Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

maan.

maan.

21-07-2020 om 09:06

Staafmixer en soep

Met een roestende kaasrasp en een oude staafmixer met weinig vermogen bedacht ik me dat ik beide kon vervangen door een staafmixer met hakker.

Ik kocht een mooie van 35 euro, ik las de gebruiksaanwijzing en ik heb hem teruggebracht.

Als ik soep kook, zou ik eerst de soep moeten laten afkoelen, (max 30 graden), vervolgens staafmixeren en dan weer opwarmen.. Ik heb voor de zekerheid gebruiksaanwijzing van mijn oude goedkope merkloze staafmixer opgezocht. Die meldt dit niet, die meldt alleen dat je na 30 sec een afkoelpauze moet nemen. En al die jaren heb ik probleemloos hete soep gepureerd.

Ik heb weinig zin om alle gebruiksaanwijzingen te gaan lezen alvoor ik een nieuwe koop. Maar ik vraag me wel af of andere staafmixers ook niet in hete soep mogen. Zou het iets nieuws zijn wat er 12-15 jasr geleden nog niet was bedacht of is het specifiek iets van alleen mijn miskoop?

Wie heeft er een vrij nieuwe staafmixer en mag die wel of niet in hete soep?

Tamar

Tamar

21-07-2020 om 09:12

geen idee

maar ik doe het gewoon. De mijne is ook merkloos, nou ja hij zal ooit wel een merk op de verpakking hebben gehad.

Hangkous

Hangkous

21-07-2020 om 09:56

Hete spetters

Het gaat om de "veiligheid". De staafmixer in hete soep gebruiken kan spetters laten rondvliegen waar je je aan kunt verbranden. Bij soep van 30 graden is dat risico aanzienlijk kleiner.

Als ik soep maak is dat meestal in grote hoeveelheden waarvoor ik een grote pan gebruik. Met mijn staafmixer kom ik dan niet onderin.
Ik zet dan een grote zeef/ vergiet op mijn andere grote (lees wijde) pan waar ik de gekookte groenten in laat uitlekken.
De groenten staan dan een poosje als ik porties in de mixbeker schep en maal. Toch niet helemaal heet en ik hoef niet zo lang tree mixen.
De laatste keer dat ik soep maakte had ik 7 kg gemengde groenten. 4-5 keer malen in die beker een ik was klaar.
Staafmixer is een braun van 18 aar oud.

specht

specht

21-07-2020 om 10:06

vermogen

Zou het kunnen dat je nieuwe mixer meer vermogen heeft? Dan vast meer hete spetters.
Kun je oplossen door een grotere pan te nemen.
Eventueel kan je de soep ook eerst dik maken, en na het mixen nog water toevoegen.

RVSvoet

Hele goedkope staafmixers hebben een plastic voet. Dat lijkt me geen goede combinatie met hete soep. Ik heb een Braun met rvs voet. Die zet ik er gewoon in. Die heeft daar niet onder geleden en ik heb ben er ook nog brandwondenvrij vanaf gekomen

Zonnehoed

Zonnehoed

21-07-2020 om 10:47

RVS

Ik heb ook een rvs voet en pureer gewoon hete soep/saus. Je moet wel zorgen dat het ronddraaiende mesje niet boven de soep uit steekt, anders gaat het enorm spetteren. Maar als het onder water staat is er niks aan de hand.

Pfff

Nooit gedaan maar ook nooit de gebruiksaanwijzing gelezen. Het zal wel te maken hebben met de spetters denk ik. Probeer het eens een keer, zou ik zeggen. Maar je kan ook, nadat je soep wat afgekoeld is, pureren en dan opwarmen?
Sini

Misdreavus

Misdreavus

21-07-2020 om 11:24

kunststof hier

Mijn 18 jaar oude Braun heeft een kunststof voet en die gaat ook gewoon in de hete soep.
Nooit problemen mee gehad, tegen de spetters heb ik een spatdeksel waar ik in het midden de staafmixer doorheen kan steken, maar zoals Zonnehoed al zegt, als je het mesje onder het oppervlak houdt, spettert er helemaal niks.

