Huis, Tuin en Keuken Huis, Tuin en Keuken

Huis, Tuin en Keuken

Kerstvrouwtje

Kerstvrouwtje

08-12-2017 om 17:56

Tips voor kunstkerstboom?

We overwegen om een kunstkerstboom aan te schaffen. Ik heb online al wat rondgekeken (hier geen grote tuincentra in de buurt) maar zie eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Wie heeft een kunstboom en wil zijn ervaringen delen?
Zijn ingebouwde lampjes handig of juist niet? En ik zie scharnierbomen en insteekbomen, wat is de beste keuze? Op veel websites kun je kiezen tussen materialen waarvan de bomen zijn gemaakt. Wie heeft tips?


wij hebben er een

Tandenknarsend moest ik aanzien hoe mijn partner buiten mij om een kunstkerstboom aanschafte. Nog wel een waarvan de bovenkant van de takken wit was gemaakt voor een 'besneeuwd' effect. Grrrr, want ik wilde een Echte Boom.

Maar goed, nu hebben we dat ding, en makkelijk is het wel. En ik hang de wanstaltige kerstboom vol met wanstaltige versieringen, en noem het 'camp', dan gaat het best.

Wij hebben er eentje zonder lampjes, een insteekboom. Feitelijk een met nepgroen beklede stang met daaromheen drie ringen met sleufjes rondom. Bovenin de stang steek je een toef groen, die je uitvouwt: de kroon van de boom. dan heb je drie soorten takken met aan het uiteinde kleine takjes en aan het andere uiteinde een soort metalen haak die in een sleufje past. De korte takken gaan aan de bovenste ring, de iets langere daaronder en de langste daar weer onder, de zijtakjes worden wat uitgebogen (na gedane arbeid vouw je alles weer dicht en prop je de boel in de doos) et voila, en mooie volle boom.

Voordeel: goedkoop (op een termijn van een paar jaar), geen gezeul, geen uitvallende naalden, en altijd een mooie volle boom met een perfect rechte tak die vanuit het midden naar boven steekt en waar de piek op kan. Nadeel: ik vind m eigenlijk nog steeds lelijk en het ruikt niet naar kerstboom (maar dat doet een Nordmann ook niet, geloof ik).

Geen ervaring met scharnierbomen. Wij hebben ons insteekexemplaar nu 8 jaar, en hij houdt zich goed. Na de kerst halen we de boel weer uit elkaar, vouwen de takken weer dicht, schuiven alles in de doos en hij gaat de berging weer in.

Groeten,

Temet

De maat

Bekijk eerst even hoe groot je de boom wil hebben. Zelf heb ik gewoon een aanbieding van de Blokker gedaan indertijd. Eerst een van de Gamma, maar die had eenmaal uitgezet een te kale boom. Je keek er dwars doorheen. Dus de vulling van de takken doet er toe.
We hadden een boom zonder lichtjes, die hebben we er zelf ingezet. Een insteekboom. Dus een string om het bovenste deel en stringen om de onderste delen. Die laten we overigens wel zitten als we hem weer in de doos vouwen. We hebben die een keer moeten vervangen en dat gaat dan toch makkelijker denk ik dan lampjes die er al aanzitten, zal een beetje van de verbinding afhangen hoe ze in de boom vastzitten.

Er schijnen ook soorten te zijn, die zijn wat duurder, zoals een blauwspar of zo, maar we hebben gewoon een mooie goed gevulde donkergroene.

Neeeeeee

En dan kant en klaar opgetuigd wegzetten, hij ziet er toch ieder jaar hetzelfde uit.....

Liever geen boom dan een nep boom. Ik weiger...principe kwestie

wil

Ik weigerde ook uit principe, maar ja, mijn partner bracht dat kreng het huis in. Dus daar zat ik, met mijn principe...

Groeten,

Temet

Temet.

Partner mét boom de deur uit, het is niet anders

Gezellig ook, zo richting kerst....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

08-12-2017 om 19:13

Steek

Wij hebben jaren een insteekboom gehad. Van goede kwaliteit en na de kerst gekocht, dat scheelde nogal.

