Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Strippenkaart in amsterdam

Van de week wil ik een dagje naar Amsterdam. Kan ik dan nog mijn strippenkaart gebruiken in de tram? Of moet ik dan zo'n chipkaart kopen? En waar koop ik zo'n ding en moet ik voor zoon dan een eigen chipkaart kopen?
Ik heb wel wat gezocht op de ov-sites maar ik kom er niet echt uit? Wie weet het?

bedankt, Lionne

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
angel3

angel3

03-05-2010 om 08:59

Kan nog wel

http://www.ov-chipkaart.nl/nieuws/laatstenieuws/3juniovchipkaartamsterdam

Op de site van ov chip zelf staat alle info. Vanaf 3 juni schakelt Adam volledig over. Je kunt tot 3 juni dus nog wel een strippenkaart gebruiken. Je hebt diverse varianten en ook een wegwerp dus voor eenmalig gebruik. Weet niet hoe oud je zoon is maar die moet dan een kinder variant die zijn er geloof ik ook...
Suk6

Wel in de tram, niet in de metro

in de metro moet je al aan de chipkaart, in de tram en bus kan je nog de strippenkaart gebruiken, inderdaad tot 3 juni zoals angel al meldt.

Groeten,

Temet

Lionne

Lionne

03-05-2010 om 12:59 Topicstarter

Reactie

Aha, dat is mooi, dan kan ik mijn strippenkaarten nog opmaken! Voor die ene keer per jaar dat ik met het openbaar vervoer reis vind ik zo'n chipkaart wel een beetje gedoe, maar ik zag dat je ook "weggooikaarten" kan kopen.

bedankt, Lionne

rozenstruikje

rozenstruikje

03-05-2010 om 21:51

Chipkaart

Je kunt chipkaarten kopen die je gebruikt en dan weggooit simpel omdat ze maar 1x geldig zijn. Dat is best duur, 2,60 voor een enkele reis. Je koopt ze bij de bestuurder of conducteur of een verkooppunt. Er is geloof ik geen wegwerpkaart met gereduceerd tarief voor kinderen en 65+. Ter vergelijking: een dagkaart kost 7 euro.

En als je bijvoorbeeld wel een NS voordeelurenkaart hebt, kun je daar ook een OVChipkaart op nemen of op laten laden.

Een echte chipkaart zou je kunnen aanschaffen, is geloof ik 5 jaar geldig, maar dat kun je niet zo maar even doen. Je hebt een pasfoto nodig en dan kun je het papier enzo opsturen en krijg je de chipkaart na een paar weken thuisgestuurd.
Dus gewoon je strippenkaarten opgebruiken en dus dan niet met de metro.

Rozenstruikje

Nee hoor, rozenstruikje

je kunt ook een anonieme chipkaart kopen, alle info op
www.ov-chipkaart.nl, geen pasfoto nodig, maar wel eentje per persoon.
Kost een paar Euro en is 4 jaar geldig na aanschaf.
Heb het pas bij een NS loket op Schiphol gedaan, saldo erop, laten activeren en meteen met de trein en metro gereisd, ik vond het ideaal.

Beperking

..voor kinderen kan je geen korting krijgen op een anonieme kaart.

Grrr helaas.... wij moeten nog het gedoe in om voor twee jongens zo'n ding te regelen.. moet je weer eerst een mijnNSaccount hebben enzo....bllll...

Waardeloos inderdaad

Ik vind dat ook zo waardeloos, dat je alleen voor de volle mep anoniem kan reizen! Voor privacy moet betaald worden, da's wel duidelijk. Dus voor zoon toch maar zo'n rotding aanvragen, bah! En dan natuurlijk steeds opladen.

O ja, ook zo irritant aan die kaarten: de op naam gestelde kaarten kan je dus niet even uitlenen, zoals je met een anonieme kaart of met een strippenkaart kan doen.

OV-chipkaart? OV-sh*kaart zullen ze bedoelen!

Groeten,

Temet

Jacoline29

Jacoline29

04-05-2010 om 11:21

Wanhoop idd

Maar volgens mij is ook de tram ov chip geworden.
Ik heb het geluk gehad dat ik er 1 van mijn baas heb gekregen,een persoonlijke,aanschaf kost 7,50,daarna steeds opladen.Man en zoon hebben een wegwerp gekocht,zo een van 2x 1 uur,te koop op de metrostations uit een automaat,alleen pinpas kan wel,maar werkte niet,wij gaan de volgende keer met de auto naar a'dam,gedoe met die chipkaart ongeloofelijk.

Jacoline

Je moet dan gewoon met de auto naar zo'n P+R: 6 euro ofzo betalen voor de hele dag inclusief OV-kaartjes. Dat is geloof ik zowat nog goedkoper dan als je die kaartjes los aanschaft.

