Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tajjin

Heeft er iemandh ier een tajjin, en hoe bevalt dat??
MUizemeis

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Hmmm

Ik vind het nu al een ingewikkeld draadje...geheel OT uiteraard.

Fiorucci

Fiorucci

21-11-2010 om 07:19

Cobi

Mijn zus heeft zo'n mooie, die wil je niet opbergen, die staat, naast het koken wat ze ermee doet, mooi te zijn.

reina

reina

21-11-2010 om 08:17

Tajine-vraagje

Ik zit er ook al lang over te dubben en helemaal na al dat lekkere tajine-eten wat ik vorige maand in Marokko gegeten heb...., maar ik heb 2 vragen. Ook ik vraag me af of het eten uit een tajine anders smaakt dan uit een braadpan én of een (en zo ja, elke) tajine ook op een keramische kookplaat kan? Ze zijn mooi, maar idd wel onhandig qua vorm om op te ruimen, m'n keuken staat al zo vol

Extra, extra

"Wat kan een tajine dat een gewone, stevige braadpan a la Creuset niet kan? "
Niks. Hij kan eigenlijk vooral iets niet en dat is gebraad in het eigen sop gaar laten koken. Daar is ie niet diep genoeg voor. Ik heb er 4 in verschillende maten. Niet elektrisch uiteraard.
Qua koken... het is als een paëllapan, maar dan smoren ipv bakken. En dat smoren werkt dan weer zoals een römertopf.
Extra gebruik: als serveerschaal. De deksel dient dan om koel te houden en katten, honden en vliegen uit de buurt te houden.
Ideaal bij grote gezelschappen. En het staat zo leuk.
Groet,
Miriam Lavell

jippa

jippa

21-11-2010 om 11:54

Mooi

Ik heb een hele mooie zware tajine van Creuset. Haal m uit de kast als mensen komen eten, gooi er flink wat Marokkaanse kruiden bij en de gasten vinden het leuk en weer eens wat anders. Wij eten alleen geen vlees, dus ik moet soms wel zoeken naar recepten of ik pas ze aan.
Tussendoor pronkt hij in de keuken in een open kast. Eerlijk is eerlijk, de gerechten zou ik ook best kunnen maken in een goede braadpan denk ik, maar het ding geeft een leuk plaatje.

Barsten

Bij mij zijn er al 2 aardewerken exemplaren gesneuveld en niet door vallen maar doordat de onderschaal barst. Ik laat de schaal voor gebruik even een tijdje onder water staan. Vervolgens zet ik hem op het gas met een vlamverdeler eronder. Toch gaat de schaal op een zeker moment kapot. Wat doe ik verkeerd?

Zo'n creuset of emile henry ding, zijn die van gietijzer?

Niks

Volgens mij doe je niks verkeerd. Ze zijn van oorsprong niet bedoeld voor de gasvlam (maar voor een smeulend houtstooltje). Ze zijn dus tamelijk vergankelijk.
Groet,
Miriam Lavell

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2010 om 15:44

Hihi

Ik hoef geen vraag meer te stellen, dat heeft iedereen al gedaan Ik wil er ook een, maar vroeg me af of het nut de aankoop én de extra kastvulling waard is.
Uit de berichten maak ik op dat aardewerk nogal gevoelig is voor breuken. Is er niemand die niet meteen over de honderd euro heeft uitgegeven, maar een tajine van Xenos heeft gekocht?

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2010 om 15:51

Oeps!

Toch nog een vraag gesteld dus

muizemeis

muizemeis

21-11-2010 om 17:04 Topicstarter

Verschil tajjin braadpan

Is toch dat het net zo werkt als een romertopf, met dat verschil dat hij op het fornuis kan. Ik vond eten uit de romertopf altijd goddelijk alleen de romertopf is zo slecht(lees niet) schoon te maken. Dit is dan handiger.
Muizemeis

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2010 om 17:09

Muizemeis

Mijn moeder, en ook bij mijn man thuis, was geen oven en toch was er een römertopf in huis. Die werd dus ook op het fornuis gezet. Hij moest flink doorweekt zijn, dus bijvoorbeeld een hele nacht in het water gestaan hebben en dan op het vuur. Ik herinner me dat we er niet zo heel vaak gebruik van gemaakt hebben, dus ideaal zal het niet geweest zijn.

Fiorucci

Fiorucci

21-11-2010 om 18:57

Kaaskopje

Mijn zus heeft een Xenos tajine, en kookt er ook nog mee, bevalt prima.

Kaaskopje

Kaaskopje

21-11-2010 om 20:19

Fiorucci

Misschien is het dan een idee om er mee te bekijken of het iets voor ons is. Dan kan ik later altijd nog een betere kopen als dat nodig is.

reina

reina

22-11-2010 om 11:36

Maar

Misschien heb ik het gemist, maar kan een tajine ook op keramisch? Of moet je dan bijv een gietijzerern exp kopen? Ik vind al die houtskoolvuurtjes die je in Maroko ziet erg leuk,maar daar zie ik me nog niet het avondeten op klaarmaken

Kwaliteit

Hmm, misschien moet ik toch maar eens voor een 'kwaliteitstajine' gaan. Als die goedkope versies steeds barsten ben je uiteindelijk nog duurder uit! Of het resultaat van je gerecht in een tajine nou echt anders is dan in een braadpan weet ik niet, maar het ziet er heel leuk uit in zo'n puntmuts.
Mijn keuken is helaas ook niet zo groot, dus het ruimteprobleem is er wel. Ik heb ook al een enorme plaatstalen wok die bijna elke week wordt gebruikt. Fantastisch ding, maar ook een ruimtevreter...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.