Check onze 10 slimme tips om geld te besparen op je volgende gezinsvakantie
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kettingkast

Kettingkast

07-01-2019 om 11:07

Swapfiets

1 studiejaar verder.... 1x gestolen fiets (toen nog naïeve student die dacht dat 1 slot voor heel even wel kon), 3x vernield.
Reparatiepogingen icm vrienden zijn niet succesvol en fietsenmaker is in verhouding tot waarde fiets erg kostbaar.
En swapfiets dan? Dochter komt niet helemaal uit de voorwaarden en vroeg me mee te kijken. Als ik de voorwaarden lees wordt normale slijtage opgelost, maar vandalisme niet. Je betaalt dus voor normaal onderhoud/service en een eigen risico startend bij 40,- bij diefstal. Iemand ervaring hoe hier in de praktijk mee om gegaan wordt?. Ik neig er naar om haar te adviseren om toch maar een fietsenmaker op te zoeken. ( die had ze waarschijnlijk al kunnen betalen met het busgeld dat ze nu heeft moeten betalen.)
Een tip voor een fietsenmaker rond 5611, 5612 ?

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-01-2019 om 19:22

Niet heel enthousiast

Het leek even ideaal, maar toen werd het best wel onaantrekkelijk. Inderdaad is diefstal gewoon eigen risico, maar ook als je foutparkeert (en dat achteraf natuurlijk ontkent) moet je op kosten van Swapfiets de fiets laten ophalen. Nu loopt ze alies in haar studentenstad, of pakt de bus.

Biebel

Biebel

07-01-2019 om 21:11

Hier wel enthousiasme

En dan vooral vanwege het gemak. Voor 12 of 15 euro per maand staat er altijd een fiets klaar. In geval van panne (en een lekke band is ook panne, en de student in huis héeft nogal eens gedoe met Fiets omdat hij er mee valt/ niet zo netjes in het rek zet of iets anders doms uitvoert) is de fiets binnen een paar uur vervangen. Reparatie doen ze niet aan; in geval van lekke band vervangen ze het wiel en in alle andere gevallen vervangen ze de fiets.

Tuurlijk, een oude fiets en zelf de band plakken is goedkoper maar het gemak voor een fiets van een puber, die nou eenmaal niet zo heel voorzichtig is, is ook wat waard.

Zeker in een dorp waar de laatste bus al om half tien het dorp verlaat

Kettingkast

Kettingkast

08-01-2019 om 08:54

Dorp?

Biebel, de fiets in een dorp. Ik dacht dat deze alleen liepen in de grote steden en dat de service ook alleen binnen de grenzen daarvan liggen.

Nou die swapfiets komt er en ik ben benieuwd hoe het gaat als er schade is die niet onder normaal gebruik valt. Van haar eigen fiets is tot nu toe al geprobeerd het slot te forceren terwijl ‘ie ook aan de ketting lag, wat is het nut daarvan? Ketting en kettingkast gewoon compleet losgetrapt... waarom? Wie staat er nou ‘s morgens op met het plan om iemand een rotdag te bezorgen door z’n fiets te vernielen. O , en die keer dat haar rem vernield was en ze daardoor voor een auto schoot die gelukkig wel een werkende rem had.

Phryne, dochter heeft een weekend ov-kaart en zou bij gebruik van de bus meer kwijt zijn dan aan de swapfiets. Als de fiets door de gemeente ingenomen wordt moet ze m volgens mij zelf ophalen, net als een eigen fiets.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

08-01-2019 om 09:27

Kettingkast

Ja, maar dat moet binnen een week op een of ander industrieterrein. Als je dat niet doet krijg je weer extra kosten. Nou ja, voor mijn dochter was het niet zo’n geschikt concept

Biebel

Biebel

08-01-2019 om 10:19

Dorp versus stad

Kettingskast: ja, formeel is de swapfiets alleen in de stadindebuurt. Maar elke keer komen ze toch keurig hier voor de deur om de fiets te vervangen. En hoewel een aantal van de schades van de zoon echt wel lompigheid zijn, heb ik nog niet gehoord dat ze er moeilijk over deden.
Zou het kunnen komen omdat de hele stad inmiddels vergeven is van de "blauwe voorbandfietsen" - waardoor de lol er voor passanten misschien wel snel af is? Overigens kan er aan het basis model weinig stuk: terugtraprem, goede verlichting en geen bagagedrager, want dan zou je eens iemand mee kunnen nemen.

En @phryne, dat is zeker balen en ik zie dat de gemeente hier ook al een hele verzameling swapfietsen heeft. Al zou je kunnen discussiëren of je zelf de fiets verkeerd hebt weggezet, of dat hij eerst gejat is, en daarna is weggehaald door de gemeente. Maar goed, ook dan ben je de 40 euro eigen risico kwijt.

V@@s

V@@s

08-01-2019 om 12:13

maar dat geldt toch ook voor een eigen fiets?

Als je je eigen fiets fout parkeert zul je die ook op moeten halen bij de fietsenverzamelplaats van de gemeente. Logisch toch dat swapfiets daar niet voor betaald,
.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.