Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Strijken : maakt het gereedschap uit?

Mijn strijkijzer is kapotgevallen en de plank is ook erg oud. Wat vinden jullie, wordt het minder erg met duur gereedschap of werkt spul van (bv) de Hema net zo goed?


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Ineke P.

Ineke P.

04-10-2009 om 20:46

Tuurlijk

goed gereedschap is het halve werk! Ik heb een stoomgenerator en strijken is daarmee echt een makkie geworden.

amk

amk

04-10-2009 om 21:27

Nee, maakt niet uit

blijft een vreselijk werkje. Ik heb gewoon geen strijkplank en -bout meer. Wat een rust sinds ik gewoon helemaal niets meer strijk.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

04-10-2009 om 21:51

Hema

Ik strijk al jaren met een stoomstrijkijzer van de Hema, doet het prima. En de strijkplank is een gewone van de blokker ofzo. Ik zou niet weten waarom ik veel geld in zoiets stoms als strijken zou moeten steken.

Dendy

Linda99

Linda99

04-10-2009 om 22:13

Haha

Stoer amk om het maar helemaal niet meer te doen. Neig ik ook wel naar maar heb toch wat leuke bloesjes voor werk waar toch echt af en toe een strijkbout overheen moet.

Heb een plank van de Aldi en een stoomstrijkijzer van geen-idee-welk-merk. Niet een hele goedkope want die had ik eerst en de zool werd snel vies en was niet meer schoon te krijgen. Dus dat zou mijn enige tip zijn, kijk naar een strijkijzer wat een goede zool heeft. Maar hoeft echt geen vermogen te kosten want daar wordt strijken inderdaad niet leuker van

Maxime.M

Maxime.M

04-10-2009 om 22:15

Niet strijken??? en overhemden dan?

Hoi,

Niet strijken...tja. mijn kleding hoeft over het algemeen niet gestreken te worden. Ik draag heel veel shirtjes en vestjes van tricot en die kan je gewoon netjes kreukloos opvouwen na het wassen. Maar mijn man moet overhemden dragen op zijn werk, die kan toch niet met ongestreken overhemden naar zijn werk gaan?
Ik vind een stoomstrijkijzer beter strijken dan eentje zonder stoom. Gelukkig heb ik tegenwoordig iemand die voor mij strijkt dus ik hoef het niet meer te doen (geen schoonmaakster in huis dus maar wel een strijkmevrouw!)

Maxime

tonny

tonny

04-10-2009 om 22:23

Lichtgewicht, zonder stoom, met sprayflacon ernaast

en dat bevalt me prima!

tonny

Roos Vicee

Roos Vicee

04-10-2009 om 22:25

Overhemden

Tja, overhemden... pffff die strijk ik over het algemeen ook wel, dan vind ik ze toch net nog ietsje netter. Maar... soms heb ik geen tijd (zin, energie of wat dan ook) en dan doe ik het makkelijker. Het hóeft nl niet altijd.
Als je de overhemden in een niet te volle trommel wast en je laat de centrifuge draaien op hooguit 600 toeren (liefst nog minder maar dan zijn ze wel erg nat nog). Daarna gelijk uit de machine haalt en ze ophangt aan een zwáre hanger (dus een stevige houten bijv.) alle knoopjes dichtdoet en het hemd dan onderste boven (dus aan de onderkant) ophangt (liefst buiten in de wind) dan 'strijkt' het hemd zichzelf en hoef je het nagenoeg niet meer te strijken. Soms de mouwen nog even een beetje, maar verder echt niet.
Zeker als je de zogenaamde strijkvrije overhemden koopt, hoef je ze na deze manier van wassen en drogen echt niet te strijken.
Groetjes, Roos

Roos Vicee

Roos Vicee

04-10-2009 om 22:28

Nog even voor de duidelijkheid (is wel ot maar voor maxime)

Nog even als aanvulling ter verduidelijking: doordat je het hemd ondersteboven ophangt, zorgt het gewicht van de hanger ervoor dat het zichzelf gladstrijkt.

