Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Petr@

Petr@

17-11-2008 om 21:58

Stamppot

Nu het weer wat kouder wordt heb ik weer zin in stamppot. Onze favoriet is andijviestamp met een prutje van uitgebakken spekjes, gebakken champignons, gebakken ui en worst uiteraard.
Hutspot wil ik ook nog wel eens maken, maar dan is mijn inspiratie op. En we eten wel eens boerenkool, maar die krijg ik toch niet echt smakelijk, het is altijd zo droog en smakeloos, dus ik doe iets niet goed ))
Wie heeft er voor mij nog wat lekkere recepten?
gr.
Petr@

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

17-11-2008 om 22:02

Veel

stamppot pompoen, met een prutje van gebakken paprika, ui en spekjes

stamppot spruitjes: ook met spekjes en rookworst

stamppot witlof met ham en kaas
stamppot rode kool erg lekker met een sla vink

groetjes,
Angela

Massi Nissa

Massi Nissa

17-11-2008 om 22:03

Hier

Mans absolute favoriet is rauwe andijviestamp met runderrookworst van de slager (wij eten geen varkensvlees), een gefruit uitje, een tikje sambal en soms ook nog wat geruld rundergehakt. Een andere manier om rauwe andijvie nog lekkerder te maken is een grofgehakte prei even koken in wat melk met een flinke theelepel kerrie erdoorheen en de prei met wat van die melk er dan doorheen stampen. Heerlijk.
Verder ben ik gek op koolraapstamppot, beetje hetzelfde met wat kerrie of sambal, uitje, geruld gehakt en een lekker chipolataworstje. Kinderen vinden koolraap meestal ook lekker, beetje zoet.
Ben wel benieuwd naar andere stamppotten, ik vind ze zo lekker en makkelijk om te maken.
Groetjes
Massi

Margriet*

Margriet*

17-11-2008 om 23:01

Boerenkool

(of is het zonder n) eet ik altijd het liefst met jus uit een pakje. Ben helemaal niet zo van pakjes maar dit is de uitzondering, anders vind ik het ook snel droog. Flink wat melk in de puree helpt ook. En gisteren had ik nog wat cremefraiche over, erg lekker erdoor. En lekkere worst. Ik houd ook van zilveruitjes erbij.
Stamppot met uien en appel is ook lekker, stond ooit in een Allerhande. Even gegoogled, heet hete bliksem.
Zuurkool vind ik heel erg lekker maar de kids zijn er geen liefhebber van. Misschien moet ik eens een lekker ovenschotel maken.
Andijviestamppot daar doen wij altijd spekjes en kaas door. Wordt het wat smeuiger.

Nanna

Nanna

17-11-2008 om 23:02

Boerenkool

Veel boerenkool, een uur of anderhalf koken, aardappels erbij, koken tot aardappels gaar. Afgieten. Zout, peper, mosterd en niet te vergeten een flinke scheut azijn erbij. Stampen, proeven, meer kruiden, stampen etc. Op 't bord hebben wij hier liefhebbers van jus erbij en ook liefhebbers van meer azijn erbij. Augurk, uitjes, worst, heerlijk.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-11-2008 om 01:09

Ijsbergsla

Stamppot met ijsbergsla, shoarmavlees en geraspte kaas.

Voor het eerst

Gisteren voor het eerst stamppot boerenkool gemaakt, vooral omdat man het zo lekker vind (ben zelf meer van de zuurkool- en andijviestamppot). Had een recept gevonden met spekjes en 100 gram roomkaas in blokjes erdoor. Iedereen helemaal enthousiast............!!! Vond het zelf ook lekker.

Stamppot boerenkool

Ik maak iig stamppot van kruimige aardapelen. Daarnaast meer aardappelen dan groente (serveer er desnoods een salade bij), en als je stampt twee kopjes hete melk toevoegen. Gegarandeerd geen droge pot meer.
Stamppot boerenkool vind ik het lekkerst met rookspek aan stuk in blokjes snijden en zonder boter of olie langzaam bruin en knapperig bakken, dan een appel in kleine stukjes laten caramelliseren in het spekvet, en dan door de stamppot roeren. Mjam. Augurkjes erbij en rookworst oid en een kuiltje voor jus voor de liefhebber.

Vera*

Vera*

18-11-2008 om 09:55

Margriet*

Ik maak zuurkoolstamppot met rul gebakken gehakt met even meegebakken stukjes appel. Ook doe ik er als ik goede zin heb nog een blikje ananasstukjes doorheen (met niet al het sap) en soms nog wat rozijnen. Die rozijnen zijn ook leuk voor de kleur.
Dat vindt dochter zo lekker dat ze het zelfs als verjaardagseten had gekozen.

