Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Tegelvloer zo koud in de kamer

Het is eigenlijk altijd wel koud bij ons in de kamer, ook al staat de verwarming op 22 graden. Kan dat door onze tegelvloer komen, die voelt ook zo koud. We willen nu dan iets van zeil eroverheen leggen, wat is mooi en niet te duur?

Koude vloer

Wij hebben een onderdoorgang en werkruimten onder het appartement. Ondanks vloerisolatie en laminaat is de vloer altijd koud. Dat zal ook wel schelen in de kamertemperatuur. Maar we doen slippers en pantoffels aan om warm te blijven en een vest of trui. Er zijn wat losse fleecedekentjes op de bank. De kachel staat op 20,5. Als we thuis zijn.

Ik betwijfel dus of je met zeil je probleem oplost. Dikke vloerbedekking zou nog iets zijn, maar dat moet je ook maar wensen of kunnen.

Doenja

Doenja

06-03-2020 om 21:50

Probeer een kleed

Probeer eerst of een vloerkleed van de kringloop iets scheelt. Eigenlijk zou je de vloer moeten isoleren maar dat is a. niet goedkoop en b. niet een optie als je huurt. Tocht het niet langs deuren en kozijnen? Ga er met een vlammetje langs, dan zie je waar je bijv. schuimrubber tape tussen kunt doen. Dat is niet duur. Dikke gordijnen isoleren ook goed.
Dikke sokken en sloffen met rubberen zooltjes zijn ook warmer dan schoenen met leren zolen. En wen je aan op de bank je voeten niet op de grond te zetten maar op de bank of ergens op (kussen, opgevouwen deken). Onder een dekentje s avonds als het dan echt koud is. Hoe ver laat je je huis afkoelen s nachts of als je niet thuis bent? Misschien is de lucht wel warm maar de vloer nog steenkoud....

Kleed inderdaad

Ik sluit me aan bij Doenja. Eerst maar eens een vloerkleed en goede sloffen aanschaffen. Zeil isoleert niet en is best duur.

Triva

Triva

07-03-2020 om 08:39

Sloffen

Wij hebben een normaal huis, cv en marmoleum en drie vd vier dragen sloffen. Mijn zwager heeft een modern huis met tegels en vloerverwarming en ook daar draag ik sloffen. Niet omdat het daar niet warm is maar ik ben het gewend (buiten de zomer dan).

Tine Winkel

Tine Winkel

07-03-2020 om 08:45

Kleed

Dat maakt echt heel veel uit. Ik vrees dat zeil niets gaat helpen.

Kikki39

Kikki39

07-03-2020 om 10:15 Topicstarter

Bedankt

Kleed hebben we al. Wij vinden het hier allemaal ijskoud. Het lijkt bij de tegels de kou naar boven te trekken.

Pirata

Pirata

07-03-2020 om 10:29

ondervloer

Ik weet niet hoe strak die tegels liggen. Maar je zou een goed isolerende ondervloer er overheen kunnen leggen en daarop laminaat.
Dan moet je niet zo'n rol van dat dunne folie onder je laminaat leggen, maar iets met een echte isolatiewaarde. Ik heb zelf bijvoorbeeld schuimachtige platen onder mijn vloer liggen. Het is echt een heel verschil als ik het vergelijk met de ruimtes die we nog niet op die manier gedaan hebben.
Je kunt ook isolatie aan de onderkant van je vloer overwegen natuurlijk, daar zijn diverse methodes voor. Van Tonzon tot piepschuim. Met vloerisolatie onder de vloer kom je mogelijk ook in een hogere energieklasse terecht qua energielabel.
Natuurlijk maakt het uit of je in een koop- of in een huurwoning zit om te bepalen of je voor isolatie op of onder de vloer gaat (of allebei).

Petra

Petra

07-03-2020 om 10:59

vloerisolatie

Ik zou dan inderdaad eerder gaan uitzoeken of vloerisolatie mogelijk is. Ik weet niet hoe je woonsituatie is, flat of begane grond, huurwoning of koopwoning.
Ik heb een kleine middenwoning/rijtjes huis en hier heb ik kruipruimte, dan een houten vloer en daarop ligt ondervloer en laminaat. Dus hier best snel koude voeten. De huurvereniging is nu bezig alle woningen duurzamer te maken, dus er is ook gesproken over vloerisolatie (in de kruipruimte dus)
Moderne woningen hebben een vloer met ongeveer 25 cm schuim eronder en ik dus maar één houten plankenvloertje en verder niets, dus ja, dat zal wel wat gaan schelen aan kou.

hoe warm is t dan op de thermometer

Je zegt je verwarming staat op 22 , maar wat is de werkelijke temperatuur?
Je zou vloerverwarming onder het zitgedeelte kunnen leggen en dan een vloer erover heen. Niet goedkoop maar tegenwoordig heb je hele dunne vloerverwarming die onder meerder vloeren kan.

Kikki39

Kikki39

09-03-2020 om 17:23 Topicstarter

Thermoter staat dan ook op22 graden. Maar zo voelt het niet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.