Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-05-2016 om 21:26

Tartaartjes

Even een zijstapje vanuit het draadje over het Eurovisie Songfestival
Tartaartjes dus, de platte balletjes gehakte biefstuk. Ik heb die al zeker 30 jaar niet gegeten, en vond ze vroeger verschrikkelijk. Mijn moeder bakte ze altijd een minuutje per kant, schat ik, waardoor het hele bord vol bloed lag wat dan werd geabsorbeerd door de aardappels. Brrrr!
Worden tartaartjes nog gegeten? En wat vonden jullie vroeger heel 'vies' (mag je niet zeggen van eten, volgens sommigen)?


Anna G.

Anna G.

16-05-2016 om 21:33

alleen rauw

Rauw vind ik ze heerlijk! Op een wit broodje met uitjes. Maar gebakken vind ik het niks. Ik heb ze nog wel een tijdje gekocht voor mijn kinderen, onder het mom van zacht, goed te kauwen vlees maar de kinderen vonden het niks. Net zoals ik, toen ik het van mijn oma kreeg. Gebakken is het dus gewoon niks.

Anna G.

Anna G.

16-05-2016 om 21:34

overigens

Ken ik ze niet als balletje, maar meer in hamburger formaat. Die moet je dus ook zeker langer bakken dan een minuutje. Die wil je ook niet rauw eten maar gewoon goed doorbakken. Alhoewel ik ze dus gebakken niet meer hoef... liever rauw.

Magalí

Magalí

16-05-2016 om 21:37

Halfdoorbakken

Wij eten ze regelmatig, halfdoorbakken. Heerlijk!

Ik vond vroeger gekookte prei en andijvie vies, en doperwtjes. Brood vond ik ook niet echt lekker.

Tango

Tango

16-05-2016 om 22:33

Allergisch

Ik kan me herinneren dat ik 1 keer een tartaartje kreeg vroeger, half doorbakken, en het vies vond. Bovendien reageerde ik er allergisch op, kreeg 's avonds uitslag in mijn gezicht. Gelukkig hoefde ik het dus toen niet meer te eten
Wat ik vroeger vies vond en nog steeds vind zijn tuinbonen. Verder heb ik alle groenten wel leren eten, maar tuinbonen, nee brrrr.

Kaaskopje

Kaaskopje

16-05-2016 om 22:40

Paar dingen

Als kind vond ik gepaneerde varkenschnitzels, andijvie met papje en zuurkool niet lekker. Voor zuurkool is dat een understatement. Ik hoefde de achtertuin maar in te komen met mijn fiets en ik had al gegeten en gedronken. Maar nu lust ik dit alles wel. Zuurkool ben ik pas rond mijn 40ste, of nog later, gaan waarderen.

Wat ik nog steeds niet hoef zijn mosselen, garnalen e.d..

Geen idee

In mijn herinnering kookte mijn moeder altijd lekker. Eenvoudige pot, veel AVG met een keer in de week macaroni of rijst.
Ook tartaartjes zullen we weleens gehad hebben, geen idee meer.
Ik lust alles behalve garnalen en vissen met ogen e.d. o ja, bloedworst en andere dingen als mergpijp, lever en zo eet ik niet meer omdat ik het niet vertrouw.
En ik ben allergisch voor een paar dingen, inderdaad garnalen, mosselen, waar ik rekening mee houd. Garnalen en mosselen aten we vroeger thuis ook niet.

Vroeger en nu.

Ja, ik eet af en toe tartaartjes, half doorbakken en pas op het bord peper en zout erop. Maar ze horen niet bij mijn favorieten.
Ladingen bloed op je bord is niet de bedoeling, getsie.

Vroeger vond ik bloemkool vies maar nu vind ik het lekker. Niet met sausjes uit pakjes erover.
En net zoals Kaaskopje hoef ik geen mosselen en garnalen.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

16-05-2016 om 23:04

heerlijk!

Al jaren niet gegeten, maar ik vond ze vroeger heerlijk! Ik denk dat mijn moeder ze zeker langer dan een minuut bakte, maar ze waren altijd wat rauw van binnen. Dat hoort ook zo
Hm, krijg er weer zin in. Ik denk dat ik ze deze week maar weer eens ga maken. Volgens mij hebben mijn kinderen ze nog nooit gegeten. Wat een gemis!

