daar op staat dan kan je dochter in ieder geval een poging doen om de band te plakken. Maar waarom doen jullie dat niet samen. Kun je gelijk zien hoe groot het gat is.

Je insteek vind ik wel erg ver gaan. Alsof ze voor hun lol de band lek heeft gereden. Enig idee hoe vaak bewust bierflesje kapot worden geslagen op de fietspaden (of is dat alleen in mijn gemeente elke weekend weer raak?). Mn zoon had kortgeleden nog een enorme spijker in zijn fietsband.

Als de buitenband ook al aardig versleten is dan zou ik zeker naar de fietsenmaker gaan. Gladde banden zijn niet alleen kwetsbaarder voor gaatjes maar ook gevaarlijk.

fietsenmakersdochter

fietsenmakersdochter

24-11-2017 om 18:27

gewoon plakken

De meeste gaatjes (zelfs hele kleintjes) in de band zorgen ervoor dat de band héél snel leeg is. En vrijwel altijd zijn ze gewoon te plakken. Dus: aan de slag.

Heeft ze wel eens eerder een band geplakt? Heeft iemand het haar geleerd? Niet dat het moeilijk is, maar je moet wel even weten hoe je dit moet aanpakken. Alleen maar roepen 'plak je band'... dat gaat denk ik niet werken (misschien heb je dat ook niet gedaan hoor). Zoek er anders even een youtube-filmpje bij.

Eigenlijk alleen als je een klapband hebt, is hij niet meer te plakken. Of als de band helemaal versleten is natuurlijk, maar een band kan echt jaren mee, dus dat gebeurt niet zo snel.

Als de band toch niet meer te repareren is, dan zet je daar zelf trouwens heel eenvoudig een nieuwe binnenband in hoor. Dat is ongeveer net zoveel werk als een band plakken.

En over de kosten: daar had je van te voren even afspraken met je dochter over moeten maken. Bij de vaststelling van de hoogte van het zakgeld hoort wat mij betreft ook altijd een afspraak wat er van betaald moet worden.

Anke

Anke

24-11-2017 om 18:29

lukt plakken?

Dank voor jullie reacties.

Kosten zijn bijzaak, maar ik wil wel dat ze zelf hun band plakken. Hebben ze lang niet gedaan, maar kunnen ze nu prima, dus lijkt me dat ze dat moeten doen, anders heb ik er last van (fietsenmaker ver weg, niet op loopafstand) en is het te gemakkelijk voor hen.

Mijn hoofdvraag is echter: gaat het (waarschijnlijk) lukken zo'n band te plakken als hij zo snel leeg is gelopen?

Hopelijk zijn er kenners hier?

Nb Ze heeft mijn hulp daar niet bij nodig (en ik heb nog een erg lange to do lijst dit weekend en ben ook deels weg), maar als ik er ben wil ik gerust even kijken hoe groot het gat is.

Anders moeten we dus naar de fietsenmaker.
Zelf een nieuwe band erin doen wordt te ingewikkeld vrees ik voor ons a-technische gezin (band plakken lukt nog wel).

De kwaliteit van binnenbanden

Is heel wat beter dan van de solutie over het algemeen. We hebben hier in het gezin zo weinig een lekke band dat als je de tube solutie opendraaien, die helemaal leeg blijkt te zijn, vervlogen van het lange liggen.
Overigens kan een plotseling helemaal lege band ook aan een niet goed aangedraaid ventiel liggen, dus controleer dat eerst. K

fietsenmakersdochter

fietsenmakersdochter

24-11-2017 om 18:37

ja dus

"Mijn hoofdvraag is echter: gaat het (waarschijnlijk) lukken zo'n band te plakken als hij zo snel leeg is gelopen? Hopelijk zijn er kenners hier?"

Zoals ik al schreef: ja, vrijwel alle lekke banden zijn gewoon te plakken. (en ik ben een kenner, heb jaren als vakantiewerk banden geplakt)

Thursday Next

Thursday Next

24-11-2017 om 18:50

meestal

is het gaatje idd maar kleinookal loopt de band snel leeg.
Ik heb maar een paar keer gehad dat ik de band niet kon plakken, 1x zat er echt een scheur in en 1x was het gat te dicht bij het ventiel.

