Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2016 om 01:40

Thuis is het beter (eten)

Dinsdag heb ik buiten de deur geluncht. Ik stond eigenlijk in de stand om een sandwich te nemen, maar mijn zus begon over de soep. Dát was toch ook wel erg lekker. Er werd een broodje bij gedaan, dus voldoende vulling. Het was pompoensoep. Zo kwam het dat we met ons drieën besloten ons op de pompoensoep te storten. Lekker hoor, maar ehm... ik constateerde dat de soep die ík maak lekkerder is! (Vind ik dan, haha.) Daarover doordenkend bedacht ik dat mijn ouders, die eigenlijk toch al de instelling hadden dat uit eten gaan iets voor andere mensen was, dat toch een keer gedaan hebben en prompt zo teleurgesteld waren over wat ze aantroffen, dat dat ook meteen de laatste keer was. Want, zo zei mijn vader, wij vinden wat je moeder kookt veel lekkerder, hè mam?

Over het algemeen kan ik érg genieten van eten in een restaurant. Over het algemeen vind ik ook dat ze beter koken dan ik. Die soep van de lunch was ook eigenlijk prima. Maar het gaat mij ook om de hele entourage. Het is gewoon gezellig om met elkaar ergens te eten en verwend te worden met wat de kok klaargemaakt heeft.

Nu zou ik met gemak een passende vraag moeten kunnen stellen... laat ik het houden op: houden jullie van uit eten gaan, of toch liever de eigen kookkunsten?


Mams

Mams

26-11-2016 om 08:49

Liever uit eten!

Sowiso het principe: niet hoeven koken, kiezen waar je trek in hebt op dat moment, langer tafelen, achteraf geen rotzooi hebben. Maar ook het eten is anders/bijzonderderder dan ik thuis maak. Wij eten hier heel graag sushi. Maken we nooit thuis, dus zo is het echt een feestje om dat in een restaurant te eten. Idem voor bijvoorbeeld verse kibbeling, een goed klaargemaakte sparerib of een lekker biefstukje. Misschien scheelt het wel dat zowel ik als manlief geen keukenprins(es) is. We kunnen goed koken, maar wel gewoon rechttoe rechtaan.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

26-11-2016 om 09:13

Gemak

Het is natuurlijk stemmingverhogend als je niet hoeft te koken en je kunt kiezen uit verschillende gerechten. Ik merk wel dat ik veeleisender wordt. Het is wat teleurstellend als ik iets krijg wat ik zelf beter kan koken. Meestal kies ik dus iets wat ik zelf nooit maak. We zijn laatst voor het eerst bij een Libanees restaurant geweest. Best duur (110 euro voor twee) maar dat was echt heel lekker. Met Libanees brood en allerhande smeerseltjes, heel geslaagd.

Jannie

Jannie

26-11-2016 om 10:57

Herkenbaar!

Ik ben dol op lekker eten, probeer thuis met wisselend succes van alles uit. In een restaurant verwacht ik dat het beter is dan wat ikzelf maak en dat is helaas maar al te vaak niet het geval. En de hele entourage valt soms ook nog erg tegen.
Met verjaardag van man zijn we naar een restaurant geweest waar ik al eens met het werk had gegeten. Het was toen erg goed en er werd rekening gehouden met een ernstige notenallergie. We waren er om half zeven, volgens afspraak. Om kwart over negen(!) was het hoofdgerecht er nog niet. Na het hoofdgerecht waar overigens een enorm vies bijgerecht bij zat, en vies als in echt vies en niet zozeer dat het je smaak niet is, zijn we naar huis gegaan. Zonder dessert, zonder koffie en vooral ook zonder excuses van het restaurant. Het was al half elf en de kinderen moesten de volgende dag ook weer naar school. Voor deze avond konden we €250 aftikken. Nou, dat kan ik thuis voor dat bedrag beter.
Wat uit eten betreft kan je imo het best of naar een brasserie of naar een sterrenrestaurant gaan, dan weet je dat het niet tegenvalt. Alles er tussen in ga ik niet meer doen.

zebra

zebra

26-11-2016 om 11:04

uit eten gaan

het hoeft van mij niet persé uitgebreid te zijn, voorgerecht met daarna hoofdgerecht met als afsluiter koffie vind ik al voldoende.
Ik hou niet zo van koken, ben er ook niet goed in bovendien. Het is ook wel erg fijn om zelf eens mijn voeten onder tafel te kunnen steken, al kookt mijn man soms ook wel eens.