Vesper Lynd

Vesper Lynd

16-05-2016 om 23:17

IJsvogeltje

Grappig, mijn kinderen ook niet, denk ik. Hoewel, de vader van jongste is nogal traditioneel van de AGV dus misschien heeft hij haar wel eens zoiets voorgeschoteld.
Ik las laatst een column van Sylvia Witteman over een ander stukje vlees van 'vroeger'. Haar zoontje had bij een vriendje lekker vlees gegeten, half rond, ongeveer een centimeter dik en met een botje. Bleek een karbonade. Dat blieven ze hier niet, want het smaakt veel te 'vlezig'.

bieb63

bieb63

16-05-2016 om 23:33

Wat ik uitermate vies vind....

En echt niet kan eten, mond gaat op slot: orgaanvlees en geitenkaas........ Verder lust ik best verel.

Jaina

Jaina

17-05-2016 om 00:04

Ja lekker

Tartaartjes vind ik wel lekker. Al heb ik het al jaren niet meer gehad. mijn oma kookte die vroeger altijd voor mij. Wel goed doorbakken overigens.

Wat ik als kind vies vond... heel veel. Champignons, uien, kaas, zuurkool, mosselen, prei... volgens mij nog veel meer. Ik was niet zo'n makkelijke eter. Champignons, uien, prei en mosselen eet ik nu wel. Zuurkool nog steeds liever niet.

Kaas vind ik nog steeds vies. Behalve mozzarella. Dat vind ik wel lekker. Maar verder eet ik geen kaas. Wat onhandig voedsel is om niet te lusten wat je krijgt het vaak maar ik kan het echt niet eten. Als het in een gerecht is verwerkt dan kan ik het nog wel naar binnen krijgen maar zeker als het gewoon rauw is dan echt niet.

Oh en oesters. Die vind ik ook vies. Net een hap zeewater met gelatine er in.

En er zijn nog wel meer dingen die ik niet lekker vind, al kan ik ze wel eten als het moet. Lamsvlees bijvoorbeeld. Dat smaakt en ruikt mij te sterk. Eigenlijk veel soort vlees. Dingen als bloedworst, orgaanvlees, andouilettes...

Wilgenroosje

Wilgenroosje

17-05-2016 om 00:10

Gele ballen met soep

Ik gruwel van zuurkool, speklappen en schimmelkaas.

Vrienden van ons hielden helemaal niet van AGV en waren meer van de gevulde paprika's, ovenschotels, prutjes met rijst en dat soort dingen. Overigens erg lekker hoor.

Toen hun dochtertje van een jaar of 3 een keer bij ons kwam eten aten we wel gewoon AGV. Vertelde ze thuis dat ze gele ballen met soep eroverheen had gegeten. En het was lekker!! Dat waren dus de aardappelen met jus.

Brrr

Mijn moeder kookte echt goor. Nog steeds trouwens. Rare combinaties (chili met pindasaus, macaroni met rode kool), maar ook slecht klaargemaakt. De kipfilet was nog een beetje rosé van binnen, de sucadelapjes daarentegen volkomen taai gesudderd. Aardappels waren vaak aangebrand, of nog glazig. Bovendien was alles zout- en vetarm i.v.m. de gezondheid van mijn vader. Ik was dus een hele slanke tiener. Maar ik lustte wel bijna alles. Alleen niet de Drentse klassieker: bruine bonen met spek, stroop en azijn.

skik

Lekker tartaartje

En vooral met heel veel uien en champignons. Ik denk dat ik dat vanavond maar eens op de bakplaat gooi, met wat rostirondjes ernaast en spinazie erbij. De jongens zullen TO dankbaar zijn. Lekker & simpel.

Mijn eigen moeder was zo kieskeurig dat ik als kind niet eens de kans kreeg iets niet te lusten. Haar repertoire bestond misschien uit vijf neutraal smakende groentes. Erwtjes, worteltjes,sperzieboontjes, bloemkool en dat was het wel. Iets exotischer dan nasi of macaroni met mix van Honig kwam er niet op tafel.

Van weeromstuit lust ik echt bijna alles. Ook zuurkool,mosselen en orgaanvlees in de meest wisselende variaties. Kikkerbilletjes, schapenhersenen, geen probleem. Nou ja op bloemkool en gefrituurde dingen ben ik niet echt dol.

Het enige dat ik echt te goor vind om door te kunnen slikken was andouillette. Dat was zo smerig dat ik het discreet in een papieren zakdoekje weg heb gewerkt terwijl ik tegen mijn fluisterde dat het smaakte alsof een ziek paard in je bek zat te sch*****.
Het komische was dat mijn grootste zeiksnorkind zijn andouillette zonder enige aanmerking opat.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

17-05-2016 om 10:29

Andouillette

Daar had ik echt nog nooit van gehoord. Heb even gegoogeld en ik heb niet de indruk dat ik iets gemist heb.
Kenfan, wat jij proefde is het ook gewoon. Heb met terugwerkende kracht met je te doen.

oooh andouillette...

