Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Field

Field

21-11-2018 om 18:21

terpentinelucht in wasmachine

Vandaag per ongeluk oude doeken met terpentine/ wasbenzine in de wasmachine gehad.
Was stikt ernaar en erger nog de wastrommel ook.

Ik heb zonet op 60 graden zonder inhoud gewassen met zo'n flesje spul om je wasmachine schoon te maken. Heeft niets geholpen. Ik durf er nu geen was in te doen.

Hebben jullie tips om de lucht uit de trommel te krijgen zodat ik weer gewoon wassen kan?

Guera

Guera

21-11-2018 om 18:44

Soda

En soda?
Dat lees ik als ik Google
Geen ervaring

rode krullenbol

rode krullenbol

21-11-2018 om 19:05

Wat ik zou uitproberen

Opnieuw een (lekker heet) wasje draaien met wat waardeloze oude doeken en daarbij het vakje/bakje voor de wasverzachter zo goed als helemaal vullen met azijn. Schoonmaakazijn als de machine dat kan verdragen. Kijk daarvoor even in de gebruiksaanwijzing. Uiteraard niet dezelfde doeken gebruiken, maar exemplaren zonder eventuele restanten terpentine of wasbenzine.

Heet wassen ontvet en azijn ontgeurt.

margaretha

margaretha

21-11-2018 om 20:32

zo zou ik het ook doe

als rode krullenbol.
1 enkel doekje kan de boel al doen geuren naar terpentine, heb het ook wel gehad

OND

OND

21-11-2018 om 20:45

Het hangt er vanaf wat precies bedoeld wordt met "terpentine"

Maar in de praktijk maakt het eigenlijk weinig uit.
Meestal wordt met "terpentine" een aardoliedistillaat bedoeld, dat in Vlaanderen bekend is onder de naam "white spirit", maar soms heeft men het onder die vlag ook over terpentijn, lijnolie in zijn verschillende varianten enzovoort.
In al die gevallen geldt evenwel dezelfde remedie: de machine langdurig (weken, maanden) laten verluchten (in open lucht, onder een afdak of zo) en een schietgebedje doen.
Al die troep heeft gemeen dat hij een nefaste invloed heeft op de kunststofonderdelen van de machine.
Handige harry's kunnen de machine demonteren om zo de evacuatie van die viezigheid te bespoedigen, maar ik zou zo'n ding eerder als verloren beschouwen en een nieuwe kopen.
Vergeet maar al die Tante Kaat-onzin over azijn en soda. Het zal niet helpen.

Marie

Marie

21-11-2018 om 23:32

Luchten

Inderdaad gewoon luchten. Dat hoeft helemaal niet door de machine maandenlang buiten te zetten hoor.
Gewoon steeds goed open laten staan. Lucht verdwijnt vanzelf.
Verdwijnt ook vanzelf uit de kleren waar de lucht in zit.
Dit weet ik uit eigen ervaring. Afgelopen 30 jaar wel eens spullen met terpentine of wasbenzine in de wasmachine gehad en de lucht is er steeds vanzelf uit gegaan.

OND

OND

22-11-2018 om 11:02

Het hangt er maar vanaf

hoeveel er in de wasmachine terechtgekomen is... White spirit (als het dat was) is bepaald geen onschuldig goedje: het product is giftig. Blootstelling van de huid eraan kan tot allerlei huidproblemen leiden en het wordt vlot opgenomen via de huid. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat white spirit in de regel nog wat grotere viezigheid bevat: xyleen (tot 1%), benzeen (tot 0,1%) enzovoort.
Je kan je dan de vraag stellen of het wel zo verstandig is om dat risico te willen lopen.

Of het wel zo interessant is om zo'n machine te laten uitwasemen binnenshuis is ook nog maar de vraag: de dampen zijn dus giftig, zeer brandbaar en de explosiedrempel is betrekkelijk laag (ca 0,6%).