Astrid

Astrid

26-11-2016 om 12:10

ben er

ben er zelf nog niet over uit.
Het gemak, meer gezelligheid, niet hoeven koken/afwas, vind ik fijn. Sommige gerechten lekker, andere tegenvallend.

Maar sommige (houten) stoeltjes (zonder leuning bv), akoestiek, temperatuur (te koud of warm), de herrie waardoor ik geen gesprek meer kan volgen, de drukte en vaak de prijs vind ik dan weer tegenvallen.

Dus houd ik het bij af en toe

mijk

mijk

26-11-2016 om 12:42

Mijn oma at uit principe

alleen buiten de deur wat ze niet zelf kon maken. Dus veel buitenlandse restaurants en vis vond ze lastig dus dat at ze buiten de deur. Ik vind het in restaurants nog wel gaan en daar heb je ook het idee van bediend worden enzovoort. Wat ik echt niet meer doe is van die foodfestivals (met van die hipstercaravans met foute woordspelingen). Daar heb ik nog iets gegeten dat ik zelf niet beter kan en de prijs kwaliteit verhouding is helemaal zoek. Nou is koken wel echt een hobby en kan ik ook veel maar toch...

Mijk

Lou

Lou

26-11-2016 om 13:12

Keuze

Ik vind het heerlijk om uit eten te gaan. Belangrijkste reden is dat ik niet hoef te koken en daarna komt dat ik niet hoef af te wassen. Maar dan nog krijg ik inderdaad een beetje een gevoel van 'zonde van het geld' als ik iets krijg dat ik zelf beter maak. Dus hanteer ik ook ongeveer het principe van de oma van Mijk. Pompoensoep bestel ik niet snel, de mijne is gauw klaar en verrukkelijk. Aan de andere kant, soms loop je door de stad en wil je gewoon heel graag dat iemand je een kommetje pompoensoep komt brengen. Dus heel hard is dat principe ook niet.

Mijn man houdt niet zo uit eten. Dat snap ik wel: vijf dagen per week wordt er al voor hem gekookt. Door mij. Bovendien houdt hij juist erg van eten dat hij al kent. Dus als we uit eten gaan is dat vooral voor mij. En dan eet hij kip en friet

Lunchen.

Uit dineren doen wij niet veel meer, soms als familieuitje. Ook ik kan prima koken en vaak valt het eten wat tegen. Het liefst bestel ik iets waar ik zelf weinig ervaring mee heb.

Uit lunchen vind ik leuker. Dagje winkelen en even zitten op een terrasje en mensen kijken met een betaalbaar hapje. Inderdaad, voor de gezelligheid en de bediening.

Pirata

Pirata

26-11-2016 om 13:44

soms

Ik houd erg van koken en ik heb ook nog een dieet. Vaak word ik teleurgesteld in een willekeurig restaurant. Snappen ze niks van het dieet of de kwaliteit van het eten is heel matig. Dat geld spendeer ik dan liever op een andere manier.
Ik heb wel een paar vaste eetadressen waar ik zelden teleurgesteld word. De plaatselijke chinees is er één van. Het was even investeren voor ze het dieet begrepen maar nu hoef ik mijn neus maar te laten zien en ze komen met goed advies (en uitvoering).

bieb63

bieb63

26-11-2016 om 14:23

uit eten en uit eten

Er zijn natuurlijk verschillende manieren om uit eten te gaan: Bijv. gewoon geen zin in koken, moet niet te duur zijn, maar wel smakelijk en een beetje gezellig. Dan is het eten natuurlijk niet per definitie beter/lekkerder dan je zelf kookt of zou kunnen koken. Sterker nog: vaak IS het als je het zelf maakt een lekkerder enz.
Dat gebeurt natuurlijk ook wel als je met vrienden gaat eten, maar in een gewoon doorsnee restaurant.

Als ik naar een wat beter en duurder restaurant ga, dan verwacht ik wél iets te eten wat ik niet zomaar op tafel zet of kan zetten.

