Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Maxime.M

Maxime.M

03-11-2009 om 12:05

Stinkende airco in huis

Hallo,

In juni heb ik door een erkend bedrijf een split unit airco laten plaatsen in mijn werkkamer. Deze heb ik ongeveer 2 uur per dag aangehad in de maand juni. In de schoolvakantie heeft deze airco niet gedraaid en vanaf half augustus zo nu en dan.
Rond die tijd, half augustus/ begin september is die airco enorm gaan stinken. Echt van die muffe aircolucht, ik heb dat ook wel eens in mijn auto gehad, maar die is tweedehands en de airco daarvan is dus ook oud, ik had niet verwacht dat dit bij een gloednieuwe airco zou gebeuren.
Nu heb ik vaak klanten op bezoek, dus ik vind dat heel genant, het trekt ook niet zo snel weg, dus je zit zeker een half uur in de stank (tegen die tijd gaan mijn klanten al bijna weer)
Uiteraard heb ik het airco bedrijf gebeld en deze geven aan dat ik de airco moet laten reinigen, dit kost iets van 40 euro, en het valt niet onder de garantie omdat zij hier ook niets aan kunnen doen.
Maar ergens zit het mij niet lekker, zeker niet hoe die mensen hierop reageren.
In eerste instantie zeiden ze dat die lucht waarschijnlijk uit mijn vloerbedekking, tapijt ofzo zou komen, toen gaf ik aan geen tapijt te hebben maar laminaat, ja dan kwam het waarschijnlijk daarvanaf, want airco’s kunnen de omgevingslucht versterken.
Toen ik aangaf dat het precies rook als de stinkende airco in mijn tweedehands auto, wilden ze me wel geloven dat het waarschijnlijk aan de airco zelf lag.
Ook kreeg ik het advies om wel een raam open te laten als ik de airco aanzet, maar dat heb ik van de zomer niet gedaan, dat is tot “ stoken voor de mussen’ …of in dit geval andersom. Uiteraard lucht ik de kamer iedere dag, ’s zomers als ik er niet ben, of klaar ben, en in de winter heb ik geen airco aan en gaat het raam ook regelmatig op een kier. Verder vonden ze 2 uur per dag aan ook erg veel (!?!) maar dat is toch helemaal niet veel?
Goed, nu hoop ik natuurlijk maar dat het na die reinigingsbeurt weer helemaal goed is, en niet weer binnen een paar maanden terug is. Ik heb de airco inmiddels al weken niet gebruikt (terwijl het paar weken geleden best nog even lekker was om hem heel even aan te zetten, maar dat durf ik inmiddels niet omdat het zo stinkt)
Wie heeft ook eens zo’n stinkend airco in huis gehad en hoe is dat toen afgelopen?

Maxime

P.s. ik hoop niet dat het een warrig verhaal is, heb het net voor de tweede keer getypt omdat de eerste versie spoorloos verdween omdat ik de rubriek niet had aangeklikt.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Filter of condensatieophoping?

Heb je 't filter gereinigd?
Waar loopt je water af? Heb je gechecked of dit goed wegloopt? Is het echt muffig of een "natte" geur?
groetjes, Olief

Maxime.M

Maxime.M

03-11-2009 om 12:53

Gereinigd

Hoi,

Ja de filters heb ik gereinigd, daar zat wat stof op. Meer valt er voor mij niet te reinigen als ik het instructieboekje lees. Of het water goed wegloopt kan ik niet zien.
Heb jij ervaring met stinkende airco's?

Groetjes
Maxime

dc

dc

03-11-2009 om 21:54

Merk en model?

wat is het merk en model?

Maxime.M

Maxime.M

03-11-2009 om 22:56

Panasonic

Het is een Panasonic WA-9HPI/ST

Afvoer

Ik herken de lucht wel. Wij hadden in onze oude behuizing (op ons werk) 'losse' airco's. Wel dure/proffesionele, geen gamma-dingen ofzo. En die hadden een losse bak waar het water inkwam. En een slang om de warme lucht af te voeren. Ik geloof dat ik de enige was die die waterbak leeg kieperde. Meeste van mijn collega's zijn nogal a-technisch en denken dat ze meteen alles slopen als ze 'm open doen...dus laten ze dat over aan mij (hahaha). En als ik een paar dagen niet gewerkt had en dat ding had wel aangestaan en ik zette 'm in de loop van de dag aan.....dan rook ik het meteen. Een beetje 'muffe' lucht. Alsof een regenplas dágen heeft gestaan. Of 'schimmelachtig' enigzins zurig, zoals een vochtige schuur...Lastig om een geur te omschrijven. Mijn collega's hadden daar overigens amper last van, maar ik vondt de lucht vréselijk. Werd er onpasselijk van. Als de bak dan weer leeg en afgespoeld was, was de lucht na een half uurtje weer weg.
Ik denk dat de waterafvoer verstopt is of het niet goed doet en er water in blijft staan...En die lucht van dat 'muffe water' (stof vermengd met vocht uit de lucht) maakt de lucht die uit de airco komt zo 'stinkend'. Soms ruik ik het inderdaad ook in auto's. Of op andere plekken.
Kan je die airco niet open maken? Op een simpele manier? Zodat je niks beschadigd? (i.v.m. de garantie) en kijk er eens in...op de bodem b.v.
groeten albana

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.