Wat je eventueel wel zou kunnen overwegen, is de wasmachine vullen met actieve kool. Actieve kool is niet goedkoop, maar fijngemalen of fijn gehakte/gehamerde barbecue houtskool is een redelijk goed en goedkoop alternatief.
Afvullen in een oude kussensloop, in de wasmachine, deur sluiten, na een paar dagen vervangen, herhalen tot geen geur meer waarneembaar is.

De vergelijking met bijvoorbeeld wasbenzine gaat niet op: wasbenzine heeft een erg laag kookpunt en dus een hoge verdampingssnelheid. Dat is bij white spirit niet het geval.

Terpentine.

Ik heb er weinig last van, maak na het schilderen ook mijn handen schoon met terpentine als ik geknoeid heb. Als je er dagelijks mee werkt moet je opletten voor het inademen van teveel dampen.

Ik zou de rubbers goed schoonmaken, daar trekken vieze geurtjes makkelijk in. Eventueel de afvoer met restant water onderin de machine leeglaten lopen en filter schoonmaken. Doe ik zo af en toe, sowieso gaat je wasmachine dan langer mee, zegt men. Wasmachine draaien met scheut natuurazijn en daarna deurtje open laten.
De lucht verdwijnt echt wel weer.

Tine Winkel

Tine Winkel

22-11-2018 om 17:04

actief kool

Ik ben redelijk toxicologisch onderlegd en OND, je overdrijft. Dosis maakt het effect. De dosis die je binnenkrijgt lijkt me nihil, althans voor volwassenen. Als je alle rompertjes maat 50 nu in de wasmachine doet en je baby nat laat aantrekken - nee, dat moet je niet doen.
Maar de stank is natuurlijk wel vervelend. Ik vind de oplossing van OND met actief kool wel interessant. Volgens mij hoeft dat toch niet zo duur te zijn: norit is ook actief kool. Moet je wel zorgen voor een groot contactoppervlak, dus die pillen fijn stampen of in een koffiemolen? En dan in een panty, zodat het gruis niet in de machine komt? t is het proberen waard. Maar volgens mij kom je met gewoon uitdampen ook een heel eind. Geen idee hoe lang dat duurt.

Hoe de kunststof onderdelen reageren op de white spirit - daar heb ik geen verstand van, ik hoop dat het meevalt.

rode krullenbol

rode krullenbol

22-11-2018 om 18:16

En wat blijkt maar weer?

Het is toch echt oppassen geblazen met wat je in je wasmachine stopt! Zie: https://www.nu.nl/algemeen/5588438/politie-vindt-350000-euro-in-wasmachine-en-houdt-witwasverdachte.html#coral_talk_wrapper

Angela67

Angela67

22-11-2018 om 20:54

ooit ook gedaan

ik weet zeker dat ik jaren geleden hetzelfde heb gedaan als TS en dat ik bang was dat het nooit meer goed zou komen. Maar ik weet ook zeker dat we geen nieuwe wasmachine hebben hoeven kopen én ik heb ook niet tijdelijk elders hoeven wassen.
Conclusie is dat het dus wellicht een paar dagen heeft geduurd, maar langer niet.
Ik heb alleen geen idee meer wat ik gedaan heb . . .maar ook niet iets heel bijzonders want dan zou ik het misschien nog wel weten.
gr Angela

OND

OND

22-11-2018 om 21:05

Een paar Noritpillen zullen niet volstaan, lol...

Denk maar eerder aan een kilootje actieve houtskool...
Norit kost in België € 7,72 voor 75 * 0,25g (capsules). Per kilo komt dat dus op een € 412.
Gewone actieve kool, korrels, 1 - 3mm, kost € 39.63/kg, BTW in (voor chromatografie, ik kon niet zo meteen technische kwaliteit vinden). Een zak barbecue houtskool kost hoeveel? Een paar Euro?

U hebt gelijk: ik overdrijf een beetje. Er geldt volgens de Belgische arbeidswetgeving een maximale blootstelling aan white spirit dampen van 100ppm (over 8h, tijdgewogen gemiddelde). Voor sommige bestanddelen van het goedje gelden evenwel strengere normen: mesityleen: 20 ppm, xyleen: 50 ppm, zware nafta: 60 ppm, benzeen: 1 ppm.
Dat zijn nog altijd erg hoge waarden (in een beetje een normaal "waskot" zoals hier gebruikelijk (4 * 3 * 2m = 24m³) moet je al een paar liter laten verdampen om aan 100 ppm te komen en die stank houdt niemand lang uit.