Rafelkap

Rafelkap

18-11-2008 om 10:04

Andere zuurkool

Zuurkool stamppot is ook heerlijk met gehakt en veel knoflook. Stamppot even in de oven met geraspte (oude) kaas erdoor. Heerlijk.

Hier favoriet: zuurkool

Met uitgebakken spekjes, stukjes ananas (beetje sap uit het blikje er doorheen roeren) en schijfjes banaan. Even in de oven met kaas eroverheen zodat die smelt, smullen maar!

Maylise

Maylise

18-11-2008 om 11:04

Inspiratie

Ik kom wat stampotten betreft niet verder dan boerenkool, stampot spruitjes, andijvie, hete bliksem, witte kool/boontjes en hutspot (zuurkool is niet zo geliefd) dus ik kan hier wel wat inspiratie op doen.
Stampotten zijn inderdaad heel makkelijk om te maken en ik eet het ook graag.

Ik maakt het 's winters vooral regelmatig. Vaker met gehakt dan met worst want dat levert altijd discussies op. Het begint al met een discussie over welke worst er moet komen (de een eet geen varkensvlees en de ander vind een rookworst van rundvlees niet lekker dus dan moeten er verschillende worsten komen en die mogen absoluut niet door elkaar komen en eigenlijk heeft de geen varkensvlees etende partij liever geen varkensvlees in huis dus dat levert altijd gedoe op) Persoonlijk vind ik echt rookworst het lekkerst bij stampot (en gebakken spekjes ook trouwens)

Maylise

Maylise

Maylise

18-11-2008 om 11:07

Verder

Wat ik van hete bliksem zo lastig vind is dat de appeltjes ervoor (zoete appels) zo moeilijk te krijgen zijn. Met gewone appels wordt het echt minder lekker. Bij de supermarkt verkopen ze echt geen geschikte appels dus dan moet ik toch verder zoeken en daar heb ik niet altijd zin in.

Maylise

Vera*

Vera*

18-11-2008 om 11:52

Naakte kindertjes in het gras

Ook lekker: stamppot van naakte kindertjes in het gras.
Dat is een mengsel van witte bonen en snijbonen, ook lekker met een gehaktbal.
Die naam geeft altijd hilariteit bij de kinderen.

mopperkont

mopperkont

18-11-2008 om 11:53

Bietjes en chorizo

kruimige aardappelen, een gesnipperd ui, een corizoworst in blokjes, een pakje gare bieten in blokjes en een paar augurken in kleine blokjes.
Aardappelen koken, chorizo uitbakken zonder boter, net als spekjes, de laatste 5 minuten van de aardappelen de bietenstukjes bij de aardappelen doen en de ui bij de chorizo, uiteindelijk aardappelen afgieten in een schaaltje , alles bij elkaar, nog 2 eetlepels augurkennat erbij doen en even stampen, niet helemaal door elkaar stampen, want anders wordt het erg zwaar, als het wat droog is wat van het afgegoten vocht erbij doen.
Wanneer je het wat minder pittig wilt kan het ook met salami.

Puck2

Puck2

18-11-2008 om 12:19

Favorieten hier

* gewoon ordinaire zuurkoolstamppot met ananas erdoor
*boerenkool met ipv spekjes krokant gebakken blokjes salami of chorizo erdoor
* boerenkool en daar een bakje boursin/kruidenkaas doorheen mengen
Ook een lekkere boerenkoolvariatie: 2 kg aardappels in kippenbouillon (van tablet) gaarkoken en tot puree stampen. Boerenkool apart verwarmen. 2 uien in boter bruin fruiten. Dan puree en boerenkool mengen en in ovenschaal doen. Afstrijken met 125 ml zure room, uitjes erover verdelen en bedekken met 2 ons katenspek. Dit een paar minuten onder de grill tot de spek lekker knapperig wordt.
Die naakte kindertjes in het gras ken ik trouwens als blote billetjes in het gras. Ook hilarisch, maar hier niet echt een favoriet.

Diaantje

Diaantje

18-11-2008 om 13:43

Vera

Wij noemen witte bonen met snijbonen 'blote billetjes in het gras', eenzelfde soort variant. Heerlijk. Vinden m'n kinderen ook, maar dat komt volgens mij vooral omdat ze de naam zo leuk vinden.
Diaantje

juno

juno

18-11-2008 om 14:58

Boerenkool

Ik doe azijn door de boerenkool stampot wat het een stuk smakelijker maakt. Verder een HEMA rookworst erbij en sjuu uit een pakje met stukjes spek, jammie!

Minet

Minet

18-11-2008 om 15:09

Hema in canada?