Maar echt, de strippenkaart is in de tram nog gewoon harstikke geldig.

Laatst had ik trouwens een mazzeltje met mijn OV-chipkaart (ik zit nogal eens in de metro dus ik heb zo'n ding): ik stap 's avonds laat in de tram, werkten die automaten niet. Gratis reizen voor iedereen!

Groeten,

Temet

Petra Kappers

Petra Kappers

04-05-2010 om 13:03

Ben ik dan de enige?

Die blij is met de Ov-chipkaart. Gewoon opladen bij AH (of zelfs in de bus). Korte ritjes zijn veel goedkoper. Nooit meer zo'n verfrommelde strippenkaart in m;n tas/jaszak/wasmachine. En ik weet precies wat ik aan het ov uitgeef. Heb voor de kinderen ook kaarten op naam. Bij verlies of diefstal krijg je een nieuwe kaart MET je resterende saldo (ik wil niet weten hoeveel halve strippenkaarten ik ben kwijtgeraakt)
Die kaarten voor 1 of 2 uur zijn trouwens schrikbarend duur!!! Niet doen als bezoeker aan Amsterdam

Bastet

Bastet

04-05-2010 om 14:08

Petra

Als ik hier even de stad in wil,voor een uurtje,kan ik als het meezit op dezelfde twee strippen terug,binnen een uur.Met de ovchip kan dat niet,dus alleen al daarom ben ik gewoon duurder uit.Voor mijn hele gezin kaarten op naam kost al een euro of veertig!De eerste aanschaf vind ik behoorlijk prijzig.En denkt een puber altijd aan uitchippen?Ik vraag het me af.....
Bastet

reina

reina

04-05-2010 om 14:17

Handig

Ik had m'n bedenkingen, maar ik heb een persoonlijke kaart en vind het eigenlijk verrekte handig, nooit meer zonder strippenkaarten zitten (ik reis 4 x per week met de bus), ik wil nog een anonieme kaart kopen voor bezoek etc dat geen kaart heeft. En ik ben heel benieuwd wat ze gaan bedenken voor het reizen in een groep (bijv scholen).

En we zijn de stempelbonus kwijt

Wat Bastet zegt klopt gedeeltelijk, ik geloof dat een terugreis binnen een uur nog wel als overstap geldt. Maar ja, die kilometers zul je dan inderdaad wel moeten betalen bedenk ik me nu, alleen dat instaptarief niet.

Maar je bent ook het mazzeltje kwijt van het extra half uur dat je soms cadeau kreeg van de stempelautomaat of - nog vaker - van de medewerker die zijn stempeltjes wat te vroeg had bijgesteld. Ik heb wel eens drie kwartier cadeau gehad. Je had in Amsterdam eigenlijk altijd anderhalf uur voor heen- en terugreis ipv een uur, maar dat gaat nu mooi niet meer door met dat chipding.

Groeten,
Temet

Fraz

Fraz

04-05-2010 om 18:44

Jackpot

Wat een ondingen. Ik reis dus bijna nooit per ov (doe alles op de fiets of met het gezin in de auto). Ging nu met dochterlief naar een museum in Amsterdam. Gelukkig konden we voor de trein nog kaartjes kopen (railrunner) maar in Amsterdam moesten we toch met de metro. Eerst een tijd in de rij voor zo'n automaat staan (met toeristen die er niets van snapte). Eindelijk aan de beurt, toch maar twee wegwepkaart voor een uur gekocht (kassa 5.20 euro) want vond het zonde om twee anonieme kaarten te kopen die ik misschien een jaar niet gebruik (als het niet langer is). Ik had flink wat contant geld bij me (konninginnedagmarkt) dus dacht handig met contant te betalen. Eerst een briefje van 5 erin toen een muntje van 20 cent gezocht. Oeps al het kleine geld thuis gelaten. Tja en nu nouja dan maar briefje van 10, dan krijg ik die van 5 wel terug. Nou mooi niet ik kreeg allemaal 10 cent muntjes. Dat apparaat bleef maar geld spuwen en sloeg helemaal op tilt. Loeiende sirenes, rood licht. Bewaking die van alle kanten aan kwamen rennen. Pfffffff kreeg ik dus (thuis geteld) 98 muntjes van 10 cent.

Terug zijn we maar gaan lopen (waterloopplein naar CS)

maan.

maan.

04-05-2010 om 18:48

Gedoe

Ergens las ik dat de ritjes goedkoper zijn geworden? Nou misschien in Amsterdam maar hier toch echt niet hoor. Een paar keer met mijn moeder wezen winkelen, zij met haar OVkaart en ik met de strippenkaart en nieuwsgierig omgerekend en ik was ongeacht waar we naartoe gingen altijd voordeliger uit.