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2016 om 15:07

Iets ongewoons eten

Ja, dat is mijn streven ook meestal. Ik probeer altijd iets te kiezen wat ik niet zo goed ken, of nooit zal maken.

Laatst was ik behoorlijk sjiek uit eten met een groot gezelschap, bestek van buiten naar binnen, 4 glazen rond het bord. Het etiketje 'gala', maar niet per se in galakleding. We kregen een menu die vastgesteld was voor ons allemaal. Uiteraard kon je aangeven dat je vegetarisch bent, of een dieet aan moet houden e.d..

Er waren twee voorgerechten met iets visachtigs. Ik zeg eerlijk dat dat niet echt mijn favoriete keus is, maar ik vind het niet 'vies' en eet het dus wel. Vaak blijkt het dan eigenlijk best lekker te zijn. Ik vind gebakken vis overigens wel heerlijk hoor. Maar als ik om mij heen keek waren er heel wat mensen die daar iets anders voor gekozen hadden. Liever een algemeen tomatensoepje dan een culinair vishapje. Hetzelfde met het hoofdgerecht. De voorhoofden begonnen al te rimpelen bij het woord 'eend'. Lus ik nie...De eend was niet goed, het toefje puree was matig. Het toetje viel dan nog het meest in de smaak. Dat was ook wel érg lekker .

Moraal van het verhaal: ik verbaas me altijd zo over dat kieskeurige gedrag bij eten. Iedereen zijn voorkeur natuurlijk, maar als ik hier lees dat een van de mannen in een restaurant voor patat en kip kiest, verbaas ik mij wel.

Lou

Lou

26-11-2016 om 15:51

Kaaskopje

Dat is mijn man van die kip met friet en ja, daar verbaas ik mij ook over. Maar ja, hij is een wat moeilijke eter, houdt niet zo van nieuwe dingen proberen en hij geniet er wel echt van. Zo hebben we dan toch ook een leuke avond

Kaaskopje

Kaaskopje

26-11-2016 om 16:23

Lou

Ja, daar is ook wat voor te zeggen hoor .

Mams

Mams

26-11-2016 om 16:55

Ieder zn ding

Mijn man lustte geen vis. Tenminste, dat dacht ie. Wilde thuis dus nooit vis eten, maar als het eens een keer onontkoombaar was (in een restaurant bijvoorbeeld) dan at hij het wel op en echt altijd was het dan eigenlijk toch wel lekker. Maar toch lustte hij geen vis. Uit eten in een Japans restaurant was een no go, want veel te veel vis. Mijn argument dat je bij de Japanner ook nog allerlei andere gerechtjes kunt eten maakte geen indruk. Totdat hij een keer een afscheidsetentje had van een collega, in een Japans restaurant. Bleek hij het hartstikke lekker te vinden! Met name de sushi-rolls met rauwe vis vielen enorm in de smaak. De eerstvolgende keer dat hij zei dat ie eigenlijk geen vis lust heb ik hem keihard uitgelachen

Moraal van het verhaal: soms DENKEN mensen vooral dat ze iets niet lekker vinden en valt dat in de praktijk reuze mee. Of is het niet-lusten een soort self full-filling prophecy. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat sommige mensen ècht bepaalde dingen niet lekker kunnen vinden...

Helena

Helena

26-11-2016 om 17:06

Nee

Ik houd niet van uit eten gaan, maar dat komt door twee dingen. Ten eerste houd ik niet echt van eten, ik zie het als noodzakelijk kwaad. Ik vind het dan ook heerlijk als ik alleen thuis ben met avondeten, want dan kan ik gewoon een boterham en een bakje yoghurt eten. Helaas komt dat misschien twee keer per jaar voor.
Ten tweede ben ik ook nog eens een enorme zeikerd. Ik lust veel dingen niet en in een restaurant weet je niet wat er in zit. Dus ik eet liever thuis.