Och heden, wat was dat erg....we bestelden de dagschotel en kregen een lekker sappig uitziende braadworst voorgeschoteld. Bij aansnijden sprong er een stuk postelastiek te voorschijn. En nog had ik geen argwaan. Die eerste hap zal ik nooit vergeten. En het dan nog opeten ook, want zielig voor de kok......

Verder eet ik zowat alles, behalve kaas, net als Jaina. Wel gesmolten, op pizza's en totsti's en dergelijke. Maar niet gesmolten eet ik het beslist niet. Dat grenst aan afgrijzen. Moet haast wel een jeugdtraumaatje aan ten grondslag liggen, want als klein kind at ik het gewoon.

Half a twin

Half a twin

17-05-2016 om 11:07

tartaar enz.

Tartaar, filet americain, biefstuk rauwer dan medium, carpaccio, osseworst. Ik griezel ervan. Komt hier nooit op tafel. Zwanger zijn was in die zin geen straf. Kon ik netjes het voorgerecht tijdens ern etentje weigeren, want ja zwanger en carpaccio dat gaat niet samen. Kortgeleden nog braaf opgegeten tijdens een dineetje om de gastvrouw niet voor het hoofd te stoten, gelukkig stond er brood op tafel met wat stokbrood krijg ik het weg maar o wat is dat een worsteling.

Asperges die eet ik ook niet. Voor de rest alles, spruitjes, zuurkool maakt niet uit ik eet het.

Andouillet nog nooit besteld maar dat ziet er vies uit daar begin ik niet eens aan.

Kinne

Kinne

17-05-2016 om 11:29

Lang geleden

Lang geleden dat ik tartaar heb gegeten. Wij aten het thuis niet zo vaak, veel te duur.

Nu eet ik soms een tartaar maar ik ben de enige die het lust. Binnenkort maar weer eens maken. Lekker op een vers bolletje , medium doorbakken maar niet te rood meer. Beetje peper en zout, fijngesneden ui erop, mmm lekker.

Vroeger kuste ik haast niets. Er schijnt een verhaal van mij te zijn dat ik eens naar de huisarts moest met klachten, weet niet waarvoor. En op de vraag ; wat lust je graag ?, ik antwoordde; bloemkool en bonen uit blik. En op de vervolgvraag; wat lust je niet?, ik antwoordde ; de rest. O, wat heb ik achteraf medelijden met mijn moeder, ik luste niks en at dus ook weinig.

Nu lust ik haast alles, behalve warme karnemelkse pap, mosselen, gestoofde prei en orgaanvlees. Nu ik het zo opschrijf is dat nog best veel. Misschien binnenkort toch maar weer eens die prei proberen. Even een lekker recept gaan googelen.

andouillette

Maar het klinkt zo lekker. Ik denk: ondergaande zon, terras, rosee erbij....totdat ik ga googelen...
Tartaartje, lekker met een gepofte aardappel met creme fraise en kruiden uit de tuin, mmmm.
Vroeger gruwelde ik van rijstepap en havermoutpap (beide warm), ik maak het niet meer, dus ik weet niet of ik het nog lust. Ik vind het ook niet de moeite waard om uit te proberen. Ik ben wel dol op zelfgemaakte rijstevlaai. Verder lust ik alles wel denk ik. Zuurkool ben ik niet dol op, maar maak ik ook nooit omdat niemand het hier lust. Als ik het voorgeschoteld krijg eet ik het wel op. Orgaanvlees weet ik niet. Vroeger vond ik de lever en niertjes die mijn moeder maakte niet lekker, maar ze kookte ook niet zo geweldig. Dus met een goed recept? Wie weet. Ik heb wel veel op latere leeftijd leren eten, want net zoals bij Kenfan was het repertoire van mijn moeder niet erg uitbundig.

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-05-2016 om 13:30

orgaanvlees

Brrr, orgaanvlees. Mijn ouders konden (en kunnen) heel goed koken, maar van orgaanvlees ga ik kokhalzen. Bloedworst, lever, niertjes.... Ook gewone leverworst lust ik echt niet. En gember, vreselijk. Van speklappen (van die taaie...) houd ik ook niet. Verder lust ik alles. Natuurlijk heb ik wel voorkeuren

ijsvogeltje

ijsvogeltje

17-05-2016 om 13:31

en die tartaartjes

En die tartaartjes... die kregen wij dus als mijn ouders voor zichzelf lever maakten. Bij aardappelen en rode bietjes, dat was de vaste combi.