Met gewoon uitdampen kom je inderdaad een heel eind, maar dat is een proces dat heeeeel lang duurt en het beste gebeurt in een omgeving met constante ventilatie.
Buiten, onder een afdak of zo is een optie, zou ik zo denken.
Ik heb zelf ook ooit eens iets dergelijks gehad. Ik heb toen gekozen voor een methode die goed werkte, maar die ik absoluut niet kan aanbevelen.

Tine Winkel

Tine Winkel

22-11-2018 om 21:17

ja... OND - vertel

wat was die methode dan die je gebruikte? verhitten en uitdampen?

Maar toch, mbt die actief kool: hoeveel heb je helemaal nodig voor die paar ml white spirit die er nog in die wasmachine zit (maar idd, houtskool vele malen goedkoper)

OND

OND

22-11-2018 om 21:43

Het is dat u het vraagt, maar nogmaals: ik raad het met klem af!

Het probleem met white spirit is dat het apolair is: het is onder geen enkele omstandigheid mengbaar met water, waardoor de klassieke foefjes (overmaat zeep, azijn, soda, ...) gewoon niet werken.
De klassieke oplossing is dan om een intermediar te gebruiken, waar white spirit wel in oplost, terwijl de intermediair (inbegrepen een deel van zijn apolaire belading) wel in water oplost.
Ik heb dus die wasmachine naar buiten gebracht, er wat vodden in gegooid en ze een koude was laten doen met 5 l iso-propylalcohol in plaats van het was- en spoelwater. Er waren wat foefjes nodig om de machine te laten geloven dat ze aan de kraan hing, maar dat zijn makkelijk op te lossen details.
Van "isopropanol" ("IPA") is al lang bekend dat het geen enkele kunststof aantast (vandaar dat het erg vaak gebruikt wordt in de industrie, vb in de elektronica).
Twee koude wasbeurten met IPA, een koude wasbeurt met water en geen spoor meer van de white spirit.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

22-11-2018 om 22:18

ik word nieuwsgierig hoor!

Hoezo raad je het met klem af OND? Omdat het voor een vrouw alleen geen doen is een wasmachine van de zolder naar de tuin te sjouwen? Dat lijkt me een prima reden!

Een paar vieze lappen die een nare geur achterlaten lijken me geen reden om zo grondig te hoeven handelen. Heb zoiets ook weleens gedaan en herinner me een situatie zoals Angela beschrijft. Zulke lappen kun je beter weggooien. Bij het chemisch afval. Helaas hebben we daar geen container voor, we moeten ervoor naar een volgende gemeente naar een stortplaats. Ik denk dat daarom heel wat chemisch afval via een onjuiste weg wordt weggewerkt.

Vroeger kwam er een chemokar, die had maandelijks een vaste standplaats en daar kon je verfresten en andere zooi brengen. Maar die service is gestopt.

En Field...

Is de lucht in je wasmachine al wat minder geworden?

Field

Field

22-11-2018 om 23:34

Wat een gedoe

heb machine meerdere keren laten draaien met wasmachineschoonmaakgoedje op 60 en 90 graden. Vriend die monteur is was ook wat somber over de levensduur. Zei ook dat t spul ( t was trouwens diesel en geen terpetine) in t rubber trok. Dus rubber goed schoon gemaakt - zat veel zwarte troep op. Vervolgens heet gewassen met soda en met azijn. Verder deurtje open. Vanmiddag oude doeken erin en gewassen - lucht is afgenomen maar nog niet helemaal weg. Ik krijg nu wel hoop dat t goed gaat komen. Eerst volgende wassen alleen maar spul erin wat evt wat lijden kan.

Komt goed.

Ja, het vettige blijft achter op de rubbers, maar die zijn nu schoon. De trommel zelf zal de geur niet echt opgenomen hebben. De wasmachine nu eerst goed laten drogen.

