Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

mirreke

mirreke

27-08-2009 om 13:37

Tip bij wespenoverlast: waspinator

Toevallig kwam ik dit tegen, een milieu- en wespendvriendelijke wespenverjager.
Het ding ziet eruit als een wespennest. Je hangt het in de buurt van de terras, of waar je overlast hebt van wespen, en de wespen blijven weg. Blijkbaar is dat het territorium van die andere wespen die dus zogenaamd in de waspinator verblijven. In een gebied van 6 bij 6 meter zo ongeveer komen er dan geen wespen meer, ook niet als je er zit te eten.
Blijkbaar dien je deze eigenlijk al in het voorjaar op te hangen, zodat er uberhaupt geen nest in de buurt van dit ding wordt gemaakt en de wespen ook een andere aanvliegroute kiezen.
Even googelen, ook op ervaringen. Ze zijn niet duur, 12,50. Het is bedacht door twee (Canadese) moeders...


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Wat leuk mirreke!

Ik ga gelijk even kijken. Zou het echt wat zijn? Ik zie me er al eentje naast de tent hangen, of meenemen naar het zwembad..lol! Zou dat ook werken??

Ingrid

mirreke

mirreke

27-08-2009 om 13:45

Ja, zo zie ik het dus ook voor me

Gewoon mee naar het zwembad. Hij is opvouwbaar.
Oh ja, de linkjes heb ik per abuis in het draadje net hierboven geplaatst.

Heb er al 1 besteld.

Voor 12.50 durf ik de gok wel te wagen. Bij buitenspul.nl

Wat een lollig ding!!

Ingrid

Mamvantwee

Mamvantwee

27-08-2009 om 14:03

Zelf maken?

Ik zie dat plaatje, lijkt me toch goed zelf te maken? Een soort plunjezak, binnenstebuiten, met een tuutje aan de bovenkant en knoopje aan de onderkant. Zou de kleur er nog toe doen? Dan grijs bouwplastic gebruiken.

groet, Mamvatwee

Guinevere

Guinevere

27-08-2009 om 14:27

Nog meer wespen op komst

Hebben jullie het al gelezen? Er komen nóg meer wespen aan: http://www.telegraaf.nl/buitenland/4695910/__Piek_overlast_wespen_in_september__.html?p=1,1

Nou, guinevere

dan doe ik volgende week hier live verslag van mijn ervaringen met de WASPINATOR! LOL!!

Ingrid

Citroen+kruidnagel

werkt ook. Schaaltje citroenplakjes met kruidnagelen erin gestoken op je tuintafel zetten. Heeft zoiets blueband-achtig dat ik het helemaal gezellig vind

mirreke

mirreke

27-08-2009 om 15:50

Grijs bouwplastic is te glimmend

dat werkt niet.
Wij hebben in het schuurtje een dood wespennest, vrij groot. Ik ga dat afsteken en aan een touwtje ophangen, dat moet zeker werken.
Maar ik bestel ook zo'n waspinator (want opvouwbaar) voor onderweg.
Trouwens, het is niet bijzonder duur, daarvoor ga ik tegenwoordig niet meer iets zitten uitvogelen.
Ben benieuwd IngridT...

Guinevere

Guinevere

27-08-2009 om 17:00

Kruidnagel

Geen kruidnagel, want die schijnen uitverkocht te zijn...gelukkig heb ik nog een potje.
Ik heb nog een oud wespennest in een vogelhuisje, zou dat ook afschrikwekkend werken?

Op marktplaats

13 euro inclusief verzenden. Ik ga er eentje bestellen.

Klaartje

Klaartje

27-08-2009 om 18:31

Voor jullie bestellen

Mijn zus heeft er 1 bij het tuincentrum gekocht en bij haar werkt het voor geen meter. Zij vind het zonde van het geld. Ik kan me voorstellen dat je het wilt uitproberen hoor, maar ik wil het toch even vermelden.
Ik hoorde trouwens van de week iemand die citroen met kruidnagel erin op de tuintafel heeft staan en zij vertelde dat dat wel werkt.

Vic

Vic

27-08-2009 om 18:34

O.t. vraag

Hoe is het afgelopen met het mysterie van de lege wespenval van een paar weken geleden? De ontknoping heb ik gemist en ik kan het draadje niet meer vinden.

Guinevere

Guinevere

27-08-2009 om 20:20

Vic

Volgens mij waren de wespen niet verzopen, maar smulden ze gewoon de val leeg. En namen daarna de benen (vleugels)!