Hangkous

Hangkous

24-11-2017 om 19:32

PeRretje

Een fiets is een apparaat met draaiende delen en bij normaal gebruik slijt er wel eens iets of rijdt een kind lek.
Die kosten zijn voor ons. Bij abnormaal gebruik ontstane schade is wel voor eigen kosten en dat weten se sinds ze VOers zijn.

Mijn man plakt de banden. Waarom zou je dat met veel geduld en moeite aan je zoon leren, of erger nog je vrouw en dochter, als je door het zelf te doen je PR scherper kunt stellen? 16 minuten voor de achterband van de giant toerfiets en 14 minuten voor de achterband van de Trek racefiets, masr dat kan vast sneller, toch?

Triva

Triva

24-11-2017 om 19:49

dus

Omdat het ver weg is en jij geen zin hebt om de fiets te brengen chanteer je ze met zelf plakken of betalen? Sorry hoor maar ze doen dat toch niet expres? Ik heb nog nooit een band zelf geplakt maar ik zorg voor hele goede banden zodat de kans daarop ook zeer klein is en dat betaal ik allemaal.

Anke

Anke

24-11-2017 om 19:52

Dank

Dank voor alle tips! Ook van die ventiel.

Morgen maar eens kijken of het bij haar gaat lukken

En ja, ze heeft het eerst geleerd. Kan het nu zelf .

ja hoor

Bijna alle gaten zijn prima zelf te plakken. Voor onze kinderen naar het VO vertrekken hebben ze echt wel geleerd hoe een band te plakken. Het is dan ook niet echt vreselijk moeilijk... Is de binnenband dusdanig beschadigd dat hij aan vervanging toe is, dan betalen wij een nieuwe, die ze vervolgens zelf mogen monteren. Desgevraagd zijn we uiteraard àltijd bereid om te helpen. En, als het heel slecht uitkomt in hun planning, dan matsen we ze ook wel eens door zo'n band even snel zelf te plakken. Veel meer dan een kwartiertje tijd kost dat inderdaad niet.

Tango

Tango

24-11-2017 om 20:05

Plakken

Ik ben dan zeker erg lui, want plakken doe ik echt niet zelf hoor. Heb het vroeger wel geleerd van mijn vader, maar wat een gedoe was dat zeg, met zo'n teiltje water e.d. In een kwartier zou het me ook echt niet lukken. En een nieuwe binnenband erin zetten? Dat kan ik helemaal niet. Zou kunnen dat het makkelijk is maar heb het nooit gedaan.
Gelukkig hebben wij een fietsenmaker op loopafstand, 2 zelfs. Dus bij lekke banden mogen ze de fiets daar heen brengen. Ik betaal dan ook nog. Ik kan me de laatste lekke band overigens niet herinneren, dus vaak komt het niet voor.

fietsenmakersdochter

fietsenmakersdochter

24-11-2017 om 21:05

Hangkous

"16 minuten voor de achterband van de giant toerfiets en 14 minuten voor de achterband van de Trek racefiets, masr dat kan vast sneller, toch?"

ja

zebra

zebra

24-11-2017 om 21:22

hier

worden de fietsbanden geplakt door mijn man als hij daar tijd voor heeft, anders toch naar de fietsenmaker. Hier een fietsenmaker op loopafstand, de andere is iets verder weg maar kan ook nog wel lopend bereikt worden, indien nodig.
Op zich is het prima als je graag wil dat je kinderen zelf hun lekke banden kunnen plakken maar persoonlijk vind ik het dan wel sneu als ze het zelf moeten betalen als dit niet lukt, om welke reden dan ook. Niemand kiest er namelijk voor een lekke band te krijgen, je kunt nog zo opletten waar je fietst maar het valt toch niet altijd te voorkomen.

Hangkous

Hangkous

24-11-2017 om 21:34

fietsenmakersdochter

Ja maar jij speelt vals! Met zijn vieren hebben we nooit meer dan 4 lekke banden per jaar dus het wordt nooit een routineklus. En bij je vader had je er neem ik aan meerdere per dag?
Drie weken geleden hadden we hier wel 4 lekke banden in 5 dagen. Waarvan 2 van dezelfde fiets, dat dan helaas wel .

verbaasd

Ik ben toch altijd weer verbaasd als mensen hun fiets naar de fietsenmaker brengen voor een lekke band.