Linda99

Linda99

04-10-2009 om 22:56

Strijken voor man?

Haha, dat doe ik al helemaal niet! Tis een grote jongen, kan ie best zelf. En hij boft nu heel erg omdat ie van z'n werk strijkvrije overhemden heeft gekregen. Hadden ze ook maar zulke bloesjes voor mij.

Roos Vicee

Roos Vicee

04-10-2009 om 23:10

Linda

Deze tip werkt ook voor damesbloesjes hoor

Enne... ik heb een Brabantiastrijkplank (eentje die flink hoog kan en lekker breed is) en een Tefal stoomstrijkijzer (die met speciale jeansfunctie). Beiden niet goedkoop (zeker strijkijzer niet) maar wat een verademing! Strijken wordt er idd nog steeds niet leuk van, maar het scheelt wel een hoop! En dat is écht waar!

Hema

de standaard stoomstrijkijzer van de Hema ( vaste prijs 10 euro) werkt perfect.overigens strijk ik erg weinig,man draagt nooit overhemden,dochter draagt veel bloesjes die ze zelf mag strijken,en de rest hang ik zo nat mogelijk op ,aan een hangertje,zo blijft er heel weinig strijkwerk over.

Suszanne

Suszanne

05-10-2009 om 09:34

Ja, strijken voor man!

Ja, ik strijk voor mijn man, ik word af en toe wat kriegel van die opmerkingen van 'dat kan hij toch best zelf'. Ja tuurlijk kan hij dat zelf, maar hij kookt toch ook voor mij?? Alle klussen in huis zijn meestal klussen waar beiden profijt van hebben, dus waarom de strijk niet??
Ben je minder geemancipeerd of zo als je de overhemden voor je man strijkt? Hij maakt misschien wel het bed op waar ik in slaap, ik poets de wc waar hij op poept, hij ruimt de vaatwasser uit met borden waar ik van eet.
Dus ik strijik gewoon, zonder morren, ZIJN overhemden.

amk

amk

05-10-2009 om 09:49

Geen overhemden

meer hier, want geen man.

En aangezien ik de kleren voor mijn dochter koop stuur ik dat natuurlijk ook een beetje. En idd de bloesjes die ik heb hang ik gewoon strak op. Niet te droog laten worden en dan strak opvouwen. Maar bij de meeste van mijn bloesjes zie je dat ook niet, want die hebben wat meer relief stofjes.

Maxime.M

Maxime.M

05-10-2009 om 09:59

Overhemden

Hoi,

Als ik inderdaad geen man in huis zou hebben zou ik aanzienlijk minder strijkgoed hebben. Ik heb zelf haast geen overhemden (vind ik niet lekker zitten) en de shirtjes van mij en van de kinderen vouw ik gewoon netjes op en je ziet geen kreukels. Als je spijkerbroeken meteen uit de droger haalt en opvouwt zie je ook bijna geen kreukels. Het zijn echt de overhemden en katoenen broeken (alleen in de zomer) van mijn man die de meeste kreukels hebben. Nu heb ik dus tegenwoordig iemand die voor mij strijkt, maar vroeger deed ik dat.. inderdaad net als Suzanne streek ik gewoon voor mijn man. Doen jullie dan verder alles apart ofzo? (alleen koken en wassen voor jezelf? Alleen je eigen kant van het bed opmaken?) Hier delen we de werkzaamheden gewoon, een beetje ingedeeld op wat ieder het leukste vind om te doen. Alleen het strijken bleef eigenlijk over, maar omdat ik minder werk, had ik daar meer tijd voor over. Nu werk ik wat meer en heb ik de strijk uitbesteed. Man werkt veel extra in het weekend, waarvan de opbrengst voor ons allen is. Dus iedereen is ongeveer even druk bezig.