Ik vind het maar een gedoe. Voor die enkele keer dat we met het OV gaan.. ik heb nu twee kaarten aangeschaft maar pak toch voortaan nóg sneller de auto of fiets. Kinderfeestjes met het OV gaan we ook niet meer doen, dan moet je verdorie acht van die kaarten gaan aanschaffen (á 7,50 aanschafkosten).

Biene M.

Biene M.

04-05-2010 om 19:01

Slechte ervaringen

Ik heb iedere keer problemen met het opwaarderen, echt irritant. En toen ik met mijn dochter en haar vriendin naar een concert wilde gaan bleken er in de automaat geen enkele reisjes of andere kleine kaarten meer aanwezig te zijn. Dat merk je dan doordat er wel geld wordt afgeschreven, maar er geen kaartje in het uitgiftebakje valt. Daar sta je dan, 's avonds op een verlaten station zonder de mogelijkheid een vervoerbewijs te bemachtigen. Via zo'n paal contact gemaakt met het gvb en daar konden ze niets anders voorstellen dan een "mobiel team" naar ons toe te sturen, ja, dat kon wel een uur duren inderdaad. Dan zouden wij ons concert dus missen. Uiteindelijk zijn we met zijn drieën dicht bij elkaar op mijn kaart door het brede poortje gegaan. Er ging meteen een alarm af, maar ja, er was dus niemand. Ik heb alleen geen anonieme kaart, dus ik ben benieuwd of ik er nog problemen mee krijg. O ja, mijn geld kreeg ik niet terug, ik kon een kaartje uit de automaat halen waarmee ik mijn geld aan het loket terug kan krijgen. Dat durf ik alleen niet te proberen, naar onze (noodzakelijke, maar toch) zwartrij-actie.

Brianna F

Brianna F

04-05-2010 om 19:28

1 doffe ellende

Dankzij de invoering van de ov chipcard zijn ze aan mij een reiziger kwijt. Vanuit Limburg naar Rotterdam met een chipcard. Hier kun je nog niet inchecken, hoe moet je dan in Rotterdam van het perron af? Ik snap er niks van en ben ook niet van plan het uit te gaan proberen.

Fraz

Fraz

04-05-2010 om 19:54

Vaste of eenmalig

ik denk dat het voor de vaste klanten wel makkelijk is. Voor hun vallen de aanschafkosten nog wel mee. Ga je zo als wij slechts een enkele keer met het ov dan is het inderdaad een dure en onhandige gedoe. Ik krijg echt de aanschafkosten van een kaart er niet uit en mis met een anonieme kaart ook nog eens de kinderkorting. Nee ik ben er als impuls gebruiker van het ov er niet blij mee.

Carmen

Carmen

04-05-2010 om 21:30

Jawel hoor, temet

De OV-chip werkt ook nog niet helemaal goed. Ik heb al een paar keer ritjes gehad waarbij achteraf bleek dat de begin of de eindhalte niet herkend was (via "mijn OV chip" kan ik dat zien), en die ritten waren gratis.

Carmen

Aanschafkosten

van de anonieme kaart had ik er zo uit: voor een enkeltje met de trein betaal je nu maar de helft van een retour.

Fraz

Fraz

04-05-2010 om 23:09

Shonagh

als ik ooit met de trein reis dan is het altijd een retour en dus vaak met de kinderen. Met kinderen is een railrunner zowieso goedkoper. Ik ben dus blij dat de NS ook nog gewoon kaartjes verkoopt.

reina

reina

05-05-2010 om 09:05

Duurder

Ik vind de chipkaart dus wel heel handig, maar ben dan ook een vaste OV-gebruiker, maar ook hier zijn de meeste ritten duurder geworden. Naar mijn werk blijf ik even veel betalen, maar als ik bijv ga zwemmen (eens per week) betaal ik 50 % meer! Als ik een strippenkaart bij me heb gebruik ik die dan ook nog, want dat verschil vind k wel héél groot. Met een strippenkaart kon ik ook vaak heen-en-weer op dezelfde strippen als ik even snel naar het centrum ging, nu moet je uiteraard 2 x inchecken, dan ben ik dus het dubbele kwijt. Nee, die reclame die ze maken met dat het even duur of soms zelfs goedkoper is, is erg misleidend.