Nu heb ik een houten. https://www.praxis.nl/tuin-buitenleven/kerst/houten-kerstbomen/houten-kerstboom-bouwpakket-88cm/5529761?channable=e28099.NTUyOTc2MQ&gclid=CjwKCAiAjanRBRByEiwAKGyjZc2iI_d6n2it8PWaRIKeBoRrJ2UVCsGkAQHdIRKHIvQR5ZI49Fh0KxoCBYQQAvD_BwE

Zoiets ongeveer. En daar maak ik ieder jaar weer iets anders van.

wil

Tja, ik heb die boom nu 8 jaar getolereerd (die partner nog langer) dus daar ben ik nu een beetje laat mee. De kinderen zouden het me ook niet in dank afnemen, vrees ik.

Dendy heeft overigens gelijk: de beste tijd om die dingen te kopen is niet voor, maar na de kerst.

Groeten,

Temet

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-12-2017 om 19:39

dus nú na intratuin (o.i.d.)

de namen noteren van de bomen die je bevallen, en na de feestdagen de boom van je keus aanschaffen met korting.

Kaori

Kaori

08-12-2017 om 21:05

yep na kerst

en dan zo'n fijn mismaakt exemplaar met een knik. Die van mij was van €150 voor €30. Ach hij staat wat scheef en valt regelmatig flauw maar dat is denk ik de schuld van de katten. Maar geen naalden, geen wekenlange ontstoken ogen en als hij lang mee gaat ook milieuvriendelijker.
ik ben helemaal om.

wij hebben een insteek en dat bevalt prima. Losse lampjes, want die had ik al en zijn zeker 20 jaar oud.
nu die boom steeds flauwvalt doen we toch ook steeds maar weer de kunststofballen.

Amsterdamse

Amsterdamse

08-12-2017 om 23:15

Takken ot

Temet, je kunt ook een paar echte kersttakken kopen, voor in huis. In een vaas of op de vensterbank met lichtjes of iets dergelijks. Geurt het toch nog een beetje naar kerstboom.
https://www.christmaholic.nl/2015/11/16/deze-5-soorten-kerstbomen-zijn-perfect-voor-als-je-klein-woont/

Verder geen ervaring met een neppert.

tante Sidonia

tante Sidonia

09-12-2017 om 04:42

jaja

Uit liefde voor de natuur een echte boom willen....
Kunstkerstbomen zijn echt veel beter voor het milieu!!

Triva

Triva

09-12-2017 om 04:48

toch

Even naar een groot tuincentrum nu, er zijn zoveel verschillende soorten, dat kun je niet online doen. Insteekboom is wel beter vind ik maar ik prop het ding niet in dezelfde doos maar neem er nog een doos bij. Stop de lichtjes, kleed en andere kerstversieringen er dan ook tussen.

mehaga

mehaga

09-12-2017 om 09:20

maar temet

Wat let je dan om de nepperd op zolder te laten staan en een echte in de kamer neer te zetten?

tem

tem

10-12-2017 om 11:18

kunst

Wij hebben er 1 van rond de 1.80. Ik moet tellen maar ik denk 6-8 lagen en dan de kruin. Geen vaste lampjes..gaan die stuk wat dan? Een insteekexemplaar.Ik vind hem mooi al ging het ook wel tegen mijn principe in. Ik ben er erg blij mee. We hebben er langer plezier van dan van een echte. Ook ik ben voor de kerst gaan kijken en heb na de kerst gekocht. Volle boom uit een hogere prijsklasse, daar vond ik het verschil te groot voor. Hij lijkt heel echt, dat merk ik ook aan reacties, hij is alleen te mooi(zoals iedere kunstboom). Kleur genomen met dat bruinige erbij aan de aanzet.

Milieuaspect

Tante Sidonia, een kunstkerstboom is niet beter voor het milieu dan een echte. https://www.milieucentraal.nl/bewust-winkelen/spullen-en-diensten/kerstbomen/

skik

Woef

Woef

10-12-2017 om 12:02

Geen principe

Maar geen behoefte aan naalden in mijn voeten of in mijn dieren of zooi in het huis, afvoeren enz, dus een insteek- kunstboom, 1.50 hoog, 30 euro bij Intratuin gewoon in het seizoen. Geen vaste lichtjes maar snoeren die ik er gewoon in leg. Kunststof ballen en verder wat slingers en andere Ornamentjens.
Dit jaar niet want er is een hond gekomen en elke dag een boom optuigen is me teveel werk

Pennestreek

Pennestreek

10-12-2017 om 14:15

Hier ook een neppert

Ik denk dat wij een van de eersten waren destijds. Hij is 1.80 m. hoog, insteek, volgens hetzelfde principe als die van Temet. Hij leeft al sinds 1991, dus de investering hebben wij er ruimschoots uitgehaald en ik denk dat we inmiddels ook wat betreft milieu goed zitten. Hij doet het overigens nog steeds, volgende week komt hij weer uit de doos (ook nog steeds dezelfde...). Wij hebben hem destijds aangeschaft nadat onze pup erin was gaan hangen, en ook nog eens een naald in haar pootje had gekregen.