Minet

Minet

27-08-2009 om 22:58

Vic, speciaal voor jou

We zijn eruit!
Vandaag de wespenvallen met heel grote regelmaat bekeken, het viel ons al op dat er eigenlijk maar heel weinig/geen wespen dood waren, maar dat ze allemaal in het laagje (misschien te weinig) siroop druk doende waren.
Vanochtend meende ik te zien dat het siroopnivo iets was gedaald, nu weet ik het zeker.........ze smikkelen alles op, echt schoon op!, en kruipen via het invlieggat weer naar buiten.
Echt, ik heb het nu gezien, en voordat ze er allemaal weer uitkwamen (er zat nog een ietsiepietsie siroop in) heb ik de val nu laten zakken in een emmer water zodat ze met volle buik kunnen leren zwemmen
Vanavond, als ze echt dood zijn, vul ik hem opnieuw, en dan MET een beetje afwasmiddel, eens kijken of ze daar wel van doodgaan.
De val waar ik gisteren nieuwe siroop MET een scheutje afwasmiddel indeed wordt echt volledig genegeerd door het wespenvolk hier, er zit er echt niet 1 in!
In tegenstelling tot de val waar alleen nog siroop inzit, en er 50 cm vandaan hangt.........deze zit helemaal vol wespen.
Afwasmiddel wordt hier dus niet geaccepteerd door het wespenvolk!
En toch prulletje, ik heb het gisteren met mijn eigen ogen gezien. De siroop was op, de wespen kropen met hun goedgevulde suikerbuikjes langzaam rond en vielen door het invlieggat naar buiten zodra ze op de rand aankwamen. De een na de ander, totdat ik ingreep en de hele val vol suikerdronken wespen in een emmer water liet zakken.
INderdaad Tirza, de gevallen suikerbuikjes blijven een tijdje op de grond zitten, waarna ze uiteindelijk toch weer het luchtruim kiezen.
Vroeg in de middag heb ik val nr. 2 uit de boom gepakt, vol gonzende lebberde wespen, want hierin zat nog geen drupje afwasmiddel.
Wederom het hele geval in een emmer water laten zakken, en nog eens rustig val nr. 1 staan bestuderen, waar ik van dacht dat er geen wesp in zat!
Niets is minder waar........het afwasmiddel laat de suikerbuikjes blijkbaar direct schuimbekkend een stille dood sterven, wat een rust in deze wespenval MET afwasmiddel, in vergelijking met de vallen die tot nu toe alleen gevuld waren met siroop.
Het afwasmiddel werkt dus gewoon als killer, en snel!
Misschien moet ik toch op dit moment maar kiezen voor een carriereswitch, en wetenschappelijk onderbouwde rapporten gaan schrijven over het wel en wee van 'wespen in de val'.

Vic

Vic

27-08-2009 om 23:06

Gezien op vakantie

Bedankt Minet!
Op mijn vakantieadres maakten ze wespenvangers door een plastic frisdrankfles op ca. 10 cm. vanaf de bovenkant door te knippen. Het stuk met het gat werd omgekeerd in de onderkant gezet. Erin ging siroop met wat water en afwasmiddel. Dat afwasmiddel zorgt ervoor dat de wespen niet blijven drijven, ze verdrinken bijna direct. Terug vliegen lukt ook niet omdat het gat te klein is.

Puck2

Puck2

28-08-2009 om 08:53

Juist vic

Zo maak ik op vakantie ook vaak een wespenval. Voordeel is dat ze veel makkelijker zijn te legen dan die decoratieve gevallen en dat je in het buitenland zoveel plastic flessen hebt dat je ze ook gemakkelijk gewoon met wespenlijken en al weg kunt gooien en van de volgende fles een nieuwe maakt. Werkt idd heel goed.

mirreke

mirreke

28-08-2009 om 09:59

Dat vind ik nou zo naar, een val waarbij ze dood gaan

En Klaartje, was het echt zo'n waspinator (the original) of een namaak. Misschien is de print van de stof erg belangrijk? Voordat een wesp erin trapt, zeg maar. In Duitsland (waar ik woon) is hij ook te koop en ik lees daar alleen maar goede berichten over.
Juist vanwege de wespvriendelijkheid lijkt het mij ideaal. Ik kan niet fijn een boekje zitten lezen als er naast mij wespen zitten te verdrinken in limonade aangelengd met afwasmiddel... Bovendien zijn wespen echt nuttige dieren, zonder wespen stikt het van de andere steekbeesten die wel van ons bloed willen smullen. Wespen zijn nu alleen maar op zoet uit.