rozenstruikje

rozenstruikje

05-05-2010 om 18:41

Handig maar soms duur

Ik vind de kaart ook erg handig want ik heb automatisch opladen dus ik hoef nooit meer een kaartje of strippenkaart te kopen. Ook voor mijn oudste heb ik een kaart op naam, dus hoef ik ook geen roze strippenkaarten meer te kopen.
Echter op sommige trajecten is het wel flink duurder geworden: naar mijn werk reis ik met tram en trein en dat is van 4 strippen (2 euro) verhoogd naar 3,30 met OVchipkaart. Dat vind ik echt belachelijk! Op andere trajecten is het weer ietsje goedkoper geworden maar toch naar mijn werk reis ik 4x per week.
Wat ik onhandig vind is dat als ik een kind te spelen/ logeren heb en we gaan met tram naar bijv. artis, ik dan voor het extra kind natuurlijk geen kaart op naam heb en dan dus een kaartje in de tram moet kopen voor 2,60 per enkele reis. Dat is weer heel erg duur. Of ik moet vantevoren aan ouders van het kind de eigen OVchipkaart vragen maar dat vind ik dan weer een beetje raar omdat ik het kind meeneem en dat zij dan wel de reiskosten moeten betalen.
En inderdaad is het jammer dat je de voordeeltjes van strippenkaarten niet meer hebt zoals: een conducteur die zijn stempel een uur vooruit heeft gezet en je dus 2 uur mag reizen ipv 1 uur. De financiele voordelen van de ovchipkaart (niet werkende incheckpunten ofzo) heb ik nog niet mogen meemaken.

Rozenstruikje

Een extra kaart

Omdat ik mijn portemonnee met daarin de chipkaart ben kwijtgeweest en met de metro moest, heb ik een tweede kaart gekocht. nadien kreeg ik alsnog mijn portemonnee weer terug, dus toen had ik twee anonieme chipkaarten.

Ik bedacht me laatst dat dat dus reuze handig is als er eens iemand op bezoek komt, dan kan die mee op de tweede kaart.

Of zoals over een paar dagen, als ik zoon waarschijnlijk in de metro mee moet nemen. Hij heeft nog geen eigen kaart, nu kan hij mooi op die tweede mee.

Automatisch opladen doe ik dus niet. Voor zover ik kan zien is dat feitelijk een doorlopende machtiging geven aan de GVB. Zoveel vertrouwen heb ik niet in hun onfeilbaarheid, dat ik dat zomaar goed vind.

Groeten,

Temet

Lionne

Lionne

06-05-2010 om 21:27 Topicstarter

Moe

Terug van een dagje Amsterdam en ondanks al jullie fijne tip ben ik goed moe...
Toen we vanochtend op het museumplein aankwamen waren de strippenkaarten allebei vol. Ik heb nergens gezien waar je nieuwe strippenkaarten kon kopen, ik was van plan om dat gelijk met de treinkaartjes te doen via zo'n ticketmachine maar die had ze niet. In Amsterdam CS ben ik nog naar een loket gelopen om te vragen maar daar stonden rijen van minstens 30 mensen dus dat was ook niks.
Wellicht had ik wel een uurs kaartje kunnen kopen bij de tram maar dat weet ik niet. We zijn maar gewoon gaan lopen van het museumplein naar het tropenmuseum, dat is best een eind lopen en voor een 4-jarige is dat een behoorlijk eind! Maar we hadden er prachtig weer bij, dus vooruit.
Op een plattegrondje had ik al gezien dat het muiderpoortstation niet zo ver was van het tropenmuseum, daar kan je een gewoon treinkaartje kopen en de railrunner had ik al dus dat leek me wel wat. Aan de vrouw van het museum gevraagd welke kant ik op moest en zij stuurde me dus finaal de verkeerde kant op, kennelijk weet ze het verschil tussen rechts en links niet. Op een gegeven moment maar eens wat mensen gevraagd en de eeste zei me dat ik de bus moest nemen omdat het station verschrikkelijk ver weg was, de tweede zei dat het ongeveer 10 minuten lopen was en stuurde me gelukkig wel de goede kant op. Tien minuten red je natuurlijk niet met een 4-jarige die best wel moe begint te worden en ik zelf was ook best moe na een hele dag slenteren, we waren ondertussen ook al 9 uur van huis!
Afijn, thuis bleek op de kaart dat we ondertussen al dichter bij het amstelstation waren dan bij het muiderpoort, maar we hebben het gered, de trein kwam snel en deze trein reed ook nog eens door naar noordholland dus dat was prima. In Alkmaar kan je na 9 uur 's ochtends een goedkoop kaartje in de bus kopen, en het bleek dat dit na half 7 zelfs voor 2 personen geldig is, kijk dat is nog een service.
Conclusie; ik ga toch maar voor ons alledrie een persoonlijke chipkaart kopen en volgende keer niet zonder kaart van Amsterdam op stap!
We hadden wel een heerlijke dag, eindelijk eens het van Goghmuseum gezien, dat stond al zo lang op mijn verlanglijst en voor zoonlief was het tropenmuseum erg leuk, alhoewel hij het bij van Gogh trouwens ook leuk vond!

Lionne

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.