Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Huiseigenaar

Huiseigenaar

20-01-2018 om 13:21

Stucadoor komt - tips gevraagd

Binnenkort komt een stucadoor een aantal muren en een plafond in ons huis stucen. O.m. in onze woonkamer (alleen een grote muur).

Ik hoorde dat het nogal een bende kan worden wat slecht is voor je laminaatvloer.

Ik wil de stucadoor nog even vragen wat hij allemaal zelf regelt om zoveel mogelijk rotzooi en schade te beperken. Vooruitlopend daarop: wie heeft tips?

Bijv. moeten banken per se de kamer uit of kunnen ze afgedekt blijven staan (een stuk van de muur af) en is dat voldoende.

Hebben jullie zelf nog dingen extra afgedekt ook al zou de stucadoor er voor zorgen, en zo ja, hoe deed je dat dan?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

20-01-2018 om 13:45

Meer dan je denkt

Reken maar op meer rotzooi dan je vooraf kunt bedenken. Mijn stukadoor had wel overal papier gelegd om over te lopen, en plastic over deurkozijnen e.d., en hij liet aan het einde van de dag alles veegschoon achter, maar toch lag er overal stof. Als je plek hebt zou ik de meubels dus echt niet laten staan.

Pirata

Pirata

20-01-2018 om 14:41

Stof ja

Het maakt nog wel uit of ie buiten of binnen mixt natuurlijk.
Maar het zal in elk geval niet heel keurig blijven. En het moet ook nog een tijd drogen, er komt heel veel vocht uit dus de atmosfeer in de kamer kan ook heel vochtig zijn een paar dagen (natuurlijk flink luchten, maar toch, het moet uit die muur).

Caesar

Caesar

20-01-2018 om 16:07

Afplakken

Probeer een afgesloten compartiment te maken van de werkruimte. Lukt dat niet, plak dan zoveel mogelijk de andere ruimtes af. Anders ga je echt overal stof terugvinden. Afplakken kan bijvoorbeeld om met breed schilderstape de kieren tussen deur en kozijn en drempel af te dichten.

Huiseigenaar

Huiseigenaar

22-01-2018 om 14:40

stucadoor

Dank voor jullie reacties zover.

De stucadoor heeft gezegd dat hij de vloer 2 meter afplakt en meubels en zo afdekt met plastic en evt. ook de deuren kan afdekken. Ook zal hij de vloer in de kamer ernaast (waar hij overheen loopt op weg naar de kamer die hij doet), dus eigenlijk alles waar hij loopt afdekken.

Is dat voldoende, of moet ik verlangen dat de HELE kamer wordt afgedekt, dus ook het deel waar hij niet rond hoeft te lopen?

Hij moet trouwens in huis alles mengen (anders is het te zwaar om te tillen zei hij). Dus stoffig zal het worden. Ben alvast voorbereid, al ben ik bang dat het dan nog tegenvalt.

Ik ben erop voorbereid dat als elke dag dat hij weg gaat, ik sowieso alles ga stofzuigen (de vloer waar ik nog bij kan).

Lou

Lou

22-01-2018 om 17:42

apparatuur

Als je geluidsapparatuur of andere elektronische apparaten in de kamer hebt staan: die zou ik niet afdekken maar echt weghalen voor de zekerheid.

Mijn ervaring is wel dat het inderdaad ongelofelijk vies wordt. Alles, eigenlijk. Hier werd de slaapkamer boven gedaan, maar ook de naastliggende badkamer werd een enorm vieze bende. Tja, ze moeten toch ook bij de kraan en naar de wc... Ze hebben wel nog een standje van de aannemer gekregen toen ik hem de badkamer liet zien. Die hadden ze kennelijk moeten schoonmaken.

