Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Marieke

Marieke

12-11-2008 om 10:34

Studiegeld voor later

Mijn dochter is 7 jaar maar gaat natuurlijk studeren en wordt vast de beste arts van nederland.... toch?

Nou oke, wie weet gaat ze wel studeren.
In iedergeval zou ik graag tegen die tijd geld voor haar willen hebben om haar daar bij te ondersteunen.

Doen meer ouders dat en zo ja waar, en op welke manier? (Ik ben alleenstaand en met een koophuis, alle vaste lasten ed kan ik niet veel sparen voor haar).

Er zijn natuurlijk zat banken waar je allerlei leuke rekeningen kan openen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Wie heeft tips?

Alvast bedankt
Marieke

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kari1

Kari1

12-11-2008 om 12:34

Sparen

met zo'n speciale studenten- of kinderrekening levert zelden meer op dan een gewone rechtdoorzee spaarrekening. Nadeel is nog dat je het vaak vast moet zetten en er zelf niet meer aan kunt komen anders dan voor kind/studie.
Zet opzij wat je missen kunt op een hoogrenderende spaarrekening op je eigen naam, met in je hoofd dat dat het studiepotje is. Hoeveel je spaart kan dan van tijd tot tijd verschillen. Heb je over een paar jaar ineens ergens dringend geld voor nodig dan kun je het spaargeld evt. daar nog voor gebruiken.
Geldelijke studie-ondersteuning is leuk maar het moet niet ten koste gaan van je leven nu. In principe kunnen studenten zelf hun studie betalen, met bijbaantjes en lenen en zuinig leven. En tegen de tijd dat je dochter de beste arts van Nederland is, is terugbetalen van de lening geen probleem meer toch?
Kari

Toekomst kijken

Hoi,
Ik werk in het hoger onderwijs en ik lees heel vaak hier op het forum dat studenten een beurs krijgen en dat de kosten wel meevallen, maar niemand kan in de toekomst kijken. De tendens is toch dat er meer zelf betaald moet worden en die kant lijkt het verder op te gaan. Ook wordt buitenlandverblijf steeds gewoner en dat is ook kostbaar. Ik vind het dus heel verstandig om er wel voor te sparen als je je dat kunt permitteren.
Groeten,
Jonne

spaarpot

spaarpot

12-11-2008 om 14:30

Hoeveel sparen?

Wij sparen ook voor onze kinderen, maar ik vraag me wel af wat nou een redelijk eindbedrag is. Hangt er natuurlijk vanaf wat je ermee wil doen, maar ik stel me zo voor dat we een maandelijkse bijdrage aan het levensonderhoud leveren en eventueel het collegegeld betalen. Dat gedurende een jaar of 4, wordt toch een heel bedrag!
Met het tot nu toe opgebouwde saldo en de maandelijkse storting voortzettend zouden we op ca. 25.000,- per kind uitkomen. Moet toch voldoende zijn?

Ik heb zelf enorm moeten sappelen om maandelijks rond te komen tijdens mijn studie; ik kreeg geen bijdrage van mijn ouders en moest veel werken, wat ten koste ging van de tijd die ik aan mijn studie moest besteden. Voordeel is wel dat ik aan het eind slechts 1300 gulden studieschuld had en dat was in no time afgelost.

angel3

angel3

12-11-2008 om 17:01

Asn bank

Wij hebben jeugdsparen bij de ASN. Volgens mij ruim 4 % rente en het staat vast. Vaste stortingen zijn niet verplicht, dus als je het een tijdje wat krapper hebt hoef je niet te storten. Voordeel vind ik juist dat het vaststaat en flexibel is. Ik kan erbij als kind 18 is. Kind hoeft er niks van te weten dus als ie tegen die tijd aan de drugs is hou ik het geld zelf
Het is niet perse voor de kinderen dat bepaal ik tzt altijd zelf nog. Ik spaar 50 euro per maand voor beide kids en opa en oma hetzelfde bedrag. Zoon is 5 en heeft al meer spaargeld dan ik. HWe zijn begonnen meteen na zijn geboorte. O ja mooie van ASN vind ik ook dat ze goede doelen steunen en voor duurzaamheid zijn.

Kari1

Kari1

12-11-2008 om 21:47

Angel3

"Voordeel vind ik juist dat het vaststaat en flexibel is. Ik kan erbij als kind 18 is. Kind hoeft er niks van te weten dus als ie tegen die tijd aan de drugs is hou ik het geld zelf Het is niet perse voor de kinderen dat bepaal ik tzt altijd zelf nog."
Dat vraag ik me af Angel. De rekening staat op naam van je kind, staat vast tot dat kind 18 wordt en als je kind 18 is mag jij niet meer aan die rekening komen zonder toestemming van je kind.
"De bedoeling van ASN Jeugdsparen is om geld te laten groeien voor later. Dus wie er ook voor hem of haar spaart - en ook de minderjarige rekeninghouder zelf - er kan tussentijds in principe geen geld van de rekening worden opgenomen...Het geld op de rekening ASN Jeugdsparen staat vast tot de rekeninghouder meerderjarig wordt. Daarna wordt de rekening automatisch omgezet in een ASN Spaarrekening naar keuze."
Kari

Mathilde

Mathilde

13-11-2008 om 11:43

Daarom

spaar ik op een ASN Ideal rekening, met momenteel 4,75 procent rente. De rekening staat op mijn en partners naam, wel zo handig. Je mag opnemen hoeveel/wanneer je wilt, je moet alleen elke maand automatisch laten overschrijven (minimaal 50 euro). Af en toe hebben ze een actie en kun je een groot bedrag storten. Er loopt ook zo'n spaarrekening bij Aegon, zelfde systeem. De rente is daar nu 4,5 %, de laagste rente was 3 % (in 2006). Bij ASN was de laagste rente 4 % (eind 2006).
Mathilde

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.