Het is echt geen ingewikkelde klus en al te tijdrovend is het ook al niet. Wat mij betreft is het een vaardigheid die je je kinderen normaliter leert (net zoals eten koken, zooi opruimen, het gebruik van een wasmachine etc.)

Jo

Jo

24-11-2017 om 21:54

@ Anke

In de tijd dat je hier je berichten aan het schrijven was had je die band al kunnen plakken.

Meer dan 15-20 minuten werk is het niet. Zeker niet als je vraagt of je dochter alles klaar wilt zetten. En als die dan morgenochtend weer lek is dan weet je dat je alsnog langs de fietsenmaker moet.

Jippox.

Ik breng altijd onze fietsen naar de fietsenmaker bij lekke banden. Daar koop ik ook de fietsen en ik ken hem al mijn hele leven.Die man moet ook leven Ik heb ook geen idee waarom dit raar zou zijn?
Gelukkig hebben we zelden een lekke band.

Jo

Jo

24-11-2017 om 22:03

@ Jippox

Anke geeft aan dat dochter druk is en geen tijd heeft (geen zin..).

Vervolgens geeft ze aan de ze zelf een lange to-do list heeft dit weekend ook weg moet.

Ze vergeet er bij te zetten GEEN ZIN.

Het probleem bij beide dames ligt ook niet in de vaardigheid maar het gebrek aan zin en tijd. Als je t beiden zo druk hebt, dan doe je de klus even samen. Zien dochter en moeder elkaar ook nog even dit weekend.

Kaori

Kaori

24-11-2017 om 22:09

Jippox

het is rete tijdrovend want je moet eerst naar de he.ma of ergens anders voor zo'n tube solutie want elke keer dat je die in 5 of 10 jaar nodig hebt is ie natuurlijk al volledig ingedroogd, De plakkers zijn versteend dus daar heb je ook niet heel veel aan.

Dat is nadat je je hele berging overhoop hebt moeten halen om uberhaubt dat ellendige doosje te vinden want die is bij de fietsvakantiespullen van 4 jaar geleden opgeruimd en niet meer nodig geweest. Toen ook niet maar wel voor de zekerheid meegenomen.

Teiltje heb ik niet, klaagt de pedicure ook al over. Nou ja een klein emmertje heb ik dan wel, die zou ik nog kunnen gebruiken.

De laatste 10 jaar (sinds ik mijn nieuwe fiets heb omdat mijn oude gejat was) heb ik 1x een lekke band gehad en dat was omdat de buitenband inmiddels zo ver versleten was dat ie knapte.

Dan beperk ik liever mijn frustratie en houd de lokale fietsenmaker aan het werk zodat hij ook de banden van de scootmobiel van de buren kan bij houden etc. Is ook fijn voor de leefbaarheid in de wijk.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

24-11-2017 om 22:20

Niemand

Niemand plakt hier banden, de fietsenmaker moet ook aan het werk blijven. Oudste had laatst een plotseling lege band en daar bleek haar ventiel te zijn losgedraaid. Kan dat spontaan of was het vandalisme?
Ik denk dat ik in zes jaar middelbare school drie keer een lekke band heb gehad aan haar fiets. Die heb ik betaald, hoewel ik wel heb gedreigd toen de fietsenmaker zei dat een dergelijke scheur alleen veroorzaakt kon zijn door tegen een hoge stoep op fietsen

Triva

Triva

24-11-2017 om 22:53

inderdaad

Wij hebben (twee postbezorgers in huis) veel te verduren met de fietsen, ook omdat ik ze nooit nieuw koop en als ik mijn banden zelf ga plakken heb ik straks ook een fietsenmaker op auto-afstand. Nee die man mag van mij blijven en ik betaal er dus voor maar dan nog: bij ons zijn de banden eerder versleten dan dat ze lek zijn. Komt gewoon eigenlijk niet voor. Vier in vijf weken? Dan ligt er iets op het fietspad?

Ik heb ruim 10 jaar geleden een keer een lekke band gehad maar wat was het? Fiets stond op bruggetje bij school en toen ik naar huis wilde was de achterband leeg. Ventiel was losgedraaid door een paar grapjassen die, doordat er ijs lag, onder de brug door waren gelopen en ze konden precies bij mijn ventiel Nou ja daar kon ik ook wel weer om lachen en gelukkig had ik het ontdekt voor ik fiets naar fietsenmaker had gebracht.