Maxime

Suszanne

Suszanne

05-10-2009 om 10:06

Maxime.m

Haha, je snapt wat ik bedoel, ik zie het al voor me, een half opgemaakt bed, allebei apart de vaat doen, ieder z'n eigen boodschappen

Ilva

Ilva

05-10-2009 om 10:12

Stoomgenerator

Ik heb sinds een week of twee, drie een stoomgenerator (139 euro bij de blokker). En het is geweldig! Ik moest er even aan wennen maar heb m'n nu op de middelste stand staan voor zowel warmte als stoom en nu gaat het geweldig. Je hoeft nog maar 1 kant te strijken en de andere kant is ook al kreukvrij. Vandeweek moest ik in de ochtend even een t-shirtje strijken voor de gym die in de wasmachine was blijven liggen (nat en gekreuk opgedroogd). Even snel de oude bout gepakt, maar toe ik m'n oppakte zag ik het al gelijk, oh ja, de achterkant moet ook nog gedaan worden. Het is heerlijk, nu wil ik alleen nog een plank vinden waar ik de (grote) ding op kan zetten, nu staat hij op de stoel naast de strijkplank. Maar ik wil nooit meer iets anders!

Hier wel man in huis

maar die draagt geen overhemden voor zijn werk

Ik strijk dus ook heeeeel weinig, hooguit een keer een bloesje van de kinderen.

Tijgeroog

Tijgeroog

05-10-2009 om 11:05

Ook een man in huis

En sinds ik me met het inkoopbeleid van zijn kleding kan bemoeien zijn heeel langzaam de overhemden vervangen door truien. Dus ik strijk ook niets meer.

Linda99

Linda99

05-10-2009 om 11:33

Suzanne (ot)

Prima toch dat je voor iedereen strijkt? Daar hoor je mij niet over hoor, ik had het immers over MIJN man En aangezien ik een grondige hekel heb aan strijken ga ik echt niet meer dan noodzakelijk strijken. En hij heeft het altijd prima gevonden om af en toe een overhemd te strijken.

Kiki

Kiki

05-10-2009 om 11:49

Ik moest laatst weer eens strijken

dat doet mijn hulp normaal altijd, wat heb ik een hekel daaraan zeg.

Wij hadden een strijkijzer met tank van de Philips geloof ik, maar die was binnen anderhalf jaar naar zijn grootje.
Nu hebben we een goedkoop strijkijzer van de Tefal en geen problemen en hij strijkt prima

Overigens strijk ik wel voor mijn man, maar maak ik inderdaad niet zijn deel van het bed op.
Want mijn man moet alles liniaal recht hebben, dus dekbedovertrek precies recht in de hoeken. Hoeslaken helemaal glad getrokken. Het kussensloop precies recht. Dat vind ik veel te veel gedoe, dus dat mag hij lekker zelf doen.

Suszanne

Suszanne

05-10-2009 om 13:16

Linda (ot)

Het was ook niet persoonlijk bedoeld hoor, maar soms komt het zo over dat de strijk een klusje is waarvoor de man dan maar zelf op moet draaien, het zijn immers ZIJN overhemden en vrouwlief houdt OOK niet van strijken.
Gelukkig hou ik niet van koken en mijn man niet van strijken dus dat hebben we eerlijke 'geruild'

Bibi72

Bibi72

05-10-2009 om 13:30

Mijn man strijkt zijn overhemden zelf...

Omdat ik ze niet netjes genoeg strijk volgens hem

Roosje Katoen

Roosje Katoen

05-10-2009 om 14:35

Ik strijk ook niet

Ik zoek mijn kleren er ook op uit dat ze niet gestreken hoeven te worden. Ook mijn vriend strijkt niet. Hij heeft wel overhemden maar niet in combinatie met pak en dat hoeft niet superstrak. Netjes ophangen volstaat hier in huis prima!