Ik zou er niet een met lampjes nemen, al is dat natuurlijk wel heel makkelijk. Maar als de lampjes kapot gaan kan je de hele boom vervangen.

Het probleem van de ontbrekende dennengeur los ik op met losse takken aan de muur of in stukjes.

En als je voor een duppie op de eerste rang wil zitten inderdaad op 3e Kerstdag naar een tuincentrum.

Hier

Al een jaar of 15 hebben wij een neppert van Intratuin, de Lech pine. Ziet er nog uit als nieuw dus de investering absoluut waard.

Gegeven de waanzin

van gans dat verhaal over de geboorte van Christus is natuurlijk enkele een kunstkerstboom op zijn plaats. Ze verkopen ze dezer dagen in de Aldi.

Ava

Ava

10-12-2017 om 21:42

Als, dan toch

Kerst is niet echt aan mij besteed. Ik heb er geen hekel aan maar een kerstboom (of niet) doet mij niet zoveel. Soms halen we er wel een in huis maar dat is voor de kinderen. Als ik dan toch moest kiezen, zou ik waarschijnlijk voor een (kerst)boom in de tuin van lichtjes voorzien of, als het perse binnen moet, voor een kerstspiraal gaan. Maarja, van mij mag het dus heel, heel eenvoudig, minimalistisch zelfs.

Kerstvrouwtje

Kerstvrouwtje

10-12-2017 om 22:21

dank jullie wel

Dank voor alle reacties. Toch maar naar de Intratuin dus.... Man wil liefst een gewone boom, mij lijkt het ideaal om geen naalden meer in huis te hebben. En om een echte rechte en volle boom te hebben, nu valt het toch nog wel eens tegen. Ook vind ik het steeds zo'n gedoe om een boom te kopen. Maar inderdaad, geen echte kerstboom-geur meer... Dank!

Paasei

Paasei

05-12-2020 om 22:01

Met lampjes er al in

Jaren zo'n insteekding gehad; gekocht toen de kinderen de kruipleeftjd hadden en we ze niet door de naalden wilden hebben. In onze kerst-taakverdeling zit dat manlief het ding van zolder haalt, opzet en de lichtjes erin doet. Dan kom ik voor het leukere deco-werk... Man liep elk jaar te zuchten. Dus niet hebben we een nieuwe nepper, waar de lampjes al in zitten. Uitklappen, in het stopcontact en klaar. Mooi hoog en smal (210cm). Ik vond persoonlijk de standaard lampjes wat weinig dus bij die goedkope A winkel een snoer bijgekocht die er door heen wikkel.

Boom zelf wordt volgens mij ook bij de A verkocht. Prima ding.

Wilgenkatje

Wilgenkatje

08-12-2020 om 09:32

voor het laatst een echte?

denk ik nu. Want hij staat al klaar in de hal, gekregen van schoonzoon. Hartstikke lief van 'm.
Vorige week zag ik Radar ( geloof ik) waar een boswachter of zo (lekker vaag mensen, ik moet beter opletten als ik TV kijk) nog eens vertelde wat een aanslag op de biodiversiteit/ het milieu zo'n 'echte' kerstboom is. Met kunst en vliegwerk aangespoord om binnen een jaar of zeven tot tien tot een zo perfect mogelijke kerstboom op te groeien in een enorm bos waar alleen soortgenoten staan (monocultuur), vervolgens omgehakt te worden, op transport naar diverse kerstvierende regionen. En dan na een week of drie, vier (wat is dat nou, vergeleken met die zeven tot tien jaren groei) in de huiskamer op de composthoop te belanden of door de groenversnipperaar te worden vermorzeld.
Ik ga maar eens op pinterest kijken wat voor boom ik zelf kan knutselen van gevonden takken tussen het snoeihout en zo. Want ik wil wel iets om lichtjes in te hangen, in deze depressief-donkeren tijd van het jaar. Kunstboom is een goed alternatief, maar ja, ook weer plastic. We zullen zien hoe lang mijn idealisme standhoudt.