Teuntje

Teuntje

23-01-2018 om 12:46

Stofzuigen

Als je een oude stofzuiger of een alleszuiger hebt is dat ook aan te bevelen. Dat stof is zo fijn dat het zonde is om een goede nieuwe stofzuiger daaraan bloot te stellen. Het gaat in de stofzuiger ook overal tussen zitten, de filters of zakken houden dat niet goed tegen en dat is niet best voor de motor.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

23-01-2018 om 20:10

Oh ja

Goede tip, van die stofzuiger. Die van mij legde inderdaad vrij snel het loodje nadat de stukadoor geweest was.

Huiseigenaar

Huiseigenaar

23-01-2018 om 21:20

Stofzuiger

Dank voor alle tips.

Helaas hebben we net een nieuwe stofzuiger.

Dus hoe lossen we dat op?
Zoveel mogelijk met bezem opvegen en dan dweilen? Dus liever maar niet de stofzuiger gebruiken?

Huiseigenaar

Huiseigenaar

23-01-2018 om 21:21

vloer afdekken

Maar nog even de vraag: moet ik verlangen dat de HELE kamer wordt afgedekt, dus ook het deel waar hij niet rond hoeft te lopen?

Ja, bezem.

Zachte bezem en stoffer en blik.
Dan stofzuigen, de dag erna weer, de dag daarna weer.
Dan alles nat afnemen, deuren, kozijnen, ramen enz.
Dan pas dweilen. Dan zal het stof wel klaar zijn met dwarrelen.

Een beetje stucadoor weet wat hij af moet plakken. Waar hij niet loopt hoeft hij niet af te plakken. Tenminste, ik zie het nut niet. Maar dat stuk zou je natuurlijk zelf kunnen doen.

Teuntje

Teuntje

25-01-2018 om 07:26

Oude stofzuiger

Zoek bij de kringloop een onooglijk exemplaar voor een habbekrats voor het zuigen van het stuc-stof. Dan houd je je nieuwe stofzuiger heel.

Dendy Pearson

Dendy Pearson

25-01-2018 om 07:37

Fb?

Je kunt ook op fb vragen of iemand nog een stofzuiger voor een prikkie heeft. Of op mp kijken.
Hier is idd ook de stofzuiger ter ziele gegaan na een verbouwing.

Huiseigenaar

Huiseigenaar

25-01-2018 om 09:25

Dank

Dank voor alle tips. Ik ga inderdaad maar even kijken of ik een oude stofzuiger kan vinden.

En anders toch vooral veel met de bezem weghalen. Meer werk, maar liever dat dan dat mijn nieuwe stofzuiger kaduuk gaat.

Huiseigenaar

Huiseigenaar

25-01-2018 om 09:27

Nog een vraag

Ik vraag me nog af: lopen we serieus risico dat de kamers die naast de ruimte liggen (met een deur ertussen) ook echt (heel) stoffig worden, dus dat er veel troep door de kieren gaat?

Dan bedoel ik de ruimtes waar de stucadoors zelf niet gaan rondlopen.

Als het kan zal ik vragen de kieren rond de deuren af te plakken, maar er zal ook een kamer zijn waar misschien in en uitgelopen moet worden (niet handig, maar misschien onvermijdelijk), waardoor afplakken geen optie is.

Of is het alleen belangrijk dat de deur afgeplakt en dicht is TIJDENS het mengen van het spul (omdat het dan het meeste stof oplevert)?

stofzuiger

Ideaal voor dat soort klussen is zo'n oude, oranje, VAX 2000, met de set voor natte reiniging.
Je komt ze regelmatig tegen op koopjessites en ze zijn doorgaans niet duur.
VAX was destijds het Britse antwoord op Nilfisk.
Met de set voor natte reiniging wordt een dun waterfilmpje op de oppervlakken gesproeid en onmiddellijk daarna weer opgezogen. Er wordt dus geen droog stof opgezogen, dat vervolgens weer in de lucht geblazen wordt.
Die oude VAX'en zijn vrijwel niet kapot te krijgen en alle wisselstukken en verbruiksmaterialen zijn nog vlot te krijgen.
Enige nadeel: ze maken nogal veel kabaal.