Pug

Pug

26-11-2016 om 17:29

dubbel

Ik kan niet zo goed koken, dus in een restaurant is het meestal wel lekkerder dan thuis. Als ik tenminste iets van pasta neem of zo. Een stukje vlees met twee erwtjes of een blaadje sla vind ik dan weer niet lekkerder dan iets dat ik thuis ook kan maken. Vaak zijn dat ook gerechten die te weinig voor me zijn.
Maar ik eet toch liever thuis, want dan ben ik veel sneller klaar. Al dat wachten vind ik saai en bovendien is de verlichting meestal gedimd en dat vind ik ook niet fijn. Niet dat ik tl-buizen wil, maar zo half donker vind ik vreselijk. Buiten vakanties of uitstapjes, gewoon vanaf huis, uit eten gaan vind ik dus zonde van mijn tijd. Ik doe het alleen als ik al weg ben en er gegeten moet worden.

Triva

Triva

26-11-2016 om 17:40

hmm

Als iemand anders betaalt vind ik uit eten gaan echt leuk, lekker en ontspannend. Helemaal prima. Ik eet dan ook gewoon alles. Als ik zelf moet betalen vind ik het al snel zonde van mijn geld en zit ik te bedenken wat ik daar allemaal van had kunnen doen en dan zit ik liever thuis.

Pirata

Pirata

26-11-2016 om 17:52

heel veel mensen...

Heel veel mensen houden niet van iets afwijkends op hun bord. Zo hadden we deze zomer een 3-gangen keuzemenu (per gang keuze uit 3 gerechten). Ik nam vooraf de slakken. Alle andere 7 personen aan onze tafel gruwden bij het idee. Ik heb ze laten proeven en ze hadden Spijt. Ik niet, zelden zulke sappige slakken gegeten.
Verder niks mis mee als iemand liever een biefstuk bestelt in een restaurant, maar voor mijzelf valt zoiets onder "saai eten".

Dendy Pearson

Dendy Pearson

26-11-2016 om 18:48

Liever lunchen

Ik ga liever overdag ergens lunchen. Niet zo duur en ik kan gewoon mijn spijkerbroek aanhouden

Mijn man doe je er trouwens ook geen plezier mee, die gaat ook voor de friet en kip. Of als we ergens lunchen voor brood met kroket

40er

40er

26-11-2016 om 18:52

Uit eten

Vind ik heerlijk. Liefst met vrienden en lang en gezellig tafelen, heerlijk. Maar dat is (grotendeels ) ook door het gezelschap.
We proberen hier thuis graag nieuwe dingen uit, man voorop en zoon als een zeer goede tweede.
Maar ik mag ook graag koken, dus dat doe ik dan ook met veel plezier. Dan mogen de ingrediënten ook best iets kosten hoor.

Las ook iemand over lunchen, dat doe ik ook heel graag, lekker luxe broodje, heerlijk!

Duur nou wat wel.

Ik vind t ook vaak duur, daarom ga ik via socialdeal/Groupon uit eten.dan eten we voor de helft vande prijs....wordt t meteen een stuk leuker --
Ipv lunchen ga ik liever high tea-en, heerlijk hartig en zoet..ik ben een echte zoetekauw ,net als eten zonder toetje....nee das niks voor mij.
De spontaan uit eten site en t laatste tafeltje is handig voor als je op t laatste moment zou willen maar die heb ik nog niet uitgeprobeerd. Jullie wel?
Ik zal ook niet gauw met Kerst of zo uit eten gaan,dat vind ik ik zo druk en vaak is t eten dan thuis lekkerder.

mwoah

Mijn man is een matige kok, het is vaak te gaar of te rauw en altijd te flauw. Dus in vergelijking met zijn kookkunsten is het buiten de deur al gauw beter. Hij is fijnproever noch bourgondiër, kiest in een restaurant altijd iets bekends, maar eet net zo lief thuis.

Ik kook een stuk beter, dus ik denk regelmatig 'kan ik ook'. Ik kies bij voorkeur iets dat ik nog nooit gegeten heb. Ook als het dan niet zo heel lekker was vind ik het toch leuk dat ik iets nieuws geprobeerd heb. Vorige week heb ik Ethiopisch gegeten. Die pannenkoeken die je in plaats van bestek gebruikt zijn best een beetje vies. Zurig en zwaar op de maag. We hadden vier verschillende stoofpotjes, één heel lekker, drie mwoah tot jakkes. Wel heel leuke bediening. De Ethiopische thee en koffie smaken apart. Niet echt heel lekker, wel bijzonder dus toch leuk om daar een keer gegeten te hebben.

