Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Spouwmuurisolatie, wat en waar? tips, ervaringen

We willen graag spouwmuurisolatie omdat we denken dat we dan energie gaan besparen.
Nu zijn hier verschillende mannetjes geweest. De een zegt een soort glaswolballetjes in de muur, de ander heeft het over een soort piepschuim vermengd met lijm.
Tja, wie van de twee moet ik nu geloven wat het beste is.

Dus mijn vraag wie heeft er ervaring met spouwmuurisolatie een wil zijn/haar ervaringen delen?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Pur

Echtgenoot heeft het een paar jaar geleden helemaal lopen uitzoeken. Bolletjes kunnen 'lekken' (bij bv gaten boren in de muur), glaswol kan zakken, en uiteindelijk was zijn conclusie dat pur het beste was. Google anders eens op reviews van de verschillende producten.
De pur ging prima, binnen een halve dag klaar, isoleert goed. Eén minpuntje, na ongeveer anderhalf jaar kwam er een zwarte vochtplek in de hoek van één de de slaapkamers. Het bedrijf is teruggekomen, heeft wat dakpannen en stenen verwijdert, en bleek er een vogelnestje in de spouw te zitten, waardoor de pur er niet is gekomen. Kon het bedrijf natuurlijk ook niks aan doen. Ze hebben het keurig opgelost voor ons.

Let op

Dat je huis zijn vocht nog kwijt kan als je gaat isoleren, anders zit je straks met rot en schimmel. Doe spouw zit er niet voor niks.

Chris

Brianna F

Brianna F

29-02-2012 om 20:09

Precies

Wij hebben het huis laten isoleren met wol. Als ik niet winter en zomer een raampje open laat staan op de w.c. heb ik een zwart gespikkeld plafond.
BTW Ik merk niets van de isolatie, het is nog steeds een koud huis, maar misschien dat de energierekening in september iets anders verteld.

ody

ody

29-02-2012 om 22:26

Vocht plekken

Ze hebben ons er ook voor gewaarschuwd ... Oppassen dat je geen last heb van vochtige muren want anders kan het wel eens grote gevolgen hebben. Zevertelde bij ons ook dat als we het wilde doen dan het beste pur konden laten spuiten. Voorlopig beginnen we er niet aan omdat de muren niet helemaal droog zijn van ons huis

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Aha zie je wel

kijk negatieve ervaringen. Ik heb een huis uit 1927 oid, ik heb ook grote twijfels over het volgooien van een spouw, iets wat in die tijd door de architecten met een doel is gebouwd namelijk ontluchting. Die mensen waren in die tijd niet op hun achterhoofd gevallen.

ik heb het dus nu per direct besloten, ik doe het niet, meer dan 80 jaar is het huis hier droog, ja het is s'winters koud (1 zijde is vrijstaand) maar dan trekken we een dikke trui aan en doen we de deur goed dicht.

Overal isolatieglas, isolatie tussen de plafonds/vloeren en straks is het dak goed geisoleerd, zuinige cv ketel en daar laat ik het bij.

Manda

Was die spouw niet ook voor isolatie bedoeld? Een spouw is altijd nog minder koud dan een enkelsteensmuur zonder spouw. En na 27 zijn er betere isolatiematerialen op de markt gekomen.

Kweenie hoor, jij hebt natuurlijk meer verstand van huizen dan ik, maar toch vraag ik me af of met beleid isoleren het comfort niet zou verhogen in jouw paleisje. En de energienota zou verlagen zodat je die mooie sisalloper... o nee, die heb je meen ik al

Groeten,

Temet

Ja temet

die ligt er al, de eerste week vond de poes het nodig fijn er op te gaan kotsen (ze heeft hem nog niet gebruikt als krabpaal) en de oudste liep met verf aan haar voeten (hoe krijgen ze dat toch voor elkaar.....) de trap af. Maar moooooi blijft hij.

ach nee, die spouw zit vol openingen, dat hebben ze zo gemetseld, het idee dat er lucht tussen die 2 muren zit levert iets aan isolatie op maar het was vooral bedoeld om te ontluchten. Die dampige anderhalf steen muren van voor 1920 brachten nogal wat vochtproblemen met zich mee.

Ik ga eens wat collega's (een paar zijn bouwkundig architecten) vragen als we weer een vergadering hebben.

Chippie

Chippie

01-03-2012 om 17:22

Architecten van 1927

De architecten van 1927 hadden andere materialen dan bijna 100 jaar later. En ik heb kort in een jaren 30 huis gewoond - prachtig - maar ik wil het nooit meer, precies om de reden die jij beschrijft. Ik merk nu ook hoeveel het mij scheelde aan astmaklachten.
Vraag gewoon eens een goede bouwkundige. De huidige bouw, twee muren met isolatiespul er tussen en ontluchtingsgaten, is echt een stuk comfortabeler. En ik kan me niet voorstellen dat isoleren van jouw woning niet comfortabeler is en tot een lagere energierekening leidt. Wij hebben absoluut geen vochtigheidsprobleem (het zit tussen mijn oren, maar hier staan de ramen van slaapkamers bijna altijd (behalve bij -18) op kiepstand.
En onze energierekening voor ons twee keer zo grote nieuwbouwhuis (950 M3 plus verwarmde garage, energiewaarde 0,8 of zoiets) is net zo hoog als het jaren 30 huis (450 M3) terwijl de kinderen veel vaker (en langer?) onder de stortdouche staan.

Mamarijke

Mamarijke

03-03-2012 om 13:19 Topicstarter

Reactie

Alvast bedankt voor de reactie. Ik denk zelf dat dan die kleine balletjes met lijm vermengd wellicht het beste zijn. Dan sluit je niet alles af, maar rolt het er ook niet uit bij boren.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.