Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Rafelkap

Rafelkap

13-06-2013 om 09:25

Suikerloze limonadesiroop zonder aspartaam e.d.

Is er ook lekkere limonadesiroop zonder suiker en zonder troep erin?
Mijn jongste is dol op limonade (karvan cetitam), ik geef ook wel vers sap, maar bestaat er ook wat 'gezondere aanmaaklimonade?'


MariaV

MariaV

13-06-2013 om 10:01

Spontin met stevia?

Ik heb nu siroop van Spontin met stevia. Er zitten ook nog andere zoetstoffen in, maar als ik me het goed herinner geen aspartaam. Hier houden we het sowieso bij 1 glas per dag, en soms vergeten we dat zelfs, dus dan vind ik de zoetstoffen niet zo'n probleem.
Je schrijft wel aspartaam e.d., maar de ene zoetstof is de andere niet, hoor. Daar kun je een hele studie aan wijden, maar of ze nu potentieel kankerverwekkend zijn of alleen maar diarree geven bij overmatig gebruik: matigheid is altijd goed.

Nee, vziw

Limonade hoort zoet te smaken anders is het geen limonade. Die zoete smaak komt of van suiker (van biet of van fruit) of van zoetstof.

Je kan DiXap kopen, dan komt de suiker uit fruit, misschien dat dat beter overkomt, maar suiker blijft het. Fruitsuiker zit trouwens ook - en in vrij ruime hoeveelheden - in vers sap.

Voor zover ik weet is de enige natuurlijke zoetstof zonder calorieën stevia. Dat vindt niet iedereen te pruimen, overigens. Het wordt, omdat het natuurlijk is, nu veel gebruikt want het doet het leuk in de verkoop, maar het schijnt nogal eens voor te komen dat achter het etiket "gezoet met stevia!!!" een waslijst van zoetmakers schuilgaat waar stevia maar een kleine deel van uitmaakt (en de rest is suiker en aspartaam). Check dus de ingrediëntenlijst als je geen knollen voor citroenen verkocht wilt krijgen.

Ik zou overigens zoeken in de natuurvoedingswinkel, wellicht dat er ook aanmaaklimonade bestaat die alleen met stevia is gezoet. Maar die zal dan wel behoorlijk aan de prijs zijn.

Groeten,

Temet

MariaV

MariaV

13-06-2013 om 10:02

Wel zoeter!

Even oppassen bij het aanlengen: deze siroop is veel zoeter dan de suikervariant. Ik denk dat hij daarom ook in een kleinere fles zit.

Rafelkap

Rafelkap

13-06-2013 om 10:37

Alternatief

Omdat jongste nu meer drinkt dan 1 glas per dag (hij wil nl geen melk meer en wil geen thee) zoek ik een gezonder goedje van Karvan cevitam. Spontin zal ik eens zoeken (enig idee waar te koop?), dixap kan ik ook eens uitproberen of dat bevalt hier. Het moet wel lekker zijn
Andere suggesties welkom

amk

amk

13-06-2013 om 12:02

Rafelkap

gewoon water?

Limonade

Hier drinken we/ze gewone limonade met suiker of aspartaam, whatever. Volgens mijn kinderen is het homeopatische limonade, vrij waterig dus, omdat ze dat inmiddels lekkerder vinden. Ik ken ook kinderen die alleen thee drinken, maar wel met een schep suiker in elke beker. Naar mijn idee maakt dat niet veel uit met de homeopatische limonade van ons. Over zoetstoffen maak ik me ook niet heel druk, we consumeren er niet heel veel van. En thee drinken we allemaal zonder suiker.
http://www.mkatan.nl/radio-en-tv/330-19-apr-stevia-het-nieuwste-e-nummer.html?qh=YToxOntpOjA7czo2OiJzdGV2aWEiO30%3D

Idem

Hier ook homeopathische limonade. Althans, als ik het maak, wat meestal het geval is. Wij hebben meerdere smaken siroop in huis en twee daarvan bevatten zoetstof. Ik vind dat zelf enorm vies, maar mijn kinderen willen per se Raak, vermoedelijk omdat ze dat altijd bij Oma krijgen en wat je bij Oma krijgt is natuurlijk altijd beter dan wat er thuis wordt aangeboden. Aangezien Raaksiroop goedkoper is dan de suikerhoudende AH-variant heb ik er geen bezwaren tegen, al moet ik telkens de neiging onderdrukken om te roepen 'proeven jullie die smerige zeepsmaak dan niet!''

Rafelkap, waarom denk je dat suiker in Diksap beter is dan suiker in ranja?