In het kader van: zelf band verwisselen, wie laat de garage de zomer/winterbanden vervangen en opslaan? Kijk dat doen wij dan weer zelf

Wij zijn hier thuis met 6, en fietsen (ruwweg) gemiddeld 20 km per persoon per dag. Dus tja, dan heb je wel eens een lekke band (al is dat dankzij de voortschrijdende techniek der banden echt heel wat minder dan een tiental jaren terug).
Maar goed, hier een man en oudste zoon die sowieso àlle fietsreparaties zelf doen, dus misschien is het ook wel minder standaard dan ik denk

rode krullenbol

rode krullenbol

24-11-2017 om 23:05

Pechspray

Sinds enkele jaren is er 'pechspray' te koop (ook bij die snel groeiende, inmiddels overbekende Friese prijsstunter). Je kunt er in een handomdraai een lekke fietsband mee repareren én opblazen.

Zie: https://www.anwb.nl/fietsen/tests/test-bandensprays

De techniek staat voor niets en het gemak dient de mens!

Anke

Anke

25-11-2017 om 00:04

"@ Anke
In de tijd dat je hier je berichten aan het schrijven was had je die band al kunnen plakken."

Bij jou misschien wel. Helaas, zo handig en snel ben ik er niet (altijd) mee. De ene keer gaat het beter dan de andere keer, maar ik doe het sowieso niet heel vaak, dus niet echte handigheid ontwikkeld.

Berichtje hier plaatsen gaat voor mij echt vele malen sneller .

Wat mij vaak niet zo goed lukt

(ik plak(te) mijn banden zelf): dat laatste stukje van de buitenband er weer omheen krijgen. Soms zit dat zó strak, dan heb ik er....eh, ja ... de kracht niet meer voor

Ik ben van nature niet zo handig, dus het is me ook nog meermalen overkomen dat ik met de bandenwipper de binnenband ná het plakken alsnog weer lek stak.

Ad Hombre

Ad Hombre

25-11-2017 om 08:33

Triva

"In het kader van: zelf band verwisselen, wie laat de garage de zomer/winterbanden vervangen en opslaan? Kijk dat doen wij dan weer zelf "

Moet je je de afgelopen 3, 4 jaar toch knap lullig hebben gevoeld

Jo

Jo

25-11-2017 om 08:55

@ Anke

Dus omdat jij niet zo handig bent schuif je deze klus maar op je dochter af. Hoe zit het met haar ervaring? Hoe oud is je dochter eigenlijk?

Je weekend minder vol plannen zorgt ook voor minder stress.

Vanaf m'n twaalfde plak ik mijn banden al zelf en dat doe ik indien noodzakelijk nog steeds. Ik ben te zelfstandig om ook maar iemand te vragen om een handje te helpen. Dat je wilt dat je dochter ook haar boontjes kan doppen daar kan ik mij wat bij voorstellen. Maar zoals jij hier over komt, ze MOET, wie gaat het betalen en die schreeuwende hoofdletters dan heb ik wel mij idee hoe je dat gecommuniceerd hebt naar je kind.

Vele handen maken licht werk.

Anke

Anke

25-11-2017 om 09:11

Dank je wel voor je bijdrage.

Het is duidelijk hoe jij over mij denkt. Je mag het nog een aantal keren herhalen, maar dat heeft geen toegevoegde waarde, behalve dat jij het vermoedelijk fijn vindt mij de les te lezen.

We verschillen van mening.

Ik maak mijn kinderen graag zelfstandig en leer ze zuinig met geld (ook ons geld) om te gaan. Ik help ook heel graag als dat nodig is of wordt gevraagd, maar vind het niet nodig deze klus van haar over te nemen. Dochter is overigens net 18 geworden, gaat volgend jaar op kamers.

Als de band niet te plakken is zullen wij de kosten van de fietsenmaker betalen. De input hier was even handig om zo te beslissen (iedereen bedankt daarvoor).

En ik weet niet hoe jij denkt dat ik het tegen mijn dochter gezegd heb, omdat ik SPOED bij mijn beginpost heb gezet, maar dat is wel heel veel invulling, toch? Ken je NIVEA? Misschien iets meer vragen dan invullen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.