Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Manon Bleijenberg

Manon Bleijenberg

08-10-2008 om 00:43

Studie psychologie

Hallo,

Ik wil mijn hersencellen weer eens laten kraken en omdat ik me altijd al interesseerde voor psychologie wil ik daarin een studie gaan volgen.
Het is niet echt mijn bedoeling om er op werkgebied iets mee te gaan doen maar aan de andere kant wil ik ook geen geld weggooien aan een flutcursus. Ook wil ik (voornamelijk) thuis studeren en liever geen stages oid gaan doen.
Er zijn verschillende opties namelijk bedrijven als de LOI, NHA e.d. of de Open Universiteit. Een studie aan de universiteit zie ik niet zitten ook al omdat ik me met mijn bijna 40 jaar niet tussen die kinderen zie zitten
Waarschijnlijk vind ik ontwikkelingspsychologie het meest interessant maar liefst wil ik om te beginnen iets meer algemeens. Heeft iemand een advies of goede tips/ervaringen voor me?
Bedankt alvast.
Groetjes,
Manon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
amk

amk

08-10-2008 om 10:11

Zeer goede ervaringen met de OU.
Is zeker geen flut cursus, maar gewoon een gedegen universitaire opleiding die je in je eigen tempo doet.
En daar zeker geen tieners in de college banken maar mensen zoals wij.

Ik ben nu in de afrondende fase van een studie arbeids- en milieuwetenschappen. (ja nog steeds voor de langdurige meelezers)
En het materiaal van de OU is gewoon goed en wordt zelfs bij andere universiteiten gebruikt. Ze ontvangen ook goede evaluaties van de inspectie etc.

Ik zou als ik jou was eens bij het studicentrum in je buurt het studiemateriaal bekijken en dan zien of het je wat lijkt.

groet,
Angela

Margriet*

Margriet*

09-10-2008 om 22:01

Ik ben begonnen aan

een studie orthopedagogiek aan de Universiteit (van Amsterdam) en ik zit echt niet tussen de tieners. Er zijn velen schakelstudenten. Ik ben zelf 40 en ik voel met niet oud .
Ik heb wel plannen voor deze studie. Ik zou niet zo snel zo'n studie beginnen als je er verder niets mee gaat doen. 't Is tohc wel een investering.

Ook ou

Ik heb ook goeie ervaringen met de OU. Beter zelfs dan met een 'gewone' universiteit. Alles goed geregeld, mooi studiemateriaal. En het leuke is dat je vakken kan inkopen, dus je kunt ook alleen die vakken doen die je interessant vind en de rest laten voor wat het is. Alleen haal je daar dan geen diploma mee natuurlijk

Manon Bleijenberg

Manon Bleijenberg

10-10-2008 om 22:45

Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties. De OU klinkt inderdaad goed en ook de website ziet er goed uit. Denk dat het die word Nu nog ff de cash regelen en moed verzamelen om er echt aan te beginnen. Ik wil graag maar vind het altijd moeilijk om het dan ook echt te gaan doen
Groetjes
Manon

@margriet en broos

Wat is je vooropleiding? Is het mogelijk om via het HBO door te stromen naar de universiteit?
Wat mij nog steeds tegenhoudt is wiskunde, ik heb begrepen dat je dat bij orthopedagogiek wel nodig heb en daar ben ik zoooo slecht in.

Aan de ou, mijn idee is dat het enorm lang duurt. en hoeveel ondersteuning krijg je daar

kortom ik lees mee

amk

amk

16-10-2008 om 20:35

Ou en ondersteuning

als je wil heel veel, als je het niet wil heel weinig.
Vooral bij psychologie zijn er ook veel studieclubjes van studenten.
Persoonlijk werd ik er gek van, maar ik vind het individuele dan ook erg prettig.
Je hebt ook best veel bijeenkomsten waar je mede studenten kunt ontmoeten en ook je docenten. Over het algemeen zijn die zeer behulpzaam. Er zitten er natuurlijk altijd tussen die dat niet zo zijn.

Het kan lang duren een volledige studie, maar dat ligt aan jezelf. Als je sneller wilt kan dat natuurlijk ook. Je kunt tenslotte altijd vakken bij bestellen.

groet,
Angela

Jacomijn

Ik weet eigenlijk niet eens zeker of je een bepaalde vooropleiding moet hebben voor de OU. Ik heb zelf VWO gedaan en dan kan je overal studeren. Doorstroom van HBO naar universiteit lijkt mij geen probleem.

Vaak is statistiek een probleem bij sociale wetenschappen. Daar werd in mijn tijd bij de OU wel veel aandacht aan besteed. Je kan veel ondersteuning krijgen als je wilt maar je kan het ook min of meer zelfstandig doen, tenzij je een practicum hebt. Je kan snel studeren door meerdere vakken tegelijk te doen of net zo langzaam als je wilt geloof ik. Je hebt dus veel meer vrijheid dan bij een reguliere universiteit.

amk

amk

17-10-2008 om 11:15

Ou en vooropleidingq

Formeel heeft de OU geen vooropleidings eis omdat het 2e kans onderwijs is. Er wordt dan van uit gegaan dat je gedurende je werkzaamleven het benodigde niveau hebt bereikt.

Voor Psychologie heb je ook inleidende cursusen waarna je kunt beoordelen of dit echt is wat je wilt.

groet,
Angela

Mamasan

Mamasan

17-10-2008 om 13:09

Ou en vooropleiding

Je betaalt flink meer 'collegegeld' bij de OU als je wél een vooropleiding hebt. Dan gaan ze er namelijk vanuit dat je al eerder hebt gestudeerd op kosten van de overheid. In mijn geval pakt dat heel vervelend uit omdat ik mijn HBO-opleiding ook al in deeltijd (dus zonder stufi) gedaan heb.

Ook nooit geen stufi gehad

Ik heb altijd alles zelf betaald, maar dan verzwijg ik toch gewoon dat ik een HBO- opleiding heb.
Of is dat te simpel gedacht?

Eigenlijk vind ik dat elk mens in zijn leven recht heeft op 1x stufi, onafhankelijk of je het nu op de 18e gebruikt, op je 38e of op je 58e.
Maar volgens mij is dat een andere discussie.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.