Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Yvon Meijer

Yvon Meijer

17-11-2008 om 20:18

Studieschuld ibg

Hallo, Wie weet dit; ik heb bericht gekregen van de ibg over het af te betalen maandelijkse bedrag van onze studieschuld. Hoeveel je moet afbetalen hangt af van je inkomsten over 2007. Ons inkomen was toen; mijn man ongeveer 35000 en ik heb een negatief inkomen, ongeveer -7000.(ik heb een eigen bedrijf, zodoende kan dat) Voor alle instanties betekent dat dat ons gezamenlijk inkomen 28000 is, zoals bijvoorbeeld de zorg- en kinderopvangtoeslag. Maar de IBG zegt dat mijn inkomen dat jaar 0 was, dat betekent dat ons gezamenlijk inkomen 35000 was en dat we nu een hoger maandelijks bedrag moeten afbetalen. Weet iemand of dit klopt? Mag de IBG mijn inkomen op 0 bepalen terwijl het in werkelijkheid een negatief inkomen was? Als ik op de IBG-site een proefberekening maak over ons gezamenlijk inkomen dan wordt mijn inkomen wel als negatief berekend en niet als 0.
Ik hoop dat jullie mijn vraag snappen en dat iemand weet of dit juist is van de IBG.
Groetjes, Yvon

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Sancy

Sancy

18-11-2008 om 08:47

Geen idee

of het inkomen van jou dan op 0 gezet mag of kan worden, het zou maar zó kunnen dat de calculator op de site wél negatieve inkomsten accepteert maar het programma dat de IB groep zélf gebruikt, niet. Een telefoontje is een kleine moeite dus ik zou even bellen met die vraag.
Zelf heb ik het inkomen van mijn partner altijd buiten beschouwing gelaten trouwens, waardoor de terugbetaling altijd puur op mijn eigen inkomen berekend is.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

18-11-2008 om 21:22

Heb gebeld maar

Ik had al gebeld maar mijn ervaring is dat dan vaak toch nog de onjuiste informatie gegeven wordt. Het meisje aan de telefoon klonk ook erg onzeker. Ik ga zowiezo maar weer bezwaar maken, zucht.. Maar misschien is er nog iemand hier in de zaal die dit ook gehad heeft en mij met zekerheid kan zeggen hoe het gaat met een negatief inkomen?

groene specht

groene specht

20-11-2008 om 10:31

Via de belastingdienst

Ik heb ooit een herberekening aangevraagd, toen ik van baan switchte en ook nog een dag per week minder ging werken (en verdienen), waardoor ik het maandelijkse aflossingsbedrag ook graag meteen zag verminderen.
Het was even een hoop papierwerk, maar daarna haalde IBG de gegevens weer van de Belastingdienst op - ze relateren je afbetalingshoogte aan het jaarinkomen van het voorgaande jaar dat bij de Belastingdienst bekend is. Voor 2009 berekenen ze het bedrag a.d.h.v. het jaarinkomen van 2007. Bij de schriftelijke berichtgeving over de betalingshoogte zit een bezwaarbrief die je kunt terugsturen, waarbij je om herijking vraagt.

Yvon Meijer

Yvon Meijer

20-11-2008 om 18:18

Groene specht

Ja, ik ga kijken of ik het bedrag naar beneden kan krijgen, wat een gedoe toch altijd, bah.. Maar het rare is; ze hebben dus inderdaad de gegevens van de belastingdienst. En de belastingdienst zegt over 2007, inkomen man = 35000, inkomen vrouw = -7000; dus gezamenlijk inkomen is 28000. Gek genoeg zegt de IBG inkomen man = 35000, inkomen vrouw = 0; dus gezamenlijk inkomen is 35000. Dat snap ik niet. Ik heb dus gebeld en het meisje die ik aan de lijn kreeg zegt dat het klopt, ik kan dat haast niet geloven.. Maar goed, in ieder geval bedankt voor het meedenken! Groetjes, Yvon.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.