Groeten,

Temet

MariaV

MariaV

13-06-2013 om 12:23

Wil niet? dan water

Ik weet dat sommmige mensen het hier draconisch van mij vinden, maar mijn kinderen krijgen niet meer dan 1 glas limonade of sap per dag en daar valt niet over te praten. In geval van bezoek of feest is het wel anders, hoor.
Bij het ontbijt drinken we thee (wil niet? dan water), bij de lunch keuze uit melk, water of thee (minimaal 1 glas), bij de avondmaaltijd water. Als ze uit school komen eerst een glas water (dan hebben ze dorst, dus nooit een probleem) met een boterham of een koekje, afhankelijk van de honger, en daarna mogen ze een glas limonade.
Dit is mede ingegeven door de hypoglykemie van mijn dochter, maar eerlijk gezegd deed ik het al zo voordat ik dat wist. Ik ben ervan overtuigd dat suiker (en zoetstof) voor niemand echt gezond is. Dus doen we daar zuinig mee. Als je daar een gewoonte van maakt, wordt het normaal. Als je kind het nu aanleert, heeft het daar zijn hele leven lol van.

Ik kan een citaatje niet weerstaan

Ik kan een citaatje van Katan niet weerstaan, uit dat stukje waar Genista de link naar gaf (de rest is ook aardig trouwens):

" Omdat mensen geen calorieën willen maar wel van zoet houden greep de industrie naar zoetstoffen zonder calorieën. Probleem is dat die vroeg of laat allemaal een slechte naam krijgen. Objectief is er niets mee mis, er zijn weinig onderdelen van uw voeding zo grondig onderzocht als aspartaam of cyclamaat, maar er blijven altijd mensen die zorgen hebben, en via internet verbreiden die zorgen zich snel. Vandaar de Stevia. Ik verwacht dat er binnen 10 jaar een actiegroep komt die beweert dat je van Stevia enge ziektes krijgt, maar bij de Stevia-supporters overheerst voorlopig de blijdschap. "

Vooral bij die laatste zin kon ik een grijns niet onderdrukken.

Groeten,

Temet

Rafelkap

Rafelkap

13-06-2013 om 12:45

Geen thee helaas

Thee krijg ik er niet in. Hij krijgt water, maar 's ochtends bij het ontbijt wil hij geen water (en nu ook geen melk meer). Dus nu wordt er meer limonade gedronken. Ik gun hem ook wel een lolletje en het is allang knap dat hij er om vraagt (met een foto)
en ja alles wat zoet is is slecht voor het gebit, maar ik vraag me af of er een 'gezonder' alternatief is.
Zou Karvan cevitam 'slechter' zijn zijn dan dixap?

Rafelkap

Ik ben daar niet van overtuigd, dat limonade slechter is dan dixap. Dixap drijft vooral op het imago van "natuurlijk" en "geen toegevoegde suiker". Dat het van nature al ramvol zit met suikers, vertellen ze er niet bij. Hier overigens ook de Raak-siroop, Temet. En mijn oudste geeft inmiddels volledig de voorkeur aan thee (zonder suiker).

Rafelkap

Rafelkap

13-06-2013 om 12:57

Homeopatische limonade?

homeopatische limonade???, bedoel je niet biologische?? Nooit van gehoord
M'n andere kind valt wel goed op te voeden met water, thee en niet eens 1 glas limonade per dag. Ik heb het over mijn speciale gevalletje. Helaas wil hij thuis alleen limonade bij de boterham.
lastig..

Yaron

Yaron

13-06-2013 om 12:58

Melk

Hier maakt de temperatuur van de melk bij de ene zoon veel verschil, als de melk te warm is drinkt hij het niet, het moet koud uit de koelkast komen en dan drinkt hij het gelijk op. Bij andere zoon maakt de smaak het verschil, er is er maar een soort die hij lust. En jongste wil de melk juist alleen warm uit de magnetron, misschien even uitproberen. Overigens vind ik melk niet eens zo'n must, ik drink het zelf ook nooit.

Verstuurd met de Ouders Online iPad app.

Rafelkap (homeopathische limonade)

Rafelkap, volgens mij bedoelt Genista met homeopathische limonade gewoon sterk verdunde limonade. Zo heb ik het tenminste wel opgevat.

Het is natuurlijk niet echt homeopatisch, want dan zou er feitelijk geen molecuul siroop meer in het water aanwezig moeten zijn

Wat thee betreft: heb je al eens thee met fruitsmaakjes geprobeerd? Misschien lust je kind dat wel.

Groeten,

Temet

Fred en ed

Bij de Jumbo verkopen ze Fred en Ed limonade. Is met 30 % minder suiker en geen zoetstoffen. De kinderen (ook mijn puber) vinden het heerlijk. Doe ook maar een klein beetje in hun bekers. Gaat ook erg makkelijk met de doseerdop.

