Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Wisse

Wisse

31-01-2012 om 15:07

't is anti-motten tijd!

Tip: leg al je wollen, zijden en andere mot-gevoelige spullen buiten in de vrieskou (in een bak of zo) en laat het daar de gehele vorstperiode staan. Een tijd in de vrieskou (hoe lang precies daar las ik verschillende berichten over) doodt motten èn eitjes.

Zo gauw ik een trui van motten verdenk stop ik die in de diepvries (in een zak), maar die is gauw vol. Het weer is nu ideaal om alles een beurt-voor-de-zekerheid te geven! En ook grote zaken kun je nu zelf 'behandelen'. (Maar de piano zet ik niet buiten, en dat zou toch de grootste ramp zijn als daar mot in komt...)

Als je die wollen kleding nu niet aan wil trekken natuurlijk

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Roosje Katoen

Roosje Katoen

31-01-2012 om 16:11

Bestaan die dan nog?

Ik heb nog nooit last gehad van motten, dacht dat dat iets van vroeger was!

Ja hoor

En of die bestaan! Ik dacht ook dat het iets van vroeger was, tot ik een keer een trui uit de kast haalde die half bleek te zijn opgevreten. En de truien daaronder waren ook niet ongeschonden uit de strijd gekomen.

Heb toen overigens alle truien die nog bruikbaar waren gewassen en nadien motteballen in de kast gelegd en nergens last meer van gehad.

O ja, in de bezemkast lag een fleurige plumeau van echte veren (Xenos), en ook die was half opgevreten.

Groeten,

Temet

Wisse

Wisse

31-01-2012 om 23:52

Motten houden juist van nieuwe huizen!

Motten houden van slecht geventileerde ruimtes op kamertemperatuur. Ze gedijen dus juist goed in goed geïsoleerde nieuwbouw.

Wisse

Wisse

31-01-2012 om 23:59

Vorst is het enige dat de eitjes doodt

Toevallig sprak ik vanavond iemand die me vertelde dat vorst zelfs het enige is dat de motteneitjes doodt.

In het kader van mottenbestrijding worden spullen wel in vrieskamers gezet. Daar moet natuurlijk voor betaald worden. Deze dagen kan het gratis, mits je een balkon of tuin hebt (of anders een zak uit het raam hangen?).

Als je merkt dat je motten hebt, dan is het eigenlijk al te laat.

En ja hoor, ik heb wel eens mottengaatjes gezien en motjes zien fladderen (meteen tussen twee handen doodslaan! maar dat is niet makkelijk)

Rafelkap

Rafelkap

01-02-2012 om 07:31

Motten in piano's?

Ik snap iets niet: motten in piano's! Heet dat niet houtworm?
Voor luizeneitjes is het ook perfect dit weer trouwens. En voor wol: moet je daarna wel goed laten drogen voordat het weer in de kast gaat, want vochtige truien vinden motten weer heerlijk.

Hanne.

Hanne.

01-02-2012 om 09:25

Nieuwbouw

>Motten houden van slecht geventileerde ruimtes op kamertemperatuur. Ze gedijen dus juist goed in goed geïsoleerde nieuwbouw.

Aha Ik dacht ook dat ze inmiddels al uitgestorven zijn. Blijkt mijn methode van boven nooit de verwarming aan een regelmatig het raam open toch vrij effectief te zijn.

Moet je wel een extra deken regelen. Het is momenteel 11 graden op de slaapkamers.

Wisse

Wisse

01-02-2012 om 14:30

Rafelkap (piano)

In het binnenwerk van piano's zit vilt, dat is wol. Motten is wel degelijk iets om op alert te zijn!

Rafelkap

Rafelkap

01-02-2012 om 15:37

Wisse

Ja, ik bedacht het me later op de fiets opeens, het is een doordenkertje! Het hield me wel 's ochtends vroeg bezig!

Vic

Vic

01-02-2012 om 20:23

Luizeneitjes

"Voor luizeneitjes is het ook perfect dit weer trouwens."
Handig om te weten. Hoe werkt dat? Gewoon kind een paar uur in de tuin zetten?

Piano

In aanvulling op de motten en houtwormen...ook muizen zijn erg gecharmeerd van piano's.
Lekker warm en beschut...ergens in een hoekje en vilt zat om het nest warm te bekleden.
Het overvilten van hamertjes in een piano is niet bepaald goedkoop. Bij mij op het werk (vorige locatie) is de piano een paar keer opgevreten door de muizen. En qua muizenplaag viel het nog best mee...we hebben er nooit daadwerkelijk 1 gezien..alleen zijn nest en dus de ontvilte hamers. (nou ja, nadat de pianostemmer ons erop gewezen had).
Oplossing is een muizenval in de piano of 2 muizenvallen.
groeten albana

Rafelkap

Rafelkap

02-02-2012 om 09:07

Vic en albana

Vic, aangedane truien, jassen en dassen kunnen wel buiten gezet worden zonder kind, want ik neem aan dat je van de luizen afwilt, niet van je kind
Muizen in de piano, doet me denken aan Cirkelientje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.