En jus uit een pakje met stukjes spek koop je daar ook gewoon?
Groetjes, Minet

bibi63

bibi63

18-11-2008 om 16:10

spruitjesstampot. Vinden kinderen ook vaak lekker omdat de spruitjes dan zoetig gaan smaken. Spruitjes en aardappels ca. 20 minuten koken, daarna stampen met wat hete melk en een klont boter, peper en zout. Vervolgens in een ovenschaal doen en hierover geraspte kaas en dit even lekker gratineren.
Of bloemkoolstampot. Lekker smeuig maken met een wit sausje (uit pakje).
Groetjes
Bibi

Puck2

Puck2

18-11-2008 om 16:11

Juno, grappig (o.t.)

Juno, dit vind ik nu oprecht leuk. jij, die altijd tegen alles wat Nederlands is loopt te schoppen vindt een oerhollandse HEMA-rookworst lekker. Blij dat er nog iets goeds is aan NL. Laat je ze opsturen of hebben ze een Canadese equivalent. En wat smaak: helemaal gelijk, hema heeft de lekkerste worst.

Puck2

Puck2

18-11-2008 om 16:14

Experimenten mislukken

In de magnetron ging niet goed, de chocola blijft redelijk koud maar het koekje werd nog 10 keer sloffer. De tip van Diaantje (|chocola eraf eten) werkte ook niet goed, werd een ongelooflijke knoeiboel.
Mmmmm, blijft de optie van Mieke over. Nooit chocolade in een monchoutaart geprobeerd, zou dat lekker zijn. Nog opties voor een lekker smaakje, zit zelf dan aan mandarijn of sinaasappel ofzo te denken.

Puck2

Puck2

18-11-2008 om 16:15

Oeps fout draadje

Mijn laatste posting moet een paar draadjes naar beneden. Geen idee hoe het hier nu weer terecht komt.

juno

juno

18-11-2008 om 23:32

Puck2

En niet alleen de hema worst er zijn nog veel meer hollandse dingen die ik lekker vind. Nee, ik laat ze niet opsturen I wish! Ik eet het alleen maar als ik in nl ben.

De melk

is dé grote truc om stamppotten smeuïg te maken. mijn moeder deed dat ook wel, maar later was ik het 'vergeten' ofzo...en zat ik ook met dat ik het niet écht lekker vondt. tot mijn mensen (allemaal 80+) opeens over stamppot hadden en over die melk begonnen....toen wíst ik het ook opeens weer....
stom, stom, stom want ook aardappelpuree maak je met melk en dat deed ik regelmatig. trouwens het bovenste laagje melk als je een koe net gemolken hebt schijnt het nóg lekkerder te maken...kán ik me iets bij voorstellen, dat is de vetste melk. maar aangezien mijn man nog steeds geen koe wil doen wij het maar gewoon met opgewarmde magnetronmelk. gaat trouwens ook prima.
groeten albana

Mamasan

Mamasan

19-11-2008 om 09:59

Spruitjes

Mijn vriend heeft laatst spruitjesstamppot met appel gemaakt. Ik had nog nooit spruitjes gegeten dus ik was niet heel enthousiast van tevoren, maar het was erg lekker. In plaats van melk (wat ik altijd doe) heeft hij er een half pakje roomboter door gemikt. Toen ik dat zag kreeg ik echt de rillingen, maar het was helemaal niet vies.
Mijn eigen favoriete recept is rauwe andijviestamppot. Om het smeuïg te maken gooi ik er een half kopje melk (opgewarmd in magnetron) en het vet van de uitgebakken spekjes erbij. Daarbij een gehaktbal, maar gisteren had ik rundervinken en dat ging ook prima.
Zuurkoolstamppot maak ik altijd door de aardappels op te zetten met zuurkool en een stuk zuurkoolspek. Als de aardappels bijna gaar zijn haal ik het spek uit de pan en snijdt het in stukjes. Na het stampen doe ik dat er dan weer door. Erbij heb ik dan nog uitgebakken magere spekblokjes en rookworst (of braadworstjes, die vind ik lekkerder).

Petr@

Petr@

19-11-2008 om 21:10

Thnx

Ik heb voor deze winter wel genoeg stamppotinspiratie opgedaan, dank jullie wel!

gr.
Petr@

Nog meer lekkere...

Stamppot met (roergebakken) spinazie, knoflook en ui, geitenkaas, gedroogde tomaatjes en pijnboompitten.

Stampot met gebakken venkel, zalm en verse dille.

Met creme fraiche erdoor wordt de aardappelpuree ook heel lekker smeuïg...

Petr@

Petr@

20-11-2008 om 20:10

Mmm

die stamppot met spinazie klinkt bijzonder goed!
Ik denk dat ik die maar eens als eerste ga serveren..

gr.
Petr@

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.