Nooit een nep, liever geen

Zo'n wanstaltige plastic geval in mijn woonkamer? Liever geen of dan een houten ding gemaakt van pallets. Er zijn grenzen. Ik ben al hartstikke lief voor het milieu, bijna vegetariër, koop alleen lokale en bio dingen.
Nordmannen verliezen amper naalden als ze in een standaard met water zitten, het is veel mooier. Oh de treurigheid van de plastic boom. Waarom ook niet plastic bloemen (rozen ingevlogen uit Kenya zijn niet ideaal voor het milieu) en plastic geraniums..
Brrrr.. nepboom. En waarom ook niet met lampjes die volgens een bepaald patroon aan en uitknipperen...Sorry daar gaan al mijn nekharen een per een verticaal staan...
Sini (zeer intolerant op het gebied van nepbomen)

Zus

Zus

11-12-2020 om 13:22

eens

Eens met alles wat Sinilind zegt. Ik vind het verschrikkelijk lelijk! Hoe vaak kopen we niet een plant die uiteindelijk dood gaat. Sterker nog, grootste deel van de aangeschafte kamerplanten eindigt vroeg of laat in een kliko. Dan kan die kerstboom er ook nog wel bij. Ok, gelegenheidsargument, heb nu namelijk metershoog geurende, in monocultuur opgekweekte boom in de kamer staan .

kopen en optuigen hoort erbij

Het bemachtigen en optuigen van de kerstboom hoort en voor mij echt bij. Daar betrekken we echt de kinderen bij. En het weggooien in januari vind ik ook altijd erg bevredigend; het hele jaar opslaan van zo'n ding lijkt me niets.

De laatste jaren hadden we steeds een wilde den. Door het stikstofoverschot dreigen dennen de heidegebieden te overwoekeren, dus kappen is alleen maar goed. Nu waren we to laat; een hoop natuurgebieden waren gesloten voor kerstboomzagen en de rest liet maar 30 mensen per uur toe, dus alles bleek met sinterklaas al volgeboekt te zijn. Jammer. Het was altijd heel leuk om een kind een boom uit te zoeken en om te zagen. En dan zien ze ook nog eens echte dennenappels.

Yuria

Yuria

11-12-2020 om 20:56

Gut

'Oh de treurigheid van de plastic boom. Waarom ook niet plastic bloemen (rozen ingevlogen uit Kenya zijn niet ideaal voor het milieu) en plastic geraniums..'

En ondertussen wel plastic bakjes, een gasfornuis (waarom niet je eten maken boven een open vuur?), een kunstleren bank en ern laminaatvloer.

Tango

Tango

12-12-2020 om 19:35

Hier wel kunstboom

Al zeker een jaar of 15. Een simpele van de Blokker volgens mij. 3 lagen die je in elkaar moet zetten. Lekker makkelijk.
Het voordeel vind ik dat je de boom op kan zetten wanneer je wil. En niet nog hoeft te kopen. Maar is vooral gemakzucht natuurlijk. En inmiddels is het ook veel voordeliger, want wij doen al jaren met dat ding.
Als hij eenmaal staat vind ik het er prima uit zien.
En erg prettig, geen naalden op de grond etc. Ik vond dat altijd een ramp. Jaren terug woonden we op een flat en hadden een echte kerstboom. Moest je dat ding na afloopt weer naar beneden brengen, alle trappen vol met naalden etc.
Maar goed, ik geef ook niet om planten. Binnen heb ik zelden planten staan, alleen in het voorjaar wat bloembollen. Buiten vind ik wel weer leuk. En bossen bloemen maak je me al helemaal niet blij mee

Comfort

Toen ik nog werkte kocht ik vaak de 24e nog even snel een boom. Eerder had ik geen tijd vanwege drukke werkzaamheden en studie.

Nadat ik 80 gulden neer moest leggen voor een restboompje was ik er ook wel klaar mee. Dus heb ik al langer dan 25 jaar een kunstboom.

De laatste alweer voor het tiende jaar. Ook een 'Blokker'. Heerlijk.
Ik heb niets met het gesleep met bomen. En voor dennenappels wandel ik wel een keer over de hei.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.