Wilgenroosje

Wilgenroosje

17-05-2016 om 15:21

Kinne

Heeft niets met tartaartjes te maken,maar als je met prei aan de slag wilt is dit een heerlijk recept van een preitaart van Sonja Bakker. Mijn kinderen houden niet van prei, maar hier smullen ze van. Wordt zelfs ook gegeten als moeder niet op dieet is.

Ik denk dat ik dit linkje wel mag posten en anders neem ik aan dat het weggehaald wordt. Eet smakelijk!

http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=167128

Anna G

Anna G

17-05-2016 om 17:12

En karbonaadjes?

Dat aten wij vroeger thuis regelmatig, nu eet ik het nooit meer en ik hoor er ook niemand meer over. Is dat ook ouderwets eten geworden of zetten jullie het nog wel op tafel?

Karbonades

We doen het hier zeker regelmatig. Alleen ik vind ze helaas veel te droog en niet te vergelijken met het vlees van vroeger. Alle sjeu is eruit gehaald doordat het vetgehalte eruit is.

En ja, ook dankzij de consumentenbond, nog in 2007, werd daarover nog een wet gepubliceerd.
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/stb-2007-209.html

"Bij de toepassing van artikel 12 is gebleken dat bij betrokkenen onduidelijkheid bestond over de vraag of mager gehakt ten hoogste 20% vet of ten hoogste 7% vet mag bevatten. Deze verwarring kwam aan het licht na een verzoek van de Consumentenbond het toegestane vetgehalte van mager gehakt «te verlagen van 20% naar 9%», en dat van gehakt van 35% naar 25%. Met deze verlaging zou volgens de Consumentenbond een gerichte bijdrage kunnen worden geleverd aan de vermindering van de inname van verzadigde vetten en de bestrijding van overgewicht en obesitas."

Dit gaat toevallig over gehakt maar ik ga er vanuit dat het voor alle vlees geldt. Een lekker sappig karbonaadje, ja. Maar meestal dus een droge lap.

Magalí

Magalí

17-05-2016 om 18:37

Karbonaadjes

Die eten wij regelmatig hoor. En die van ons zijn niet droog maar gewoon lekker.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

17-05-2016 om 18:44

Karbonades

Guilty pleasure, een boerenkarbonade Speklapjes maak ik in de winter ook regelmatig, en dan lekker hard gebakken tot er geen zacht vet meer aan zit.

Jaina

Jaina

17-05-2016 om 19:03

Karbonades

Die eten we dan weer nooit. Mijn man eet geen varkensvlees, mijn kinderen merendeels ook niet en ik geef weinig om karbonades. Ik vind het prima om te eten maar weer niet zo lekker dat ik ze voor mijzelf klaar zou maken.

Moni

Moni

17-05-2016 om 19:08

Ik houd ook niet zo van karbonades

De schouderkarbonade vind ik te vet (niet lekker) maar die kun je wel lekker marineren en dan op de bbq. Ik eet dan om het vet heen.
De andere soorten karbonade vind ik alleen lekker als ze net aan gaat zijn. Maar omdat ze langzamer garen bij het bot, krijg je het niet snel goed. Dan is de helft al goed terwijl het deel aan het bot nog te rood is. Of aan het bot is het goed en de dunnere helft is te gaar en te droog.

Schouderkarbonade gebruik ik ook als stoofvlees. Dat werkt prima.

Speklapjes maak ik klaar in de oven, bestrooid met 5-spices. Het vet bakt dan goed uit en ik houd knapperige speklapjes over zonder gespat rondom mijn fornuis.

Oh, en ik lust wel orgaanvlees, garnalen en mosselen

Klaartje

Klaartje

17-05-2016 om 19:37

Havermoutpap

Dat moesten wij vroeger eten en vond ik echt niet lekker. Heb het zelf nog nooit klaargemaakt. Ik kan verder eigenlijk niks bedenken wat ik niet lust. De hierboven vaak genoemde mosselen, garnalen e.d. heerlijk. Vanavond nog een karbonaadje gegeten, met spinazie. Tartaartjes maak ik dan weer nooit, al lust ik ze wel op als ik ze voorgeschoteld krijg. Oh ja, couscous, daar
houd ik niet van, ligt aan het mondgevoel dat ik ervan krijg.

Caesar

Caesar

17-05-2016 om 20:55

Lammetjespap

Ik gruwel van lammetjespap:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Lammetjespap

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.