Caesar

Caesar

25-01-2018 om 12:35

Stof

Tenzij alle kieren bij de deuren worden afgeplakt, gaan aanliggende ruimtes ook heel stoffig worden. En niet alleen tijden het mengen.
De stukadoor zal waarschijnlijk zelf zeggen dat het allemaal wel mee valt. Dat komt omdat hij (m/v) zelf de hele dag in die stofrotzooi staat. Het valt echt niet mee is mijn ervaring.

Overal komt het stof.

Zelfs op het toilet en op de zolder.
Stuccen is het fijnst als een huis leeg is. Als het stof is neergedaald schoonmaken en inrichten.

Ook een beetje loslaten hoor, het is niet anders. Het moet eerst een troep zijn voordat het netjes is.
Als het resultaat maar mooi is.

Huiseigenaar

Huiseigenaar

29-01-2018 om 14:38

afplakken

Het gaat binnenkort gebeuren.

Begrijp ik van jullie dat jullie kasten (met servies of etenswaren) van aangrenzende ruimtes (of zelfs de zolder) ook allemaal gingen afplakken?

En apparaten die "open" liggen op aanrecht of een magnetron of zo? Lieten jullie die ook afdekken met folie of zoiets?
Of deden jullie dat zelf?

Ik kan me niet voorstellen dat de stukadoor alles (ook in ruimtes waar hij niet komt) afplakt en afdekt. In de ruimtes waar hij werkt wel, maar ja, als het stof vervolgens het hele huis doorgaat?

Nee, tuurlijk niet.

Nee, de stucadoor gaat niet je hele huis afplakken.
Of je moet dat overleggen, meerwerk is vast mogelijk.

Ik heb overigens geen open apparaten, alles is inbouw.
Jij kan die ook even weghalen natuurlijk.

Dat stof is wel een obsessie voor je heb ik het idee. Misschien toch maar een behangetje?

Huiseigenaar

Huiseigenaar

29-01-2018 om 16:45

Wilma

"Dat stof is wel een obsessie voor je heb ik het idee."

Haha, nee, zo erg is het niet, maar wordt hier gewaarschuwd dat het veel erger is dan de stucadoor zegt en dan je verwacht. En een gewaarschuwd mens telt voor twee. Dus tref ik graag maatregelen om extra schoonmaakwerk te voorkomen .

Van jullie ervaringen kan ik dus wat opsteken.

Een laminaatvloer zou ik in elk geval

volledig afdekken. Laminaat is al niet het sterkste materiaal en dat pleisterstof is als schuurpapier.
Dat kan u bijvoorbeeld doen met paletvellen. Die zijn verkrijgbaar in zowel vlak- als golfkarton en in allerlei afmetingen.
90 x 120 cm is een courante maat (Europallet) en moet u makkelijk kunnen vinden voor minder dan een Euro/st.
Zo goed mogelijk aansluitend of enigszins overlappend leggen en alle randen afplakken met plakband.

Een afgesloten compartiment maken van de werkplek... Het helpt altijd wel iets, natuurlijk, maar verwacht er geen wonderen van: het stof raakt zowat overal doorheen en een doorsnee huis is zo lek als een zeef. De binnenwanden in elk geval.

"Binnen mengen" zou voor mij een absolute no-no zijn. Vind ik overigens vreemd. Te zwaar? Er bestaan toch kruiwagens?
Over hoeveel m² gaat het? Te weinig om voorgemengd gips en een pleisterpomp te laten komen?

Yvan

Arbo regels, erg mag niet getild worden boven een bepaald gewicht. Als een hele zak gemengd wordt zit dat boven het gewicht

Ja weet ik, MarSy

Dat soort regelgeving hebben we hier ook (en maar goed ook).
Maar net daarom is er een uitgebreid assortiment aan allerlei tilwerktuigen, karren, wagentjes, lifters enz.

Zou ook kunnen ja

Bij ons is er in de zomer gestuct, ik vond de stof in de rest van mijn huis meevallen, tussendeur was wel dicht en de tuindeur was open

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.