Mijn citroen-meringue taart is beter dan die van Dudok trouwens.

skik

bieb63

bieb63

26-11-2016 om 22:43

Skik

Etheopisch eten is best lekker, maar dan liever met een roti pannekoek als bestek. Zelfde idee, maar de pannekoek smaskt een stuk beter.....

sara

sara

26-11-2016 om 22:46

gelukkig heb ik niet zoveel geld

dan zou ik wel heel veel uit eten gaan geloof ik.
Ik vind het bijna altijd gezellig, leuk en lekker.
Ik kan niet zo goed koken, probeer eigenlijk sinds kort pas vanalles uit.
Ook heel leuk! Maar gaat ook veel tijd inzitten en heb ik niet altijd.
Ik houd heel erg van lekker eten. Maar ben ook wel wat bang tav eten dus kies vaker voor bekende gerechten. Ook wel omdat ik niet naar echt dure, goede restaurants ga (hemels lijkt me dat) en bij een minder goed restaurant kies ik dan vaker voor een gerecht waar niet zoveel mee mis kan gaan, dat ik toch al lekker vind.
Spijt heb ik zelden, behalve vandaag. Dochter wilde heel graag naar een wok en hoewel ik daar niet heel dol op ben (wel op gewokt eten maar niet zo op de rest, al zijn er misschien wel echt goede) haar haar zin gegeven. Maar onze vaste wok was dicht dus uitgeweken naar een andere.
Oef wat slecht, niets was lekker!
Misschien komt dat ook wel een beetje omdat ik zelf thuis nu dus meer begin te koken (ipv alleen maar een maaltijd bereiden) en ik dus verwender raak. Das dan wel weer een nadeel...
Nee, was echt weggegooid geld! Dochter zei nog: alleen mijn water was lekker

Heerlijk uit eten

Ik kan er zo van genieten om uit eten te gaan maar wil tegenwoordig wel waar voor mijn geld en als ik veel betaald heb voor iets dat het niet waard is of in elkaar is geflanst, dan erger ik me daar aan. Ik ben daar behoorlijk pietluttig in. Laatst ook weer, ik was met vrienden en dan wordt er niet op tijd gevraagd wat men wil drinken en dan eet ik mijn vlees zonder het glas rode wijn dat ik erbij zou willen. Ik ga het geld dan echt zitten omrekenen in boodschappen. Dat heeft er ook mee te maken dat ik niet vaak uit eten ga.
Waar ik ook heel erg van kan genieten is een keer sushi afhalen na een werkdag als de kinderen er niet zijn, dat gebeurt alleen in de zomervakantie, heerlijk op de bank voor de televisie of nog beter buiten, met mijn schaal sushi en een glas wijn.

Jaina

Jaina

27-11-2016 om 01:08

Uit eten

Ik ga graag uit eten maar het gaat mij eigenlijk meestal minder om het eten zelf dan om het gezelschap. Ik ben geen enorme fijnproever dus ik ga ook niet naar hele dure restaurants want dat is niet aan mij besteed. Gewoon iets simpels maar wel goed klaargemaakt en niet te duur vind ik prima.

Ik hou zelf niet zo van koken maar mijn man wel. Thuis eet ik dus gemiddeld heel goed want mijn man kan prima koken. Ik kan een eenvoudige doch voedzame maaltijd op tafel zetten en dat smaakt ook best maar mijn repertoire is niet heel uitgebreid. Gemiddeld gezien smaakt het in een restaurant vast beter dan ik het maak. Al zijn er een paar gerechten die ik goed kan maken en die neem ik niet in een restaurant.

Niet hoeven koken vind ik wel fijn. In mijn jaren als alleenstaande moeder at ik vaak buiten de deur want dan hoefde ik niet te koken.

Tegenwoordig speelt dat minder maar ik ga nog steeds regelmatig uit eten. Ik lunch 1 of 2 keer per week met vriendinnen in een bistro of ander eenvoudig restaurant. Ik ga wel eens met de kinderen naar een fastfood gebeuren als man er 's avonds niet is. Verder gaan we aan het eind of halverwege een dag uit altijd ergens eten. Of we spreken af met vrienden in restaurants. Het doel is dus niet zo zeer het eten maar meer het gemak (als ik alleen ben) of het gezelschap (met vrienden).