Marie

Marie

21-07-2020 om 11:33

inderdaad veiligheid

Ik denk ook dat het met de veiligheid te maken heeft.
Dan kan de fabrikant niet aansprakelijk worden gesteld als je je verbrandt door de hete spetters.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-07-2020 om 12:54

Gewoon al kokend

Zet ik de mixer erin. Als de soep een stuk lager staat onder de rand, kan dat prima. Zeker als je de mixer eerst scheef op de bodem zet en met beleid de grove stukken aanpakt.

40er

40er

21-07-2020 om 13:23

Plastic

En die gaat ook zo de soep in! Nooit geen problemen mee. Ik heb deze zo'n jaar of 4 en was er 1 van een tientje. Gebruik hem wekelijks

bieb63

bieb63

21-07-2020 om 18:59

Ook een gewone Braun

Al jaren en dat werkt prima. Kunststof behuizing, RVS messen.
Wél met beleid je soep staafmixeren...... Dus rustig en niet door de soep gaan 'klotsen' en hou dat zorg dus ook dat de mesjes niet boven de soep uit komen. Met beleid dus en opletten.
Overigens overleef je die spetters wel (heet, maar het zijn maar wat spettertjes), alleen je witte muur, vindt rode tomatensoep spetters niet zo fijn...

Lou

Lou

21-07-2020 om 23:31

Oh echt?

Oh haha, mag dat niet? Soms is het wel handig om die hele gebruiksaanwijzing gewoon niet te lezen.

Tessa

Tessa

22-07-2020 om 12:05

Courgette

Even hier aanhaken want ik ga de staafmixer hier voor inzetten. Ik moet nog gaan zoeken in de berichten hier en op internet maar ik was hier aan het lezen toen ik bedacht dat mensen met een staafmixer waarschijnlijk vaker soep maken.
Ik heb een enorme courgette gekregen en wil daar soep van maken. Heeft iemand toevallig een goed recept?

40er

40er

22-07-2020 om 12:16

Hier

Met veel groenten is dit mijn basis recept.
Ui en knoflook aanbakken. Groenten in blokjes erbij, bv courgette. Voor een iets meer gebonden soep ook nog 2 aardappelen in blokjes. Ook even mee bakken en dan bouillon erbij 1-1,5 liter. Koken tot zacht en dan pureren.
Ik varieert met kruiden, kwestie van proeven.

Doenja

Doenja

22-07-2020 om 12:19

Simpelcourgette

Snipper een ui en knoflook, aanfruiten inn wat olie. In stukken gesneden courgette erbij, bouillonblokje erbij en water. Laten koken en afmaken met kookroom of roomkaas. Staafmixer erin en klaar.

Hangkous

Hangkous

22-07-2020 om 12:26

Ben niet zo'n fan

Courgette met de staafmixer geeft een beetje korrelig mondgevoel. Wij hebben dat 1 keer gedaan en daarna nooit meer.
Courgettes gaan hier sinds en werk of 4 op de barbecue. Diagonaal in hanteerbare plakken snijden en dan enige uren marineren in olijfolie met knoflook en wat andere Italiaanse kruiden.
Daarna kort om en om bakken op de barbecue.
Vanavond weer. Gegrilde courgette, champignons en paprika, rijst erbij en 1 rekje spare-ribs met zijn vieren.
Niet op de camping maar wel camping eten.

Kaaskopje

Kaaskopje

22-07-2020 om 12:33

Pompoensoep

Dat is mijn staafmixer soep..

40er

40er

22-07-2020 om 12:58

Staafmixersoep

Hier gaat er bij veel soepen de staafmixer in. Wortel, pastinaak, bloemkool, pompoen. Soms nog groenten over, hup, in de soep, staafmixer erop en klaar.

Soep

Ik gebruik de staafmixer wel voor mijn courgettesoep. Na het pureren doe ik er vaak nog een appel in kleine stukjes bij. Dat is lekker fris en veranderd ook het mondgevoel.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.