Rode Vulpeninkt

Rode Vulpeninkt

13-06-2013 om 14:55

Ik volg dit met belangstelling!

Want ik moet oppassen met suiker en krijg knallende koppijn van aspartaam. Stevia vind ik, mits spaarzaam gebruikt, wel te doen. Ik ga eens zoeken naar Fred & Ed!

Rafelkap

Rafelkap

13-06-2013 om 19:44

Soort thee?

Fred en Ed vind ik wel goed klinken. Heb alleen geen jumbo in de buurt. Ook maar eens kijken in de biologische supermarkt. En fruitiger thee uitproberen. Kan iemand een soort aanbevelen? Ik moet het wel aardig afgekoeld aanbieden.
En ook maar eens zelfgemaakte yoghurtdrankjes uitproberen.

Ik zou pickwick proberen

Ik vind thee met fruitsmaakjes iha afschuwelijk (met uitzondering van citroen en sinaasappel), net vloeibare zuurtjes. Maar dat is in dit geval precies wat je wilt. Ik zou dus gewoon Pickwick met aardbeienaroma oid proberen (of een of ander goedkoop huismerk). Hoe kunstmatiger en snoepachtiger het smaakt, hoe meer het op limonade lijkt. Maar zonder suiker en calorieën. Alleen niet te lang laten trekken, dan kan het toch nog bitter worden.

Groeten,

Temet

Annet

Annet

13-06-2013 om 20:22

Je kunt ook vruchtensap aanlengen

Zelf drink ik sinaasappelsap met spa rood, in de verhouding 1:3. Het heeft dan wel een smaakje maar is absoluut niet zoet.
Dit kan natuurlijk ook met gewoon water. Niet zo lekker misschien als limonade maar beter dan water.
Na 3 glazen heb je 1 glas vruchtensap op.
Met appelsap of ander sap kan natuurlijk ook.

Anneke

Anneke

13-06-2013 om 20:24

Lekkere thee

Ik vind theesmaakjes met aardbei (hoe kom je er op?) ook vreselijk. Kinderen maak ik er ook niet blij mee. Maar bij de natuurwinkel (of hoe je het ook noemt, hier is het meer een cadeautjes annex verwenshop) hebben ze losse thee in grote potten. Ik snuif altijd even welke mij lekker lijkt. Ikdnek niet dat jouw natuurwinkel 'droom der zuidzee' heeft. Maar je begrijpt dat zo'n thee waanzinnig lekker is
Ik merk hier trouwens dat een leuke theepot wonderen doen. (Ook voor moeders; ik krijg er zo'n gelukzalig moeders-met-de-pot-boterreclame-gevoel bij).

Tineke

Tineke

13-06-2013 om 20:36

Thee

Geen zwarte thee met fruitsmaakjes, dat is niet zo lekker. Wat hier al járen favoriet is: sterrenmix en zoethoutthee. Vroeger ook kaboutermix. Eventjes grappig was de marshmellowthee, maar na een paar keer toch niet meer zo lekker.

Thee

Behalve Fred en Ed drinken de kinderen hier ook graag thee. Ik haal bij de Lidl rooibos-vanille en rooibos-orange. Vinden ze heerlijk, zit geen theine in en er gaat geen schep suiker in. Heb ik de oma's wel af moeten leren (nee oma ze vinden het zonder suiker ook lekker!).

Vic

Vic

13-06-2013 om 22:03

Smaakjesthee (o.t.)

Ik heb een collega die altijd allerlei smaakjesthee drinkt. De meeste vind ik vreselijk stinken, je ruikt het al als je langs haar kamer loopt (op 4 meter afstand). De ergste is vanillethee, misselijkmakend.
Mijn kinderen drinken overigens ook sterk aangelengde karvan cevitam. Ik heb het lang volgehouden om ze Diksap te geven maar na een heel betoog met wetenschappelijke onderbouwing hier op OO was ik ervan overtuigd dat CV net zo goed of slecht is

Stevia hu

Ik heb daar zoetjes van gekocht ondat ik me ook bang had laten maken voor saccharine aspartaam etc. maar het geeft een heel raar smaakje af, hu.

Laatst maar weer es goeie ouwe cevitam gekocht en man en ik hebben er zelf ook van genoten

Aangelengd puur vruchtensap klinkt dan nog het minst toegevoegd. Wat een gedoe he. Soms zou ik wel een tokkie gezin willen zijn, nergens over nadenken!

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Vertigo

Toen ik laatst eens googlede op stevia kreeg ik oa een stukje uit het NRC te zien waarin stond dat die stof voor sommige mensen zoet smaakt, maar voor anderen juist bitter. Of op een andere manier vies. Dus als jij tot die laatste groep behoort is stevia niks voor je.