Ik ben ook vrij trouw in mijn restaurant keuzes. Mijn man is wel iemand die als er een nieuw restaurant opent daar dan heen wil, die gerust een uur gaat rijden omdat hij gehoord dat je ergens geweldig kan eten en die altijd de specialiteiten ed besteld.

Kaaskopje

Kaaskopje

27-11-2016 om 01:31

Skik

Was dat Ethiopische eten niet héél erg pittig?

Wij hebben een Eritrese buurman gehad, verdrietig genoeg is hij aan een hartstilstand overleden, maar dan gebeurt er ook iets hoor! Vergeleken daarmee zijn onze begrafenissen van een enorm koele kikker gehalte. Weeklagende vrouwen, héél veel mensen die uit het hele land kwamen, een enorme pan saus en pannenkoek-broden zo groot als het wiel van een vouwfiets (in mijn herinnering althans). Ook wij kregen zo'n wiel met saus. De eerste hap was mwah... wel lekker, bij de tweede hap drongen de pepers iets beter door, bij de derde moesten we bijna huilen en niet van verdriet dit keer en voor de vierde hap zijn we discreet een rondje omgegaan, langs onze eigen kliko. Ik hou van pittig, maar man man, dit was over de top .

Kaaskopje

Kaaskopje

27-11-2016 om 01:42

Met kerst uit eten

Dat lijkt me op zich best leuk om eens te doen, maar we vermaken ons eigenlijk nog steeds prima met wat we zelf klaarmaken. Misschien dat mijn gereformeerde achtergrond ook nog meespeelt. Op de een of andere manier hoort het toch nog steeds niet om juist met kerst naar een restaurant te gaan. Wat ik enorm leuk vind is dat man vanuit 'wat de boer niet kent', steeds meer is gaan waarderen. In principe kunnen we nu bijna alles eten en dat nodigt uit om met feestdagen het beste uit ons zelf te halen. Ik hoef alleen niet aan te komen met couscous, wat ik wel jammer vind en laatst heb ik voor mezelf een salade met quinoa gehaald en dat vond ik zwaar tegenvallen.

zebra

zebra

27-11-2016 om 12:14

het is soms wel lastig

om iets te vinden wat we alle drie leuk en lekker vinden, als we uit eten gaan. We gaan meestal naar een eethuis in de buurt, daar kunnen we allemaal kiezen wat we lekker vinden. Maar ik vind het daar meer geschikt om even iets te eten en dan weer weg, niet om lekker lang te tafelen wat ik ook wel fijn vind als we uit eten gaan. Chinees eten vinden man en ik wel lekker maar zoon houdt er niet echt van, dat halen we dan meestal af ipv daar uit eten. De Koreaan vind ik leuk in een grote groep maar vind het niet lekker genoeg om er nog eens als gezin heen te gaan. Tapas eten vind ik leuk en lekker, het spreekt mijn man ook wel aan en je kunt er bovendien lang natafelen. Het spreekt zoon totaal niet aan dus daar gaan we dan nog wel eens samen heen als zoon zelf op stap gaat.

Eigenlijk vind ik uit lunchen gaan ook wel erg leuk, ik hou meer van lunchen dan van dineren. En het is een stuk aangenamer qua prijs, zeker nu onze zoon meer eet dan wij, loopt uit eten gaan wel flink op. En ook ik heb dan de neiging om te bedenken dat ik van dat geld ook boodschappen voor een hele week in huis had kunnen halen.

Met kerst uit eten spreekt mij niet aan, ook de menu's die je dan van tevoren al tegenkomt spreken me niet aan en de prijzen nog minder.

Kaaskopje

Nee, niet heel pittig, wel heel kruidig. Ik kan niet zo goed tegen pittig, maar dit was heel rijk van smaak zonder heet te zijn. De champignonprak was waanzinnig lekker. De kikkererwtenprut leek meer op flauwe Olvarit. De pompoenstoof was wat weeïg en spinazie goddelijk. Wij hadden alleen vegetarische varianten, ik denk dat de vleesstoofpotjes ook lekker zijn. Alleen die zurige, sponzige pannenkoeken, ik wilde liever gewoon een lepel.

skik

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.