OND

OND

23-11-2018 om 07:32

Wilgenkatje

Ook voor "een vent alleen" is een wasmachine naar buiten brengen een hele klus hoor, maar daar bestaan allerlei hulpmiddelen voor .

Isopropanol is (betrekkelijk) onschadelijk, de geur is niet onaangenaam. IPA is niet bijzonder duur (ca € 5/l). Het is wel makkelijk ontvlambaar en, eens het ontbrandt, niet zo eenvoudig te blussen. Vooral omwille van dat laatste raad ik de methode af, maar effectief is ze wel.

Sommigen zullen dat "overdreven grondig" vinden. Het alternatief, een keer of ... wassen, heet, kookwas, azijn, soda, ... vind ik dan weer lapwerk. Het is uiteindelijk veel meer werk en het resultaat is onzeker, zacht uitgedrukt.
Voor mij is "het probleem opgelost" als in de wasmachine, na 24h met de deur dicht, geen geur meer te bespeuren is. Met om het even welke andere methode (behalve volledig demonteren en grondige reiniging van vrijwel alle onderdelen) is dat zo goed als onmogelijk. Field zal dat bevestigen, wedden?

Chemisch afval: het is niet zo moeilijk me dunkt, om het afval op te vangen en naar het recyclagepark te brengen. Zo doen we dat hier toch...

OND

OND

23-11-2018 om 08:05

Diesel, jong... OT

Een paar jaar geleden werd er stookolie geleverd bij een vriendin. Door een ongelukje liep er een paar tientallen liters stookolie in de kelder. De chauffeur ging er dan maar snel vandoor.
Stom natuurlijk: stookolieleveranciers zijn verzekerd voor dat soort ongelukjes.
In die kelder is van alles geprobeerd: hogedrukspuiten, stoomreinigers, industriële reinigingsmiddelen, alles werd uit de kast gehaald... Niets hielp. Het stinkt er ook nu nog als de pest. In gans het huis.
Volgens mij is het pand onbewoonbaar geworden en zit er maar een ding op: slopen en heropbouwen.
Een "schadegevalletje" van naar schatting een miljoen Euro: het is een groot huis in de historische binnenstad van een grotere Vlaamse stad. Genre jullie herenwoningen aan de Amsterdamse grachten. Zoiets.
Het werd destijds, voor dat "ongelukje", geschat 730 000 Euro.
Toen ik opperde "onbewoonbaar/slopen/heropbouwen" vond iedereen dat ook zwaar overdreven. Toch is het dat wat de rechter onlangs gevonnist heeft. Na het horen van de getuige-deskundige van de ene partij, de door de andere partij aangestelde getuige-deskundige, het door de rechtbank aangestelde college van getuigen-deskundigen. Die hebben allemaal keurige, dikke, gedetailleerde, goed onderbouwde rapporten opgesteld aan een paar honderd Euro per pagina...

IBS

IBS

03-08-2023 om 19:31

Jemig OND wat een bangmakerij. Prima als je zelf uiterst voorzichtig wilt zijn, elk huishoudelijk apparaat en elke leiding gaat vervangen als je een lapje met terpentine wast. Voor de rest van de wereld is inderdaad goed luchten (wellicht met een raampje open waar mogelijk), de rubbers goed schoonmaken (niet met terpentine) en soda en azijn goed genoeg. De deur open laten als er geen was in zit is sowieso een goed idee. 

Succes verder allemaal. 

IBS schreef op 03-08-2023 om 19:31:

Jemig OND wat een bangmakerij. Prima als je zelf uiterst voorzichtig wilt zijn, elk huishoudelijk apparaat en elke leiding gaat vervangen als je een lapje met terpentine wast. Voor de rest van de wereld is inderdaad goed luchten (wellicht met een raampje open waar mogelijk), de rubbers goed schoonmaken (niet met terpentine) en soda en azijn goed genoeg. De deur open laten als er geen was in zit is sowieso een goed idee.

Succes verder allemaal.

Je reageert op een topic uit 2018; ik denk niet dat OND het nog leest.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.