Mamvantwee

Mamvantwee

28-08-2009 om 10:10

Hmmm...ik kijk graag toe hoe ze verzuipen...

Ja, ik ben vast een monster. Maar ik houd niet van wespen en ik heb geen moeite met de vallen waarin ze dood gaan (inderdaad, de limonadefles, hebben wij ook veelvuldig gebruikt op de camping). Ik vind het zelfs wel fascinerend om te zien hoe zo'n beest ten onder gaat...

Zo, weten jullie weer wat ik voor een mens ben alleen tegen wespen doe ik zo hoor!

groet, Mamvantwee

Maxx

Maxx

28-08-2009 om 11:40

De ideale plastic fles tegen wespen

Fles doorknippen, hals er omgekeerd in zetten en vastplakken (bv Ductape). Vullen met wat zoet vocht (siroop, restje sinas, cola).
De fles werkt het beste als er dode wespen in zitten. Die verspreiden een lucht van rottend vlees en dat is voor wespen nog véél aantrekkelijker dan limo.
Verschoon de flessen dus NIET. En zet ze een eindje uit de buurt van plekken waar je zelf zit. Zo lok je de wespen weg uit jouw buurt.

mirreke

mirreke

28-08-2009 om 13:03

Hmm, ik hou ook niet van ratten

maar zou toch echt niet kunnen aanzien dat ze langzaam in een of andere gemene val verzuipen hoor.
Dus ja, ik vind het behoorlijk monsterlijk.

Vic

Vic

28-08-2009 om 13:34

Wespen

Ik heb er met wespen niet zo'n last van. Vorige week heb ik ongeveer 15 steekgevallen van dichtbij meegemaakt en dan verlies je je liefde voor die krengen wel. Ik heb zelfs actief meegewerkt aan de wespenmoord, door mijn (lege) glazen omgekeerd op de wespenval te zetten als er een wesp in zat.

margje van dijk

margje van dijk

28-08-2009 om 13:41

Wespen

Vorig jaar hadden wij hier omstreeks deze tijd een wespentrauma (mijn zoon werd aangevallen en 30 keer gestoken na het verstoren van een wespennest).

Toch zijn we er redelijk cool onder gebleven, hij ook. Dit jaar waren wij op een camping in Tsjechië, waar het vergeven was van de wespen. In drie weken tijd ben ik zelf 4 keer gestoken, mijn ene zoon 3 keer, mijn andere zoons beide 1 keer, en veel mensen om ons heen ook nog. En natuurlijk baal je (zeker die keer dat ik recht onder mijn oog was gestoken, ik dacht dat ik een knock-outslag had gekregen, zo voelde het). Maar het heeft weinig zin om idioot paniekerig, of boos te zijn met die krengen in de buurt, want daar verander je niets mee.

Wij hadden eerst niet en later wel wespenvallen (omgekeerde vles dus inderdaad - trouwens, Maxx, waarom zou je die fles helemaal gaan dichtplakken met Duct tape? Het blijft zo toch ook prima zitten .

Maar voor mijn gevoel werkten die dingen voor geen meter. Ja, ze zaten vol krioelende wespen, maar wij hadden net zo goed nog wespen. Dus mijn hypothese is dat een wespenval alleen maar méér wespen aantrekt. Hij doodt de wespen die je anders misschien uberhaupt niet gehad had.

Ik heb nu voor de gein wel zo'n waspinator gekocht, ik moet wel even weten wat dat is
Mijn man (vredelievend en vegetarisch type zeg maar) kon echt uren bij de wespenval zitten. En maar kijken.

Mijn verklaring: hij was gebiologeerd.

(Ja, het is een bioloog).

Ik heb dat al vaker waargenomen: sommige mensen zijn gewoon bijzonder geinteresseerd in alles wat leeft en kunnen er heel lang naar kijken, lieflijk of monsterlijk. Anderen hebben die interesse totaal niet en zijn domweg onverschillig. Bij mijn eigen kinderen zie ik het al, er zit één bioloogje tussen.

Ik heb onder mijn 'hartsvrienden' opvallend veel biologen zitten want ik hou echt van die mensen die dat hebben.

(Zelf ben ik meer van het onverschillige type).

Dus zeg voortaan niet dat je een monster bent, maar dat je gewoon gebiologeerd bent. Dat komt heel anders over

Margje

Margje

Mamvantwee

Mamvantwee

28-08-2009 om 13:52

Voorkeur en reactie

Als zelfbenoemd 'monster' (omdat ik wespen graag verzuip in de limonade) heb ik natuurlijk ook de voorkeur voor het wegblijven van wespen. Als die beesten mij toch komen verblijden met een bezoekje, dán laat ik ze zonder bezwaar verzuipen.