100%mama

100%mama

06-10-2009 om 10:19

Hoe doen jullie dat toch! (ot)

Ben er jaloers op hoor, dat niet hoeven strijken, maar strak opvouwen, mij lukt het in ieder geval niet! Vriendin is er ook zo een, die haald het van de waslijn of uit de droger, vouwt het strakt op en niemand ziet er daar ook ongesteken uit! Ze heeft het mij ene paar keer voor gedaan, maar helaas, ben geen kei in opvouwen. Nu valt het hier (voor mij) wel mee, want ook hier strijkt manlief zijn eigen overhemden en de rest is wat dat betreft zo weg gewerkt, maar strjkoos door het leven gana lijkt mij heerlijk! Kan iemand mij les komen geven, hahaha

20 euro

voor een philips stoomstrijk bij blokker en hij doet het geweldig !

Ik vind al het gereedschap wat ik bij de hema heb gekocht flut dus dat zal voor dit soort dingen ook wel gelden.

Roosje

nou dat vind ik dus echt een geweldige tip, ga ik zeker proberen ! Vriend strijkt altijd maar ik doe de was, scheelt hem weer werk.

amk

amk

06-10-2009 om 10:53

100%mama

de truc begint met de was niet te droog laten worden.
Dan kun je de vezeltjes nog glad strijken/trekken. En dus je was strakopvouwen. Het helemaal kurkdroog worden gebeurt dat in de kast.
Betekend wel dat je vrij snel na het van de waslijn halen je was moet vouwen.

Ik was op zaterdag, en zaterdagavond uuiterlijk zondagochtend ligt alles al in de kast. Ik heb wel een droger, maar die gebruik ik misschien 4x per jaar om snel de dekbedden droog te krijgen.

100%mama ,tips

om te beginnen de was niet te lang centrifugeren op 600 toeren,dan druipt hij niet na,maar is nog redelijk nat.
alle shirtjes , truitjes en bloesjes goed uitslaan en goed in model op hangertjes hangen.de rest ook goed uitslaan en met knijpers ophangen.
mijn man heeft in het trapgat waar het wasrek inhangt een wegklapbare plank gemaakt,op deze plank vouw ik alles glad en strak op als de was van de lijn komt.
ik was elke avond( nachtstroom)en s,morgens voor ik naar mijn werk ga haal ik het wasrek leeg en hang de nieuwe was gelijk op,dat is net zo,n gewoonte geworden als tandenpoetsen.

Roos Vicee

Roos Vicee

06-10-2009 om 22:36

Nog een keertje dan speciaal voor 100% mama

Hier nog een keertje mijn gouden tip (had hem in deze draad al eerder gemeld maar nu je expliciet om tips vraagt noem ik hem nog een keer). Want hij werkt écht hoor!
Als je de overhemden in een niet te volle trommel wast en je laat de centrifuge draaien op hooguit 600 toeren (liefst nog minder maar dan zijn ze wel erg nat nog). Daarna gelijk uit de machine haalt en ze ophangt aan een zwáre hanger (dus een stevige houten bijv.) alle knoopjes dichtdoet en het hemd dan onderste boven (dus aan de onderkant) ophangt (liefst buiten in de wind) dan 'strijkt' het hemd zich (door het gewicht van de zware hanger) zelf en hoef je het nagenoeg niet meer te strijken. Soms de mouwen nog even een beetje, maar verder echt niet.

Zeker als je de zogenaamde strijkvrije overhemden koopt, hoef je ze na deze manier van wassen en drogen echt niet te strijken.

Groetjes, Roos

Polly Shearman

Polly Shearman

07-10-2009 om 11:01

Ja maar roos

jou tip is bijna net zoveel werk als gewoon strijken?
wat een gedoe.
overhemden strijk ik gewoon wel, maar katoenen shirts, niet, die komen uit de droger, die vouw ik op en klaar.
je ziet het nauwelijks dat ze niet gestreken zijn.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.