Ik heb dat dus met aspartaam, kennelijk, ik vind het vreselijk vies en zolangzamerhand begint dat hinderlijk te worden, want het zit in steeds meer dingen. Laatst dacht ik in een vlaag van nostalgie om eens een fles 3ES champagnepilssmaak aan te schaffen. Toch maar even de ingrediëntenlijst gecontroleerd, en toen maar weer terug in het schap gezet.

Laatst iets gedronken met stevia (Holy Soda, aanbieding bij Ap) en dat viel reuze mee. Dus als stevia nu de nieuwe aspartaam wordt zit ik misschien wel goed. Maar jij bent het haasje...

Groeten,

Temet

marinade

marinade

13-06-2013 om 23:04

Piramide kinderthee

Ik kocht vroeger bij de biowinkel weleens kinderthee van Piramide, lekker fruitig en iets van een kleurtje (zal wel van biet zijn). Vonden ze lekker toen. Sowieso vind je in de biowinkel fruithee die wat minder kunstmatig smaakt dan de "gewone".

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Ella2007

Ella2007

14-06-2013 om 07:50

Smoothie

Mijn kids drinken bij opa en oma regelmatig smoothies. Moet zeggen dat het wel gezond klinkt. Lekker zoet fruit en dan de staafmixer erop. Kan je nog iets verdunnen met appelsap voor een zoetje. Ik ben er te lui voor. Zelf drink ik soms tomatensap als ik geen zin heb in thee sap of melk.
Wil je echt siroop, dan zou ik het in de natuurwinkel proberen. Suiker is ook conserveermiddel. Ik heb persoonlijk liever dat de kids af en toe suiker binnenkrijgen dan zoetstoffen. Daarvan kennen we in ieder geval al kang genoeg de effecten. Bij zoetstoffen moet je dat nog maar afwachten. Bij mij dringt zich een plaatje op van plastic in mn lichaam.

Merel

Merel

14-06-2013 om 08:51

Water

Volgens mij is water drinken nog het beste. Als je dat je kinderen kunt aanleren dan zou dat heel goed zijn. Helaas heb ik mijn kinderen wel aan zoet gewend, was er vroeger toch iets minder fanatiek mee bezig en ik vind zelf water ook nogal saai, dus tja... dan ga je al gauw aan de ranja o.i.d.
Wij hebben hier allerlei varianten al geprobeerd, ook dat Slimpie, zonder suiker maar met aspartaam.
Ik wilde een keer zelf limonade maken maar toen ik het recept zag, heel leuk met water en fruit, maar daar zat dus ook gewoon een koffiekopje suiker in. Toen heb ik dus maar een knop omgezet. Limonade=zoet=niet zo goed voor je. We drinken het hier nog wel, maar ons wel bewust dat het ook een soort snoep is (wat we dan weer niet eten, scheelt toch een beetje) Light dranken e.d. vinden we vies hier, ik proef overal die zoetstof in, doe dan maar gewoon iets suikerhoudends. Stevia vind ik ook enorm vies. Het enige wat ik te pruimen vind is canderel in de koffie (en heel gek, een ander merk lust ik ook weer niet, bijv. eigen merk of natrena ofzo bah)
Dochter heeft een tijd (is heel erg bezig met gezondheid) water gedronken ipv limonade of ijsthee en ze zegt dat het wel snel went. Ikzelf drink ook vaak tomatensap enzo, maar volgens mij is het beste toch om gewoon wat vaker water te drinken en limonade echt te zien als 'extra', als een 'snoepje'

Smoothie

aanlengen met appelsap lijkt me wel erg dubbelop.. dan kun je het beter verdunnen met water.

De kinders die om welke redenen ook geen/weinig water blieven, kunnen best limonade drinken.

Verstuurd met de Ouders Online iPhone app.

Rafelkap

Rafelkap

14-06-2013 om 09:27

Sterrenmix en diksap

Vanochtend een zakje sterrenmix en een fles diksap bij de biowinkel gekocht. Ik wil mijn jongste toch meer proberen aan de thee te krijgen (naast water en vers sap). En limonade weer beperken tot 1 x per dag. Dit ook ivm zijn gebit, tanden poetsen gaat heel lastig en hij wordt volgende week onder volledige narcose behandeld, dus het is wel noodzaak de zoetmomenten te beperken.
Sterrenmix lust ik zelf ook wel, die fruittheetjes vind ik ook niet lekker. Ik hoop dat de thee afgekoeld ook nog lekker is. Hij is wel heel moeilijk dus het kan wel een jaar (of meer) duren voordat het lukt.
Sterrenmix zal ook wel niet goed zijn voor de tanden, maar allicht beter dan limonade. En kan als overgang dienen tot gewone thee.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.