Ik ben wel heel benieuwd of die Waspinator echt werkt. Dus als iemand na het testen (in september worden nog veel wespen verwacht) even de testresultaten door wil geven? In de tussentijd blijf ik binnen of trek nog een flesje limonade open..

groet Mamvantwee

Die van mij is onderweg

Als het goed is.
En ik zal zeker mijn bevindingen vertellen.

Mamvantwee

Mamvantwee

28-08-2009 om 14:06

Aha margje

Dat helpt zeker - als ik mezelf elke dag een monster zou noemen houd ik ook geen vrienden meer over...

Gebiologeerd, dat is het gewoon!

groet, Mamvantwee

Lol margje...iik heb er precies net zo eentje rondlopen...

mijn middelste, van 9. Net nog tussen de middag, zit ie helemaal in trance te kijken hoe een steekvlieg langzaam het loodje legt op de elektrische vliegenmepper.

En hij is een echte dierenliefhebber, heus. Redt dagelijks kikkers en vogels uit de klauwen van onze poezen, wil uit het nest gevallen eieren uitbroeden onder zijn dekbed, je zegt het maar.

Ingrid

margje van dijk

margje van dijk

28-08-2009 om 14:24

Lol ingridt

Bij ons is het ook de middelste.

Hij staat in de hele buurt bekend als redder van padden en kikkers (we hebben ze erg veel en soms komen ze in de huizen van mensen die zich vervolgens geen raad weten). Toevallig was ik erbij dat hij voor het eerst zo'n kikker probeerde te pakken: hij gruwde even over heel zijn lijf (ik zag echt een rilling lopen) en pakte hem toen kordaat op. En sindsdien durft hij het. Ik vind die mengeling tussen angst en fascinatie echt prachtig om te zien.

Hij heeft als enige nog een echte band met de knuffeldieren in zijn bed.

Met een vriendje dat het vaker doet kan hij hele middagen vissen.

Hij volgt beestjes, vlinders, libellen.

Hij ziet vogels en houdt ze uit elkaar.

Etcetera.

Mijn andere kinderen doen dat niet, die hebben weer andere dingen

Margje

mirreke

mirreke

28-08-2009 om 18:12

Grappig

Ik hou ook al niet van vissen, althans niet van de activiteit vissen. Ook al dierenkwelling...
Maar ik hou wel van vissen, en insecten, en padden, kikkers en wat al niet. Al onze kinderen hebben het ook, mijn dochter had laatst een vleermuisje gered, het heeft nog even in huis gevlogen, daarna losgelaten in het donker. Onze moordende kat heeft nu zelfs een belletje om (wat ik ook al niets vind eigenlijk) zodat hij niet al teveel muizen, vleermuizen (laatst twee), konijntjes ed. kan vangen. Mijn lief heeft laatst twee knoertgrote spinnen buitengezet, zelf heeft hij in het hoekje van zijn werkruimte een kruisspin hangen die hij af en toe voert met een levende vlieg...
Enfin, misschien gaan jullie onderzoekende, gebiologeerde kinderen later allemaal werken in de dierproefindustrie, kunnen ze ook fijn kijken naar stervende dieren.
Ik vergeet een smiley achter de laatste zin. Zo zuur als het er nu staat bedoel ik het niet hoor, ik begrijp best (wel een beetje) die fascinatie, maar kan het zelf niet over mijn hart verkrijgen.
Daarom hoop ik ook echt dat die wespenverjager werkt (heb 'm zelf ook besteld), want dat zou ideaal zijn. Geen wespen zonder dierkwellerij. Dat van die wespenval denk ik ook: het lokt wespen die anders niet zouden komen.
Ik vind wespen overigens fascinerend, maar er is ook nog maar zelden iemand gestoken bij ons. Scheelt wellicht ook.

Guinevere

Guinevere

28-08-2009 om 19:01

Wat ik niet begrijp....

Wat ik niet begrijp is waarom die mormels áltijd onze zoon te pakken nemen. Hij heeft al 7 steken te pakken in zijn 7 jaar. En al die keren kon hij er écht niets aan doen, ze zaten op de glijbaan of op zijn voetbal of staken "zomaar".

Yta Chalne

Yta Chalne

28-08-2009 om 19:47

Mirreke

Een levende vlieg, wat een dierenkweller. Afschuwelijk. En dan nog commentaar op mensen hier?!? Ik ben diep geschokt gewoonweg...

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.