Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

#~ TESS ~#

#~ TESS ~#

13-10-2010 om 09:06

Teak tafel schuren/lakken

ik heb via marktplaats een teak houten tafeltje gekocht, nu heeft mijn man die opgehaald maar bij thuiskomst xag ik dat het bovenblad van het tafeltje gelakt is terwijl de rest onbehandeld teak is (had ik dit geweten had ik hem misschien wel niet genomen dus) want het lijkt nu of het blad van totaal ander hout is. Nu wil ik hem dus gaan schuren en opnieuw behandelen maar dit is mijn eerste teak meubel in huis dus hoe ga ik dit aanpakken, ik wil dus graag de look van onbehandeld teak maar een blad waar geen kringen o.i.d. in komen zou heus wel handig zijn, dus wat doe ik na het schuren van het blad en kan ik die dan na behandeling met een olie o.i.d. het blad in een matte lak zetten?
alvast bedankt voor de tips
Tess

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Wilma

Wilma

13-10-2010 om 15:27

Schuren schuren en nog eens schuren

Teak moet je heel erg goed schuren als er een laklaag op zit. Het onbehandelde teak krijgt inderdaad kringen, máár die schuur je er dan wel weer zo af (als je 'm niet opnieuw in de lak zet), met jif (zonder bleek!) krijg je 'm ook prima weer netjes.

In de meubelzaak zijn potjes met spul te koop om 'm te behandelen zonder dat je 'm hoeft te lakken.

Groetjes,
Wilma

mama 32

mama 32

13-10-2010 om 16:15

Matte lak

Wat ik zelf heb gedaan met onze teak tafels: Heel goed schuren, daarna een matte(geen zijdeglans)lak er op gesmeerd. Dit glimt dus absoluut niet maar je hebt wel het voordeel dat je geen vetvingers(kleine kinderen) of kringen ziet. Na een aantal jaar slijt de laklaag wel wat maar dan weer opnieuw schuren en lakken. Ik vind het echt ideaal, omdat ik enorm baalde van elke keer die vlekken.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.